Hvad siger Biblen, om at være kristen
for det må vel være den, der kan give svaret. Den vi retter tankerne imod, når vi søger svar, eller hur?
I eftermiddags tog jeg så fat i det Nye Testamente og tænkte, ja svaret kan kun findes i Biblen.
Og jo jeg stødte på mange skriftsteder, mange visdomsord. Og jeg glæder mig nu over, det jeg har læst.
Jeg har i lange tider skrevet mange gange, at jeg læste Biblen med JV-brillerne på. Men det sidste stykke tid, har jeg bare læst det der stod og forstod med Helligåndens hjælp, hvad der egentlig står. Se nu bare her, der er flere tanker.
Dette jeg nu bringer på bane ved jeg, fra min tid som vidne, at JV især gjorde opmærksom på, var fra djævelen. Tungetalen. Men se dette er jo ret interessant. Solsystem, en debatkollega jeg holder meget af, forklarede mig i et indlæg for lang tid siden, at det skulle først ophøre, når det fuldkomne kom. Altså når Jesus kom tilbage.
Dette er jo noget vidnerne i den grad gør ophævelser overfor. Fordi de jo påstår, at Jesus kom igen i 1914. Det interessante må jo så være, hvad siger Biblen selv? Her taler jeg ikke om årstallet 1914 men om, hvad Paulus sagde i 1 ko. 14:22
Derfor er tungetale et tegn. Ikke for de TROENDE, men for de ikke-troende. Og profetisk tale er ikke for de IKKE-TROENDE, men for de troende.
Interessant ikke? Tungetalen er et bønnesprog. Paulus opfordrer til at tungetalen ikke blive brugt som det gængse i menigheden/kirken. Fordi ikke-troende kunne tænke at de var vanvittige. Det er et sprog om hvilket der siges, ens ånd taler med, men som ikke forståes med forstanden. Det er Paulus's egne ord, fra Biblen, hvem vil imødegå dem?
Interessant er det derfor også at læse 1 ko. 14: 26-33
Overskriften i den Bibel jeg sidder med hedder:
Ordning for menighedens sammenkomster.
Jeg har aldrig været til et møde i rigssalen, hvor det foregik sådan her:
26)Hvad da, brødre? Når I kommer sammen, har den ene en salme, en anden en belæring, én har en åbenbaring, én har tungetale, en anden har tolkningen. Alting skal være til opbyggelse. 27)Hvis nogen taler i tunger, så to højst tre, og én af gangen, og der skal være én til at tolke det. 28)Hvis der ikke er nogen til at tolke det, skal den, der kan tale i tunger, tie stille i menigheden. Han kan tale til sig selv og til Gud. 29)To eller tre kan tale profetisk, og de andre skal bedømme, hvad de siger. 30)Men får en anden, som sidder der, en åbenbaring, skal den første tie stille,31)for I kan alle komme til at tale profetisk, men én af gangen, så kan alle belæres og alle formanes. 32)Profeters ånder underordner sig under profeter. 33)for Gud er ikke forvirringens, men fredens Gud.
Så nej JV anerkender ikke tungetalen i dag. De mener at tungetalen ophørte med apostlene. Men hvad siger Paulus om dette, 1 Ko. 13: 8-13
Kærligheden hører aldrig op. Profetiske gaver, de skal forgå: tungetale, den skal forstumme og kundskab, den skal forgå. 9)For vi erkender stykkevis og profeterer stykkevis, 10)men når det fuldkomne kommer, skal det stykkevis forgå. 11)Da jeg var barn, forstod jeg som et barn, tænkte jeg som et barn. Men da jeg blev voksen aflagde jeg det barnlige. 12) Endnu ser vi ansigt til ansigt. Nu erkender jeg stykkevis, men da skal jeg kende fuldt ud, ligesom jeg selv er kendt fuldt ud. 13)Så bliver da tro, håb, kærlighed, disse tre. Men størst af dem er kærligheden.
Hvad mener Paulus mon egentlig lige med dette:
Så bliver da tro, håb, kærlighed, disse tre. Men størst af dem er kærligheden.
Mit gæt er, når størst er kærligheden er det, der sættes højest, må det være når Jesus er kommet igen. Men ser vi kærligheden i verden idag????
Nu ved de fleste af os, at Jesus ikke kom igen i 1914, at han slet ikke er kommet igen. Ergo, det fuldkomne er ikke kommet igen. Ergo, tegnet er for mig at se = tungetalen. Paulus siger det selv i Guds ord Biblen.
Noget andet jeg faldt over i dag var fra 1 Ko. 15:44, noget jeg hæftede mig særligt ved, udover tegnet på tungetalen.
