3enighedslæren; det er bare for meget.
Nu ved jeg godt, at Manjana, again, sveland, dondeee og mange andre af de faste debattører ikke gider denne Sol debat, men har opfundet deres egen debat og eller men den er måske ikke så interessant i længden, at sidde og snakke med sig selv og være ikke 3enige, men flerenige. Jo fler enige jo bedre.
Det er sikkert derfor jeg ikke gider den, men jeg gider godt denne her:
3enighedslæren; der af again defineres som 3 forskellige personer der alle 3 er ”enige” er én stor selvmodsigelse.
Nu kan man diskutere hvad (ordet ) Gud egentlig talt betyder, men i again univers handler det altså om, at 3 forskellige personer er Gud.
Derved bliver ordet Gud ikke en personidentifikation (dersom man overhovedet kan bruge ordet person om Gud) altså, ordet Gud blive ikke en definition på en personidentifikation, men en identifikation på en gruppe af personer helt nøjagtig 3 forskellige personer.
again definere altså Gud, som værende et begreb der dækker over en samling af 3 forskellige personer hvoraf den ene af de 3 forskellige personer i den grad er forskellig, nemlig et menneske i kød og blod og ben.
----------------------------------------
På samme måde definere again det Gud 3enige fænomen som værende et spørgsmål om ”enighed”. Altså, der er tale om en 3enighed fordi de 3 forskellige personer er enige.
---------------------------------------
I min (Kosmos) trosverden er det direkte modsat. Jeg har før fået at vide af again, at min definition hedder ”Modalisme” og altså en forståelse der tangere Bibelens ord: ”Hør Israel, HERREN vor Gud er én”.
Jeg vil således sige, at Bibelens udsagn om, at ”Hør Israel, HERREN vor Gud (JHVH) er én” stemmer nøjagtig overens med den definition, at Gud kan, har og vil åbenbare sig lige som det passer Gud; fordi ”Gud er Herre over materien”. I denne forbindelse som Gud Fader, Gud Søn og Gud Den Hellige Ånd = Helligånden.
Jeg er så ( af Manjana) blevet konfronteret med den indvending, at Gud Fader kan jo ikke være Gud Søn samtidig, men det er ikke et sandt udsagn, da Gud jo netop kan ”være den Gud vil vise sig at være” (til enhver tid).
I min trosverden betyder ordet 3enighed ikke, at 3 forskellige personer er ”enige”, men at når vi overhovedet skal bruge betegnelsen 3enighed handler det om vore dogmer.
Vi har fastlagt, at Gud har åbenbaret sig som og i Jesus. Det ligger fuldstændig fast og ligeledes har Gud åbenbaret sig som værende Helligånden og da der ikke er tale om 3 forskellige personer i sin væsensidentifikation kan der derfor kun være tale om en enhed, en enhed og helhed der udtrykkes ja, i disse t trosmæssige begreber.
Så 3enigheden handler ikke for mig om, at 3 forskellige personer er enige, men at de 3 forskellige åbenbarelser er en ”enhed” nemlig den ene Gud, jødernes Gud JHVH.
Der er tale om en enhed, en helhed og ikke om, at 3 forskellige personer er enige. Det er jo noget vrøvl. Der er netop ikke tale om 3 forskellige personer, men om kun én person dersom altså man overhovedet kan bruge ordet person om Gud.
”En enhed” i 3 åbenbarelser = treenighed.
------------------------------------------
En enhed kan beskrives som en af de dele, hvoraf noget består, eller som den mindste del af en større sammenhæng, der kan fungere selvstændigt.
Så man kan altså også tale om en ”enhed” som værende ”en del af” eller blot ”del af”. Så udtrykket 3enighed behøver ikke nødvendigvis handle om 3 forskellige personer ”der er enige”, men begrebet 3enighed kan lige så godt dække begrebet ”en enhed” eller ”del af en enhed”.
---------------------------------
Så er der begrebet Modalisme. Hvad betyder det?
modalisme, (af lat. modus 'måde' og -isme), teologisk retning i 200-t., der opfattede Fader, Søn og Helligånd som tre hinanden afløsende fremtrædelsesformer for Gud og ikke; som personer (3 forskellige personer) i guddommen (som så bliver et begreb). Denne lære blev i 268 erklæret for kættersk.
http://www.denstoredanske.dk/Samfund,_jura_og_politik/Religion_og_mystik/Oldkirken/modalisme
eller; http://www.snl.no/modalisme
-------------
Flemming Pless
Kære Søren (Søren Stidsen)
Du er simpelthen for klog til mig. Modalisme! Det er sådan noget, man går og tænker på hele tiden, hvis man er mig!
