3tilføjet af

Salg af SAS

http://www.business.dk/transport/opkoebsrygter-forfoelger-sas
Der er jo igen rygter om opkøb af SAS. Imidlertidig ser det ikke ud til, at der er hold i det lige nu. Men SAS har jo været tæt på at blive solgt nogle gange før, så det bliver ikke sidste gang.
Hvad nu hvis det bliver solgt til Lufthansa, som er den ivrigste opkøber? Hvad hvis store dele af SAS afgange så bliver rykket til Tyskland. Det vil betyde kæmpetab af arbejdspladser og det vil gå ud over rigtig mange af de andre selskaber også.
Hvad tror i? Bliver det en minikrise og bliver SAS overhovedet solgt?
Nu er jeg lige begyndt at arbejde i et af de andre luftfartsselskaber og jeg er da lidt bekymret, faktisk.
tilføjet af

Skulle give temmelig store tab

af arbejdspladser über alles, da det har effekt på alle. Jeg kan godt forstå du er bekymret.
Jeg tror på et salg, men først om nogle år. Jeg håber meget for alle at arbejdspladserne får lov at blive.
Kastrup Lufthavn ville bare blive en spøgelseslufthavn hvis ikke. Det hverken kan eller har jeg lyst til at forestille mig.
tilføjet af

Ingen fare for CPH

Den er stadig populær, både som destination og transit.
SAS har ikke nær den service overfor andre selskaber som de havde i gamle dage med passagerhandling, catering m.m. så det er sikkert kun arbejdspladser der bliver flyttet fra et selskab til et andet.
Det gælder jo også andre store lufthavne hvor arbejdet er udliciteret i flere selskaber, et sjovt tilfælde her er at AerLingus, det statslige irske lufartsselskab ikke har haft god vind i mange år, men de har til gengæld en meget stor del af handlingen og servicen der foregår i Heathrow.
tilføjet af

Er ikke helt sikker på hvad du mener

For ja, CPH er populær nu, men hvis du fjerner mange af afgangene, går det ikke bare ud af dem der rejser fra CPH, men det går også ud over transit pasasgerne.
Hvis begge antal daler, er der færre der køber togbilletter, færre til at handle i butikkerne, færre der skal gøres rent efter, færre der skal videre med nogle af de andre flyselskaber og så skal der også skæres der.
Det kommer til at sprede sig som ringe i vandet og det kan få rigtig, rigtig store konsekvenser.
Men måske var det slet ikke det du mente.
Det optimale ville jo være (hvis det altså viser sig, at SAS er nødt til at lade sig opkøbe), hvis de beholdt deres afgange i CPH, blot under et andet navn.
Men det er jo også dyrt for moderselskabet.
Ja, vi må se. Og nej, SAS har ikke den samme service. Men det er fordi de har været nødt til at skære ned for at konkurrere med de andre selskaber. Sådan er det. Men tilgengæld er sikkerheden som regel meget højere end hos de andre og der er trods alt service at finde ombord. Noget jeg mangler fra andre selskaber.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.