...At der er noget om det. Når jeg kigger på min egen situation, er den eneste grund til, er jeg ikke har været i stand til hverken at tage gymnasiet eller universitet min baggrund. Jeg havde hverken råd til det, intet sted at bo, etc. og ikke overskud til at koncentrere mig om de højere studier, når mit bagland var så kaotisk /manglede midler, både psykisk og fysisk.
Jeg kan blot ikke se, hvordan det kan løses. Det er allerede blevet bevist, at kommunerne rundt om i landet er for langsomme til at samle de "svage" børn/unge op, når de kommer fra splittede hjem.
Jeg mener, at hjælpen skal sættes ind langt tidliger, end den bliver gjort i dag.
tilføjet af Slave menneske
Tjo
Der er vel ikke noget underligt i at det er sådan.
Nogle børn tager på museum eller biblioteket om søndagen sammen med deres forældre, andre reparerer en knallert sammen med deres far i garagen.
Så er det vel ikke underligt nogen føler lyst til at blive mekaniker, mens andre finder biologi interessant.
I øvrigt er det en fatal antagelse at tro det er en negativ socialarv, ikke at gå på universitetet. Det er slet ikke det, der forståes ved negativ socialarv.
tilføjet af olga hansen
ikke social men biologisk, ideoligisk arv
kunne det ikke tyde på der også i høj grad er tale om både biologisk og ideoligisk arv, - videregivet fra forældrene.
tilføjet af Anonym
børn lærer .......
af deres forældre eller andre voksne og det kan da nok have en negativ virkning det er også bevist. Men jeg kender en pige som idag er nået rigtig langt i sit liv, ved at få en kæreste ,hvis forældre har behandlet hende helt naturlig og vise hende interesse for hendes skolegang m.m. Hendes søskende har været mindre heldige. Så der er håb for hvis der bliver grebet ind i tide
tilføjet af steagle
Mon ikke vi...
skulle tage og se på, hvilke opfattelser der er for succes.
Der er en tendens til, at det er "finere" at have en uddannelse, hvor man har læst sig til sin kunnen på en eller anden højere læreanstalt. Når man har en uddannelse, hvor man har tilegnet sig en praktisk kunnen i form af håndværk etc, så rangerer det længere nede på stigen. SNOB kalder jeg det.
Mht den sociale arv så handler det vel om, at de børn, der kommer fra dårligere kår, ikke får den stimulering, der skal til.
Hvis man vokser op i et hjem "med klaver" og interesse for boglighed, så er det da klart, at man får et forspring. Lige så klart er det, at man kommer på baghjul, hvis der ingen bøger er på hylderne derhjemme.
Lige meget hvad, så er mulighederne i dag mange gange større end for år tilbage. Så jeg ved ikke helt, hvad det er ministeren vil.
Det jeg kunne ønske mig er, at der bliver set på folk på lige fod, hvad enten de er højt eller lavt uddannet, så er de mennesker.
Og så tag og drop den konkurrencementalitet....
tilføjet af tutank
helt enig
succes er nemlig mange ting ,idet ,syntes jeg ,at man kan skelne mellem f.eks. materiel og menneskelig rigdom. i vores samfund er der desværre en tendens til at måle sit liv i materielle goder (og uddannelse,som du selv er inde på ).At være et godt, og helt menneske,der nyder de ting der er omkring ham /hende ,naturen ,venner og lign. er nok det rigeste menneske,ikke❓Og ja, drop det konkurrencepjat ,vi er jo alle mennesker,på godt og ondt 🙂
tilføjet af anonym
de bliver værre med den regering..
den skaber større ulighed og dermed bliver den social arv styrket...
Nu taler vi om private skadestuer til de veluddannede/rige.
lad os give en hånd til Anders..😉
tilføjet af Gummi-tarzan
Der er altid noget man er god til....
Ingen tvivl om at de, som vælger/evner en videregående uddannelse, som regel stammer fra hjem hvor forældrerne selv er 'belæste' under en eller anden form -
- men ordet 'negativ' skurrer lidt i mine ører - vi har jo alle glæde af hinanden....
