Jeg står og skal flytte, men er rendt ind i nogle tvivlsspørgsmål. Det er sådan at fra 15/7 (altså i tirsdags) har jeg overtaget en mindre lejlighed. I lejekontrakten står der imidlertid at indflytningsdatoen først er d. 1/8. Perioden fra 15/7 - 1/8 skal den nu tidligere udlejer så bruge på at få istandsat lejligheden.
Men: I den del af lejekontrakten, der omhandler indbetaling af forskud står der, at jeg skal betale en halv måneds husleje i perioden fra 15/7 - 31/7, selvom jeg først kan flytte ind dagen efter sidstnævnte dato.
Er der nogle regler, der omhandler dette? For jeg synes ærlig talt, det virker noget mystisk at jeg skal betale for at udlejer kan få sat i stand.
Er overtagelsesdato og indflytningsdato to forskellige størrelser? Hvorfor skal udlejer have lov til at bruge 14 dage af min udlejningsperiode til at få sat i stand?
Sig til hvis spørgsmålene er en smule forvirrende.
tilføjet af fuerzzz
Jeg er forvirret over lejekontrakt....
Det er helt normalt, og nej du skal ikke finde dig i det og bare betale.
Typisk opkræver udlejer både de 14 dage til istandsættelse, maling og lign hos BÅDE tidligere beboer og den nye.
Men omvendt så finder han nok en anden lejer?
Men nej du burde ikke betale, om du gør det for sikre dig en bopæl er op til dig selv - personligt ville jeg hellere være hjemløs end være udsat for den slags svindel...
tilføjet af alexsmithnielsen
Jeg er forvirret over lejekontrakt....
Kontakt Lejernes landsorginasation. Det nummer der er ikke lovligt.
tilføjet af teatretopusx
Jeg er forvirret over lejekontrakt....
Skriv under på kontrakten, så du har en gyldig kontrakt. Flyt ind og gå derefter til Lejernes Landsorganisation (du skal være medlem, men det kan være, at du er det via din nye bolig. Hvis det er ulovligt kan du kræve pengene tilbage, men hvis du nægter at betale på forhånd, finder han en anden lejer.
tilføjet af weeebie
Jeg er forvirret over lejekontrakt....
det ikke normalt.. udlejeren tager normalt 14 dage til istand sætte på den tidligere lejer slut kontrakt.. nå du betaler få kunne flytte ind.. så kan du flytte ind fra den dato du betaler få!!.. snak med llo.. men vis du har skrevet under så du nok dummet dig og må bide det i dig:)
tilføjet af ak31
Jeg er forvirret over lejekontrakt....
Det er normalt at det den fraflyttede lejer, der skal betale tiden for tiden til istandsættelse. Det kan være at udlejer tager fra jer begge.
Kik lige på din lejekontrakt, hvad der står når du flytter. Det kan jo være at han tager i begge ender.
Det skal også være et malerfirma, der skal stå for, istandsættelsen hvis indskuddet skal bruges til istandsættelsen.
Hvis det er noget , der ikke er helt OK når lejligheden er meldt klar, så tag nogle billeder for at have nogen dokumentation bagefter.
Held og lykke til. 😉
tilføjet af fruppe
Jeg er forvirret over lejekontrakt....
Eller også æder udlejeren selv de 14 dage, det er ret almindeligt i de almennyttige hvor der enten foretages normal istandsættelse på ejendommens regning eller at fraflytter skal betale hvis der er slidt og ødelagt mere end normalt.
Nu har vi her nok at gøre med en privat udlejer, de tolker indimellem reglerne som vinden blæser.
det ikke normalt.. udlejeren tager normalt 14 dage til istand sætte på den tidligere lejer slut kontrakt.. nå du betaler få kunne flytte ind.. så kan du flytte ind fra den dato du betaler få!!.. snak med llo.. men vis du har skrevet under så du nok dummet dig og må bide det i dig:)
tilføjet af fuerzzz
Jeg er forvirret over lejekontrakt....
Altså jeg ved ikke jer... men!
