Demokrati og frihed
Demokrati, frihed, rettigheder og respekt. Det lyder jo alt sammen meget godt - eller gør det?
I en så nuanceret verden som vi ser det idag kan disse tolkes på flere forskellige måder. Da de i gamle dage i sin tid blev formuleret var verden anderledes. Dengang var det sådan, at alle havde en helt præcis og klar defination på hvad demokrati, frihed, rettigheder og respekt betyder, fordi man levede netop i et samfund, hvor magthaverne afviste at alle var lige, hvor magthaverne afviste at have respekt for deres såkaldte undersåtter.
Dengang var alle enige om hvad demokrati, frihed, rettigheder og respekt betyder.
Idag er denne betydning blevet udvisket. Vi lever i 2006. Verden ser helt anderledes ud. Og definationerne på demokrati, frihed, rettigheder og respekt har ændret sig.
I gamle dage, under den franske revolution, var der jo ikke en eneste af de revolutionære der krævede demokrati, der krævede det for at indføre ufrihed. Det gav jo ikke mening. De snakkede jo alle sammen om frihed. Hver og en revolutionær. Man havde ikke de mange nuancer man har idag, hvorfor alle var klar over, at de system de havde dengang med enevælde var udemokratisk og ufrihed og var dårligt. Og derfor betød frihed og demokrati, uden diskusion, at enhver skulle have ret til at eje sit eget hjem, selv bestemme sit arbejde, selv tro på det vedkomne ville tro på osv.
Det vidste alle, og alle var enige om det.
Men idag ser verden anderledes ud. Vi har idag en masse lande, som jeg i det følgende vil kalde kaosstater. Kaosstaterne er stater, hvor man ikke har nogen entydig holdning til tingene. Det er de stærkeste der vinder. Det er her, hvor vi ikke kan tale om at folket er frie, men de er heller ikke undertrykte. Det er om man så må sige, stater hvor der fortsat slås om hvilken magt der skal være. Eksempler på kaosstater er tjetjenien og palæstina.
I disse kaosstater opstår der revolutioner og oprør. Men hvem er de de gør oprør imod? Og hvad vil de indføre istedet for?
Svaret på dette spørgsmål er entydigt for alle landene:
De kræver alle demokrati så folket kan bestemme.
Det lyder jo meget godt - elle gør det? For hvad vil folket helt præcis med denne frihed til at bestemme?
Under den franske revolution var det helt klart hvad folket ville med deres frihed: De ville leve deres eget liv, de ville eje deres egne hjem, de ville selv bestemme hvad de skulle arbejde med og tro på.
Kort sagt gik den franske revolution ud på, at folket krævede individuel frihed.
Men i det 21. århundredes kaosstater kræves der noget andet. Det er ikke frihed til individet. Det er ikke frihed til at bestemme selv. Det friheden går ud på er ene og alene friheden til folket til at oprette deres eget system. Og det system de vil oprette skal være ufrit. Fælles for tjetjenien og palæstina er, at de begge ønsker demokrati og frihed - men kun til at indføre udemokratiske midler og ufrihed.
Det giver derfor ikke længere mening at tale om demokrati og frihed i det 21. århundrede. Det gav mening i det 19. århundrede. Men der er gået 2 århundreder siden, og naturligvis har definationerne ændret sig i takt med samfundets ændringer. Og det er jo også det vi ser idag.
I Irak lavede man et forsøg:
Man afsatte Saddam Husseins diktatur. Det var undertrykkende.
Man gav så folket friheden til selv at vælge. Og hvad valgte folket? En grundlov, der siger, at alle landets love skal baseres på koranen. Det betyder, at Irak idag regeres af religiøse tekster.
I Iran var der valg. Her valgte det store flertal at afsætte deres reformvenlige præsident og indsatte en ekstremist som præsident.
I Palæstina har et overvældende flertal med demokrati også valgt at afsætte deres reformvenlige leder. Folket valgte en terrorbevægelse som magthaver.
Fælles for alle disse lande hvor man har haft demokrati har været, at landene har krævet afskaffelse af frihed.
Hermed kan vi vel afsluttende sige, at demokrati og frihed har fået helt andre betydninger. Demokrati bruges som middel til at opnå udemokratisk styreform. Og frihed bruges til at tage friheden fra andre.
Tilbage står vi med rettigheder og respekt.
I gamle dage havde vi mange krige. Men det var sådan, at det typisk var de lande, med meget ondskabsfulde ledere der angreb andre lande. Til sidst vedtog man at alle lande har suverænitet og alle lande skal have ret til at bestemme selv uden indflydelse fra de andre. Rettighederne dengang blev da formuleret som individuelle rettigheder. Det opfinderne af landenes suverænitet havde i tankerne var at rettighederne skulle gælde for at alle skal have ret til at tro på det de tror på og at ingen individer skal underlægges dette. Det var altså individuelle rettigheder, og de lande man tænkte på når man snakkede om landenes suverænitet det var ikke de store lande med onde ledere. Det var de lande hvor man bbehandlede sin befolkning godt.
