19tilføjet af

Naboer til Motorveje

Igen skal der anlægges en jysk motorvejsstrækning mellem Låsby og Bording.
Denne bliver ikke ubrugt, men vil komme til at bære en mængde tung trafik fra Århus til midten af Jylland, samt en hel del pendler trafik.
Problemet med denne strækning er at den skal krydse den stærkt fredede gudenådal og efter planlæggernes ide gennem en relativ uberørt del.
Uanset om man kan lide motorveje eller ej er det afgjort at motorvejen kommer.
På den del der forbinder til Århus, er der ikke gjort noget for at beskytte naboer og miljø mod støj og lys forurening fra vejen -værdien af folks boliger styrtdykker og folk kan ikke mere få ro-
Motorvejskontoret har tidligere offentlig tilkendegivet at de satser på "en smuk udsigt til bilisterne" Skal det være sådan?
Hvad mener DU???
tilføjet af

Er der een i forvejen????

"Igen skal der anlægges en jysk motorvejsstrækning mellem Låsby og Bording. "
Hvorfor igen???? Er der allerede en strækning dér???
tilføjet af

Ny motorvej

Selvfølgelig skal der tages hensyn til beboerne på planlagte rute.
Med hensyn til placeringen af motorvejen er det helt ude i hampen at anlægge en motorvej i dette skønne naturområde.
Ingen af delene er der taget hensyn til, efter min mening helt uhørt.
Motorveje er godt for vores erhvervstrafikanter, og trafiksikkerheden, ingen tvivl om det, men fordi de skulle køre et par kilometer længere og undgå denne famøse planlægning kan jeg ikke se skulle gøre noget.
Nej det handler om magt og (mis)brug af den magt de mennsker har og ikke har som har planlagt og vedtaget dette projekt.
tilføjet af

Motorvej:

Hvad angår sidste etape af motorvejen mellem Herning og Låsby, Såfremt den kommer til at gå nord om Silkeborg, og tværs over Gudenå omkring Redsenbro og vest om Flensted, Fugle, Fisk, Rådyr og andre dyr er bedøvendes ligeglad, Fugle og andre dyr opholder sig gladelig op og ned ad motorveje, fisk svømmer bare videre, problemet er bare, at dem der elsker problemer, de skaber dem bare, og sådan er det inden for alt.
tilføjet af

Jeg tror

at du har misforstået noget!
Forfatteren af første indlæg skrev, at området er fredet.
Det betyder ikke nødvendigvis, at dyrene eller plantelivet starter en protest marsh, for de er ganske sikkert ikke i stand til at have en mening om det... men for mig at se, er det ligesom hvis jeg hældte rød maling ud over det originale Mona Lisa maleri!
Det er jo KUN OS, som har mulighed for at beskytte vores natur, plante- og dyreliv... kulturarv, landskabet osv. for fremtiden.
Der findes sikkert mennesker, for hvem dette er fuldkommen ligegyldigt. Men jeg håber da inderligt, at de næste generationer også får mulighed for, at opleve et stykke ugeneret natur i Danmark. Men det bliver sværere og sværere.
Selv det ødeste sted har charterfly der krydser himlen, skovbrug, landbrug eller campingpladser, højspændingsledninger, el-hegn osv.
Lyden af motorer høres næsten overalt.
Og så har vi jo også 'opdaget', at nogle padder er begyndt at blive sterile i takt med forureningen - måske er de bare mere udsatte for mutationer pga. de steder de lever, men en dag spreder det sig måske til til andre dyr (og vi mennesker kender det jo allerede).
På Indre Nørrebro er den gennemsnitlige levealder den laveste i landet. De fleste henviser til den tunge trafik som synderen - sammen med den tætte bebyggelse. Hvorfor skulle dyre- og planteliv så ikke også tage skade af disse farlige partikler?
Jeg ville aldrig lægge en motorvej gennem et fredet naturområde, hvis det stod til mig. Og hvis jeg skulle, så ville den i det mindte blive skærmet totalt af, så lydforureningen ikke generede bebyggelse og natur maksimalt.
Men vi kan jo også bare bygge motorveje gennem Taj Mahal og Keops Pyrmiden... hvad skal verden også med vidundere? ;)
Men for pendlerne forstår jeg da godt, at de har behov for kortere rejsetid osv. Jeg har selv pendlet med det offentlige i 6 år, så jeg ved hvad den tid betyder. Men måske kunne man udbygge eksisterende infrastruktur eller føre motorvejen uden om det omtalte naturområde. Jeg er ikke ekspert😉men det er sgu en synd at opføre alt det beton-lort midt i den sårbare natur (eller det af den, der er tilbage).
tilføjet af

Synes de skal til at tage en beslutning..