Jeg har haft store betænkeligheder ved at tro på, at vi skal i himlen når vi dør. Men dette syntes jeg taler for sig selv:
Der bliver sået et sjæleligt legeme, der opstår et åndeligt legeme. Når der findes et sjæleligt legeme, findes der også et åndeligt legeme.
JV's lære er, at kun de 144.000, den lille skare skal i himlen. Men Paulus siger jo: Hvad der bliver sået i forgængelighed, opstår i uforgængelighed. 1 Ko: 15:42. Igen, Når der findes et sjæleligt legeme, findes der også et åndeligt legeme.
Jeg tænker også omkring dette, at meget, rigtig meget af det andet Paulus siger som vejledning, vil JV godt acceptere, at deres trostilhængere følger i dag. Men hvorfor skal så lige disse skriftsteder pilles ud, som kun hørende til de 144.000? Hvorfor er Biblen hakket sønder og sammen og forfattet i en ny Bibel? NWT?
Mon ikke det er fordi, den skal passe ind i deres lære?
Så går snakken jo jævnligt på, om Gud og Jesus er den samme. Treenighedslæren. Jeg fandt nogen skriftsteder, jeg mener, fortæller at Jesus også er Gud:
2 ko. 2-5,
Nåde være med jer og fred fra Gud. Vor Fader, og Herren Jesus Kristus! 3)Lovet være Gud, vor Herre Jesus Kristi fader, barmhjertighedens fader og al trøsts Gud, 4)som trøster os i al vor trængsel, så vi kan trøste alle dem, der er i trængsel, med den trøst, vi selv trøstes med af Gud 5)For ligesom Kristi lidelse i rigt mål kommer til os, således kommer også den trøst, som kristus giver, i rigt mål til os.
Det jeg vil fremhæve her er: Al trøsts Gud, i v. 3 og i v. 5 kommer også den trøst, som Kristus giver, i rigt mål til os.
Al trøsts Gud, er som jeg læser det, Kristus.
Ligeledes dette skriftsted, taler om, at Herren er Ånden:
2. Ko:17-18.
Til slut et dejligt skriftsted. Paulus siger i Ga. 2:20
Jeg lever ikke mere selv, men Kristus lever i mig.
En kristen er altså en, der ikke lever selv mere, men Jesus Kristus lever i ham/hende.
Et menneske, der har Jesus helt inde, ikke bare på livet, men med i selve livet. Helt inde i hjertet, sindet og sjælen.
Det er at være kristen, som jeg opfatterdet.
Mvh Manjana
I eftermiddags tog jeg så fat i det Nye Testamente og tænkte, ja svaret kan kun findes i Biblen.
Og jo jeg stødte på mange skriftsteder, mange visdomsord. Og jeg glæder mig nu over, det jeg har læst.
Jeg har i lange tider skrevet mange gange, at jeg læste Biblen med JV-brillerne på. Men det sidste stykke tid, har jeg bare læst det der stod og forstod med Helligåndens hjælp, hvad der egentlig står. Se nu bare her, der er flere tanker.
Dette jeg nu bringer på bane ved jeg, fra min tid som vidne, at JV især gjorde opmærksom på, var fra djævelen. Tungetalen. Men se dette er jo ret interessant. Solsystem, en debatkollega jeg holder meget af, forklarede mig i et indlæg for lang tid siden, at det skulle først ophøre, når det fuldkomne kom. Altså når Jesus kom tilbage.
Dette er jo noget vidnerne i den grad gør ophævelser overfor. Fordi de jo påstår, at Jesus kom igen i 1914. Det interessante må jo så være, hvad siger Biblen selv? Her taler jeg ikke om årstallet 1914 men om, hvad Paulus sagde i 1 ko. 14:22
Derfor er tungetale et tegn. Ikke for de TROENDE, men for de ikke-troende. Og profetisk tale er ikke for de IKKE-TROENDE, men for de troende.
Interessant ikke? Tungetalen er et bønnesprog. Paulus opfordrer til at tungetalen ikke blive brugt som det gængse i menigheden/kirken. Fordi ikke-troende kunne tænke at de var vanvittige. Det er et sprog om hvilket der siges, ens ånd taler med, men som ikke forståes med forstanden. Det er Paulus's egne ord, fra Biblen, hvem vil imødegå dem?
Interessant er det derfor også at læse 1 ko. 14: 26-33
Overskriften i den Bibel jeg sidder med hedder:
Ordning for menighedens sammenkomster.