- hvis en Dr.jur. eller en Cand.oecon ikke ka' starte bilen eller lokummet er stoppet, så har disse begavede mennesker nok svært ved at se det negative i os andre - os der KAN udbedre lortet med vore ringe evner og sorte hænder........
Vh. 😉
tilføjet af burmeister
vås
Du kan da på ingen måde give hverken regeringen eller folketinget skylden for
at nogle forældre giver den en ekstra "skalle" for at hjælpe deres børn frem i verden.
Nogle forældre opfordre deres børn til at søge viden f.eks ved at sørge for at der er et leksikon i husets bogreol, samt tage børnene med på et bibliotek.
Andre forældre læner sig tilbage, med en holdning " det er også så ringe af regeringen, at vores børn ikke lære noget i skolen".
De eneste du kan give skylden for den "negative sociale arv " ja det er de forældre der læner sig tilbage.
tilføjet af klide
Mine børn er fra boglige hjem
i 3 generationer, men en er lige blevet Ph.D og den anden er kommet i lære som kleinsmed og begge er lykkelige.
tilføjet af klide
Vås til digselv
Hvis forældre bliver sultet så meget af regeringen, at de ikke har råd til et leksikon,eller tage på ture , i biografen eller lade børnene gå til fritidsinteresser, så er det ikke "social arv", men bevidst ondskabsfuld udsultning af viden til videnssøgende børn.
tilføjet af klide
Ja du har ret
I et belæst og akademisk hjem tales akademisk og derfor barnet sproget ind med modermælken.
I et ikke akademisk hjem tales helt anderledes og børnene vil have meget større barrierer, at komme over, for, at tage en studentereksamen og en universitetsgrad.
tilføjet af burmeister
nu er du ikke fair
Jeg tro nu ikke der findes en enkelt person i folketinget som sigter på at være ondskabsfuld, og i den sammenhæng udsulter nogen familier i DK.
Alle i det her land har mig bekendt fri adgang til biblioteker, men det kan jo godt være svært at lette måsen og komme derhend.
Jeg selv kommer fra en lille by, hvor udvalget af det kulturelle er meget begrænset,
men derfor giver jeg da ikke folketinge skylden for det.
Jeg må så vælge, skal jeg give ungerne den tur i biografen eller skal jeg selv have en flaske vin.
Det er måske i dette valg du finder forskellen imellem de forældre der støtter deres børn, og dem der siger at det hele er samfundets skyld.
tilføjet af burmeister
YES
Du har helt og holdent ret i dit inlæg.
Men kan man klandre nogen for at sådan ligger landet.
Er det noget man kan lovgive sig ud af ?
Jeg tror det ikke, og derfor mener jeg at det er os som forældre der bære ansvaret for at vores børn for mulighed for at blive det de ønsker at blive.
tilføjet af Dvs.
Vi kan afskaffe folketinget
fordi det har intet ansvar for hvordan folk lever eller noget andet. Jeg ved godt, at Anders Fogh til stadighed fralægger sig ansvaret, men hvad skal vi så bruge ham til?
Fordeling af skattepenge er da et valg folketinget gør. Skal der flere pewnge til krige og motorveje end til enligew mødre , lighed osv.
At gå i byen på hjerneudviklende oplevelser med børnene koster penge.
En tur i biografen koster væsentligt mere end en flaske vin, så dit eventyr taber glansen og når man kan lave sådan en sammenligning, så mener jeg, at hele din historie er falsk.
tilføjet af klide
Folkeskolen
som engang var der , hvor børn mødte den akademiske verden, har jo også mistet den akademiske tæft.
Forældrene kan ikke klandres alene i og med børnene er mere sammen med pædagoger og lærere idag end med forældrene. Og pædagoger og lærere er folketingets og statens repræsentanter og de bør være garanti for , at børnene møder den akademiske tankegang.
tilføjet af steagle
Luksus valg....
"Jeg må så vælge, skal jeg give ungerne den tur i biografen eller skal jeg selv have en flaske vin. "
Kære ven - vær glad for at du kan lave denne sammenligning. Det tyder nemlig på, at du har penge til at kunne gøre begge dele.
