Aung San Suu Kyis
mange sider læsning, god fornøjelse.
Måske kan tanker om Islam, Buddhisme, Hinduisme etc. bedre sætte Kristendommen i relief. Lad mig forsøge; Buddhisme?
Derfor igen: Sarah Brightman - Nella Fantasia. ”Drømmen!”
http://www.youtube.com/watch?v=oBZJuf82wmE&feature=rela ted
”Jeg drømmer om…………”.
I mine drømme ser jeg en retfærdig verden,
Hvor alle lever i fred og Ærlighed.
Jeg drømmer om at sjælen altid er fri
Som skyer der bevæger sig
fuld af medmenneskelighed fra dybet af min sjæl.
I mine drømme ser jeg en lys og klar verden
Hvor der nat efter nat er mindre mørke.
Jeg drømmer om ånden der altid er fri
Som skyer der bevæger sig.
I mine drømme eksistere en varm vind
Der blæser i byen som en god ven.
Jeg drømmer om sjæle der altid er frie
Som skyer der bevæger sig
Fuld af medmenneskelighed fra dybet af min sjæl.
”Jeg drømmer og drømmer og drømmer”.
Årene går og mennesker ældes og modnes således også for Ester Ofarim. Endnu smukkere og en stemme der trænger dybt ind i den inderste hjertekrog. Der hvor mørket er lyser sangen op. Tid til eftertanke!. Ja, mon ikke.
Glæd dig nu over dette følelsesmæssige indput og måtte det bevæge dig til gode tanker og derfor handlinger:
http://www.youtube.com/watch?v=9cvOjmWv7yc&feature=rela ted
-----------------------------------
------------------------------------
De Fire Ædle Sandheder:
Erkendelse af at livet er lidelse.
Klarlægger at lidelsens årsag er menneskets holden sig fast i Maya ( den strukturerede verden). Årsagen er,
Uvidenhed, - Viljesytringer, - Bevidsthed, - Navn-og-form, - De seks sanser, - Berøring, kontakt, - Følelse, - Begær, - Vedhængen eller klamren sig til noget, - Tilblivelse, - Fødsel, - Alderdom og død.
-------------------
Det er i samklang med Bibelens ord: jfr. Prædikerens bog kap. 12:
Tænk På ding Skaber i Ungdommens Dage, førend de onde Dage kommer og Årene nærmer sig, om hvilke du vil sige: "I dem har jeg ikke Behag!" før Sol og Lys og Måne og Stjerner hylles i Mørke og der atter kommer Skyer efter Regn,
Tiden, da Husets Vogtere bæver, de stærke Mænd bliver krumme, da Møllepigerne svigter, fordi de er få, og de bliver mørke, som kigger ved Gluggerne, da begge Gadedørene lukkes, mens Møllen går med dæmpet Lyd, da man står op ved Spurvenes Kvidder og alle Sangens Døtre hvisker, da man også ængstes for Bakker, og Rædsler lurer på Vejen, da Mandeltræet blomstrer; Græshoppen slappes og Kapersbærret svigter, nu Mennesket går til sin evige Bolig og Sørgetoget går gennem Gaden, førend Sølvsnoren brister og Guldskålen brydes itu, før Krukken slås i Stykker ved Kilden og det søndrede Hjul falder ned i Brønden og Støvet vender tilbage til Jorden som før og Ånden til Gud, som gav den.
Citat fra Bibelen slut.
--------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------
Buddhismen lære:
Erkendelse af at lidelsen kan helbredes ved indtræden i Nirvana.
Midlet til helbredelse er Den ædle otteledede vej:
Ret anskuelse
Ret beslutning
Ret tale
Ret handlemåde
Ret livsførelse
Ret stræben
Ret besindelse
Ret koncentration
Kender du nogle Jesu ord der i den grad minder om disse anskuelser? Jeg gør,
----------------
Matthæus Evangeliet kap. 5:
Men da han så Skarerne, steg han op på Bjerget; og da han havde sat sig, gik hans Disciple hen til ham, og han oplod sin Mund, lærte dem og sagde:
"Salige ere de fattige i Ånden, thi Himmeriges Rige er deres.
Salige ere de, som sørge, thi de skulle husvales.
Salige ere de sagtmodige, thi de skulle arve Jorden.
Salige ere de, som hungre og tørste efter Retfærdigheden, thi de skulle mættes.
Salige ere de barmhjertige, thi dem skal vises Barmhjertighed.
Salige ere de rene af Hjertet, thi de skulle se Gud.
Salige ere de, som stifte Fred, thi de skulle kaldes Guds Børn.
Salige ere de, som ere forfulgte for Retfærdigheds Skyld, thi Himmeriges Rige er deres.
