2tilføjet af

Sebl skrev i en anden tråd til mig

troede du da du ville få svar på et konkret spørgsmål❓Den slags er JV´erne hævet over ...
Okay, jeg prøver alligevel igen. Det bliver med en helt anden halvfjerdsårs periode fra Bibelen.
Jeg citerer fra JV´s egen Bibel:
"Endvidere kom Jehovas ord til Zakarias i kong Darius´fjerde år, på den fjerde dag, i den niende måned, i kislev, og Betel sendte Sar-Ezer og Regem-Melek og hans mænd for at formilde Jehovas ansigt, idet de sagde til præsterne som hørte til hærstyrkers Jehovas hus, og til profeterne: "Skal jeg græde i den femte måned, idet jeg afholder mig fra at spise, sådan som jeg har gjort i disse mange år ?" Da kom hærstyrkers Jehovas ord til mig, og det lød: "Sig til hele folket i landet og til præsterne:_"Når i fastede og man holdt klage i den femte og i den syvende måned, og det i halvfjerds år, var det så i virkeligheden mig i fastede for ?" (Zak. 7:1-5)
Zakarias daterer særdeles nøjagtig denne begivenhed, men hvornår var Darius´ fjerde år ?
I "Indsigt i den hellige skrift" bind 1, side 383 siger Vagttårn-Selskabet, at hans sjette år var 515 f.v.t. Så må hans fjerde år altså være 517 f.v.t.
D.v.s at begyndelsen på denne 70-års sørgehøjtidelighed må være startet i 587 f.v.t., men
hvad sørgede man over i så lang tig ?
Skriftstedhenvisningerne som findes i flere Bibeler henviser til at det var for ødelæggelsen af Jerusalems tempel i den femte måned og for mordet på Gedalja i den syvende måned, og det lyder jo meget rigtigt.
Men spørgsmålet er:
Hvorfor begyndte man først at sørge i 587 f.v.t., hvis templets ødelæggelse og mordet allerede skete i 607 f.v.t. ?
Eller hvad er JV´s forklaring på disse skriftsteder ?
tilføjet af

Sebl skrev i en anden tråd til mig

Du får naturligvis stadig ikke svar. Men godt at se de gode gamle spørgsmål igen:)
tilføjet af

Sebl skrev i en anden tråd til mig

🙂
. . . Da jeg har været lidt fraværende, vil jeg som en af de gamle (på alle måder) ønske dig hjertelig velkommen - Glæder mig til at se om der skulle dukke et svar op, man kan jo aldrig vide.
Men jeg kan levere én af de mange forfalskninger der er konstrueret af angst for JW'Organisationens Sandhed:
Cuneiform tablet mentioning the capture of Jerusalem in 597 (text; British Museum)
http://www.livius.org/cg-cm/chronicles/abc5/jerusalem.html
jalmar

[/quote]
[quote="solveigj" post=2562409]Sebl skrev i en anden tråd til mig
troede du da du ville få svar på et konkret spørgsmål❓Den slags er JV´erne hævet over ...
Okay, jeg prøver alligevel igen. Det bliver med en helt anden halvfjerdsårs periode fra Bibelen.
Jeg citerer fra JV´s egen Bibel:
"Endvidere kom Jehovas ord til Zakarias i kong Darius´fjerde år, på den fjerde dag, i den niende måned, i kislev, og Betel sendte Sar-Ezer og Regem-Melek og hans mænd for at formilde Jehovas ansigt, idet de sagde til præsterne som hørte til hærstyrkers Jehovas hus, og til profeterne: "Skal jeg græde i den femte måned, idet jeg afholder mig fra at spise, sådan som jeg har gjort i disse mange år ?" Da kom hærstyrkers Jehovas ord til mig, og det lød: "Sig til hele folket i landet og til præsterne:_"Når i fastede og man holdt klage i den femte og i den syvende måned, og det i halvfjerds år, var det så i virkeligheden mig i fastede for ?" (Zak. 7:1-5)
Zakarias daterer særdeles nøjagtig denne begivenhed, men hvornår var Darius´ fjerde år ?
I "Indsigt i den hellige skrift" bind 1, side 383 siger Vagttårn-Selskabet, at hans sjette år var 515 f.v.t. Så må hans fjerde år altså være 517 f.v.t.
D.v.s at begyndelsen på denne 70-års sørgehøjtidelighed må være startet i 587 f.v.t., men
hvad sørgede man over i så lang tig ?
Skriftstedhenvisningerne som findes i flere Bibeler henviser til at det var for ødelæggelsen af Jerusalems tempel i den femte måned og for mordet på Gedalja i den syvende måned, og det lyder jo meget rigtigt.
Men spørgsmålet er:
Hvorfor begyndte man først at sørge i 587 f.v.t., hvis templets ødelæggelse og mordet allerede skete i 607 f.v.t. ?
Eller hvad er JV´s forklaring på disse skriftsteder ?
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.