He he he... skuespillere, musikere og sportsudøvere, de slipper jo for at sku til jobsamtaler... De skal blot ud og vise ders talenter - og så slipper de sgu for at komme i fin skjorte og alt det pis der...
Jeg synes det er ad h... til, at man skal tage et 3-ugers kursus i bare det at gebærde sig til en samtale...
tilføjet af Bare en idé
Så må du jo blive skuespiller...
...eller musiker eller sportsudøver... Hvor vil du hen med dit indlæg?
tilføjet af holy crap
går du på kursus nu?
Er det et dårligt kursus? eller kan du ikke overskue hvad det er der kræves af dig?
Jeg kan muligvis mærke i dit indlæg, at du efterlyser at skulle til jobsamtale hvor man ønsker at møde DIG og ikke en falsk og forstillet udgave af dig. I såfald kan jeg sige, at der er ingen bosser der har lyst til at tale med falske og forstillede personer. De ønsker at vide om du passer ind i deres team, og om du kan blive en gevinst for firmaet. Det bliver, hvis kemien er der, og hvis det er på plads, så behøver du ikke spekulere på det der tilsyneladende tager pippet fra dig.
tilføjet af anonym
Nu er det jo sådan, at...
diverse arbejdsgivere bedst ser, at du har erhvervserfaring, der i det mindste relaterer til det de søger folk indenfor... Og hvordan skal man få den erfaring, når man "aldrig" har arbejdet med det emne. Men måske mere er lidt autodidakt indenfor det område.
Ja, så kan man jo ta ud som vikar... Det er desværre bare ikke alle arbejdsgivere der umiddelbart bryder sig om vikarer! Fordi...vikarer SKAL absolut være lige så dygtige og "erfarne", havde jeg nær sagt, som deres fastansatte er...
tilføjet af holy crap
Ja det er måske et problem på den måde->
Men du kan måske også se det på en anden måde.
Det er klart man ikke kan have erhvervserfaring, hvis man ikke er så gammel. Men se det sådan: har du nogle egenskaber, som du vil bruge 37 timer på om ugen på at udvikle, og som en arbejdsgiver kunne tænke sig at satse på?
Feks. har unge mennesker mere mod på at prøve noget nyt, både fordi de er bedre til at se nye muligheder, end ældre der sidder fast i vanetænkning. Værdien i den evne er modet, og optimismen i at se nye ting - ikke at lave om på bossens beslutninger.
Hvis man ikke har så meget erhvervserfaring, så har man sandsynligvis en stor lyst og appetit til at få sig noget.
Man kan også som ung være et godt ansigt udadtil for virksomheden. Den kan signalere ungdom og friskhed og "up-to-date" ved at lade de unge mennesker repræsentere dem udadtil.
Den største trumf er, hvis den virksomhed du søger ind i står for nøjagtig det, der interesserer dig. Gå ind at læs om dem på nettet. Find ud af alt hvad du kan om dem, og hvad de har til DIG. Så er du en person, de kan udvide deres virke med, fordi DIN interesse forlænger DEM. De vil kunne forvente at du er flittig, sætter dig ind i tingene og er loyal. Det vil du være, fordi den virksomhed på samme måde siger dig en hel masse.
Derudover har de brug for at blive forlænget ud i fremtiden, så deres investeringer skal kunne gå foran dem. Medarbejdere er investeringer.
Det er grundværdier en virksomhed har brug for.
Mod, friskhed, optimisme, nyt syn, positive signaler, effektivitet, stabilitet og sikre investeringer.
Jeg tror du har noget at sælge som ikke er erhvervserfaring.
tilføjet af anonym
Helt enig
For det først HAR jeg masser at sælge, som slet ikke er erhvervserfaring. (men derfor har jeg selvf. forsøgt mig indenfor andre emner, hvor jeg heller ikke havde erfaring nok) Thi man kan jo ikke bare modtage bistand ved blot at sidde der hjemme og dyrke sine talenter... (nej, selvf. ønsker jeg ikke bare at sidde der hjemme...men man må jo dyrke sine "hobbies". De kan jo ende med at sparke numse en dag...)
Jeg tror også man spekulerer for meget i at gebærde sig til en samtale, i de situationer hvor man alligevel dårligt har andet at bevise overfor arbejdsgiveren. Når først man for alvor har noget spændende og interessant at diske op med...så kører "showet" lidt lettere... Ikke forstået sådan at man er mindre nervøs - man kan bare bedre snakke med om tingene...
Og så får man - under et kursus - instruktion i, hvordan man gebærder sig til en samtale. Men...det sjove ved det hele er jo, at selv det mest dumme svin man måtte få som kollega en dag, jo ikke var det samme svin under en samtale - for så havde han/hun ikke fået jobbet... Hvis I forstår hvor jeg vil hen...
tilføjet af Anonym
Hvis ikke du i forvejen kan gebærde dig
Så er det da på tide at du lærer det!
tilføjet af anonym
My goood!