Salige ere I, når man håner og forfølger eder og lyver eder alle Hånde ondt på for min Skyld.
Glæder og fryder eder, thi eders Løn skal være stor i Himlene; thi således have de forfulgt Profeterne, som vare før eder.
I ere Jordens Salt; men dersom Saltet mister sin Kraft, hvormed skal det da saltes? Det duer ikke til andet end at kastes ud og nedtrædes af Menneskene.
I ere Verdens Lys; en Stad, som ligger på et Bjerg, kan ikke skjules.
Man tænder heller ikke et Lys og sætter det under Skæppen, men på Lysestagen; så skinner det for alle dem, som ere i Huset.
Lader således eders Lys skinne for Menneskene, at de må se eders gode Gerninger og ære eders Fader, som er i Himlene.
Mener ikke, at jeg er kommen for at nedbryde Loven eller Profeterne;jeg er ikke kommen for at nedbryde, men for at fuldkomme.
Thi sandelig, siger jeg eder, indtil Himmelen og Jorden forgår, skal end ikke det mindste Bogstav eller en Tøddel forgå af Loven, indtil det er sket alt sammen.
Derfor, den, som bryder et at de mindste af disse Bud og lærer Menneskene således, han skal kaldes den mindste i Himmeriges Rige; men den, som gør dem og lærer dem, han skal kaldes stor i Himmeriges Rige.
Citat fra Bibelen slut.
-------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------
Erkendelse af at lidelsen kan ”helbreddes” ved indtræden i Nirvana.
Midlet til helbredelse er Den ædle otteledede vej:
Ret anskuelse
Ret beslutning
Ret tale
Ret handlemåde
Ret livsførelse
Ret stræben
Ret besindelse
Ret koncentration
-------------------------------
Erkendelsen af ”De Fire Ædle Sandheder”.
For det første:
Erkendelse af at livet er lidelse. Hvad vil det nu sige, at ”erkende, at livet er lidelse”? Uvilkårligt tænker vi på smerte, sygdom, skilsmisser, fallit, bedrag m.m., men ”lidelse” kan også være, misforståelse, stræben efter det der forgår, altså det forgængelige.
Jesus sagde: (nu vil jeg citere fra UrEvangeliet, kap. 40) vers 10 ”De, der modtog sæden blandt tidsler, er også dem, som hører ordet;
men bekymringer for denne verden og rigdommens bedrag kvæler ordet, og de bærer ikke frugt”.
Citat slut.
Har du lyst til at læse det så er det, at finde her.
http://www.kronosofia.dk/frames/side/biblioteket/urevan geliet/frameset.html
Kan du se hvorledes Buddhas ord og Jesu ord harmonere?
Ja, vi lever i verden, men sand erkendelse vil få os til, at søge det hinsides.
--------------------------------------------------------------
For det andet:
Hvem går til dagligt rundt og siger til sig selv; at det du ser er ikke evigheden, men kan befordre evigheden dersom……..
Dersom vi søger det hinsides. Søger vi det hinsides vil det nuværende også blive godt.
Du kender til ”et forløb”. Har du nogen sinde oplevet, at foretage dig noget du ikke skulle have gjort? Jeg har og jeg må tilstå, at der kan gå mange år før årsag og virkning er brudt og man igen kan ”trække vejret”.
På samme måde kan et uheldigt forløb brydes ved blot, at bryde eet af en række forløb. Altså en hele række af uheldige begivenheder kan elimineres ved blot at eliminere eet af begivenhederne i en hel række.
På samme måde kan én god handling forbrydes, således at en hel række af ”ondt” rammer én og alt går galt.
Jakobs brev kap. 2 vers 10, Jesus sagde: Thi den, som holder hele Loven, men støder an i eet Stykke, er bleven skyldig i alle.
Citat af Jesu ord slut.
----------------------------
For det tredje:
Når Jesus taler om ”den evige saliggørelse” taler han om Himmelen. Det gør vi også, men Buddha kalder det for Nirvana.
Buddha siger det på denne måde: Ved indtræden i Nirvana hører lidelsen op, man bliver et med verdens Altet = Brahman.
Det vil sige, at (det har vi lige omtalt før), at ser du på dit liv med evigheden for øje, betyder det nuværende begær intet.
Jesus sagde, at så blev man eet med ham. "Ikke alene for disse beder jeg, men også for dem, som ved deres ord kommer til tro på mig, at de alle må være eet, ligesom du Fader! i mig, og jeg i dig, at også de må være eet i os« Johannes Evangeliet kap. 17 vers 20-21.