Men det er der altså mennesker, der ikke har - i velfærdsDK 2008.
Jeg ved ikke om man kan sige, at der er nogle der er ondskabsfulde? Man kan sige, at der er nogle grupper i dette samfund, der økonomisk er så hårdt spændt for, at det kan være svært at give børnene en indholdsrig opvækst, som kan være med til at brede deres valgmuligheder ud.
Det er et problem, at der fokuseres så meget på at skulle være en succes på det materielle plan. Det betyder, at mange mennesker bliver udsultet på det åndelige plan - og på det plan der hedder at være noget for hinanden, også dem jeg ikke kender. Nej mig selv først, så må jeg se om der bliver noget til de andre....
tilføjet af Undren
Lektiehjælp
Hvis forældrene ikke er i stand til at give lektiehjælp til mere end 4. klasse, så er det klart at det betyder noget for det enkelte barn. Det barn, hvis forældre har en akademisk grad er bedre hjulpet ad DEN VEJ, men de lærer ikke nødvendigvis at makke knallert.
tilføjet af steagle
Forældre....
tag ansvar.....
Nu må du holde!!!!
Snart har vi udliciteret al opdragelse.
Hvis man vil noget særligt med sine børn, så må man træde i karakter og GØRE noget ved det SELV....
Folkeskolen er til for at lære børnene basale ting som hører til for at kunne tage en uddannelse og begå sig i samfundet....
Fritidstilbuddene er til for at give børnene mulighed for at være sammen med andre børn og voksne i den tid forældrene stadig er på job.
Hvis vi skulle til at akademisere for at opfylde hr. Sanders mindreværd, så er vi altså for langt ude.
Forældrene sætter altså deres børn i verden selv og har vel derfor også ansvaret for en opvækst med forskellige inputs, hvis det er det man ønsker...!?
tilføjet af Mjølner.
Rigtigt !.
Nøglen er opbakning, støtte, og interesse fra forældrene......... Regeringen kan ikke knække den såkaldte "sociale arv" (som er et begreb opfundet af akademikere med en ubrugelig humanistisk uddannelse)..... men det kan forældrene.
Ps selvfølgelig har enkelte universiteter også en god del af æren............ et godt eksempel er AAU.
tilføjet af anonym
læs og forstå
..nej, jeg gider sgu næsten ikke spilde mit Kurt på at forklare det.
Men kort så handler det om at regeringen skaber større ulighed og den skaber social negativ arv.
... og så påstår du at det er fordi forældrene læner sig tilbage.. ved du hvad social arv er for en størrelse❓så var du vel ikke kommet med den udtalelse.
Hvis ikke du kan se det nu, så anbefaler jeg en tur tilbage på skolebænken.
tilføjet af burmeister
luksus
Du må undskylde den lange svartid.
Det var nu billedligt talt det med en flaske vin, da den nok ikke vil have tilsvarende værdi af en biografbillet. Men det ændre ikke ved det faktum at alle her i landet har lige mulighed for at søge viden. Og det er uden at skele til om man bor på vesterbro eller i Charlottenlund. Der skal "bare" træffes nogle valg i dagligdagen. Dermed ikke sagt at disse valg er nemme, men det er muligt at træffe dem.
Jeg har desværer ikke mulighed for at tage mine børn i teater, da det nærmeste ligger over 100 km væk, vi har heller ingen offentlig transport der muliggør denne udflugt, da vores hestekærer kun køre hver anden time når det bliver lidt sent.
Men det afholder da ikke mig for at give ungerne andre oplevelser, og det fritager mig heller ikke for det ansvar der hedder kulturrel opdragelse. Ergo er jeg nødt til at træffe nogle valg, der nok kommer til at "koste" mig nogle materielle goder
tilføjet af anonym
nå da da... jamen så der jo ingen ko på isen...
tsk tsk..
tilføjet af burmeister
tsk
Vil du påstå at det er regringes plan at nogle mennesker her i samfundet ikke skal have samme muligheder som andre ??
