9tilføjet af

Hvorfor er den offentlige transport så dyr?

Den offentlige transport er dyr at rejse med, og regeringen vil gerne have, at flere tager den offentlige transport. Men hvordan kan det så være, at regeringen konsekvent har hævet priserne på busbilletter og pendlerkort?
tilføjet af

sorry

Fordi vi desværre har den dummeste regering nord for Afrika
tilføjet af

Balance i regnskabet

Regeringen vil gerne have, at den offentlige transport kan hvile i sig selv eller balancere uden tilskud.
Det er en håbløs tanke i "randområderne", og endda i hovedstaden er det vanskeligt at få det til at "løbe rundt" - undskyld ordvalget 😉
tilføjet af

sådan var det

også under Nyrup "uld i munden" Regeringen.😉😉[f]
tilføjet af

ikke helt...

Billetpriserne er steget langt mere end inflationen siden 2001!
tilføjet af

Et bud.

Efter privatiseringen af den offentlige transport skal virksomhederne der driver den offentlige transport, ikke bare dække deres udgifter, men skal også generere en profit. Priserne bliver bestemt i fællesskab mellem de forskellige virksomheder i den offentlige transport, og her kommer deres profitmaksimering til syne.
Samtidig ved virksomhederne bag den offentlige transport udemærket godt at dem der idag bruger offentlig transport, gør det fordi de ikke har råd til bil, og dermed har kunderne ingen mulighed for at bruge et andet alternativ. På den måde har de monopol, og kan dermed styre prisen, og malke folket for penge.
En måde man kunne undgå dette på var hvis staten lavede nogle strammere kontrakter med de virksomhederne, og sørgede for at sætte rammer for deres prispolitik.
tilføjet af

Genialt !

men skudt forbi 😃
Strammere kontrakter giver sandsynligvis, at du ikke kan få nogen som helst til at køre ruterne, i hvert fald de knap så givtige tidspunkter og ruter.
En bus plus chauffør koster ca. 500,- i timen - FØR profit !
Det er ikke så let at få betalt ved at transportere 3 passagerer á 25,-,
så en rute på vestkysten har ikke en chance for at løbe rundt.
Lidt hovedregning giver, at du skal have 20 passagerer i hver eneste time, bussen og chaufføren er ude, for at det kan bære sig, og hvis du kigger ind ad bussernes vinduer om aftenen og i week-enden, kan du se, at det kniber lidt at nå den slags tal 😃
Om 30 år, hvor teknologien er kommet så langt, at den offentlige transport kan sammenlignes med radiobilerne i Tivoli, hvor der kun er en eller to "overvågere", men anarkistiske selvstyrende passagerer, som styrer en celle med plads til måske fire-fem passagerer, så har vi et andet billede, men ikke med den aktuelle teknologi. Til den tid er det realistisk med helt gratis offentlig transport, der kan bruges til noget 😉
tilføjet af

Sådan var det sikkert

Også under Schlüter, Anker, Kragh og alle mulige andre regeringer der ikke har indflydelse på den nuværende regerings politik. Men hvorfor er det relevant at nævne her?
tilføjet af

Netop

Danmark er alt for lille til at understøtte til så omfattende offentlig trafik. Selv Kbh er jo på størrelse med en lille bydel i verdens storbyer.
tilføjet af

Offentlig transport bliver gratis indenfor 10år

Den eneste mulighed Danmark har for at leve op til forpligtigelserne om at reducere CO2 udledningerne er ved at øge antallet af offentlige transporter. Og det kommer kun til at ske ved at gøre det gratis og så dyr for bilister at alle vælger det fra.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.