Er hospitaler at sidestille med folkekøkkener?
Indenfor de sidste måneder har vi oplevet en stigende interesse for hospitalsmaden. Desværre ikke fra patienternes, men fra de pårørendes side.
Hver eneste dag må vi høre på "jeg har ikke spist noget siden imorges" og hver eneste dag må vi skuffe den pårørendes forventning om gratis bespisning på et hospital.
Jeg mener at følger man blot så nogenlunde med i verden omkring sig selv, kan det vel ikke have undgået nogens opmærksomhed, at hospitalerne har fået lukket for alt hvad der hedder penge.
Ovenikøbet så meget, at der på et hospital i Hovedstadsregionen er mælken til personalets kaffe sparet væk, hvorfor personalet må enten lære at drikke kaffen sort (kaffen betaler de selv) eller huske mælken med hjemmefra.
Men ikke desto mindre har de pårørende en forventning om at når de har fulgt med patienten hjemmefra, så er og bliver det hospitalets opgave at bespise dem som tak fordi de har underholdt patienten i x- antal timer.
Der findes ingen mulig beskrivelse af de pårørendes reaktioner, når man henviser dem til kiosken eller automaterne, hvor de kan købe alt muligt spiseligt.
Mit spørgsmål til dette brede forum er altså følgende:
Bør hospitalerne i deres budgetter tage højde for de pårørendes krav om mad og drikke?
Hver eneste dag må vi høre på "jeg har ikke spist noget siden imorges" og hver eneste dag må vi skuffe den pårørendes forventning om gratis bespisning på et hospital.
Jeg mener at følger man blot så nogenlunde med i verden omkring sig selv, kan det vel ikke have undgået nogens opmærksomhed, at hospitalerne har fået lukket for alt hvad der hedder penge.
Ovenikøbet så meget, at der på et hospital i Hovedstadsregionen er mælken til personalets kaffe sparet væk, hvorfor personalet må enten lære at drikke kaffen sort (kaffen betaler de selv) eller huske mælken med hjemmefra.
Men ikke desto mindre har de pårørende en forventning om at når de har fulgt med patienten hjemmefra, så er og bliver det hospitalets opgave at bespise dem som tak fordi de har underholdt patienten i x- antal timer.
Der findes ingen mulig beskrivelse af de pårørendes reaktioner, når man henviser dem til kiosken eller automaterne, hvor de kan købe alt muligt spiseligt.
Mit spørgsmål til dette brede forum er altså følgende:
Bør hospitalerne i deres budgetter tage højde for de pårørendes krav om mad og drikke?