Jeg kan da male et hus på weeekend, og sikre at alt er ok, om toilet og vandhaner ikke drypper og lign.
1 dage er helt vildt og kunne udlejet dom gav m
ælk så meget som muligt.
tilføjet af fruppe
Jeg er forvirret over lejekontrakt....
Det er fint nok, jeg er også ret god til at male, dog må du ikke lave VVS- og elarbejdet selv hvis det skal godkendes i en kontrakt eller tilstandsrapport.
Boligudlejere er kendt for at have aftaler med faste håndværkere såsom malere, de indhenter ikke tilbud fra flere på istandsættelser hvilket kan ses af dyre istandsættelsesopgørelser som fraflyttede lejere får, både fra almennyttige og private.
Altså jeg ved ikke jer... men!
Jeg kan da male et hus på weeekend, og sikre at alt er ok, om toilet og vandhaner ikke drypper og lign.
1 dage er helt vildt og kunne udlejet dom gav m
ælk så meget som muligt.
tilføjet af flaks
Lejernes lands... kan være spild af penge
Hvis du tror du kan være helt sikker på at få hjælp fra Lejerne landsorginstion.
Så kan det være du bliver slemt skuffet.
Jeg har haft brug for dem i to omgange. Og i begge omgange skal jeg da love for de var amatøragtige.
Men selvfølgelig du kan være heldig.
Men du skal eddermane holde dem til ilden.
Du skal ikke tro de af egen drift føre din sag igennem.
Du skal ringe og høre dem hvemd er har med sagen at gøre. Du skal bede dem skriftligt at fortælle dig hvad de gør for at hjælpe dig.
Det var nemlig den fejl jeg gjorde. Jeg troede de var i stand til at holde sig selv ved ilden. Kontakte udlejer og presse på ham for at få mine indskudspenge tilbage.
Da jeg spurgte dem hvorfor de ikke havde i det mindste fået et brev af sted til ham. Så undskyldte klaphatte kællingen på kontoret,sig med at da jeg ikke havde selv havde bedt dem om at skrive til ham. Så troede de sagen var løst af sig selv.
Og får du ikke fat i den afdeling de henviser dig til. Så få dem til at få fat i vedkommende.
De er ligesom en computer. Hvis du ikke selv fortæller den hvad du vil. Så er den lige så dum som en dør...
Og laver ikke dagens gode gerning.... Så det kun fordi at jeg skal være medlem af den amatørforening her hvor jeg bor at jeg er medlem.
Ellers havde jeg ikke spildt så meget som en snoldet krone på dem.
tilføjet af fuerzzz
Jeg er forvirret over lejekontrakt....
Selv hvis i-stand tager 14 dage, så er det ikke noget hverken tidligere og eller fremtidig udlejer skal betale, men udlejer selv.
tilføjet af fruppe
Jeg er forvirret over lejekontrakt....
Hvis der står i en ejendoms vedtægter at ejendommen står for almindelig istandsættelse, altså maling og gulvlak, er det ikke noget hverken fraflytter eller tilflytter skal bekymre sig om.
Reparationer ud over det som f.eks et gulv der ikke er vedligeholdt med lak af lejeren og har fået fugtskade skal selvfølgelig betales af fraflytter, nogle private bolighajer har så prøvet at tørre regningen af for ødelagt gulv og træværk af på den sidste lejer selv om skaderne var der da han flyttede ind, det er de sager som ender hos LLO, og derfor at man skal tage billeder af det når man flytter ind samt forlange at udlejer noterer det i indflytningsrapporten.
Muligt at Du roder, men jeg tror ikke at du ødelægger noget, desuden skal det hus du bor i sandsynligvis have en ordentlig overhaling når det bliver solgt, så du skal nok ikke bekymre dig.......bare sørg for at badeværelset er kalkfrit.
Selv hvis i-stand tager 14 dage, så er det ikke noget hverken tidligere og eller fremtidig udlejer skal betale, men udlejer selv.
tilføjet af flemming35
Jeg er forvirret over lejekontrakt....
det må han ikke efter loven så tag du en snak med han
tilføjet af teatretopusx
Jeg er forvirret over lejekontrakt....