Hvis det er tilfældet skulle du måske også tilbage på skolebænken, og prøv en anden end Mao's den røde skole
tilføjet af klampe
Gid det var så enkelt
Men vi lever ikke i bondesamfundet mere, hvor børn gik hjemme hos mor til de skulle i skole.
Børn påvirkes mange steder fra og ofte er børn så trætte når de kommer hjem, at forældrene ikke kan påvirke dem.
tilføjet af burmeister
Hvis vi ikke
er i stand til at påvirke vores børn, ja så er det vel os der har spillet falit.
Jeg ved udemærket godt at vores børn er trætte efter en dag i skolen, diverse fritids aktiviteter samt legen med andre børn. Men så må vi vel bare begrænse der fritidsaktiviteter så det igen er skolen og indlæring der kommer i første række, da det jo højst sansyneligt er deres skolegang der skal bære dem igenne livet, og så er det vel totalt underordnet om den lille pode er på førsteholdet i fodbold, er det bedste svømmer i klubben eller har den hårdeste serv i tennis.
VÅGN OP FORÆLDRE.....VI SKAL TAGE ANSVAR
tilføjet af Mjølner.
På den anden side !.
Måske for dig !...... eller dine !.... du lyder ikke som om der er meget håb !.
tilføjet af steagle
DET er så...
enkelt, hvis DU vil træde i karakter og træffe de valg, der skal til.
Sammenligningen med bondesamfund forstår jeg ikke helt, hvor du vil hen med....
Folk bestemmer jo selv om de helst vil sidde i lotusstilling og meditere hele dagen for at fremhæve det åndelige plan...... men er det ikke ligesom om at "det åndelige plan" ikke rigtig er lykkedes når den samme sidder og er misundelig på den der viser initiativ i stedet for at sidde og brænde røgelsespinde af ?........ glem ikke at vi selv skaber den fremtid vi har !.
tilføjet af Mjølner.
Så... kunne...man...jo.
Købe det leksikon på loppemarked, eller i en genbrugsforretning !.... sværere er det ikke !. og glem al hylen om at "det er jo gamle data" !... ja, men derfor er disse data brugelige, og en pc er ikke noget der smadrer en økonomi i dag, der kan de opdaterede nye oplysninger hentes !...... og så er det også et spørgsmål om hvorden man prioriterer hvad der er vigtigt i livet !
Ps. har selv været gennem hele møllen som alenefar, og kender derfor rigtigt godt til dette emne !.....
tilføjet af Mjølner.
Er det ikke.
Forældrene der er skyld i at pædagogerne er mere sammen med børnene end forældrene ?.... skyldes det ikke magelighed fra forældrene ?.......... hvis de samme forældre kvittede bare en' af deres fritidsinteresser, så kunne de bruge den tid sammen med deres børn !...... men desværre fatter disse forældre ikke hvad de går glib af !.
tilføjet af Felix
Arven fra forældrene kan være positiv hhv. negativ
Den negative sociale arv, er de negative sider som forældrene overfører til børnene. Det er den sociale status som taber der videreføres, den negative personlighed overføres også fra forældrene til børnene, der også overtager forældrenes kriminelle løbebaner samt åndelig afstumpethed og andre mentale defekter.
Den manglende åndelige stimulans fra forældrene gør, at børnene ikke søger ind på videregående uddannelser, da de føler sig usikre på hvor store krav der stilles til dem, samtidigt med, at de ikke kan hente støtte hjemmefra til studierne og til de problemstillinger der opstår under studierne.
Den onde cirkel er svært at bryde, men nogle kommuner opretter nu læsehjælps undervisning på bibliotekerne, hvor børn kan komme og få hjælp til hjemmeopgaverne. Her er der et godt tilbud på hvordan cirklen brydes, hvis børnene kan få den hjælp forældrene ikke kan tilbyde, så vil det give et positivt resultat ved en større søgning fra ufaglærtes børn til de videregående uddannelser.
tilføjet af steagle
Øehh.....
nu behøver man jo ikke sidde i lotusstilling osv for at værdsætte åndelighed. Men det hører vist en anden debat til..
Men der er en tendens til, at det er det materielle, der tæller. Man skal være noget....
tilføjet af Mjølner.