Der har været 3-4 forskellige muligheder oppe og vende ang det stykke motorvej.. 1 syd for by, 2 nord for byen og 1 igennem byen ad ringvejen, mener jeg mulighederne var... Og de har simpelhen ikke kunne finde en løsning alle er tilfredse med.. Og det tror jeg ikke man kan.. Og så har de nok taget den løsning, hvor der er mindst modstand imod...
tilføjet af

Nemlig

Hvor end i landet man bor, skal vi tage hensyn til naturen. Uanset om man bor 4 - 40 eller 400 km. væk.
Naturen er Moder Jord, derfra vi stammer. Forsvinder den, forsvinder vi. Og ikke kun derfor men man skal respektere alt levende. Pas på den.
tilføjet af

Tjae det der med kommaer

kl 5 om morgenen inden man tar på job -der skulle nok være indskudt et: denne gang.
undskyld, håber ikke det har fjernet dit fokus fra emnet.
Holger Dansker
tilføjet af

Humlen i dette her

er at man vælger løsninger som forpester livet for de mennesker, der bliver naboer til en motorvej - fordi man ikke vil tage hensyn -ikke fordi man ikke kan.
Man har den erklærede politik om en smuk udsigt til bilisterne. fremfor en politik om færrest mulig gener for naboerne- det kan jeg ikke lide.
tilføjet af

nu bliver

motorvejen gennem Gudenådalen skøjafskærmet. Strækningen gennem dalen består af en højbro, som kommer til at gå langt over jorden.
Afskærmningerne er gennemsigtige, så der både er udsyn for trafikanterne, men også så de ikke er så dominerende.
Med hensyn til forureningen, bliver alt overfladevandet fra vejen ledet hen til nogle store filteranlæg, så olie, benzinrester og lign. bliver filtreret fra.
Så miljømæssigt bliver der gjort utrolig meget for at mindske virkningerne lige på denne strækning.
tilføjet af

økonomi

Nu bliver naboer til sådan noget som en motorvej økonomisk kompenseret. Det kan naturligvis ikke altid være godt tilstrækkeligt, hvis en husejer mister sit fødeshjem eller lignende, men man må også en gang imellem skære igennem for almenvældets bedste.
tilføjet af

pjat

selvfølgelig tager man hensyn til så mange aspekter det er muligt, men man kan ikke tilfredsstille alle aktører hvis projektet stadig skal være økonomisk muligt.
At man har valgt ikke at føre motorvejen gennem Silkeborg eller syd herom, har primært været, at man frygtede, at dette vil ødelægge Silkeborgs mulighed for vækst.
tilføjet af

Kort sagt JA

Fuck jer midtjyder, der skal bare motorvej over alt.
tilføjet af

Ingen misforståelser:

Jeg ved godt at Gudenådalen er Fredet. Men jeg ved også, at der er områder, som er mindre attraktive en andre, og ved at jeg undlader person udtalerser, er det fordi, at det er et spørgsmål om køb og salg mellem beboer og vejmyndigheder. Jeg nævnte ruten nord om Silkeborg, fordi at man ødelægger mindst natur den vej. Men vi kan jo også skære ned i forbruget af biler, så er der ikke behov for en sådan vej, og endvidere kan jeg oplyse, at jeg i over 40 år, har kørt de danske vej tynd som erhvervs chauffør, så jeg kender det område mere en godt, en rigtig modbydelig flaskehals.
tilføjet af

Hensyn:

Der bliver ikke taget ret meget hensyn til udsigt for bilister, for de steder hvor der er noget at se bliver der enten bygget jordvolde eller sat rækværk i metal, træ eller plæksiglas, hvor man ikke kan se en disse ud over sit eget spejlbilled, endvidere bliver der køret med en hastighed, der ikke er egnet til søndagskørsel,
tilføjet af