Jeg har aldrig været til et møde i rigssalen, hvor det foregik sådan her:
26)Hvad da, brødre? Når I kommer sammen, har den ene en salme, en anden en belæring, én har en åbenbaring, én har tungetale, en anden har tolkningen. Alting skal være til opbyggelse. 27)Hvis nogen taler i tunger, så to højst tre, og én af gangen, og der skal være én til at tolke det. 28)Hvis der ikke er nogen til at tolke det, skal den, der kan tale i tunger, tie stille i menigheden. Han kan tale til sig selv og til Gud. 29)To eller tre kan tale profetisk, og de andre skal bedømme, hvad de siger. 30)Men får en anden, som sidder der, en åbenbaring, skal den første tie stille,31)for I kan alle komme til at tale profetisk, men én af gangen, så kan alle belæres og alle formanes. 32)Profeters ånder underordner sig under profeter. 33)for Gud er ikke forvirringens, men fredens Gud.
Så nej JV anerkender ikke tungetalen i dag. De mener at tungetalen ophørte med apostlene. Men hvad siger Paulus om dette, 1 Ko. 13: 8-13
Kærligheden hører aldrig op. Profetiske gaver, de skal forgå: tungetale, den skal forstumme og kundskab, den skal forgå. 9)For vi erkender stykkevis og profeterer stykkevis, 10)men når det fuldkomne kommer, skal det stykkevis forgå. 11)Da jeg var barn, forstod jeg som et barn, tænkte jeg som et barn. Men da jeg blev voksen aflagde jeg det barnlige. 12) Endnu ser vi ansigt til ansigt. Nu erkender jeg stykkevis, men da skal jeg kende fuldt ud, ligesom jeg selv er kendt fuldt ud. 13)Så bliver da tro, håb, kærlighed, disse tre. Men størst af dem er kærligheden.
Hvad mener Paulus mon egentlig lige med dette:
Så bliver da tro, håb, kærlighed, disse tre. Men størst af dem er kærligheden.
Mit gæt er, når størst er kærligheden er det, der sættes højest, må det være når Jesus er kommet igen. Men ser vi kærligheden i verden idag????
Nu ved de fleste af os, at Jesus ikke kom igen i 1914, at han slet ikke er kommet igen. Ergo, det fuldkomne er ikke kommet igen. Ergo, tegnet er for mig at se = tungetalen. Paulus siger det selv i Guds ord Biblen.
Noget andet jeg faldt over i dag var fra 1 Ko. 15:44, noget jeg hæftede mig særligt ved, udover tegnet på tungetalen.
Jeg har haft store betænkeligheder ved at tro på, at vi skal i himlen når vi dør. Men dette syntes jeg taler for sig selv:
Der bliver sået et sjæleligt legeme, der opstår et åndeligt legeme. Når der findes et sjæleligt legeme, findes der også et åndeligt legeme.
JV's lære er, at kun de 144.000, den lille skare skal i himlen. Men Paulus siger jo: Hvad der bliver sået i forgængelighed, opstår i uforgængelighed. 1 Ko: 15:42. Igen, Når der findes et sjæleligt legeme, findes der også et åndeligt legeme.
Jeg tænker også omkring dette, at meget, rigtig meget af det andet Paulus siger som vejledning, vil JV godt acceptere, at deres trostilhængere følger i dag. Men hvorfor skal så lige disse skriftsteder pilles ud, som kun hørende til de 144.000? Hvorfor er Biblen hakket sønder og sammen og forfattet i en ny Bibel? NWT?
Mon ikke det er fordi, den skal passe ind i deres lære?
Så går snakken jo jævnligt på, om Gud og Jesus er den samme. Treenighedslæren. Jeg fandt nogen skriftsteder, jeg mener, fortæller at Jesus også er Gud:
2 ko. 2-5,
Nåde være med jer og fred fra Gud. Vor Fader, og Herren Jesus Kristus! 3)Lovet være Gud, vor Herre Jesus Kristi fader, barmhjertighedens fader og al trøsts Gud, 4)som trøster os i al vor trængsel, så vi kan trøste alle dem, der er i trængsel, med den trøst, vi selv trøstes med af Gud 5)For ligesom Kristi lidelse i rigt mål kommer til os, således kommer også den trøst, som kristus giver, i rigt mål til os.
Det jeg vil fremhæve her er: Al trøsts Gud, i v. 3 og i v. 5 kommer også den trøst, som Kristus giver, i rigt mål til os.
Al trøsts Gud, er som jeg læser det, Kristus.
Ligeledes dette skriftsted, taler om, at Herren er Ånden:
2. Ko:17-18.
Til slut et dejligt skriftsted. Paulus siger i Ga. 2:20
Jeg lever ikke mere selv, men Kristus lever i mig.
En kristen er altså en, der ikke lever selv mere, men Jesus Kristus lever i ham/hende.
Et menneske, der har Jesus helt inde, ikke bare på livet, men med i selve livet. Helt inde i hjertet, sindet og sjælen.
Det er at være kristen, som jeg opfatterdet.
Mvh Manjana