Nu mener jeg, at der er forskel på at være eet med ”Altet” og så at være eet med Gud. At være eet med ”altet” er godt, men at være eet med Gud er en fastholden i sin personidentifikation i evigheden.
Buddha siger det således:
”Nirvana er alting og da det er Brahman kan det ikke struktureres eller kategoriseres, hvorfor det heller ikke kan beskrives med menneskets ord”. Citat slut af Buddha.
Men jeg siger, at det kunne man ikke sige, vide på Buddha` s tid, men med Jesus gik vi et lille skridt videre på oplysningens og erkendelsens vej.
-------------------------------------------------------------------
For det fjerde:
Her er der tale om hvordan man kan ”komme ud af lidelsen”, altså hvordan man kan komme til at betragte ”tingene” således, at disse ikke bliver en ”snuble sten” for os.
Vi kender det alle sammen. Hvor tit fortryder vi ikke et uoverlagt ord, et vredt blik, en uhøflig gestus, begær, pral, usømmelighed, overdreven nydelse af de materielle ting.
Inden jeg går over til, at oplyse om Buddha`s tanker vil jeg lige citere fra Bibelen.
1.Korinter brev kap. 13:
Kærligheden!
Om jeg så taler med menneskers og engles tunger, men ikke har kærlighed, er jeg et rungende malm og en klingende bjælde. Og om jeg så har profetisk gave og kender alle hemmeligheder og ejer al kundskab og har al tro, så jeg kan flytte bjerge, men ikke har kærlighed, er jeg intet. Og om jeg så uddeler alt, hvad jeg ejer, og giver mit legeme hen til at brændes, men ikke har kærlighed, gavner det mig intet.
Kærligheden er tålmodig, kærligheden er mild, den misunder ikke, kærligheden praler ikke, bilder sig ikke noget ind.
Den gør intet usømmeligt, søger ikke sit eget, hidser sig ikke op, bærer ikke nag. v6 Den finder ikke sin glæde i uretten, men glæder sig ved sandheden.
Den tåler alt, tror alt, håber alt, udholder alt. Kærligheden hører aldrig op.
Endnu ser vi i et spejl, i en gåde, men da skal vi se ansigt til ansigt. Nu erkender jeg stykkevis, men da skal jeg kende fuldt ud, ligesom jeg selv er kendt fuldt ud.
Så bliver da tro, håb, kærlighed, disse tre. Men størst af dem er kærligheden.
Citat fra Bibelen slut.
-------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------
Med disse ord i tanke kan vi nu bevæge os hen til hvorledes Buddha gav oplysning til at hjælpe mennesker til disse dyder. Derfor:
Den fjerde ædle sandhed, omhandler den ”otte ledede” vej, der er vejen ud af lidelsen:
1) den rette Anskuelse. for det første må vi erkende, at der findes både gode såvel som onde ”kræfter” i vort ego. Vi må også forstå, at ved at rette vor opmærksomhed på vore handlinger, ”anskuer” vi derved netop vore handlinger og kan sondre.
Det betyder, at det er ikke lige meget hvad du tænker, tror og håber på. Du har brug for ”vejledning”.
------------------------------------------------------------
2) den rette Tænkning. Det er almindelig at tænke på fortiden såvel som på fremtiden. Det er for så vidt i orden, men kun dersom vi kan enten ”tage ved lære” eller ”rette op på det vi erkender som fejl” og da fortiden er passe` kan fremtiden kun bruges til den erkendelse ”at rette op på det vi erkender som fejl” (kan også være ondskab).
Det betyder, at det er i nuet ”det” skal ske. Her kan vi bruge hvad Jesus lærte os. Mattæus Evangeliet kap. 5 v12
”Derfor: Alt, hvad I vil, at mennesker skal gøre mod jer, det skal I også gøre mod dem. Sådan er loven og profeterne”. Citat fra Bibelen slut.
Buddha sagde det på denne måde (begge er gode): ”Gør ikke mod din næste hvad du ikke ønsker han skal gøre mod dig”. Citat af Buddha slut.
Det vil sige, at efterfølgende i et forløb ”den rette Tænkning” må de gode ”ting” oplagres i vort sind. Alt erkendelse må vi gemme og bruge. Det vi hen ad vejen erkender som ondt, må vi forlade helt og holdent og erkende eller beslutte det gode.
Fordi kun ved denne ”øvelse” (gentage, gentage, gentage) vil ”det gode” blive i os. (i vore hjerter, sindet)
------------------------------------------------------------------
3) den rette Tale. Almindeligvis forstår vi dette som, at vi skal overveje vor tale, tænke før vi taler og i det hele taget lytte opmærksomt til vor egen tale.
