Titus 2:13 igen-igen
Nå, SK er igen igang med at gøre sig mere vidende end han er. Og som sædvanligt er det den autoriserede oversættelse af Titusbrevet 2:13 han ikke bryder sig om. Så lad os lige tage stedet igen-igen og gennemgå, hvorfor det ikke kan oversættes på andre måder:
Titusbrevet 2:13-14
Sekter lyver. Der findes desværre ingen blid måde at fortælle det på, SK, men de lyver for dig. Pas på du ikke sluger vagttårnsgudens løgne råt!
Titusbrevet 2:13-14
vi venter på, at vort salige håb skal opfyldes og vor store Gud og frelser, Jesus Kristus, komme til syne i herlighed. Han gav sig selv hen for os for at løskøbe os fra al slags lovløshed og skaffe sig et rent folk som sin ejendom, ivrigt efter at gøre gode gerninger.[/quote]
SK er sur over, at Jesus kaldes "vor Gud" dette sted. Grammatisk er der ingen tvivl om, at stedet skal oversættes sådan. Det følger af, at navneordet "Gud" er med artikel, at navneordet "frelser" er uden artikel og at der står "og" (græsk: kai) mellem de to navneord. Så refererer de to navneord til den samme person, ifølge en grammatisk regel opdaget af Granville Sharp.
Men man behøver sådan set ikke avanceret græsk grammatik for at forstå det. Man kan bare se på indledningen til det næste vers: "Han". Jeg tror de fleste er klar over, at "han" er ental (og det er det også i den græske tekst). Så uanset om SK hopper på tungen af utilfredshed over oversættelsen, så er det altså kun en person der kommer "til syne". Ergo viser selv et minimum af omtanke, at "frelser" og "Gud" er den samme person i vers 13, nemlig den navngivne Jesus Kristus. Præcis som den grammatiske regel opdaget af Granville Sharp viser.
Derfor er den autoriserede oversættelse som den er, og derfor er den korrekt. Jesus er "vor Gud". Det er han forøvrigt også på et individuelt niveau, som den følgende passus viser:
Johannes Evangeliet 20:24-29
[quote] Thomas, også kaldet Didymos, en af de tolv, havde ikke været sammen med dem, da Jesus kom. De andre disciple sagde til ham: »Vi har set Herren.« Men Thomas sagde til dem: »Hvis jeg ikke ser naglemærkerne i hans hænder og stikker min finger i naglemærkerne og stikker min hånd i hans side, tror jeg det ikke.«
Otte dage efter var hans disciple atter samlet, og Thomas var sammen med dem. Da kom Jesus, mens dørene var lukkede, og stod midt iblandt dem og sagde: »Fred være med jer!« Derpå sagde han til Thomas: »Ræk din finger frem, her er mine hænder, og ræk din hånd frem og stik den i min side, og vær ikke vantro, men troende.« Thomas svarede: »Min Herre og min Gud!« Jesus sagde til ham: »Du tror, fordi du har set mig. Salige er de, som ikke har set og dog tror.«
Sekter lyver. Der findes desværre ingen blid måde at fortælle det på, SK, men de lyver for dig. Pas på du ikke sluger vagttårnsgudens løgne råt!