Idag betyder rettighederne og suveræniteten noget helt andet. Rettighederne er blevet defineret til at være ret til at bestemme over andre. Dvs. at rettigheder er blevet brugt til at tage rettighederne fra andre. Man har ret til at tage retten fra en anden.
Det betyder, at diktaturstater idag anvender begreber som rettigheder og suverænitet som en måde for at beskytte sig selv på - således at de kan have deres frihed til at at torturere deres egne indbyggere.
Rettighederne er derfor i det 21. århundrede taget en 360 graders drejning fra i det 19. århundrede at betyde individuelle rettigheder til at tro på det man vil og leve det liv man vil, til idag primært at gælde landenes rettigheder.
Diktaturstater anvender rettighederne og suveræniteten til at tage rettighederne fra andre.
Dermed kan vi nu konkludere, at demokrati giver udemokratisk styreform. Frihed giver ufrihed. Og rettigheder giver afskaffelse af rettigheder.
Tilbage står vi nu med respekt. Respekten diskuteres endda her i landet. Det er ikke kun begrænset til kaosstater.
I det 19. århundrede blev respekt defineret til at være, at man lader andre gøre det, de synes er bedst for deres liv, og at individet har deres rettigheder. I det 21. århundrede har dette ændret sig. Idag betyder det, at vi skal respektere andre for deres respektløshed.
Vi skal idag respektere at religiøse forældrer mangler respekt for deres egne børns individuelle valg. Vi skal idag respektere respektløsheden i Saudi Arabien, Iran og mange andre diktaturstater.
Alt i alt så er demokrati, frihed, rettigheder og respekt, som de i det 19. århundrede blev skrevet ned (demokrati blev dog skrevet mange år før, men det kom først til bekendtskab i vesten i det 19. århundrede) blevet omformuleret. I det 19. århundrede tænkte man først og fremmest på individet. I det 21. århundrede er individet gået væk fra disse begreber. Det er ikke individer der skal have noget at sige i samfundet, det er den kollektive hodning. Det er ikke individet der skal have frihed, det er staten. Det er ikke individet der skal have rettigheder. Det er lederen. Det er ikke individet der skal respekters. Det er magthaverne.
I en så nuanceret verden som vi ser det idag kan disse tolkes på flere forskellige måder. Da de i gamle dage i sin tid blev formuleret var verden anderledes. Dengang var det sådan, at alle havde en helt præcis og klar defination på hvad demokrati, frihed, rettigheder og respekt betyder, fordi man levede netop i et samfund, hvor magthaverne afviste at alle var lige, hvor magthaverne afviste at have respekt for deres såkaldte undersåtter.
Dengang var alle enige om hvad demokrati, frihed, rettigheder og respekt betyder.
Idag er denne betydning blevet udvisket. Vi lever i 2006. Verden ser helt anderledes ud. Og definationerne på demokrati, frihed, rettigheder og respekt har ændret sig.
I gamle dage, under den franske revolution, var der jo ikke en eneste af de revolutionære der krævede demokrati, der krævede det for at indføre ufrihed. Det gav jo ikke mening. De snakkede jo alle sammen om frihed. Hver og en revolutionær. Man havde ikke de mange nuancer man har idag, hvorfor alle var klar over, at de system de havde dengang med enevælde var udemokratisk og ufrihed og var dårligt. Og derfor betød frihed og demokrati, uden diskusion, at enhver skulle have ret til at eje sit eget hjem, selv bestemme sit arbejde, selv tro på det vedkomne ville tro på osv.
Det vidste alle, og alle var enige om det.
Men idag ser verden anderledes ud. Vi har idag en masse lande, som jeg i det følgende vil kalde kaosstater. Kaosstaterne er stater, hvor man ikke har nogen entydig holdning til tingene. Det er de stærkeste der vinder. Det er her, hvor vi ikke kan tale om at folket er frie, men de er heller ikke undertrykte. Det er om man så må sige, stater hvor der fortsat slås om hvilken magt der skal være. Eksempler på kaosstater er tjetjenien og palæstina.
I disse kaosstater opstår der revolutioner og oprør. Men hvem er de de gør oprør imod? Og hvad vil de indføre istedet for?
Svaret på dette spørgsmål er entydigt for alle landene:
De kræver alle demokrati så folket kan bestemme.
Det lyder jo meget godt - elle gør det? For hvad vil folket helt præcis med denne frihed til at bestemme?