Selvom du har skrevet under, kan du få pengene tilbage, hvis udlejer belaster dig mere end det der står i lejeloven. Jeg gik direkte til en advokat, som fik 250.000 kr. tilbagebetalt, da udlejer havde krævet en for høj husleje - selvom jeg havde skrevet under. Så du kan jo vurdere hvad en halv månedsleje er. Min advokat blev dækket over min indboforsikring, Tjekk det med dit forsikringsselskab.
tilføjet af Burgerbolle
Wow, takker for alle de mange svar
Men er der nogen, der har et link el. lign. hvor reglerne præcist er udpenslet?
Og nej, jeg har ikke skrevet under på noget endnu eller indbetalt noget som helst.
tilføjet af teatretopusx
Jeg er forvirret over lejekontrakt....
Jeg vil anbefale dig at skrive under, hvis du rigtig gerne vil have lejligheden. Du kan være sikker på,at han meget nemt kan leje den ud til en anden, der også i første omgang accepterer kontrakten. Det er udlejers marked. Og en halv måneds leje er jo ikke en formue, hvis det er en lejlighed du bliver glad for i mange år frem, men det er jo din egen vurdering af lejligheden, der skal ligge til grund. Søg på nettet, der må være masser af steder der henviser til lejeloven.
Altså skriv under, betal og forsøg at få pengene tilbage bagefter ved hjælp af en advokat eller LLO. Hvis det er en fornuftig udlejer er det nok med et brev fra en advokat, der henviser til de rigtige paragraffer i lejeloven, så han kan se, at han vil tabe en evt. retsag og dermed skal betale pengenen tilbage + renter + sagsomkostninger. Så tjek også din forsikring om den dækker advokatbistand. Du skal søge forsikringen først, så du ved hvor du står.
tilføjet af fuerzzz
Jeg er forvirret over lejekontrakt....
Det er netop det værste.
At man som lejer skal tænke på at man måske skal bo der 5 eller 10 år frem.
Og udlejer dermed kan "score" 14 dages huslejes. Jeg ville hade den udlejer i alle 10 år.
Præcist som min nuværende udlejer ville have 7500 ved indflytning - de 2500 første leje, og de 5000 sagde han fra start af jeg ikke ville få tilbage.
Så når jeg engang skal flytte så efterlader jeg ikke en fin og ren bolig, men efterlader alt jeg ikke skal bruge et nyt sted, så må de bruge de 5000 kr på prof rengøringhjælp og evt reparatioener
s
tilføjet af Burgerbolle
Jeg har netop haft fat i udlejer
Og hun indrømmer at den opkrævede leje fra 15/7 - 31/7 'er en beklagelig fejl'. Så nu skal jeg kun betale depositum + leje fra den måned hvor jeg flytter ind (august).
Mange tak for svar alle sammen! :)
tilføjet af Perkins
Jeg er forvirret over lejekontrakt....
Det skal du passe lidt på med.
Hvis den er alt for slem når du efterlader den og han affotograferer det hele og derefter ansætter et firma til at rydde op og gøre i stand og regningen bliver på mere end 5000 kr. kan du risikere at hænge på den også.
Det er netop det værste.
At man som lejer skal tænke på at man måske skal bo der 5 eller 10 år frem.
Og udlejer dermed kan "score" 14 dages huslejes. Jeg ville hade den udlejer i alle 10 år.
Præcist som min nuværende udlejer ville have 7500 ved indflytning - de 2500 første leje, og de 5000 sagde han fra start af jeg ikke ville få tilbage.
Så når jeg engang skal flytte så efterlader jeg ikke en fin og ren bolig, men efterlader alt jeg ikke skal bruge et nyt sted, så må de bruge de 5000 kr på prof rengøringhjælp og evt reparatioener
s
tilføjet af teatretopusx
Jeg er forvirret over lejekontrakt....
Det lyder godt.
Endnu et godt råd. Du skal dokumentere alle mangler og slid i din nye lejlighed inden du flytgter ind, så der ikke er tvivl om hvilken stand den skal efterlades i.