Det betyder imidlertid også, at lytte til andres ”tale”. At være god til, ”at lytte” kan gøre en verden til forskel således, at vi ikke kun er opmærksom på os selv, men i lige så høj grad opmærksom på ”din næste”.
-------------------------------------------------------------
4) den rette Handlemåde. Nu er vi nået dertil, hvor betydningen af ”den otte ledede vej” (den 4.ædle Sandhed), begynder, at tage form.
Det er indlysende, men ikke altid lige nemt, at vi skal benytte os af de foregående discipliner og handle efter dem.
Bibelen (Jakob) sagde det på denne måde. Jakobs brev kap. 1:
Jakob, Guds og Herren Jesu Kristi tjener, hilser de tolv stammer, der lever spredt blandt andre folkeslag.
Tro i prøvelser og fristelser
Mine brødre, I skal kun regne det for glæde, når I kommer ud for prøvelser af forskellige slags; I ved jo, at når jeres tro prøves, skaber det udholdenhed.
Og udholdenheden skal føre til fuldendt værk, for at I kan være fuldkomne og helstøbte og ikke stå tilbage i noget. Men hvis nogen af jer står tilbage i visdom, skal han bede om at få den af Gud, som giver alle rundhåndet og uden bebrejdelser, og så vil han få den. Men han skal bede i tro, uden at tvivle; for den, der tvivler, er som en bølge på havet, der rejses og brydes af vinden. Det menneske skal ikke bilde sig ind, at det får noget af Herren, tvesindet som det er og ustadigt i al sin færd.
En broder i ringe kår skal være stolt af sin høje stand, en rig af sin ringe stand, for som markens blomster skal han forgå. Solen står op og svider marken med sin glød, så dens blomster falder, og deres skønhed er forbi; sådan skal også den rige visne midt i sin foretagsomhed.
Salig er den, som holder ud i prøvelse, for når han har stået sin prøve, vil han få livets sejrskrans, som Gud har lovet dem, der elsker ham. Men ingen, som bliver fristet, må sige: »Jeg bliver fristet af Gud;« for Gud kan ikke fristes af det onde, og selv frister han ingen.
Når man fristes, er det ens eget begær, der drager og lokker én; når så begæret har undfanget, sætter det synd i verden, og når synden er vokset op, føder den død.
Far ikke vild, mine kære brødre!
Alle gode og fuldkomne gaver kommer ned fra oven, fra lysenes fader, hos hvem der ikke findes forandring eller skiftende skygge. Efter sin vilje fødte han os ved sandhedens ord til at være en førstegrøde af hans skabninger.
------------------------------------------------------------
Ordets hørere og ordets gørere.
Det skal I vide, mine kære brødre: Enhver skal være snar til at høre, men sen til at tale, sen til vrede, for et menneskes vrede udretter intet, der er retfærdigt for Gud. Aflæg derfor al urenhed og al den megen ondskab, og tag med sagtmodighed imod det ord, som er indplantet i jer, og som kan frelse jeres sjæle.
Vær ordets gørere, ikke blot dets hørere, ellers bedrager I jer selv.
Den, der er ordets hører, men ikke dets gører, ligner en, som betragter sit eget ansigt i et spejl: Han betragter nok sig selv, men går bort og har straks glemt, hvordan han så ud.
Men den, der fordyber sig i frihedens fuldkomne lov og bliver ved den og ikke er en glemsom hører, men en gerningens gører, han skal være salig ved det, han gør.
Den, der mener at dyrke Gud, men ikke tøjler sin tunge, fører sig selv bag lyset; hans gudsdyrkelse er intet værd. En ren og ægte gudsdyrkelse er, for Gud, vor Fader, at tage sig af faderløse og enker i deres nød og bevare sig selv uplettet af verden.
Citat fra Bibelen slut.
Yderligere kommentar.
Som du kan se, harmonere Buddha med ethvert ord fra Bibelen. Jeg ved godt, at Buddha ikke erkendte en personidentifikation af nogen Gud, men jeg vil senere komme ind på netop dette; hvorfor Bibelen (altså Jesus) gør.
--------------------------------------------------------
5) den rette Livsførelse. Jeg vil sige det på denne måde, i hele vort liv, hvad enten det drejer sig om arbejde, fritid, familie, venner, rejser, livsstil ja endog vore tanker: Gør ikke disse ting kun ud fra eget perspektiv. Søg hvad der også gavner næsten.
-------------------------------------------------------
6) den rette Bestræbelse. Dette er en ying yang symbiose (
http://www.taichichuan.dk/Artikler/yin_yang.htm
her kan du se hvorledes filosofierne ”fletter ind imellem hinanden. Gem det store til en anden gang).