Hvis det kun handlede om, at jeg sku lære at gebærde mig til samtaler...så havde jeg aldrig nogen sinde i mit liv været ledig...
Desværre handler det jo også om at sku fortælle, hvad man har lavet/ laver af ting, der i det mindste relaterer til emnet...
tilføjet af holy crap
Bare glem det ->
Der er så mange idioter her i solen, som ikke siger en skid man kan bruge til noget. De har kun et punkt på deres agenda: at hakke på andre og pointere hvor tåbeligt de bærer sig ad. Gaaaab! De gider ikke prøve at trænge ned i hvad der er trådstarters interesse eller problem, og så bliver debatterne på deres betingelser-> sladder, skænderier og mundhuggeri. Fuldstændig ubrugeligt, og umådelig kedeligt.
Men du kan trøste dig med, at der findes masser af bosser, som har et ganske anderledes menneskeligt overblik end de tvivlsomme debattører her på solen har. Den slags bosser vil jo anskue dine menneskelige kvaliteter som et aktiv for virksomheden. Et råd til dig ville være at blive meget mere klar over dem selv, sådan så du også kan demonstrere dem, eller i det mindste bringe dem i spil i jeres samtale.
Du skal måske også tænke på hvordan dine ydre signaler påvirker modtageren, som her er din kommende boss. Hvad vil han/hun have ind i sine cirkler som du har med dig den dag samtalen finder sted? Bumser betyder ikke en skid, men et helhedsindtryk af at være velsoigneret, sund og velplejet (hvide tænder, lyserødt tandkød), velklædt, ordentlig (ikke rodet), kontrol over dine bevægelser, velovervejet, afslappet vejrtrækning helt ned i maven,humoristisk (smiler meget),
IKKE overdreven parfume, ikke overdreven hår-crap, ikke nervøs og hurtig tale, ikke nervøse bevægelser.
Hav tre punkter parat om selve jobbet, du gerne vil have svar på.
Fortæl om dine interesser. Prøv at tale om dem som om du ville sælge dem til lytterne. Din glød og gnist er noget der kommer fra dit indre, det er glimt af det, de ønsker at se. Dit engagement, din iver og dit drive er det som virksomheden skal bruge fra dig hvis du får jobbet. Hvis ikke du viser dem det, så ved de ikke det er der.
Prøv at undgå at tale ret meget om noget, der IKKE er sket endnu. Bliv i virkeligheden og tal om fakta. Svøm ikke ud i det når du skal tale om fremtidsplaner. Forhold til nogle få konkrete mål, og beskriv nogle ligeså konkrete delmål du vil opnå på din vej til målet.
Lyt med opmærksomhed på det, der bliver sagt, og gentag kort de spørgsmål du bliver stillet, hvis de er uklare, du lige skal have tid til at finde et svar frem i dit indre arkiv og for at være sikker på du svarer på det der bliver spurgt om.
Vær opmærksom på, at det der kommer efter den formelle samtale - det er cremen! Det er alt det du fortæller, som ikke vedrører jobbet på din vej til at afslutte sagen, der virkelig giver bonus. Der er bosserne også gearet ind helt anderledes - nu har de fortalt dig om firmaet, og du har fortalt hvem du er, hvad du kan og hvad du vil - så kommer alt det der ER dig. Det kan feks. Være hvor du skal hen på sommerferie, hvilken bil du synes er lækker og du har tænkt dig at købe om 5 år, hvilket teaterstykke du skal ind at se samme aften (altså alt efter hvilket firma det er du søger ind i. På et mekanikerværksted er de nok ret ligeglade med om din yndlingsforfatter er Adam Oehlenschläger - prøv at få lidt situationsfornemmelse og gefühl)
Giv udtryk for efter samtalen, at du ser frem til at høre fra dem, og sørg for de har dine kontaktdata. Sørg for at have diskuteret løn-niveau og hav overvejet hjemmefra hvad du gerne vil have og hav også overvejet om du vil gå længere ned...
Altsammen bare nogle råd, som du kan tage fra, hvad du har lyst til og mener du kan bruge. Kan jo være du har nogle andre bud, og en anden facon. Håber ihvertfald du kan bruge det lidt.
Men det er jo altsammen når du ER nået frem til jobsamtalen. Du skal først derhen i den bunke. Det er jo selve ansøgningen der skal skrives. Har du styr på den?
tilføjet af anonym
Kan godt følge dig
men jeg har mere lyst til at udstråle, hvorfor jeg kan gøre en forskel i virksomheden - end bringe et løn-emne på banen. Selvf. vil jeg altid forberede mig på, hvis jeg blir spurgt om dette. Det skal jo ikke hedder sig, at jeg tar et job for pengenes skyld. Hvilket jeg aldrig har gjort.
Det der med ansøgninger synes jeg ikke er det store problem...
Jeg tror såmænd bare, at jeg har haft det med at forberede mig på "forkerte" ting til samtaler... Man har jo kun 1 chance for hver samtale til at vinde