Frihed og Økonomi i EU
Frihed og Økonomi i EU
EU og frihedsret
Nogle vil huske at EU-parlamentet netop havde en afstemning om ny forordning med begrænset ytringsfrihed i EU, da det gik vildest til med flag- og ambassade-afbrænding i Mellemøsten og Sydasien. I virkeligheden indeholdt den famøse EU-grundlov netop sådanne generelle bestemmelser.
Så vil mange være tilbøjelige til at mene, at faren er ved at være drevet over. Nu kommer der ikke mere fra EU på den konto. EU er lige netop indrettet præcis modsat; altid mere aldrig mindre. Sådan er systemet blevet opbygget helt bevidst siden 1950-erne på grundlag:
”Overførelsen af magt skulle begynde med relativt ikke-kontroversielle økonomiske funktioner og stålfremstillingen, for at minimere bekymringerne for, at den nationale suverænitet blev brudt ned. Man skulle sikre sig, at den funktionelle overførelse af magt blev irreversibel (ikke kunne tilbageføres), et forhold garanteret af traktat-doktrinen acquis communautaire, der sikrer at al magt overført til (de europæiske) samfundsinstitutioner bliver gjort til permanent europæisk lov og så samtidig, at de tages ud af de nationale lovsæt i medlemslandene." http://www.lilliput-information.com/euint.html
EU har nogle såkaldte lovvalgsregler – bestemmelser om hvilke love, som skal gælde i sager, hvor medlemslandenes retssystemer står i konflikt med hinanden. Kommissionen har trukket lidt af det værste tilbage. Der kunne være tale om injuriesager over grænserne, hvor f.eks. pressen pludselig kunne blive nødt til at forholde sig til presselovgivningen i hele verden. Det er ikke det eneste. Kommissionens forslag, der nu er delvis på retræte betød også, at italiensk lov skulle gælde, hvis nogen i Italien føler sig krænket af omtale i f.eks. britiske medier. Dette eksempel bygger naturligvis på eksemplet med premierminister Silvio Berlusconi, der har kørt nærmest en pressekrig med visse engelske aviser.
Optrinet efter Muhammedtegningerne satte for meget spotlys på det, der var under opsejling i EU-lovkomplekset. Forslaget der nu ændres/gemmes betød, at danske domstole kunne komme ud for at skulle dømme efter pakistansk lov, fordi skadelandet i forslaget ikke blot omfattede EU-landene, men alle lande generelt.
Nu skal det understreges, at Danmark fortsat på grund af den retlige undtagelse – et af forbeholdene som de fleste danske politikere gerne vil have fjernet snarest – ville have en særstilling, men ikke længe.
Danmark deltager i møderne, hvor reglerne bliver til; men retsundtagelsen indebærer, at de kommende regler ikke kommer til at gælde Danmark, med mindre Danmark på et senere tidspunkt vælger at tilslutte sig EU’s regler ved en såkaldt parallelaftale. Det skal oplyses, at den slags aftaler har et flertal i det danske folketing tidligere indgået med EU i mange sager, der var omfattet af den retlige undtagelse.
Jo, selv medielovgivningen er midlertidigt fjernet fra forslaget; den ansvarlige italienske kommissær Franco Frattini meldte dog for nyligt, at der fortsat er brug for fælles EU-lovgivning om injurier i medierne.
EURO i Spanien
Siden 1997 er huspriserne i Spanien steget med 300 pct. Det har selvfølgelig sat et megaforbrug i gang og forøget byggeriet ganske betydeligt i landet.
I de første 11 måneder af 2005 var underskuddet på betalingsbalancen 7,3 pct. af bruttonationalproduktet (BNP), og underskuddet ser ud til at vil vokse fremover. Underskuddet kan så blive mere end 8 pct. i 2006 og mere end 9 pct. 2007. Spanien har lav officiel arbejdsløshed og høj kunstig vækst – kunstigt byggende på hvad? Inflationen er højere end i de øvrige Euro-lande, og konkurrencen forhindrer Spanien i at opnå balance. Det går så godt…, om 7 år vil der ikke være en eneste spansk eksportindustri tilbage, hvis det får lov at fortsætte.