Her har du noget, jeg fandt på internettet:
"Modalisme (fra latin: modalis). Modalisme kaldes også "sabellianisme" og er betegnelsen for den overbevisning, at de tre aspekter eller personer i treenigheden (Faderen, Sønnen og Helligånden) er forskellige manifestationer af den ene guddom. Gud er én i tre og tre i én."
Hvis du vil vide mere, kan du selv gå hen og læse om det i din historiebog. Til andre læsere, så handler det om kedsommelige, nogle gange interessante, stridigheder om, hvorledes det hænger sammen med Guds enhed og ”treenighedens flerhed”. Det er en så lang forklaring, at jeg må opfordre Søren og andre interesserede til at gå på biblioteket og skaffe sig oplysning.
God læselyst
Flemming
------------------------------------------
Spørgsmål 2:
Hej Flemming
Jeg får en fornemmelse af, at du måske er en smule træt af mig, og det kan jeg på en måde godt forstå, men det her er noget, der betyder noget for mig. Jeg kan ikke greje forskellen på dine svar og det gamle kætteri modalismen, altså det at der er en gud, og at han så viser sig på forskellige måder: faderen; skaberen, Sønnen; frelseren og Ånden; talsmanden.
Du skriver i et svar på religion.dk følgende:
"Men kort fortalt: Jesus er Guds åbenbaring; måden han viser sig selv på. Ligesom han også viser sig som Helligånden.
Men Gud sender også sin søn og sin Helligånd, så han både kan være det ene og det andet.
Og alt i alt bliver det ret kompliceret; men bare læs, hvad der står i f.eks. Johannes Evangeliet om det."
------------------------------
Svar:
Kære Søren (Søren Stidsen)
Nej, jeg er ikke træt af dig. Men jeg er måske lidt træt af al den kættersnak. Hvem er kætter, og hvem er ikke.
Jo, der er nogle, der er helt galt afmarcherede, f.eks. dem, der ikke vil tilkende Jesus fuld guddommelighed eller ikke vil tilkende ham fuld menneskelighed.
Og så dem, der ikke vil tilkende ham at være begge dele på samme tid. Selvom også jeg kan sidde og tænke mig helt fordærvet for at hitte rede i al den to-naturlære.
Men altså, som skrevet står: "Jeg er i Faderen og Faderen er i mig" - det er et tydeligt tegn på, at Jesus er Gud og Herrens fremtræden her på jorden. Hvordan det så ellers hænger sammen med det er ikke så stort et spørgsmål for mig. Det, der betyder noget for mig, er, at Gud har vist sig i magt og vælde på jorden for os mennesker i skikkelse af sin Søn; altså virkningen og ikke hvorledes.
På samme måde som hvis jeg havde købt en ny Audi A8; jeg ville være hamrende ligeglad med, hvorledes motoren virkede, jeg ville heller ikke kunne forstå at pille ved den, men den virker på den der ret så potente Audi måde, som jeg så har givet 1 million for ikke at skulle tænke nærmere over.
Samme eksempel gælder også andre bilmærker incl. min mere ydmyge Fiat Punto, der så er nemmere at pille ved, hvis jeg ellers var interesseret i at gøre det. Men så er det bare, at jeg er så heldig, at jeg kan sende den ud til min fætter, der lever af at klare sådanne automobiler.
Nå, men nok om det, jeg skal bare sige til sidst, at jeg i øvrigt er ret så enfoldig i mit trosliv. Jeg synes, at en del bruger meget tid på at definere, hvad troen ikke er, snarere end hvad den betyder, når den er der. Ikke at det ene udelukker det andet, men forholdet imellem dem kan være besynderligt.
Og gode hilsner Flemming http://www.religion.dk/artikel/95632:Spoerg-om-kristendom--Ligheden-mellem-Gud-og-en-Audi?page=2
-------------------------------------------------------------
Kommentar:
Hvad er læren om 3enigheden set ud fra det perspektiv, at der angivelig skulle være tale om 3 forskellige personer?
Ikke blot e forskellige personer, men fuldkommen identisk med hensyn til 1) substance 2) power 3) and eternity. ( Trinitarian Godhead )
-----------
dilema:
Because the west has emphasized that each member of the Trinity is of the same substance, the east has accused the west of modalism. Because the east has emphasized the distinction between the members of the Trinity, the west has accused the east of Arianism and Tri-theism. However, both viewpoints are valid orthodox understandings which help us to see a fuller glimpse of the Trinity.
----------------------
Så, det er helt klart, at 3enigheden ikke handler om 3 forskellige personer eller 3 der er enige eller et Gud begreb, men om den virkelighed, at Gud er én.
