den nuværende regering der har indført regler for brug af gulpladebiler, de regler har været her så længe jeg kan huske tilbage.
Oprindeligt var gulpladebiler KUN til erhvervsmæssig brug, men på et tidspunkt blev det sådan, at private også kunne køre på gule plader, mod visse begrænsninger, der må kun være det antal personer som der er sæder/seler til, typisk en passager plus føreren.
Gulpladebiler som er indregistreret til erhvervsmæssig brug er, normalt, friholdt for moms, det vil sige, at virksomheden som ejer bilen har fået købsmomsen retur, mod at bilen KUN må bruges i forbindelse med udøvelsen af det erhverv den er købt til.
Som nogle af reglerne er i dag, skal en privat ejer af en gulpladebil betale vægtafgift og udligningsafgift, det samme skal en virksomhed, men forskellen er, at virksomheden IKKE skal betale skat af de afgifter, de er fradragsberettiget.
Her kommer misundelsespolitikken ind i billedet, den private ejer kan ikke trække noget fra, men må til gengæld bruge bilen som man vil, virksomheden må trække alle udgifter på bilen fra i skat, men må så kun bruge bilen i forbindelse med erhvervet.
Synes du, helt ærlig, at mens du skal betale for en 4-hjulstrækker, f.eks. 3200 i vægtafgift + 8000 i udligningsafgift, så kan en virksomhed slippe 32% billigere ?
Jeg synes det er ok at virksomheden slipper billigere, men ikke hvis bilen bliver brugt til privatkørsel som jeg skal betale de højere afgifter for at bruge samme bil til, så kan virksomheden vælge IKKE at fratrække købsmoms, men så bliver der pålagt skat af et vist antal km til privat brug, og det ønsker de fleste virksomheder ikke.
Lad os bare få ryddet op i misbrug af firmabiler på gule plader, jeg kan ikke se hvorfor brugere af firmabiler skal kunne hente rundstykker væsentligt billigere søndag morgen end private brugere, husk på, det er skatten og dermed os alle der er med til at give tilskud til billig kørsel efter morgenbrød og kørsel med børn i firmabiler.
Ham med dukkerne
tilføjet af Murermesteren
Stort set enig
Det er ok, at komme groft misbrug til livs. Folk i firmaets gulpladebil på vej på ferie, ved færgelejet er ikke i orden.
Derimod er det ikke ok, at jeg eller mine ansatte ikke må gå ind og hente et barn i børnehaven på vej hjem. Det er ingen omvej, vi kører lige forbi. Efter reglerne skal vi køre i dette tilfælde 2-5 km hjem med bilen, tage vores egen bil og køre tilbage, hvor vi kom fra for at hente et barn. Det må da betyde noget miljømæssigt, med alt det forgæves kørsel.
tilføjet af dukkedrengen
Vi er som sådan
ikke uenige i dine betragtninger, men desværre er det sådan at alle regler bliver gradbøjet efter folks moral, hvis alle ville gøre som du skriver synes jeg det er ok, men så er der lige den ansatte eller ejer, som også lige skal køre i supermarkedet nu vi er på vejen, og de få km mere betyder ikke noget, men så skrider det hele, synd danskere ikke har moral til at forvalte goder på en fornuftig måde.