Udviklingen minder en del om udviklingen i USA ”og andet lille land i det nordlige”; men USA kan mindske dollarens værdi og spinde sig ind i et sikkerhedsnet med investeringer i US-papirer i lavtlønsområder. Det kan Spanien ”og det lille land mod nord” ikke.
EU’s skjulte økonomi-liste
Over EU-økonomierne. Der er faktisk god grund til listen skjules, nå man ser brudstykker af den. Det er så sjovt at se de offentliggjorte indikator tal i Notat Nr.1166 den 10.marts 2006.
Det hævdes bl.a. at beskæftigelsen, defineret som ”antallet 15-64 årige i job i forhold til det samlede antal i denne gruppe”, skulle være den højeste i Danmark nemlig 75,7 pct. – hvilket betyder officielt 24,3 pct. arbejdsløse, udstødte, under uddannelse og førtidspensionerede. Der er langt ned til Holland på andenpladsen med en beskæftigelsesprocent 73,1. Tyskland og Frankrig finder vi helt nede på henholdsvis en 11. og 13. plads, og Spanien, som vi lige har hørt om skulle ligge meget højt, indtager en 18. plads. På plads nr. 25 ligger Polen med beskæftigelsesprocent på 51,7, d. v. s. lige knap halvdelen i landet med 40 mill. indbyggere er ikke beskæftiget i aldrene 15-64 år. Det ser ud til, at være det vi skal dele med dem i de kommende år. Går vi lige til de private investeringer, så skulle Danmark angiveligt ligge på en 13. plads. Og her skulle Spanien indtage en 3. plads….
Vi kan ikke bruge mere tid på denne højest tvivlsomme EU-liste, der af gode grunde forsøges holdt skjult.
Hvorledes Euroen virker beskrev vi i 1997 forud EU-folkeafstemningen på: http://www.lilliput-information.com/euro.html (det slog til)
Hvorledes den såkaldt hårde Euro i dag knuser resterne af et realøkonomisk meget svagt Europa: http://www.lilliput-information.com/revalu.html
EU og frihedsret
Nogle vil huske at EU-parlamentet netop havde en afstemning om ny forordning med begrænset ytringsfrihed i EU, da det gik vildest til med flag- og ambassade-afbrænding i Mellemøsten og Sydasien. I virkeligheden indeholdt den famøse EU-grundlov netop sådanne generelle bestemmelser.
Så vil mange være tilbøjelige til at mene, at faren er ved at være drevet over. Nu kommer der ikke mere fra EU på den konto. EU er lige netop indrettet præcis modsat; altid mere aldrig mindre. Sådan er systemet blevet opbygget helt bevidst siden 1950-erne på grundlag:
”Overførelsen af magt skulle begynde med relativt ikke-kontroversielle økonomiske funktioner og stålfremstillingen, for at minimere bekymringerne for, at den nationale suverænitet blev brudt ned. Man skulle sikre sig, at den funktionelle overførelse af magt blev irreversibel (ikke kunne tilbageføres), et forhold garanteret af traktat-doktrinen acquis communautaire, der sikrer at al magt overført til (de europæiske) samfundsinstitutioner bliver gjort til permanent europæisk lov og så samtidig, at de tages ud af de nationale lovsæt i medlemslandene." http://www.lilliput-information.com/euint.html
EU har nogle såkaldte lovvalgsregler – bestemmelser om hvilke love, som skal gælde i sager, hvor medlemslandenes retssystemer står i konflikt med hinanden. Kommissionen har trukket lidt af det værste tilbage. Der kunne være tale om injuriesager over grænserne, hvor f.eks. pressen pludselig kunne blive nødt til at forholde sig til presselovgivningen i hele verden. Det er ikke det eneste. Kommissionens forslag, der nu er delvis på retræte betød også, at italiensk lov skulle gælde, hvis nogen i Italien føler sig krænket af omtale i f.eks. britiske medier. Dette eksempel bygger naturligvis på eksemplet med premierminister Silvio Berlusconi, der har kørt nærmest en pressekrig med visse engelske aviser.