Jødernes Gud:
Hør Israel, HERREN vor Gud er én.
Kosmos
Det er sikkert derfor jeg ikke gider den, men jeg gider godt denne her:
3enighedslæren; der af again defineres som 3 forskellige personer der alle 3 er ”enige” er én stor selvmodsigelse.
Nu kan man diskutere hvad (ordet ) Gud egentlig talt betyder, men i again univers handler det altså om, at 3 forskellige personer er Gud.
Derved bliver ordet Gud ikke en personidentifikation (dersom man overhovedet kan bruge ordet person om Gud) altså, ordet Gud blive ikke en definition på en personidentifikation, men en identifikation på en gruppe af personer helt nøjagtig 3 forskellige personer.
again definere altså Gud, som værende et begreb der dækker over en samling af 3 forskellige personer hvoraf den ene af de 3 forskellige personer i den grad er forskellig, nemlig et menneske i kød og blod og ben.
----------------------------------------
På samme måde definere again det Gud 3enige fænomen som værende et spørgsmål om ”enighed”. Altså, der er tale om en 3enighed fordi de 3 forskellige personer er enige.
---------------------------------------
I min (Kosmos) trosverden er det direkte modsat. Jeg har før fået at vide af again, at min definition hedder ”Modalisme” og altså en forståelse der tangere Bibelens ord: ”Hør Israel, HERREN vor Gud er én”.
Jeg vil således sige, at Bibelens udsagn om, at ”Hør Israel, HERREN vor Gud (JHVH) er én” stemmer nøjagtig overens med den definition, at Gud kan, har og vil åbenbare sig lige som det passer Gud; fordi ”Gud er Herre over materien”. I denne forbindelse som Gud Fader, Gud Søn og Gud Den Hellige Ånd = Helligånden.
Jeg er så ( af Manjana) blevet konfronteret med den indvending, at Gud Fader kan jo ikke være Gud Søn samtidig, men det er ikke et sandt udsagn, da Gud jo netop kan ”være den Gud vil vise sig at være” (til enhver tid).
I min trosverden betyder ordet 3enighed ikke, at 3 forskellige personer er ”enige”, men at når vi overhovedet skal bruge betegnelsen 3enighed handler det om vore dogmer.
Vi har fastlagt, at Gud har åbenbaret sig som og i Jesus. Det ligger fuldstændig fast og ligeledes har Gud åbenbaret sig som værende Helligånden og da der ikke er tale om 3 forskellige personer i sin væsensidentifikation kan der derfor kun være tale om en enhed, en enhed og helhed der udtrykkes ja, i disse t trosmæssige begreber.
Så 3enigheden handler ikke for mig om, at 3 forskellige personer er enige, men at de 3 forskellige åbenbarelser er en ”enhed” nemlig den ene Gud, jødernes Gud JHVH.
Der er tale om en enhed, en helhed og ikke om, at 3 forskellige personer er enige. Det er jo noget vrøvl. Der er netop ikke tale om 3 forskellige personer, men om kun én person dersom altså man overhovedet kan bruge ordet person om Gud.
”En enhed” i 3 åbenbarelser = treenighed.
------------------------------------------
En enhed kan beskrives som en af de dele, hvoraf noget består, eller som den mindste del af en større sammenhæng, der kan fungere selvstændigt.
Så man kan altså også tale om en ”enhed” som værende ”en del af” eller blot ”del af”. Så udtrykket 3enighed behøver ikke nødvendigvis handle om 3 forskellige personer ”der er enige”, men begrebet 3enighed kan lige så godt dække begrebet ”en enhed” eller ”del af en enhed”.
---------------------------------
Så er der begrebet Modalisme. Hvad betyder det?
modalisme, (af lat. modus 'måde' og -isme), teologisk retning i 200-t., der opfattede Fader, Søn og Helligånd som tre hinanden afløsende fremtrædelsesformer for Gud og ikke; som personer (3 forskellige personer) i guddommen (som så bliver et begreb). Denne lære blev i 268 erklæret for kættersk.
http://www.denstoredanske.dk/Samfund,_jura_og_politik/Religion_og_mystik/Oldkirken/modalisme
eller; http://www.snl.no/modalisme
-------------
Flemming Pless
Kære Søren (Søren Stidsen)
Du er simpelthen for klog til mig. Modalisme! Det er sådan noget, man går og tænker på hele tiden, hvis man er mig!