Det materielle.
og viden følges jo ad.... ved du ikke at viden er magt ?..... magt til at opnå ting, enten for sig selv eller i samlet flok....... og selv om denne viden optræder i forskellige størrelser er den stadig magt til at opnå både materielle goder, eller frihed !....... så åndelighed optræder i mange skikkelser !.
tilføjet af steagle
Ikke nødvendigvis..
Man kan godt have viden og indsigt uden at udnytte det som magtredskab...
tilføjet af Mjølner.
Nu er ordet magt.
Jo en bøjelig tingest !..... men i min terminologi er betydningen af ordet magt det samme som selv at bestemme over eget liv !....... men her har jeg selvfølgelig også et stort problem i forhold til de Røde....... som også for enhver pris vil bestemme over MIT liv !....... og det er her forvekslingerne starter...... magt er for jer et brugeligt redskab til at opnå kontrol over andre, medens magt for mig er frihed til styring over EGET liv !......... hvor er din åndelighed så lige i dette spil ?.
tilføjet af dulkis
Lige præcis
- og netop når vi kommer til den gruppe, kan vi begynde at tale om 'social arv'.
- Ja der er mange valgmuligheder i vores samfund i dag, men hvordan i himlens navn vil man vælge noget, man ikke ander eksistere, fordi man aldrig er præsenteret for det? et er her problemet ligger.
- Der er også en større chance for at murens søn bliver murer end han bliver sælger. Det andet akademiske leflen er slet ikke relevant. Der er grænser for, hvor mange af dem vi overhovedet kan anvende. Har du en håndværker eller mellemteknisk uddannelse er det langt tilstrækkeligt til du kan få et liv, hvor du har til dagen og vejen - også en biograftur OG en flaske vin.
tilføjet af Mjølner.
Akademisk uddannelse.
Er jo andet end OldGræsk, og filosofi Dulkis....... og misforstå mig ikke, hvis sønnen, eller datteren er interesseret, og glad for en faglig uddannelse er den lige så meget værd som den akademiske............ det der er det vigtige er valgmuligheden, og den kan vi som forældre give eller tage !.... det er deri problemet ligger..... at det skulle være Regeringens skyld ikke alle er akademikere er noget fis !.
tilføjet af dulkis
Regeringens skyld og regeringens skyld
- nu er det jo dem der f.eks tildeler ressourserne. Det er også dem der hæver eller undlader at hæve SU´en så der er plads til ulønnede studier.
- Et eller andet sted har du da ret, men jeg synes nu stadigvæk det kniber f.eks studievejledningen på både folkeskolen og gymnasiet at præsentere de unge for hvor mange muligheder der egentlig er. For manges vedkommende oplever de først at få en ressourceprofil, når de havner på kommunekontoret som uforsikrede ledige - hvorfor nu det? Vi kan ikke som forældre være cand.alt. Vi kender hver især til nogle begrænsede områder og vi kan ikke - hvor gerne vi ville give noget videre vi ikke selv besidder.
- Mine unger har taget afstand fra det jeg laver (det kan jo også være en motivation, at der er noget man vil undgå) men jeg synes ærligt talt jeg selv har skulle være deres erhvervsvejleder. Det synes jeg ikke er helt fair. Jeg kender godt mine egne begrænsninger, og har måttet stå noget på tæer for at det projekt var tilfredsstillende. Den ældste har da også skiftet retning.
tilføjet af dulkis
Uventede ord fra dig
- men jeg ser ikke lighed mellem viden og magt. Man behøver ikke altid udøve MAGT og man behøver slet ikke rage til sig, på andres bekostning.
- Målet er ikke altid materielle ting for os alle. Bare vi har det vi skal bruge, så går det nok - og så til lidt sjov, så det ikke bliver så forbandet kedeligt at blive gammel 😃😃😃😃😃
tilføjet af steagle
Jeg forstår ganske...
enkelt ikke den leflen for akademiske uddannelser.
Om få år vil vi mangle mennesker der virkelig kan noget med deres hænder.
