4tilføjet af

Nyt transportsystem

Palle R. Jensen civ.ing. har opfundet et genialt transportsystem som har potentiale til at blive verdensomspændende.
http://www.ruf.dk
Hvad venter de på, vores politikere?
tilføjet af

..at nogen andre betaler...

Der er rigtigt meget at udvikle i systemet (kræver tid og penge), og der findes ingen muligheder for "trædesten" som der gør med andre opfindelser. Det er enten små forsøg som her, eller fungerende storskala til mange milliarder - man kan ikke lave noget midt i mellem. Bl.a pga DSBs problemer med IC4 er der ingen vilje til at forsøge sig med andre nye ting. Derfor bliver der kun investeret i noget som allerede fungerer andre steder.
tilføjet af

DSB burde være en saga blot

Netop DSB,s problemer med IC4 (som så meget andet) viser at deres system og administration ikke fungerer.
Teknologien som RUF bygger på, har vi allerede.
De penge som projektet koster at færdigudvikle, vil komme tifoldigt tilbage når det sælges til andre lande.
Det hjælper ikke at tænke stort, hvis man ikke handler stort.
Hvis vi ikke gør det, er der andre der gør det.
tilføjet af

realisme vs. idealisme

Jeg har selv haft spidsen af en lillefingernegl med i udviklingen af RUF, det var meget spændende, men også skræmmende at se hvor meget der skal til for at ændre noget i vores udviklede og komplekse samfund. Så meget desto mere imponerende er Palles gåpåmod og udholdenhed.
Der er rigtigtnok ikke så meget nyt i RUF hvad angår enkelt-komponenter, dem har vi, det der kræves er at få tingene til at spille pålideligt, effekt og ikke mindst billigt sammen. Prøv at sammenlign med vindmøller - da elselskaberne forsøgte sig med kæmpe prøvemøller fejlede de. Det krævede 20 års statsstøtte til en udvikling fra små smedemestre til store koncerner før vindkraft blev rentabelt; det samme gør sig gældende med RUF og lignende, bortset fra at man ikke kan lave de nødvendige mellemstadier til at hjælpe med betalingen.
Det kan man med andre projekter som bølgekraft o.lign, og den forskel er afgørende for om det bliver til noget eller ej. Det kan man lide eller ej, men sådan er det.
Et evt. mellemstadie kunne være intern transport i firmaer med lager og produktion, fx skibsværfter.
Danmark har simpelthen ikke størrelse og økonomi til at satse så mange miliarder på ting vi ikke er helt sikre på kan betale sig. Der skal andet end gode argumenter til at flytte nogle penge væk fra andre indsatsområder som bio, nano og bølge; der skal håndfaste beviser på at systemet virker. Banen i Ballerup svarer til et ubefrugtet æg; der er enormt langt til en teenager. Se fx filmen "Mænd af den rette støbning" - det er ikke brændstof der holder raketterne flyvende; det er penge!
Gamle fru Jensen skal jo stadig have sin røv vasket, og børnene skal lære at være en del af verden.
Tag ud på IKT i Ballerup og kig på tingene og snak med folk, det er spændende! Vil du gøre noget for at ændre tingene, så gå med i klubben.
Jeg er ikke i tvivl om at der kommer et dual-system på et tidspunkt, fordelene er for store i forhold til ulemperne. Men hvor og hvornår, det er et godt spørgsmål.
tilføjet af

Folket på banen...

Det gør jeg helt sikkert inden så længe.
Jeg kan ikke helt forstå argumentet om at projektet ikke har mellemstadier.
Det er jo et system som meget let kan integreres i det gamle. Man kunne, som de selv beskriver, starte med en bane mellem Lyngby og Glostrup hvor man allerede er ved at etablerer noget nyt.
Hvis DR og TV2 lavede et storstilet indsamlingsprojekt, ville pengene strømme ind. Det er bare et spørgsmål om hvor godt de laver det.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.