Du får det til at lyde

næsten lidt hippieagtigt... pas endelig på med det =)
Jeg ved, at det tænder mange mennesker af, selvom tanken bag sikkert er aktuel/reel nok.
For nogle mennesker betyder det ikke noget, om menneskeracen udslettes om en million eller en milliard år.
Det er derfor mere appelerende at rette tanken mod vores egne (kommende?) børn og børnebørn, for vi vil jo nødigt byde dem en betonlandskab - så langt øjet rækker, som er skabt af os. Selvfølgelig, med udsigten til befolkningstilvækst langt ude i fremtiden, er det urealistisk at bevare den landlige idyl på lang sigt.
Men jeg synes nok, at vi har opbrugt vores kvote af motorveje og broer i naturskønne områder i min levetid.
Man burde istedet udbygge og forbedre eksisterende infrastruktur. Finde alternative løsninger på trafik-flaskehals-problemer osv.
Desuden udnytte miljøvenlige alternativer hvor det er muligt.
Fx hvis prisen på offentlig transport blev minimeret med store tilskud fra staten (skatteyderne) --- nej, ikke kommunisme!
Men for tiden er det billigere, nemmere, hurtige, friere og aldeles mere prestigefyldt at eje bil, end at pendle over store afstande med det offentlige.
Man kan jo fx trække nogle af sine benzin udgifter fra i skat... Og fra en bilists synspunkt er det jo fair nok. Biler er dyre i forvejen og bør ikke ophøjes endnu mere til at være "kun for de rige". MEN, så er eneste måde at gøre den offentlige transport attraktiv på, nok ikke at sætte priserne helt vildt i vejret?
I storbyen er det ganske smart med offentlig transport de fleste steder, fordi man kan stå af meget tæt på sit bestemmelsessted - hvorimod bilister skal søge efter P-pladser og oven i købet betale i dyre domme for at parkere.
Men jeg har tit kigget i fx Bilka kataloget og tænkt "WAUW! det var godt nok billigt, jeg burde tage i Bilka"... men nej. Jeg er begrænset til, hvad man kan tillade sig, at medbringe i bussen og så ligger de forbandede varehuse altid for langt fra busstop, til at man kan slæbe varer dertil. Så jeg er altså lidt afskåret fra noget, som bilister kan gøre, når de har lyst og råd.
Det er selvfølgelig en detalje - men det irriterer mig, at jeg skal handle ind dagligt, fordi jeg skal bære pågældende varer så langt. Det gør mine indkøb meget dyrere end fx mine svigerforældres (som har bil). De handler ind i Metro og køber ind til en måned! Nogle ting køber de selvfølgelig ikke stort ind af. Men meget kan trods alt fryses ned eller lægges i skabe.
Jeg SKAL have bil, når jeg har færdiguddannet mig, får fast arbejde og en almindelig økonomi.
Det modsiger min logik, fordi jeg egentlig ikke går ind for, at der skal flere biler på vejene. Men skal jeg have børn, skal min transport med det offentlige til daginstitutioner evt. i modsat retning af min arbejdsplads ikke stjæle endeløse timer af mit liv.
Jeg skal ikke sidde på skødet af andre i overfyldte busser hver dag - eller blive afvist, fordi bussen er stopfyldt. (Det gør jeg nu på 6. år) Man føler sig så dum! For man ved, at man betaler for lortet.
Jeg vil kunne hente fx min teenagedatter fra fest, hvis hun har brug for det, hvilket jeg selv savnede meget. Eller hente mit syge familiemedlem på hospitalet, uden at vedkommende skal sidde en time, med feber, og brække sig i bussen.
Jeg vil bare have muligheden.
Eventuelt hvis man sparede meget på den offentlig transport, kunne man få råd til en taxi i nogle af de pågældende situationer. Men idag er bus/tog-priserne tårnhøje - kvaliteten er *suk*
= Dermed ønsker jeg de motorveje lige så meget som alle de slemme slemme bilister og 'Jyske motorvejsforkæmpere'
Det er et kæmpe dilemma. Og jeg hader at skulle tage stilling til det.
tilføjet af

klap lige hesten

Jeg er godt nok rørt af dine vemodige betragtninger. Du har en pointe.
Men for at komme tilbage til emnet, så bliver der ikke bygget nogle nye motorveje, uden en gennemført, grundig forudgående undersøgelse af, hvordan ALT omkringliggende påvirkes. Det er både støjgener for naboerne, hvordan vandløb, ådale og desl. ændres, og især eventuelle indvirkninger på dyrelivet.
Det er efterhånden umuligt at udvide infrastrukturen på nogen som helst måde, uden at både de pårørende eller de rødgrønne kan blande sig. Alt bliver gennemarbejdet så grundigt, at kun god, gammeldags propaganda kan influere.
Whatever, I skal sgu være glade for de motorveje i får i Jylland. Der er lang udsigt til dem, der er behov for i hovedstadsregionen. For her er den offentlige transport i hvert fald ikke noget man skal regne med.
tilføjet af