Under den franske revolution var det helt klart hvad folket ville med deres frihed: De ville leve deres eget liv, de ville eje deres egne hjem, de ville selv bestemme hvad de skulle arbejde med og tro på.
Kort sagt gik den franske revolution ud på, at folket krævede individuel frihed.
Men i det 21. århundredes kaosstater kræves der noget andet. Det er ikke frihed til individet. Det er ikke frihed til at bestemme selv. Det friheden går ud på er ene og alene friheden til folket til at oprette deres eget system. Og det system de vil oprette skal være ufrit. Fælles for tjetjenien og palæstina er, at de begge ønsker demokrati og frihed - men kun til at indføre udemokratiske midler og ufrihed.
Det giver derfor ikke længere mening at tale om demokrati og frihed i det 21. århundrede. Det gav mening i det 19. århundrede. Men der er gået 2 århundreder siden, og naturligvis har definationerne ændret sig i takt med samfundets ændringer. Og det er jo også det vi ser idag.
I Irak lavede man et forsøg:
Man afsatte Saddam Husseins diktatur. Det var undertrykkende.
Man gav så folket friheden til selv at vælge. Og hvad valgte folket? En grundlov, der siger, at alle landets love skal baseres på koranen. Det betyder, at Irak idag regeres af religiøse tekster.
I Iran var der valg. Her valgte det store flertal at afsætte deres reformvenlige præsident og indsatte en ekstremist som præsident.
I Palæstina har et overvældende flertal med demokrati også valgt at afsætte deres reformvenlige leder. Folket valgte en terrorbevægelse som magthaver.
Fælles for alle disse lande hvor man har haft demokrati har været, at landene har krævet afskaffelse af frihed.
Hermed kan vi vel afsluttende sige, at demokrati og frihed har fået helt andre betydninger. Demokrati bruges som middel til at opnå udemokratisk styreform. Og frihed bruges til at tage friheden fra andre.
Tilbage står vi med rettigheder og respekt.
I gamle dage havde vi mange krige. Men det var sådan, at det typisk var de lande, med meget ondskabsfulde ledere der angreb andre lande. Til sidst vedtog man at alle lande har suverænitet og alle lande skal have ret til at bestemme selv uden indflydelse fra de andre. Rettighederne dengang blev da formuleret som individuelle rettigheder. Det opfinderne af landenes suverænitet havde i tankerne var at rettighederne skulle gælde for at alle skal have ret til at tro på det de tror på og at ingen individer skal underlægges dette. Det var altså individuelle rettigheder, og de lande man tænkte på når man snakkede om landenes suverænitet det var ikke de store lande med onde ledere. Det var de lande hvor man bbehandlede sin befolkning godt.
Idag betyder rettighederne og suveræniteten noget helt andet. Rettighederne er blevet defineret til at være ret til at bestemme over andre. Dvs. at rettigheder er blevet brugt til at tage rettighederne fra andre. Man har ret til at tage retten fra en anden.
Det betyder, at diktaturstater idag anvender begreber som rettigheder og suverænitet som en måde for at beskytte sig selv på - således at de kan have deres frihed til at at torturere deres egne indbyggere.
Rettighederne er derfor i det 21. århundrede taget en 360 graders drejning fra i det 19. århundrede at betyde individuelle rettigheder til at tro på det man vil og leve det liv man vil, til idag primært at gælde landenes rettigheder.
Diktaturstater anvender rettighederne og suveræniteten til at tage rettighederne fra andre.
Dermed kan vi nu konkludere, at demokrati giver udemokratisk styreform. Frihed giver ufrihed. Og rettigheder giver afskaffelse af rettigheder.
Tilbage står vi nu med respekt. Respekten diskuteres endda her i landet. Det er ikke kun begrænset til kaosstater.
I det 19. århundrede blev respekt defineret til at være, at man lader andre gøre det, de synes er bedst for deres liv, og at individet har deres rettigheder. I det 21. århundrede har dette ændret sig. Idag betyder det, at vi skal respektere andre for deres respektløshed.
Vi skal idag respektere at religiøse forældrer mangler respekt for deres egne børns individuelle valg. Vi skal idag respektere respektløsheden i Saudi Arabien, Iran og mange andre diktaturstater.
Alt i alt så er demokrati, frihed, rettigheder og respekt, som de i det 19. århundrede blev skrevet ned (demokrati blev dog skrevet mange år før, men det kom først til bekendtskab i vesten i det 19. århundrede) blevet omformuleret. I det 19. århundrede tænkte man først og fremmest på individet. I det 21. århundrede er individet gået væk fra disse begreber. Det er ikke individer der skal have noget at sige i samfundet, det er den kollektive hodning. Det er ikke individet der skal have frihed, det er staten. Det er ikke individet der skal have rettigheder. Det er lederen. Det er ikke individet der skal respekters. Det er magthaverne.