Vi må erkende, at dersom vi ikke ”bestræber” os hele tiden, sker der det mærkelige, at ”det gode jeg gerne vil , det gør jeg ikke, men det onde jeg ikke vil, det gør jeg”?
Romerbrevet kap. 7:
Thi jeg forstår ikke, hvad jeg udfører; thi ikke det, som jeg vil, øver jeg, men hvad jeg hader, det gør jeg.
Men når jeg gør det, jeg ikke vil, så samstemmer jeg med Loven i, at den er god.
Men nu er det ikke mere mig, som udfører det, men Synden, som bor i mig.
Thi jeg ved, at i mig, det vil sige i mit Kød, bor der ikke godt; thi Viljen har jeg vel, men at udføre det gode formår jeg ikke;
------------------------------------------------------------
thi det gode, som jeg vil, det gør jeg ikke; men det onde, som jeg ikke vil, det øver jeg.
Dersom jeg da gør det, som jeg ikke vil, så er det ikke mere mig, der udfører det, men Synden, som bor i mig.
Så finder jeg da den Lov for mig, som vil gøre det gode, at det onde ligger mig for Hånden
Thi jeg glæder mig ved Guds Lov efter det indvortes Menneske;
men jeg ser en anden Lov i mine Lemmer, som strider imod mit Sinds Lov og tager mig fangen under Syndens Lov, som er i mine Lemmer.
Jeg elendige Menneske! hvem skal fri mig fra dette Dødens Legeme?
Gud ske Tak ved Jesus Kristus, vor Herre! Altså: jeg selv tjener med Sindet Guds Lov, men med Kødet Syndens Lov.
Citat fra Bibelen slut.
----------
Som du kan se, kræver det ”den rette Bestræbelse”. Det kan jo ikke nytte noget, at vi øver os på det onde så kommer vi ingen vegne.
Skal jeg bruge et billede fra hverdagen, kan det jo tilsvarende heller ikke nytte, at gøre den samme fejl i trafikken igen og igen. Det bliver vi ikke bedre trafikanter af.
Sådan er det med det gode og det onde. Vi må konstant øve os i ”det gode”.
-------------------------------------------------------------------
7) den rette Opmærksomhed. Kender du det, at en person kommer til dig med et problem? Hvad siger du til vedkommende?
Tænk over, at dit svar kan enten ”dræbe” eller ”give liv”. Sådan er det også for dig selv. Derfor, vær opmærksom, men ”den rette opmærksomhed”.
Til alt dette er der selvfølgelig en ”metode”. Ord og vers husker vi ofte ved hjælp af ”remser” og sådan er det også med disse ting jeg skriver om hvad Buddha mente og sagde.
Der er ”metoder” der gør det let (lettere) at huske disse ting og øvelser til at kunne praktisere det både for os selv, men også udadtil.
---------------------------------------------------------------------------
8) den rette Koncentration. Den sidste ”tanke”, disciplin i ”den otte ledede vej” (den 4. ædle Sandhed). Kan vi godt blive enige om, at uden Koncentration fejler vi målet?
Har du nogen sinde set en atlet, der fuldførte sit mål uden koncentration? Jeg har ikke og i en hvilken som helst disciplin gælder det, Koncentration.
Jeg vil næste gang vi taler sammen fortælle lidt mere om dette, dersom du er interesseret. Jeg ville ønske du ville svare tilbage om dine egne erfaringer.
En øvelse? Meditation?
http://www.youtube.com/watch?v=nPo6TQvld0k
--------------------------------------
Som du kan se har vi nu gennemgået de elementære ”byggesten” i Buddhismen. Buddhisme er meget mere end det, men det er hovedtrækkene.
Herfra må man så gå. Sådan var det også med Jesus. Man kaldte det ”vejen”.
---------------------------------------------------------------
Sidst gennemgik vi de 8 ”idealer” hvoraf de 2 sidste var:
7) den rette Opmærksomhed.
Kender du det, at en person kommer til dig med et problem? Hvad siger du til vedkommende?
Tænk over, at dit svar kan enten ”dræbe” eller ”give liv”. Sådan er det også for dig selv. Derfor, vær opmærksom, men ”den rette opmærksomhed”.
Til alt dette er der selvfølgelig en ”metode”. Ord og vers husker vi ofte ved hjælp af ”remser” og sådan er det også med disse ting jeg skriver om hvad Buddha mente og sagde.
Der er ”metoder” der gør det let (lettere) at huske disse ting og øvelser til at kunne praktisere det både for os selv, men også udadtil.
---------------------------------------------------------------------------
8) den rette Koncentration.