Er den nymalet? mangler der lister, hængsler etc.? Er gulvene nylakerede? Er døre og træværk nymalet?
Lav en mangelliste, som du skal have udlejer med til at skrive under på.
Normalt gennemgår man boligen sammen og laver en liste, men forbered dig godt og lav en liste på forhånd.
Hvis der står i kontrakten at lejligheden er nyrenoveret, når du overtager den skal den afleveres nyrenoveret - liggyldigt om den virkelig er nyrenoveret. Vær vågen!
Og det med ikke at gøre rent, når du flytter er ris til egen røv - de har ret til at sætte et rengøringsfirma på for din regning - og det er meget dyrt.
god fornøjelse med din nye lejlighed.
tilføjet af fuerzzz
Jeg er forvirret over lejekontrakt....
Hehe.
Når nu jeg VED på forhånd at jeg ikke for 1 kr tilbage i depositum, så sørger jeg naturligvis for IKKE at oplyse hvor jeg flytter hen, i fald han skulle få lyst at fremsætte sådan et krav.
Mange udlejere har en "uheldig vane" med at når en lejer fraflytter, så skal vi da også lige skifte vinduer og tag og så kalde vi det "maling og rengøring" eller "diverse" på papiret.
Jeg har tidligere måttet hyre advokat for at få indskud retur.
tilføjet af teatretopusx
Jeg er forvirret over lejekontrakt....
Med mindre du flytter til Cuba, Kina eller Cairo er det altså ikke særlig svært for en udlejer at spore dig. Der er en helt klar lovgivning på området, så han kan ikke tilbageholde dit indskud uden at kunne dokumentere, at det bruges til at bringe lejligheden i samme stand, som da du overtog den. Nye vinduer er som regel forbedring og til det kan han ikke bruge dit indskud. Tja, en god advokat er en god ting. Held og lykke med lejligheden.
tilføjet af fruppe
Jeg er forvirret over lejekontrakt....
I nogle lejeboliger har der virkeligt boet svin så det er ISS der tilkaldes da de har erfaringen og bruger overtræksdragter, og det koster kassen, men typisk er det ejendommen og dermed de andre lejere som hænger på regningen da der intet er at hente hos fraflyttede, heller ikke huslejerestance.
Jeg tabte selv over 10.000 på en klaphat og fik en fjern bekendt som er advokat til at skrive et påkrav mod en symbolsk betaling, men hun advarede mig også om at disse "småsager" typisk tabes hvis kreditor vil have en retssag.
Det lyder godt.
Endnu et godt råd. Du skal dokumentere alle mangler og slid i din nye lejlighed inden du flytgter ind, så der ikke er tvivl om hvilken stand den skal efterlades i.
Er den nymalet? mangler der lister, hængsler etc.? Er gulvene nylakerede? Er døre og træværk nymalet?
Lav en mangelliste, som du skal have udlejer med til at skrive under på.
Normalt gennemgår man boligen sammen og laver en liste, men forbered dig godt og lav en liste på forhånd.
Hvis der står i kontrakten at lejligheden er nyrenoveret, når du overtager den skal den afleveres nyrenoveret - liggyldigt om den virkelig er nyrenoveret. Vær vågen!
Og det med ikke at gøre rent, når du flytter er ris til egen røv - de har ret til at sætte et rengøringsfirma på for din regning - og det er meget dyrt.
god fornøjelse med din nye lejlighed.
tilføjet af fuerzzz
Jeg er forvirret over lejekontrakt....
Det er jo netop DERFOR det bliver kaldt "Maling og Rengøring og IKKE "nye vinduer"...
tilføjet af fuerzzz
Jeg er forvirret over lejekontrakt....
Muligt han får held med at spore, mig men kroner får han ingen af udover dem han allerede har fået...!
tilføjet af Joakim
Du er et godt eksempel på hvor man ikke skal
leje ud, du har pligt til at efterlade dit hummer i samme stand som du overtog, altså tage alt dit lort med dig.
Eller kan der jo trækkes i bistandshjælpen til din regning er betalt.