Nu kender jeg ikke Guldborgsundtunnelen, jeg har aldrig været der så det er kun ud fra de billeder som jeg lige kunne finde at mit svar er bygget på.
Mon ikke tunnellen er opbygget sådan et trafikken kan ledes over i et tunnelrør og derfor kan færdelsretningen vendes i den ene kørebane, det vil kunne forklare de dobbelte linjer.
Så til det tunge stof.
Bekendtgørelse om vejafmærkning § 44, Q 42 ”Varslingslinie”
Smal punkteret linie med lang streg og kort mellemrum.
Den angiver adskillelse mellem vognbaner.
Overskridelse af varslingslinie kan ske, hvis manøvren kan udføres uden
fare eller unødig ulempe for andre. Ved manøvren skal udvises særlig
agtpågivenhed.
Varslingslinie benyttes som forvarsling for spærrelinie og i øvrigt navnlig
som midterlinie på smalle veje med dårlige oversigtsforhold.
I vejkryds kan varslingslinie endvidere anvendes til at lede færdslen.
Varslingslinie kan i særlige tilfælde anvendes til at lede færdslen ved
forskydning af vognbaner.
OG -
Bekendtgørelse om vejafmærkning § 44, vedrørende Q 41-44
Linierne kan anvendes som enkeltlinier eller ved siden af hinanden som
dobbeltlinier.
Hvid spærrelinie, der adskiller modsatte færdselsretninger, anvendes kun
som en del af en dobbeltlinie.
Ved dobbeltlinier skal de kørende rette sig efter den nærmeste linie. Trafikanter,
der kører i en vognbane for modsat rettet færdsel, kan dog altid køre tilbage til højre vejside.
Alt dette er fundet her -
http://webapp.vd.dk/vejregler/pdf/VR05_G_Afm_koerebanen_H1_Laengdeafm_V2_061004_HCD.pdf