En skibsassistent tjener ca. 17-19000 udbetalt om måneden
En skibsofficer tjener ca. 19-26000 udbetalt om måneden
En kaptajn tjener ca. 34-36000 udbetalt om måneden
Ovennævnte lønninger kan dog variere lidt
Man er månedslønnet 12 mdr. om året selv om man reelt kun arbejder 6 da de mange uger man er ude ad gangen kvitteres med ferie hjemme i land
tilføjet af anonym
ja, ikke meget for at
arbejde 12-16 timer alle ugens 7 dage.
Og skibsofficeren du nævner har en 4-7 års uddannelse.
tilføjet af sømandskonen
løn til søens folk
Man glemmer også at sømænd uanset rang er langt fra hjemmet og fruens skød, kan ikke detage i daglige gøremål, følge deres børns daglige udvikling o.s.v. så de er underbetalte, måske skulle man tage lidt af de forkælede sygeplejeskers løn og give det til sømændenes koner.😉
tilføjet af Anonym
så enig
var rejsemontør fedt som helt ung men hvor herrer til hest .......og jeg var mest i jylland.........ikke om jeg gad for de sølle 3000
tilføjet af Akademiker
17000 udbetalt er sgu da godt!
Og 34000 UDBETALT for 7 års uddannelse + ½ års ferie.
Jeg tror, vi er mange akademikere, der fortryder, at vi ikke valgte et liv på havet - nu man alligevel ikke kan finde en mage, er det jo ligemeget at man er væk *g*
tilføjet af jetpost
Man kan da ikke
snakke om løn i udbetalt form. Løn skal opgives i brutto, ellers får ingen noget ud af det. Ingen ved om jeg har 2000 eller 20000 i fradrag om måneden, og det gør dog en vis forskel
tilføjet af Anonym
Der er det bare lige at
søfolks løn aldrig opgives brutto fordi de pga. en særlig sølov udarbejdet af de borgerlige politkere ikke har nogen fradrag men derimod betaler en lav skat (mener den ligger omkring 15 %)
tilføjet af jetpost
Kommer det ikke
an på hvor længe de er væk ad gangen om det er de skatteregler der gælder
tilføjet af Anonym
Nej
det er altid de samme regler der gælder
tilføjet af Anonym
Men man må tage flere forhold med
Erhvervet som skibsofficer kan nemlig være at vælge frem for et hvilket som helst andet job fordi:
1. Det er en spændende livsstil.
2. Det er et udfordrende job.
3. Det er en anerkendt lederuddannelse.
4. Der er gode avancementsmuligheder.
5. Der ikke eksisterer arbejdsløshed inden for faget.
tilføjet af Skibsofficer
Nej nej,
Det kommer helt an på hvordan man er ansat og om skibet er registreret i DIS (Dansk Internationalt Skibsregister). De fleste skibe der sejler udenfor begrænset fart (dvs. langfart) er man aflønnet i henhold til DIS-reglerne, dvs. en netto-løn hvor rederiet slipper for at udbetale en brutto-løn. Skibsofficeren har således ingen økonomisk fordel af at få en DIS-løn, snarere tværtimod, vi får ikke skattelettelser så let som andre der har normal bruttoløn. Men den første skribent har helt ret, de lønninger er meget godt ramt og der er udbetalt netto.
tilføjet af Skibsofficer
Bruttolønnen skal beregnes
Told & Skat har lavet en fin formel til at beregne en DIS-løn (nettoløn) til alm. bruttoløn for bedre sammenligning. Diverse fradrag som alm. bruttoaflønnede mennesker har, bliver således ikke givet gennem et normalt skattekort. Man kan få kompensation svarende til værdien af det fradrag man skulle have haft hvis man havde haft en bruttoløn. DIS-lønnen (nettolønnen) er derfor fast og ikke fradragsafhængig, men der kan som sagt søges om et kompensationstillæg hos Udligningkontoret for Dansk Søfart.
En juniorofficer's bruttoløn efter den tidligere opgivne nettolønramme (2008-indeks) kan således beregnes.
(19000-26000) beregnes til (34166-54500) brutto. Formlerne findes på www.skat.dk
tilføjet af Adso3000
Mage til uvidenhed
Skibsofficerer arbejder oftest 10 timer om dagen, 7 dage om ugen uden tillæg for natarbejde, jul, nytår, overarbejde, og med bare 10 timer om dagen svarer det, hvis man sejler 1:1 til 40 timer om ugen, med 5 ugers ferie. Så tager det i øvrigt typisk 10 år bare at blive overstyrmand (hvis man er dygtig), kaptajn bliver de færreste og det tager ofte 15 år eller mere. Kaptajner kan blive idømt personlige bøder af helt op til 50.000 kr og muligvis også mere end det. De skal stå til rådighed 24 timer i døgnet. Man skal flyve det meste af kloden rundt hele tiden. De der sløve bavianer der klynker, bare fordi de skal arbejde lidt over en gang imellem og hvis rød blok foreslår at de skal arbejde 1 time mere om ugen, så er det åbenbart et problem. For det første er uddannelsen svær, men hovedproblemet for de fleste akademikere er, at de ikke er mænd nok (psykisk hårdføre) til at kunne klare jobbbet. Uha, man skal op til ankomst/afgang f.eks. 4 nætter på en uge, uha, man kan ikke holde sine børn i hånden hver evig eneste dag, uha, jeg har allerede svært ved at klare bare at arbejde 5 dage i træk før man klynker og bare venter på at det bliver weekend. Hvis du ville se på hvad læger tjener kigger man sgu da heller ikke på hvad chefen for lægemiddelstyrelsen eller højest lønnede overlæge på Rigshospitalet tjener, for det kommer du nok aldrig til vel?
Landkrabber, der ved nul og niks om livet til søs, burde holde deres kæft, så alle os med nosserne i orden i fred og ro kan sejle deres fladskærm fra Kina til Danmark 24/7/365, som de så kan sidde og kigge på mens de har ondt i røven af, at folk der rent faktisk bestiller noget og har et arbejde med en ansvar større end de selv ville kunne håndtere, rent faktisk betales derefter.
Akademikere, er det ikke dem man kan fodre svin med? (altså dem som har valgt et eller andet "virkelig spændende uddannelsesområde" som ingen har brug for i den virkelige verden, hvorefter vi andre så kan betale for deres understøttelse når deres spændende uddannelse i eskimologi, teatervidenskab eller lign. ikke giver dem et job).
tilføjet af kaptajn.
Snyltere.
Nu er der ikke stor fare for akademikere skulle begynde på en søfartsuddannelse, det er ikke den slags unge mennesker der tager en søfartsuddannelse.
Men der er akademikertyper der tager en søfartsuddannelse. Mange af dem er ikke egnet til jobbet til søs og derfor tager de så et snylterjob i land som f.eks. PSC.
Det mærkes ofte på PSC. kontrollørerne de knap ved hvad søfart og drift af et skib er, altså når skibet ikke ligger ved land.
Man har også ofte en fornemmelse af at PSC kontrollørerne enten hader søfart eller er flove over deres job som moderne NKVD officerer.
De smiler ikke og en del af dem hilser heller ikke når de kommer ombord.
Det er extremt ubehageligt at blive behandlet som en halv kriminel af en person der nærmest er en nobuddy.