En tidlig filosof om Jesus
Det efterfølgende citat stammer fra år 73 og er af den syriske filosof Mara Bar Sarapion. Man vil bemærke, at han tydeligvis ikke er kristen, så det giver en interessant ide om, hvordan omverdenen opfattede kristendommen, dengang. Citatet er fra kort efter Jerusalems ødelæggelse, som jo ødelagde jødernes by Jerusalem, medens kristendommen på dette tidspunkt allerede var i fremmarch i romerriget.
"Hvad godt gjorde det athenerne at dræbe Sokrates, for hvilken gerning de blev straffet med hungernød og pest? Hvad nytte gjorde det at indbyggerne på Samos brændte Pytagoras, når deres land bleb begravet fuldstændig under sand på et øjeblik? Eller hvad nyttede det jøderne at dræbe deres vise konge, siden deres rige blev taget fra dem siden da?
Gud hævnede retfærdigt disse tre mænd. Athenerne døde af hungernød, Samos blev oversvømmet af havet, jøderne blev slagtet og drevet fra deres rige, allevegne lever de spredt. Sokrates er ikke død, takket været Platon, ej heller Pytagoras på grund af Heras statuen. Ej heller er den vise konge, på grund af den nye lov, som han havde givet."
Læg mærke til, at Jesus her anses som jødernes vise konge - en vismand blandt andre vismænd som Sokrates og Pythagoras. Dog kaldes han jødernes konge - Mara har tydeligvis ine oplysninger fra kristne. Vi kan også forstå, at denne jødernes konge gav nye regler, som bredte sig med de kristne og derved sikrede Jesus udødelighed.
Det er altså en konge vi møder her, endda jødernes konge. Men ikke Gud - Mara tror tydeligvis på sin egen Gud, som dog redder vise mænd fra nær og fjern. Men interessant er det at læse en sådan tidlig opfattelse af, hvem de kristne egentligt er, fra en kilde der tydeligvis ikke er kristen.
Det er påfaldende, at Jesus betegnes som jødernes konge - alligevel lever reglerne han skabte videre, selv efter jødernes by blev ødelagt fordi de dræbte ham. På den ene side var Jesus altså selv jøde, på den anden side står de kristne i et modsætningsforhold til jøderne. Det er altså tydeligt, at der allerede dengang var splid mellem den traditionelle jødedom og kristendommen.
Bemærk også, at romerne slet ikke blandes ind i mordet på Jesus (i Bibelen er romerne jo i høj grad implicerede). Noget tyder altså på, at de kristne havde meget travlt med at distancere sig fra jøderne på dette tidspunkt. Hvis de havde et hadefuldt forhold til romerne havde Mara ikke opdaget det (jævnfør de mange beretninger i Det Nye Testamente om romerske soldater blandt de kristne).
Skyldes den manglende omtale af de kristnes forhold til romerne uvidenhed fra Mara's side? Eller skyldes det, at de første kristne trivedes fint med romerne (kigger vi hos kirkefædrene var der soldater blandt de tidligste kristne, medens det senere bliver ukristeligt at gøre romersk militærtjeneste)? Eller gjorde de kristne alt for at distancere sig fra jødernes opstand imod romerne for at redde deres eget skind?
Jeg synes citatet er rigtig spændende, dels fordi det afklarer nogle ting, men især fordi det sætter en masse tanker igang. Brevet skrev Mara til sin søn, medens Mara sad i romersk fængsel, så der er en mulighed for, at han har hørt om Jesus og de kristne i fængslet, idet vi har flere romerske kilder der fortæller om alle de problemer de havde med de kristne. Man har ikke det originale brev, men kun kopier fra det tredie århundrede, men der er næppe grund til at betvivle brevets ægthed, da der ikke er tale om et egentligt religiøst anliggende.
"Hvad godt gjorde det athenerne at dræbe Sokrates, for hvilken gerning de blev straffet med hungernød og pest? Hvad nytte gjorde det at indbyggerne på Samos brændte Pytagoras, når deres land bleb begravet fuldstændig under sand på et øjeblik? Eller hvad nyttede det jøderne at dræbe deres vise konge, siden deres rige blev taget fra dem siden da?
Gud hævnede retfærdigt disse tre mænd. Athenerne døde af hungernød, Samos blev oversvømmet af havet, jøderne blev slagtet og drevet fra deres rige, allevegne lever de spredt. Sokrates er ikke død, takket været Platon, ej heller Pytagoras på grund af Heras statuen. Ej heller er den vise konge, på grund af den nye lov, som han havde givet."
Læg mærke til, at Jesus her anses som jødernes vise konge - en vismand blandt andre vismænd som Sokrates og Pythagoras. Dog kaldes han jødernes konge - Mara har tydeligvis ine oplysninger fra kristne. Vi kan også forstå, at denne jødernes konge gav nye regler, som bredte sig med de kristne og derved sikrede Jesus udødelighed.
Det er altså en konge vi møder her, endda jødernes konge. Men ikke Gud - Mara tror tydeligvis på sin egen Gud, som dog redder vise mænd fra nær og fjern. Men interessant er det at læse en sådan tidlig opfattelse af, hvem de kristne egentligt er, fra en kilde der tydeligvis ikke er kristen.
Det er påfaldende, at Jesus betegnes som jødernes konge - alligevel lever reglerne han skabte videre, selv efter jødernes by blev ødelagt fordi de dræbte ham. På den ene side var Jesus altså selv jøde, på den anden side står de kristne i et modsætningsforhold til jøderne. Det er altså tydeligt, at der allerede dengang var splid mellem den traditionelle jødedom og kristendommen.
Bemærk også, at romerne slet ikke blandes ind i mordet på Jesus (i Bibelen er romerne jo i høj grad implicerede). Noget tyder altså på, at de kristne havde meget travlt med at distancere sig fra jøderne på dette tidspunkt. Hvis de havde et hadefuldt forhold til romerne havde Mara ikke opdaget det (jævnfør de mange beretninger i Det Nye Testamente om romerske soldater blandt de kristne).
Skyldes den manglende omtale af de kristnes forhold til romerne uvidenhed fra Mara's side? Eller skyldes det, at de første kristne trivedes fint med romerne (kigger vi hos kirkefædrene var der soldater blandt de tidligste kristne, medens det senere bliver ukristeligt at gøre romersk militærtjeneste)? Eller gjorde de kristne alt for at distancere sig fra jødernes opstand imod romerne for at redde deres eget skind?
Jeg synes citatet er rigtig spændende, dels fordi det afklarer nogle ting, men især fordi det sætter en masse tanker igang. Brevet skrev Mara til sin søn, medens Mara sad i romersk fængsel, så der er en mulighed for, at han har hørt om Jesus og de kristne i fængslet, idet vi har flere romerske kilder der fortæller om alle de problemer de havde med de kristne. Man har ikke det originale brev, men kun kopier fra det tredie århundrede, men der er næppe grund til at betvivle brevets ægthed, da der ikke er tale om et egentligt religiøst anliggende.