Hvorledes kontrollerer man offentlig service ?
I forbindelse med de skjulte optagelser fra flere bofællesskaber og omsorgssvigt, viser der sig et alvorligt problem.
Hvorledes kontrollerer man servicen ?
Og hvem kontrollerer kontrollanterne ?
Der er et indbygget problem i al offentlig service.
Det er et ofte stort skæbnefællesskab mellem politikerne og forvaltningen.
Der rejses et krav om service på en område.
Forvaltningen opstiller derpå nogle rammer for løsning af dette.
Politikerne bevilger herefter nogle penge, samt vedtager regler for løsningen, hvor man bemyndiger forvaltningen til at løse dem indenfor rammerne.
Enkelt nok.
Men hvis der sker fejl under opgaveløsningen træder fællesskabet mellem politikerne og forvaltningen i karakter.
Med bevillingen og regelsættet har politikerne signaleret at "man" har løst opgaven. Nu vil man bare høre positive tilbagemeldinger.
Forvaltningen har så bare at klare deres del til fuld tilfredshed for brugerne.
Ved problemer er det derfor ikke rart for en embedsmand, at skulle henvende sig i utide til det politiske niveau med ønsker om merbevillinger, måljusteringer m.m.
Det er ikke gavnligt for karrieren.
Så hellere komme med intetsigende rapporter som skamroser projektet. Det gavner politikernes genvalg, at projektet fremstår positivt.
Det gavner også embedsmandens karriere at det fremstår som en succes.
Hvem har brug for et sandfærdigt billede af situationen ?
Brugerne naturligvis – og deres pårørende, men hvorledes kommer de til orde ?
Jeg har en god løsning som forældreråd, brugerråd m.fl. kan iværksætte uden videre.
Hvis man finder, at der på en institution er problemer, kan man oprette en BLOG, hvor man lægger alle relevante oplysninger.
Budgettal
Vejledninger
Beslutninger
Hertil kan man "sakse" relevante debatindlæg og avisartikler.
Er der pårørende som ikke kan komme videre med en klage, kan de (evt. anonymt❓) lægge den på BLOG´gen.
Herved kan der ske en koordinering af klager hvis det viser sig, at der er flere som finder forholdene for dårlige.
Det bedste vil naturligvis være, hvis institutionen selv via sin hjemmeside opretter en BLOG til debat om kvalitet på området.
Men det vil kræve, at man inden nøje overvejer reglerne for sletning af indlæg. Hvem kan slette eventuelle klagesager ?
Det er brugere og pårørende helt ude over, hvis de selv opretter en BLOG.
Hvorledes kontrollerer man servicen ?
Og hvem kontrollerer kontrollanterne ?
Der er et indbygget problem i al offentlig service.
Det er et ofte stort skæbnefællesskab mellem politikerne og forvaltningen.
Der rejses et krav om service på en område.
Forvaltningen opstiller derpå nogle rammer for løsning af dette.
Politikerne bevilger herefter nogle penge, samt vedtager regler for løsningen, hvor man bemyndiger forvaltningen til at løse dem indenfor rammerne.
Enkelt nok.
Men hvis der sker fejl under opgaveløsningen træder fællesskabet mellem politikerne og forvaltningen i karakter.
Med bevillingen og regelsættet har politikerne signaleret at "man" har løst opgaven. Nu vil man bare høre positive tilbagemeldinger.
Forvaltningen har så bare at klare deres del til fuld tilfredshed for brugerne.
Ved problemer er det derfor ikke rart for en embedsmand, at skulle henvende sig i utide til det politiske niveau med ønsker om merbevillinger, måljusteringer m.m.
Det er ikke gavnligt for karrieren.
Så hellere komme med intetsigende rapporter som skamroser projektet. Det gavner politikernes genvalg, at projektet fremstår positivt.
Det gavner også embedsmandens karriere at det fremstår som en succes.
Hvem har brug for et sandfærdigt billede af situationen ?
Brugerne naturligvis – og deres pårørende, men hvorledes kommer de til orde ?
Jeg har en god løsning som forældreråd, brugerråd m.fl. kan iværksætte uden videre.
Hvis man finder, at der på en institution er problemer, kan man oprette en BLOG, hvor man lægger alle relevante oplysninger.
Budgettal
Vejledninger
Beslutninger
Hertil kan man "sakse" relevante debatindlæg og avisartikler.
Er der pårørende som ikke kan komme videre med en klage, kan de (evt. anonymt❓) lægge den på BLOG´gen.
Herved kan der ske en koordinering af klager hvis det viser sig, at der er flere som finder forholdene for dårlige.
Det bedste vil naturligvis være, hvis institutionen selv via sin hjemmeside opretter en BLOG til debat om kvalitet på området.
Men det vil kræve, at man inden nøje overvejer reglerne for sletning af indlæg. Hvem kan slette eventuelle klagesager ?
Det er brugere og pårørende helt ude over, hvis de selv opretter en BLOG.