udvidelse

Jeg troede at man var igang med at udbygge/udvide noget motorvej her på Sjælland?
Jeg kan i hvert fald huske, at der blev sprængt broer og gjort ved her for ikke så lang tid siden.
Nu er jeg jo ikke bilist, men det var vidst noget omkring Lyngby... og nede omkring Roskilde og Fløng.
Jeg tror iøvrigt, at vores busdrift er 'bedre' end mange steder i Jylland. Men det ved jeg heller ikke med sikkerhed.
tilføjet af

tiltrængt

Hvis du havde prøvet at køre bil i/omkring Kbh i myldretiden, så vidste du hvorfor det er nødvendigt med en udvidelse.
Formålet med min besvarelse var at gøre opmærksom på, at motorveje og desl. ikke bliver etableret nogen steder, før alle konsekvenser er belyst. Og derefter vælges den mest gavnlige løsning, der er til gene for færrest muligt, og samtidig gør mindst skade på miljøet.
Men som med alt andet er der altid nogen der tuder over sådanne beslutninger, og ligeledes er der folk, der konsekvent modarbejder beslutningsprocessen, på trods af at det er til gavn for et flertal.
Min henvisning til de jydske motorveje var møntet på den kommende Frederikssund-motorvej, der var på finansloven allerede for adskillige år siden. Dengang blev den sløjfet til fordel for en større renovation af Det Kongelige Teater. Og det lader stadig ikke til, at den skulle blive etableret inden for de næste par år.
Ingen sure miner over de jydske motorveje. Jeg er kun bitter over alle de hippier, der modarbejder sådanne projekter, eller tuder over skaden på miljøet, eller hvad der nu opstemmer dem.
tilføjet af

Frederiskssund-motorvej

Jeg har mange følelser i klemme i forhold til den!
Mine forældre bor nemlig meget tæt på Frederikssundsvej. Jeg er opvokset der.
Byen jeg taler om er Ølstykke.
Jeg så to forslag. Det ene var udbygning af Frederikssundsvej - evt. med højere hastigheder og afkørsler... men så bliver mine forældre altså naboer, i deres rækkehus bag Shell tanken - som i øvrigt nok vil blive eksproprieret, hvis der skal være flere spor.
Derudover vil den totalt nybyggede fokeskole, Bækkegårdsskolen, ligge i vejen for et sådan projekt. Og jeg kan love dig for, at den gamle Stengårdsskolen ikke kan tage alle de elever - selvom man har indraget gangarealer til undervisningslokalerne osv. Allerede dengang jeg gik der, var vi alt for mange elver til lokalerne.
Løsning nummer 2 var at føre motorvejen uden om byen, ude mod Værebro Å. I min barndom var jeg ofte med mine forældre nede og besøge nogle bekendte der boede helt ned til åen.
Der var oversvømmelser fra åen nogle år. Piletræer og mosejord. Masser af dyreliv. Engang havde de en paddeforsker på besøg også... den slags barndomsoplevelser er svære at se begravede i beton og cement. Men jeg hælder dog mest til den løsning, fordi Frederikssundsvej fylder nok, som den er nu.
Jeg er dog ikke blind for problemet på denne strækning. Især omkring Ballerup og længere mod KBH er det det rene kaos😉men så skulle i bilister bare se hvor fyldte togene er i myldretiden (KBH-Frederikssund) så klager i ikke over jeres forhold.
Det er der jeg står af, for hvis man så laver den vej, så bliver den garanteret fyldt op igen lynhurtigt af togpassagerer der har fået nok - og nu da bilisterne har fået bedre forhold (hypotetisk), vælger de måske at køre bil istedet! Og så er vi lige vidt med den flaskehals. Til gengæld bliver der færre passagerer i togene - som egentlig skulle være så meget bedre for miljøet (og for vores menneskelige organisme), hvis altså der var kapacitet til det og passagererne havde en økonomisk/tidsmæssig fordel af det.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.