7tilføjet af

Betjen dig selv

Maskinerne er alle steder:
Vi sørger selv for at låne bøger i maskiner, betaler parkering i automater og bestiller en masse over internettet. Bankerne er flere steder gået over til selvbetjening på nettet.
I udlandet kan man flere steder selv scanne sine varer i supermarkedet eller blive guidet i sine indkøb af en robot. Selvbetjening er noget, som er kommet for at blive. Vi skal vænne os til, at vi selv skal gøre mere og at der i fremtiden vil være længere imellem et rigtigt menneske til at betjene os.
På mange måder er det en smart ting, fordi det giver os forbrugere mere fleksibilitet og og mere magt. Det er lettere, at man foreksempel kan betale sine regninger over internettet derhjemme om aftenen.
Det er også positivt, at slidsomme job kan overtages af maskiner, fremfor at slide mennesker op.
Omvendt kan det være svært for handicappede, svage og ældre med den større brug af internettet. Vi er levende væsener og har brug for at socialisere med andre. Det kan robotterne ikke gøre.
Er den øgede selvbetjening en god ting?
Eller skal vi til at huske på, at mennesker er værdifulde og ikke skal erstattes af robotter?
Ville du bryde dig om at handle ind i et supermarked, hvor du skulle betjene dig selv?
Ville du savne kassedamen og hendes lille kommentar med på vejen?
En robotfyldt fremtid - ja/ nej?
Hvad bruger du af maskiner, internet og andet i din hverdag?
tilføjet af

Pessimisme

Ja og de 750000 mennesker i den arbejdsdygtige alder som er på overførselsindkomst bliver nok ikke mindre.?
Lad os indføre borgerløn og indføre fritidssamfundet?
Eller vi skal tilbage til dengang en skovl var en skovl, og du skal arbejde i dit ansigts sved?😉
Mvh.
tilføjet af

jeg mener

at vi da selvfølgelig skal følge med fremtiden,--men der må da være en grænse for hvor mekanisk vores hverdag skal være.
Der er mange ensomme mennesker overalt i den moderne verden, vi komunikerer via telefon og nettet( også lige nu)😉og den personlige kontakt til andre mennesker er der vel ike noget i vejen med,den har vi alle brug for.
forestiller mig et danselokale hvor man til sidst kan udvælge sig en robot som dansepartner eller en stuepige eller mekaniker som er laver af stål og ledninger --grufuld tanke,det kunne gå hen og blive et meget kold håndtryk at få🙂
tilføjet af

Jeg sad ved SAS indcheckning i går

og hen til mig kom et ældre ægtepar. Mens jeg ordnede alle de ting jeg skulle for at de kunne komme ud og flyve, spurgte jeg lidt til deres rejse og de var virkelig glade for, at der stadig findes folk der gider tale med dem, når de kommer hen i skranken. Det er en del af oplevelsen ved at rejse, det er at møde check in personalet. Har også hørt yngre sige det samme.
I lufthavnen forsøger vi at få alle folk til at bruge maskinerne til selv check in. Både fordi at en dag vil det være den måde man checker in på og for at lære folk ikke at ære bange for de maskiner, sådan så de kan bruge dem en dag der skulle være travlt og de ikke gider eller har tid til at stå i gå. Jeg synes det er fedt at man selv kan checke sig ind lynhurigt, men man mister jo lidt af det personlige.
tilføjet af

Rettelse

I lufthavnen forsøger vi at få alle folk til at bruge maskinerne til selv check in. Både fordi at en dag vil det være den måde man checker in på og for at lære folk ikke at ære bange for de maskiner, sådan så de kan bruge dem en dag der skulle være travlt og de ikke gider eller har tid til at stå i (gå)=KØ
Ved ikke lige hvorfor jeg valgte at skrive gå istedet for kø. Må have tænkt at jeg har sidder her længe nok nu, så jeg burde gå :-)
tilføjet af

Ambivalent forhold til det

Det er fedt at det hele går så meget lettere og man selv kan gøre mange ting når man har lyst. Det giver en enorm frihed som jeg ikke vil være foruden. Det er da ærgeligt at meget af det personlige præg går af det, men på den anden side, så er der indtil videre stadig levende væsener der kan assistere. Dem er vi lidt nødt til at beholde :-)
tilføjet af

Jeg har da selv lige været i et selvbetjeningssupermarked

- i Århus. Tror egentlig det var en Føtex inde i midtbyen. Vi scannede selv varerne og kunne så vælge at betale med kort eller kontant.....såååå langt væk er det ikke. Jeg er ikke sikker på alle kasseterminalerne var selvbetjening - skal så lige siges.
tilføjet af

Også her

Ved Nørrebro St. har netto indført en såkaldt fastlane med tre selvbetjeningsautomater. Det går ikke så hurtigt, da folk lige kal lære at scanne og trykke på de rigtige knapper. Men jeg synes det er ok. Netto er vel ikke ligefrem det fedeste sted at arbejde, så hvis de mangler arbejdskraft er det en måde at løse problemet på.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.