Den sidste ”tanke”, disciplin i ”den otte ledede vej” (den 4.ædle Sandhed). Kan vi godt blive enige om, at uden Koncentration fejler vi målet?
Har du nogen sinde set en atlet, der fuldførte sit mål uden koncentration? Jeg har ikke og i en hvilken som helst disciplin gælder det, Koncentration.
Jeg vil næste gang vi taler sammen fortælle lidt mere om dette, dersom du er interesseret. Jeg ville ønske du ville svare tilbage om dine egne erfaringer.
En øvelse? Meditation?
http://www.youtube.com/watch?v=nPo6TQvld0k
7) den rette Opmærksomhed
8) den rette Koncentration.
-----------------------------------------------------------
Det siger sig selv, at når vi taler om ”den rette Opmærksomhed” er det jo ikke ligegyldigt, hvad vi retter vor Opmærksomhed imod.
Retter vi vor Opmærksomhed mod begæret, føder det begær. Retter vi opmærksomheden mod det ”sanselige”, føder det ”det sanselige”.
Ingen af disse begreber kan vi sige og fra, men vi kan bruge dem til, at ”erkende”. For at komme ind til Sandheden, må vi først erkende hvad vi ønsker og her kommer ”Oplysningen” ind i billedet.
Det er indlysende, at søger vi oplysning der hvor ”det sanselige” hersker, kommer vi ikke til Sandheden med mindre, vi erkender ”det sanselige”, som Sandheden.
Det betyder, at når mennesket har ”erfaret” eller høstet ”frugterne” af ”det sanselige”, har vi et grundlag for ”erkendelse”.
Jesus sagde det på denne måde, Mattæus Evangeliet kap. 7 vers 15: ”…..give agt på deres gerninger, ligesom man kan kende et træ på dets frugter.
Det er umuligt at plukke vindruer af tjørne, og ingen kan finde figner på tidsler. 17Et godt træ bærer god frugt. Et dårligt træ bærer dårlig frugt. 18Et godt træ kan ikke bære dårlig frugt, og et dårligt træ kan ikke bære god frugt.
19Bærer træet ikke god frugt, skal det hugges om og kastes i ilden. 20Det er på frugterne, man skal kende et træ.
Og sådan er det også med mennesker.
Citat fra Bibelen slut.
------------------------------------
Første Johannesbrev kap. 2 vers 16:
"Elsk ikke verden og heller ikke det, som er i verden. Hvis nogen elsker verden, er Faderens kærlighed ikke i ham; for alt det, som er i verden, kødets lyst og øjnenes lyst og pral med jordisk gods, er ikke af Faderen, men af verden. Og verden og dens begær går til grunde, men den, der gør Guds vilje, bliver til evig tid".
Citat slut.
Som du kan se hersker der en fuldkommen harmoni med Buddhas lære (Siddharta Gotama som levede ca. 563-485 f.v.t.) og så hvad blev skrevet i Bibelen 500 år senere. Det er interessant.
-----------------------------------------------------------------------
Derfor kan ”det sanselige” være grundlaget for, at ”komme videre”. Det kan også være problemet, men vi skal videre og dersom vi ikke erkender behovet for oplysning om ”sande værdier”, vil det være så at sige umuligt, at bevæge os dertil.
I buddhisme forstår man, at livet er et cyklus; og fejl der gentages igen og igen bliver integreret i den universelle cyklus og derfor også i den menneskelige sjæl. Derfor er det vigtigt, at ”rette sin opmærksomhed” mod hvad som foregår og drage konklusioner eller sammenligninger.
Det der hele tiden giver dårlig ”frugt” skal man naturligvis ikke blive ved med at ”dyrke”. Det kan imidlertid være svært, at komme ud af det og her skal der visse tankeøvelser til.
Indput = output og derfor er det ikke ligegyldigt hvad du fylder dit sind med. Når man tænker på de mere end 250 millioner mennesker der følger Buddhas lære, kan vi godt forstå hvor vigtig det er, at knytte forbindelse med Buddhismen og Kristendommen.
Jeg ser ingen modsætninger, men et forløb, en fortsættelse at nogle universelle tanker. I det ene tilfælde relateres tankerne til Altet, Kosmos og i det sidste tilfælde person identificeres og ansvar pålægges tankerne til den enkelte samtidig med, at ”Ånden” person identificeres.
Så selv om Buddhismen ikke gær sig til talsmand for en personlig Guddom og Kristendommen eller skulle jeg sige, Jesu lære gør, så modsiger det første ikke det sidste, men fuldstændiggør det snarere.
----------------------------------------------------------
Lad mig give dig et land og et eksempel på hvordan Buddhisme kan hjælpe mennesker i en situation der om noget kan kaldes ”lidelse”.