Og hvorfor snakke om negativ social arv, fordi børn af ikke akademikere ikke bliver akademikere?
Busser skal køres, vasketøj vaskes, børn passes, skraldespande tømmes osv.
Man kan da sagtens have et indholdsrigt liv og værdifuldt liv alligevel.
Selv har jeg været mønsterbryder i min familie, men kunne på ingen måde finde mig tilrette i det rådgivende ingeniørfirma.
Nu har jeg så fundet et andet ståsted....
For mig at se er Sanders ærinde, at vi skal have flere "kloge hoveder", så vi kan begå os i den stadig stigende konkurrence i det globale samfund. Det konkurrenceræs bliver så tørret af på de unge som står over for svære valg. Og i den sidste ende mener jeg, at denne konkurrencementalitet er med til at give en masse mennesker mindreværdsproblemer.....
tilføjet af Mjølner.
Kloge hoveder !.
Er jo også et vidt begreb !........ det ideelle er jo at udnytte den viden den enkelte har på bedste vis, til egen og andres tilfredsstillelse........ klogskab kan man ikke læse sig til, men man kan forfine den "klogskab" der er til rådighed..... det er også det der hedder "faglig stolthed".....og så er det underordnet om personen er akademiker, håndværker, eller ufaglært..... det er forvaltningen af de opgaver man tildeles der skaber respekt om personen.... ikke en titel.
tilføjet af steagle
Fortæl du...
den siddende regering dette....
Er i de store linjer helt enig....
tilføjet af psykiateren dr.md
hadefulde mjølner
hammerfuld?😮
Mjølner og hans parti DF er fyldt med had, dette skyldes mindreværdskompleks og en frustration over ikke at slå til, og misundelse over at andre er lykkelige.
Ren jantelovs jalousi.
Ignorer denne patetiske idiot.😃
Vi har masser af hans slags på den lukkede, desværre skærer VKO regeringen ned, så nogle af dem har vi måttet lukke ud af sparehensyn.😉
tilføjet af Oraklet
Undgå negativ arv;
undgå negativ avl.
Jo færre ufaglærte, des mere efterspørgsel bliver der på dem,
eller tror i at et samfund kan overleve uden ufaglærte?
er det så Akademikere der skal hyppe kartofler,
selv om de jo er ret gode til at grave grøfter.
tilføjet af Jeppe på bærret
et rigtigt Samfund
har brug for alle.
Et skævt samfund kunne godt undvære sine politikere!
tilføjet af Mjølner.
Undskyld men.
For mig at se er det da vist dig og dine der er de hadefulde........ jeg er derimod håbefuld, og ikke bange for selv at skabe det liv jeg er del i !.
Og lad hellere være med at stjæle lægens kittel og computer..... du havner bare i gummicellen ! 😉
tilføjet af Mjølner.
Den siddende regering.
Uanset partifarve er selvfølgelig en autoritet, men uanset om man er enig i denne regerings dispositioner eller ikke, er det altid vigtigt at tænke selv, og læse mellem linierne............ det er det der giver grundlag til at skabe et liv man selv kan holde ud. 🙂........ og dette gælder også for sine børn og den fremtid man vil give dem mulighed for.
tilføjet af Røde Orm
at nogen studerer i lang tid
for at kunne få et job hvor man ikke får skidt under neglene og mudder på træskoene, kan man da godt forstå, men at de ser ned på de som tager den hårde tørn ude i det hårde klima på arbejdsmarkedet er oprørende.
Der skulle heller ikke være så meget forskel på lønningerne, det at skulle sidde indendørs mens andre pukler i slud og blæst skulle da være belønning nok.
Og spekulanterne som gør alt dyrere og mere indviklet for os andre skulle afskaffes men selvfølgeligt ikke voldeligt.
Hvis der er mangel på arbejdskraft så sæt dem da i arbejde, det skal være slut med at snylte på andres arbejde.
tilføjet af Røde Orm
fra mig får han
kun en finger.
tilføjet af Røde Orm
det kan du nok have ret i
Men systemet skal da ikke gøres vanskeligere for mennesker som har gået i folkeskole og ikke på privatskole.