Rygestop hitter på nettet
Rygestop-kampagnen "Hver eneste cigaret skader dig" har fået flere til at søge råd og vejledning på internettet. Siden kampagnen begyndte er antallet af besøgene på Dit digitale stopprogram fordoblet fra 2.000 til 4.000 besøgende om dagen. Det viser tal fra Kræftens Bekæmpelse.
Dit digitale stopprogram er en gratis online hjælpeportal for folk, der vil stoppe med at ryge. Rygeren svarer på en masse spørgsmål hvorefter der, på baggrund af svarene, løbende bliver sendt sms-beskeder og mails med råd og vejledning.
"Du får tilsendt gode råd alt efter, hvor du er i forløbet. Vi har også optaget rygere, der fortæller om hvordan de har det, så du kan se videoklip med en person, der gennemgår det samme," forklarer Niels Them Kjær, der er projektchef i Kræftens Bekæmpelse, til tv2.dk
Det digitale tiltag, der er et samarbejde mellem Kræftens Bekæmpelse, Danmarks Apotekerforening og Sundhedsstyrelsen, var ikke en succes fra starten. Men takket være den landsdækkende kampagne er brugerne begyndt at komme.
"Vi havde drømt om 15.000 brugere det første år, men har kun fået 5.000. Det skyldes, at markedsføringen ikke har kørt på skinner før nu," siger projektchefen
Det digitale rygestop bliver løbende udviklet. I øjeblikket gøres der overvejelser om at lave en udgave specielt udviklet til mobiltelefoner, eller en applikation til smartphones.
Dit digitale stopprogram er en gratis online hjælpeportal for folk, der vil stoppe med at ryge. Rygeren svarer på en masse spørgsmål hvorefter der, på baggrund af svarene, løbende bliver sendt sms-beskeder og mails med råd og vejledning.
"Du får tilsendt gode råd alt efter, hvor du er i forløbet. Vi har også optaget rygere, der fortæller om hvordan de har det, så du kan se videoklip med en person, der gennemgår det samme," forklarer Niels Them Kjær, der er projektchef i Kræftens Bekæmpelse, til tv2.dk
Det digitale tiltag, der er et samarbejde mellem Kræftens Bekæmpelse, Danmarks Apotekerforening og Sundhedsstyrelsen, var ikke en succes fra starten. Men takket være den landsdækkende kampagne er brugerne begyndt at komme.
"Vi havde drømt om 15.000 brugere det første år, men har kun fået 5.000. Det skyldes, at markedsføringen ikke har kørt på skinner før nu," siger projektchefen
Det digitale rygestop bliver løbende udviklet. I øjeblikket gøres der overvejelser om at lave en udgave specielt udviklet til mobiltelefoner, eller en applikation til smartphones.