Jeg tænker på Burma. Aung San Suu Kyis hedder ”den oplyste” i Burma nu kaldet Myanmare.
http://www.youtube.com/watch?v=puJa7VAxQz0&feature=rela ted
Jeg vil gerne vise dig hvorledes ”den oplyste” i Burma nu Myanmare har vundet folkets hjerter.
http://www.youtube.com/watch?v=mY7Al1Ll4qk&feature=rela ted
Samtidig kan jeg fortælle dig, at lige i dette øjeblik hvor jeg skriver om hende, fyldes jeg med en følelse af håb og fremtid.
Det Burmesiske folk skal befries fra den ”lidelse” der nu virker som en katalysator for at vi i vesten kan indse, forstå og rette vore hjerter mod det Burmesiske folk.
http://www.youtube.com/watch?v=Fbm8VTKI4NE&feature=rela ted
----------------------------------------------------------
Jeg ser for mig det Burmesiske folk, disse vidunderlige og smukke mennesker med deres farvestrålende klædedragt. Det milde sind og hjertets længsel efter frihed.
Derfor skal der bygges en bro mellem Kristendom og Buddhisme, mellem deres hjerter og vore hjerter. Når Buddhisterne derfor fremsiger de ”tre Juveler” også kaldet ”tilflugten”:
Jeg tager (min) tilflugt
til Buddha,
til læren (dharma )
til munkeordenen (sangha ).
----------------------------------------------
Så skal der fra de Kristne lyde både Amen, men også Jesus.
http://www.youtube.com/watch?v=eHVz45n5a9M
Tak fordi du læser disse indlæg jeg skriver her. Det er ikke mig der skal belære dig, men sammen skal vi dele universel viden og kundskab for at opnå den sande oplysning.
"Luk dine øjne og se". Citat af Aung San Suu Kyis
Har du lyst for et øjeblik at dvæle tankerne til en gammel tidsånd (1967)?
http://www.youtube.com/watch?v=V8XmLuTmKIM&feature=rela ted
Her er så Petula Clark - This Is My Song Released 1967,
Composed by Charlie Chaplin.
Why is my heart so light
Why are the stars so bright
Why is the sky so blue
Since the hour I met you
Flowers are smiling bright
Smiling for our delight
Smiling so tenderly
For the world, you and me
I know why the world is smiling
Smiling so tenderly
It hears the same old story
Through all eternity
Love, this is my song
Here is a song, a serenade to you
The world cannot be wrong
If in this world there is you
I care not what the world may say
Without your love there is no day
So, love, this is my song
Here is a song, a serenade to you
(Instrumental)
I care not what the world may say
Without your love there is no day
So, love, this is my song
Here is a song, a serenade to you
Her i en lidt anden udgave:
http://www.youtube.com/watch?v=3TPQsIJPsXg&feature=rela ted
Sang og musik er virkelig noget der optimalt kan befordre gode tanker. Desværre misbruges musikken også i et forsøg på at implementere onde tanker. Sjælens spejl skal ikke ødelægges af ødelæggende tanker.
-------------------------------------------------------
Den vestlige verden generelt har Kristendommen sin egen agenda. Den er delvis politisk, kapitalistisk og kristen orienteret.
I den kristne orienterede sammenhæng ønsker ”de Kristne”, at Jesus skal udøve sit herredømme over planeten Jorden og derfor menneskene og dertil skal vi mennesker adlyde Jesus og Jesu bud.
Vi skal ”efterligne” Jesus og hans gerninger og det skal vi inplante i det politiske samfund og sammenhæng. Det vil så sige, at da Jesus lærte, at vi skal vise næstekærlighed betyder det, at vi også skal vise næstekærlighed. O.s.v.
Så vi stilles overfor et valg.
--------------------------------------------------------------------------
Nu sondre Bibelen mellem Verden og ”ikke Verden”, som jeg vil kalde ”drømmen om en fredelig verden”. Det er klart, at for at nå til det punkt må vi mennesker blive enige om hvordan verden skal se ud.
Buddhismen har ikke et klart bud på en personifikation, en person identifikation på en Gud. Man taler om ”den universelle Ånd”. Som vi altså kan blive en del af både i livet, men især i efter livet i evigheden.
Man taler om reinkarnation eller genfødsel og det er da også hvad Bibelen selv taler om. Bibelen taler om ”genfødsel” (gentagelse) på en anden måde, men resultatet er det samme.
Det dårlige man gør, det onde man gør gentager vi generation efter generation dersom vi ikke omvender os.