Optrinet efter Muhammedtegningerne satte for meget spotlys på det, der var under opsejling i EU-lovkomplekset. Forslaget der nu ændres/gemmes betød, at danske domstole kunne komme ud for at skulle dømme efter pakistansk lov, fordi skadelandet i forslaget ikke blot omfattede EU-landene, men alle lande generelt.
Nu skal det understreges, at Danmark fortsat på grund af den retlige undtagelse – et af forbeholdene som de fleste danske politikere gerne vil have fjernet snarest – ville have en særstilling, men ikke længe.
Danmark deltager i møderne, hvor reglerne bliver til; men retsundtagelsen indebærer, at de kommende regler ikke kommer til at gælde Danmark, med mindre Danmark på et senere tidspunkt vælger at tilslutte sig EU’s regler ved en såkaldt parallelaftale. Det skal oplyses, at den slags aftaler har et flertal i det danske folketing tidligere indgået med EU i mange sager, der var omfattet af den retlige undtagelse.
Jo, selv medielovgivningen er midlertidigt fjernet fra forslaget; den ansvarlige italienske kommissær Franco Frattini meldte dog for nyligt, at der fortsat er brug for fælles EU-lovgivning om injurier i medierne.
EURO i Spanien
Siden 1997 er huspriserne i Spanien steget med 300 pct. Det har selvfølgelig sat et megaforbrug i gang og forøget byggeriet ganske betydeligt i landet.
I de første 11 måneder af 2005 var underskuddet på betalingsbalancen 7,3 pct. af bruttonationalproduktet (BNP), og underskuddet ser ud til at vil vokse fremover. Underskuddet kan så blive mere end 8 pct. i 2006 og mere end 9 pct. 2007. Spanien har lav officiel arbejdsløshed og høj kunstig vækst – kunstigt byggende på hvad? Inflationen er højere end i de øvrige Euro-lande, og konkurrencen forhindrer Spanien i at opnå balance. Det går så godt…, om 7 år vil der ikke være en eneste spansk eksportindustri tilbage, hvis det får lov at fortsætte.
Udviklingen minder en del om udviklingen i USA ”og andet lille land i det nordlige”; men USA kan mindske dollarens værdi og spinde sig ind i et sikkerhedsnet med investeringer i US-papirer i lavtlønsområder. Det kan Spanien ”og det lille land mod nord” ikke.
EU’s skjulte økonomi-liste
Over EU-økonomierne. Der er faktisk god grund til listen skjules, nå man ser brudstykker af den. Det er så sjovt at se de offentliggjorte indikator tal i Notat Nr.1166 den 10.marts 2006.
Det hævdes bl.a. at beskæftigelsen, defineret som ”antallet 15-64 årige i job i forhold til det samlede antal i denne gruppe”, skulle være den højeste i Danmark nemlig 75,7 pct. – hvilket betyder officielt 24,3 pct. arbejdsløse, udstødte, under uddannelse og førtidspensionerede. Der er langt ned til Holland på andenpladsen med en beskæftigelsesprocent 73,1. Tyskland og Frankrig finder vi helt nede på henholdsvis en 11. og 13. plads, og Spanien, som vi lige har hørt om skulle ligge meget højt, indtager en 18. plads. På plads nr. 25 ligger Polen med beskæftigelsesprocent på 51,7, d. v. s. lige knap halvdelen i landet med 40 mill. indbyggere er ikke beskæftiget i aldrene 15-64 år. Det ser ud til, at være det vi skal dele med dem i de kommende år. Går vi lige til de private investeringer, så skulle Danmark angiveligt ligge på en 13. plads. Og her skulle Spanien indtage en 3. plads….
Vi kan ikke bruge mere tid på denne højest tvivlsomme EU-liste, der af gode grunde forsøges holdt skjult.
Hvorledes Euroen virker beskrev vi i 1997 forud EU-folkeafstemningen på: http://www.lilliput-information.com/euro.html (det slog til)
Hvorledes den såkaldt hårde Euro i dag knuser resterne af et realøkonomisk meget svagt Europa: http://www.lilliput-information.com/revalu.html