Her har du noget, jeg fandt på internettet:
"Modalisme (fra latin: modalis). Modalisme kaldes også "sabellianisme" og er betegnelsen for den overbevisning, at de tre aspekter eller personer i treenigheden (Faderen, Sønnen og Helligånden) er forskellige manifestationer af den ene guddom. Gud er én i tre og tre i én."
Hvis du vil vide mere, kan du selv gå hen og læse om det i din historiebog. Til andre læsere, så handler det om kedsommelige, nogle gange interessante, stridigheder om, hvorledes det hænger sammen med Guds enhed og ”treenighedens flerhed”. Det er en så lang forklaring, at jeg må opfordre Søren og andre interesserede til at gå på biblioteket og skaffe sig oplysning.
God læselyst
Flemming
------------------------------------------
Spørgsmål 2:
Hej Flemming
Jeg får en fornemmelse af, at du måske er en smule træt af mig, og det kan jeg på en måde godt forstå, men det her er noget, der betyder noget for mig. Jeg kan ikke greje forskellen på dine svar og det gamle kætteri modalismen, altså det at der er en gud, og at han så viser sig på forskellige måder: faderen; skaberen, Sønnen; frelseren og Ånden; talsmanden.
Du skriver i et svar på religion.dk følgende:
"Men kort fortalt: Jesus er Guds åbenbaring; måden han viser sig selv på. Ligesom han også viser sig som Helligånden.
Men Gud sender også sin søn og sin Helligånd, så han både kan være det ene og det andet.
Og alt i alt bliver det ret kompliceret; men bare læs, hvad der står i f.eks. Johannes Evangeliet om det."
------------------------------
Svar:
Kære Søren (Søren Stidsen)
Nej, jeg er ikke træt af dig. Men jeg er måske lidt træt af al den kættersnak. Hvem er kætter, og hvem er ikke.
Jo, der er nogle, der er helt galt afmarcherede, f.eks. dem, der ikke vil tilkende Jesus fuld guddommelighed eller ikke vil tilkende ham fuld menneskelighed.
Og så dem, der ikke vil tilkende ham at være begge dele på samme tid. Selvom også jeg kan sidde og tænke mig helt fordærvet for at hitte rede i al den to-naturlære.
Men altså, som skrevet står: "Jeg er i Faderen og Faderen er i mig" - det er et tydeligt tegn på, at Jesus er Gud og Herrens fremtræden her på jorden. Hvordan det så ellers hænger sammen med det er ikke så stort et spørgsmål for mig. Det, der betyder noget for mig, er, at Gud har vist sig i magt og vælde på jorden for os mennesker i skikkelse af sin Søn; altså virkningen og ikke hvorledes.
På samme måde som hvis jeg havde købt en ny Audi A8; jeg ville være hamrende ligeglad med, hvorledes motoren virkede, jeg ville heller ikke kunne forstå at pille ved den, men den virker på den der ret så potente Audi måde, som jeg så har givet 1 million for ikke at skulle tænke nærmere over.
Samme eksempel gælder også andre bilmærker incl. min mere ydmyge Fiat Punto, der så er nemmere at pille ved, hvis jeg ellers var interesseret i at gøre det. Men så er det bare, at jeg er så heldig, at jeg kan sende den ud til min fætter, der lever af at klare sådanne automobiler.
Nå, men nok om det, jeg skal bare sige til sidst, at jeg i øvrigt er ret så enfoldig i mit trosliv. Jeg synes, at en del bruger meget tid på at definere, hvad troen ikke er, snarere end hvad den betyder, når den er der. Ikke at det ene udelukker det andet, men forholdet imellem dem kan være besynderligt.
Og gode hilsner Flemming http://www.religion.dk/artikel/95632:Spoerg-om-kristendom--Ligheden-mellem-Gud-og-en-Audi?page=2
-------------------------------------------------------------
Kommentar:
Hvad er læren om 3enigheden set ud fra det perspektiv, at der angivelig skulle være tale om 3 forskellige personer?
Ikke blot e forskellige personer, men fuldkommen identisk med hensyn til 1) substance 2) power 3) and eternity. ( Trinitarian Godhead )
-----------
dilema:
Because the west has emphasized that each member of the Trinity is of the same substance, the east has accused the west of modalism. Because the east has emphasized the distinction between the members of the Trinity, the west has accused the east of Arianism and Tri-theism. However, both viewpoints are valid orthodox understandings which help us to see a fuller glimpse of the Trinity.
----------------------
Så, det er helt klart, at 3enigheden ikke handler om 3 forskellige personer eller 3 der er enige eller et Gud begreb, men om den virkelighed, at Gud er én.
Jødernes Gud:
Hør Israel, HERREN vor Gud er én.
Kosmos