-----------------------------------------------------------------
Første Johannesbrev kap. 2 vers 16:
"Elsk ikke verden og heller ikke det, som er i verden. Hvis nogen elsker verden, er Faderens kærlighed ikke i ham; for alt det, som er i verden, kødets lyst og øjnenes lyst og pral med jordisk gods, er ikke af Faderen, men af verden. Og verden og dens begær går til grunde, men den, der gør Guds vilje, bliver til evig tid".
Citat slut.
Som du kan se hersker der en fuldkommen harmoni med Buddhas lære (Siddharta Gotama som levede ca. 563-485 f.v.t.) og så hvad blev skrevet i Bibelen 500 år senere. Det er interessant.
-----------------------------------------------------------------------
Derfor kan ”det sanselige” være grundlaget for, at ”komme videre”. Det kan også være problemet, men vi skal videre og dersom vi ikke erkender behovet for oplysning om ”sande værdier”, vil det være så at sige umuligt, at bevæge os dertil.
I buddhisme forstår man, at livet er et cyklus; og fejl der gentages igen og igen bliver integreret i den universelle cyklus og derfor også i den menneskelige sjæl. Derfor er det vigtigt, at ”rette sin opmærksomhed” mod hvad som foregår og drage konklusioner eller sammenligninger.
Det der hele tiden giver dårlig ”frugt” skal man naturligvis ikke blive ved med at ”dyrke”. Det kan imidlertid være svært, at komme ud af det og her skal der visse tankeøvelser til.
Indput = output og derfor er det ikke ligegyldigt hvad du fylder dit sind med. Når man tænker på de mere end 250 millioner mennesker der følger Buddhas lære, kan vi godt forstå hvor vigtig det er, at knytte forbindelse med Buddhismen og Kristendommen.
Jeg ser ingen modsætninger, men et forløb, en fortsættelse at nogle universelle tanker. I det ene tilfælde relateres tankerne til Altet, Kosmos og i det sidste tilfælde person identificeres og ansvar pålægges tankerne til den enkelte samtidig med, at ”Ånden” person identificeres.
Så selv om Buddhismen ikke gær sig til talsmand for en personlig Guddom og Kristendommen eller skulle jeg sige, Jesu lære gør, så modsiger det første ikke det sidste, men fuldstændiggør det snarere.
----------------------------------------------------------
Nu ved jeg godt, at jeg gentager mig selv her, men det er med fuld overlæg. Det er vigtigt for os at forstå, at de forskellige religioner (Buddhisme er ikke en religion i samme forstand idet man ikke har en person identifikation af Gud), ikke kan overtage verdensherredømmet for sig selv.
Det ligger jo i selve den hensigtserklæring man fremkommer med og som i dag er fuldstændig latterlig. Hør lige her hvordan det blev formuleret på Jesu tid,
Lukas Evangeliet kap. 4:
Så førte Djævelen ham højt op og viste ham i ét nu alle jordens riger og sagde til ham:
»Dig vil jeg give al denne magt og herlighed, for den er overgivet til mig, og jeg giver den, til hvem jeg vil. Hvis du altså tilbeder mig, skal alt dette være dit.«
Men Jesus svarede ham:
»Der står skrevet: ›Du skal tilbede Herren din Gud og tjene ham alene.‹ «
Derpå førte Djævelen ham til Jerusalem, stillede ham på templets tinde og sagde til ham: »Hvis du er Guds søn, så styrt dig ned herfra. v10 For der står skrevet:
Han vil give sine engle befaling om at beskytte dig, og: De skal bære dig på hænder, så du ikke støder din fod på nogen sten.«
Men Jesus svarede ham:
»Der er sagt: ›Du må ikke udæske (udfordre) Herren din Gud.‹ «
Da Djævelen ikke havde mere at friste med, forlod han ham for en tid.
Citat slut.
-----------------------------------------------------------------
Derfor er Buddhismen vigtig, idet man her beskæftiger sig med Ånden og ikke materien.
Der skal der bygges en bro mellem Kristendom og Buddhisme, mellem deres hjerter og vore hjerter. Når Buddhisterne derfor fremsiger de ”tre Juveler” også kaldet ”tilflugten”:
Jeg tager (min) tilflugt
til Buddha,
til læren (dharma )
til munkeordenen (sangha ).
Derfor skal de Kristne velkommen Buddhismen, som den anden halvdel af Sandheden.
Øvelse 1:
http://www.youtube.com/watch?v=6SpEQeI9Zec&feature=rela ted
Læg mærke til hvorledes vand krystallerne (krystal) reagere ved Dvorak musik New World.
Menneske består af omkring 60% vand. Skal vi tage og kalde vand for ”Det Evige Vand”.
Venlig hilsen
Kosmos