UDDANNELSEN
For mange er jobbet som jagerpilot den ultimative drengedrøm. Både uddannelsen til pilot i Flyvevåbnet og jobbet er ekstremt krævende. Men hvis du har det, der skal til, kan du til gengæld få en af landets mest spændende - og dyreste - uddannelser og en karriere fuld af action, udfordringer og udviklingsmuligheder.
Hvordan bliver man jagerpilot?
For at blive jagerpilot skal man som det første bestå Flyvevåbnets optagelsesprøver til pilotuddannelsen. Optagelsesprøvernes formål er at fastslå, om man har det nødvendige håndelag der skal til for at blive en dygtig jagerpilot.
Uddannelsesen
Hvis du består optagelsesprøverne, kan du påbegynde din uddannelse.
Uddannelsen til pilot består af følgende faser:
Sergentuddannelse 8 måneder
Flyveskolen 6 måneder
Flyvevåbnets Officersskole 22 måneder
Flyveuddannelse i USA 22 måneder
Uddannelse i alt 58 måneder
Efter uddannelsen til jagerpilot følger en uddannelse på danske jagerfly (omskoling), som p.t. er F-16. Omskolingen varer ca. 12 måneder.
Hvem bliver jagerpiloter?
Det er ikke alle de piloter, som Flyvevåbnet uddanner, der kommer til at flyve F-16. De 6 måneder på Flyveskolen er afgørende for, om du bliver udvalgt til at flyve jager - eller om din fremtid i stedet er indenfor enten helikoptere eller transportfly.
Afgørelsen bliver truffet på baggrund af de evner, du udviser på Flyveskolen. Normalt er det de pilotelever, der klarer Flyveskolen bedst, der bliver udvalgt til at videreuddanne sig til jagerfly.
En normal uge på skole
Uddannelsen gennemføres som skoleforløb med normal arbejdsuge (op til 37 timer), hertil kommer lektier. I perioder kan timetallet være højere på grund af øvelser eller andet.
12 års kontraktperiode
Uddannelsen til jagerpilot i Flyvevåbnet er en af Danmarks mest kostbare uddannelser. Derfor har piloten efter endt uddannelse også en 12-årig kontraktperiode, hvor han ikke må forlade Flyvevåbnet. I denne periode vil piloten udføre sit daglige arbejde som operativ F-16 pilot i eskadrillerne. Såfremt piloten i denne periode på et tidspunkt ikke længere ønsker at flyve F-16, er der for en såkaldt pilotoperativ officer et utal af andre attraktive karrieremuligheder i Flyvevåbnet.
Kort om uddannelsens forløb
Sergentskole
På officers- og pilotuddannelsen bliver Flyvevåbnets Førings- og Operationsskole (FFOS) på Flyvestation Karup dit første møde med Flyvevåbnet. Her vil du i 6 måneder gennemgå en kombineret militær grund- og sergentuddannelse. Du lærer at fungere som enkeltkæmper (soldat) og at lede din gruppe i kamp.
Gennem fag som pædagogik, samarbejde og ledelse lærer du også at begå dig som mellemleder og instruktør. Undervisningen veksler mellem teori og praktik. Du vil også komme på øvelser i op til 5 dages varighed. Efter afslutning af uddannelsen udnævnes du til sergent, og skal derefter ud i praktik som sergent. Her er du med til at uddanne værnepligtige soldater i ca. 2 måneder.
Flyveskole
Efter sergentskolen starter du som pilotaspirant på et 6 måneders intensivt kursus på Flyveskolen. Den elemæntære flyvetræning foregår i T-17 Saab Supporter, der er et højtvinget propelfly med plads til to personer ved siden af hinanden. Det er her du lærer dit kommende "håndværk". Formålet med Flyveskolen er at give dig grundlæggende kundskaber og færdigheder inden for flyvning og at udvælge de elever, der er egnede til videre uddannelse.
Kurset består af både teori og praktisk flyvetræning. I løbet af kurset gennemføres 600 timers teoretisk undervisning inden for bl.a. lufttrafikregler, flyveteori, radioprocedure, aerodynamik og meteorologi sideløbende med, at der skal opnås praktiske flyvefærdigheder.
I løbet af opholdet på Flyveskolen afgøres det, hvem af piloteleverne, der skal videreuddanne sig som jagerpiloter, og hvem, der skal flyve helikopter og transportfly.
Flyvevåbnets Officersskole
Flyvevåbnets Officersskole har til opgave at uddanne kommende unge officerer til Flyvevåbnet. Eleverne på den grundlæggende officersuddannelse (de såkaldte kadetter) gennemgår i løbet af de 22 måneder en bred akademisk uddannelse på bachelor-niveau. Pensum omfatter civile fag som matematik, engelsk, statskundskab, psykologi, ledelse og de militære fag handler om krigshistorie, operationer og logistik.
Uddannelsesforløbet afsluttes med en skriftlig hovedopgave inden for et relevant selvvalgt emne. Efter afslutning af officersskolen udnævnes kadetterne til løjtnant.
Flyveuddannelse i USA
Uddannelsen i USA foregår ved Euro NATO Joint Jet Pilot Training (ENJJPT), som ligger ved byen Wichita Falls i Texas. Pilotuddannelsen på ENJJPT foregår i 4 moduler og strækker sig over ca. 16 måneder.
Modul 1: ”Aerospace Physiology”. Undervisning i hvordan kroppen reagerer, når man bevæger sig i 3 dimensioner og befinder sig i stor højde. Derudover undervises der også i, hvordan man lander på jorden, efter at man er ”ejected” ud af et fly.
Modul 2: Elementær flyveundervisning på flytypen T-37 Tweed
Modul 3: Flyveundervisning på jetflyet T-38 Talon.
Modul 4: Introduktion til hvordan man flyver jagerfly i eskadrillen i Danmark.
Omskoling til F-16
Når en nyuddannet pilot kommer hjem fra uddannelsen i USA, har han stadig et langt uddannelsesforløb foran sig. Den operative F-16 omskoling er et krævende kursus, der har til formål at gøre nyuddannede og relativt uerfarne piloter klar til at indgå i Flyvevåbnets operative eskadriller.
denne hjemme sider afslører en del
http://www.danskekampfly.dk/PILOT/uddannelsen.htm
men efter hvad jeg har læst er det ikke muligt at komme ind med syns fejl, tjek hjemme sidender er hvad du skal bruge.