18tilføjet af

Ufaglærte mænd - nutidens tabere

Jeg er ikke ude med riven efter ufaglærte mænd, men det ser ikke lyst ud, hvis vi ikke gør noget. Kvinderne tager mere uddannelse end mænd generelt. De er virkelig en smule bedre til at gå på gymnasiet etc. omkring 0.1% læste jeg, men det er rigeligt til at de får pladserne på fx universiteterne - velfortjent efter de regler som der nu engang er.
Jeg tror mænd i lang tid fremover stadig vil dominere bestyrelsesposterne m.m., men det er fordi mænd har større spredning i deres evner. Der findes simpelthen flere dumme mænd end dumme kvinder - men også omvendt - der findes flere højt begavede mænd end højt begavede kvinder og mænd har det også med at gå mere op i jobbet, derfor de når toppen oftere, men prisen er tit familielivet. Derfor bl.a. at mænd uden job mistrives like hell, hvorimod kvinder som oftest kan finde på noget fornuftigt at lave i stedet for fx at drikke bajere, hvis de bliver ledige.
Så hvad stiller vi op med mændene der har det svært med skolen? Er selv blevet smidt ud af 2 gymnasier og har afbrudt to universitetuddannelser før jeg endelig fandt mine fag og blev kandidat derfra og kender den gudsjammerlige kedsomhed man altid blev udsat for i uddannelsessystemet. Sid stille og lyt!!!! - men når man har mere krudt i røven og brug for mere fysisk aktivitet, så er det jo en pine at blive udsat for.
Mit bud er der der skal være meget mere action til drengene. De mistrives og bliver bedt om at opføre sig om pigerne. Har undervist i folkeskolen i 4 år og hvor er det dog meget nemmere at undervise pigerne end drengene. Var lykkelig, når vi opdelte 8. klasse i drenge og piger og slog plat og krone om hvem som skulle have pigerne og jeg vandt - og fuck, hvor jeg hadede at undervise drenge i idræt, fordi de er fucking superaktive, larmende og råbende ;)
Det korte af det lange er at undervisningssystemet er indrettet til pigerne i stedet for at tage ligeligt hensyn til begge køn. Hvem der så kan og gider undervise drengene ved jeg ikke, jeg orker dem ikke mere og det er tilmed mit eget køn. De skal have mere plads og rum end pigerne og så skal de dumme drenge have mere støtte fra en voksen for at klare det måske.
Så medmindre vi har tænkt os at lade drengene køre af sporet fra en tidlig alder, så skal vi gøre noget. Skønt at kvinderne kan læse på universitetet idag - har begavede kvindelige familiemedlemmer og venner, men hvis vi taber drengene i uddannelsessystemet så taber vi en stor del af fremtidens arbejdsstyrke og det går ud over velfærdsstatens skatteindtægter. Ufaglærte arbejdsløse mænd kan jo ikke bidrage med det samme beløb, som deres veluddannede søstre.
Så hvad gør vi - hvad er dit bud?
tilføjet af

selvforskyldt

Det skyldes ganske enkelt personer som dig, der ikke kan tage stilling selv.
Din opdragelse har været mangelfuld.
Prøv engang at huske tilbage på din barndom og hele din opvækst.
Din mor har født og ammet dig da du havde de behov, derefter blev du overflyttet til alle kvinderne i vuggestuen efter et par år flyttet til pigerne i børnehaven, muligvis var der ansat en mandlig åædagofisk medhjælper, men lur mig hvis ikke lederen var en kvinde og at det var kvinderne der var i overtal og derved var de dominerende.
Børnehave klassen var kvindelig ledet og de første år i selve skolen var domineret af kvinder.
Det vil altså sige at i alle dine første og mest basale leveår er du blever opfostret ud fra hvad en kvindes idealer altså de feminine idealer og meget langt fra de maskuline.
Du har med andre ord ikke fået lov til at være en dreng på en drengs vilkår.
Så der er da logisk at du flygter fra drengenes aktiviteter, du har jo ikke det fjerneste kendskab til betydningen idet du jo ikke selv har haft de muligheder.
tilføjet af

"Det er kvindernes skyld"

"Det er samfundets skyld"
Sikken en gang ævl. Når nogle mænd ikke kan følge med tiden, bliver de tabere. Lad dem der ikke kan følge med tiden forblive tabere.
De uddør. De får ingen børn og deres gener forsvinder.
Det hedder evolution.
Tidligere kunne den ufaglærte mand i blå kededragt, med en smøg i kæften, øller i arbejdstiden få kone, hus og bil. I dag kan han få en fugtig lejebolig og køre i en brugt skramlekasse Kvinderne vil ikke disse tabere, så de får ikke børn.
tilføjet af

Større spredning i deres evner?

Det forstår jeg ikke noget af. Når jeg mangler en havemur, så skal der ringes efter en murer, for det jo ikke hans fag. Skal udhænget skiftes er det tømreren og spagettien på gulvet er elektrikerens område.
Men når han vil have noget at spise, bliver der ikke rekviret kok til huset, der kommer ikke en syerske, når knapper mangler og tøsen skal have ny sommerkjole. Det er også mutter her. Derforuden er jeg rengøringsassistent, vinduespudser, barneplejerske, sygepasser, hundelufter, havemand og cykelreparatør - og JEG ansvaret for indkøb og logistik.
Han skal sørge for at komme til og fra arbejde og det kan endda knibe hvis det er til bestemt tid. Så hvor er den "spredning" du taler om?
tilføjet af

jo de gør

Det vil da være oplagt at få lidt ekstra til budgettet ved at blive SÆD-DONOR 😉
tilføjet af

Ikke efterspurgt

Sæddonation sker jo ikke anonymt. Det er ikke kun fysik og helbred der registreres ved donation men også uddannelse.
Kort sagt - tabere ingen adgang.
tilføjet af

Tvangsmidler.

Piger lettere at disciplinere end drenge, der ofte er immune overfor de bløde metoder der er tilladte i dag.
Derfor afviser de udisciplinere og umodne drenge socialisering og uddannelse.
Men de skal ikke have frihed til at bestemme over sig selv, før de modent kan overskue konsekvenserne af deres handlinger.
Det er et svigt at lade dem gøre det.
tilføjet af

Sorry men

Sæddonation sker netop anonymt !
Det har f.eks. været et lille problem for Skat idet "lønnen" for at aflevere en klat er skattepligtigt. 😉
tilføjet af

Der tager du fuldstændigt fejl

Der sker en stærk kontrol af klienterne. Dels mht aktuel sundhedsmæssig status, men også uddannelse, og familiehistorik.
Ked af at måtte skuffe dine drømme om et lille tilskud.
tilføjet af

Jeg er da ikke skuffet

Og jeg håber ej at dine drømme brister 😉
tilføjet af

nej nej

Og atter nej.......det handler ikke om bløde eller hårde metoder, men blot at gøre tingene også på drengenes præmisser - hertil kræves mænd !
tilføjet af

LOL...............

.....du skal vist ikke give dig af med noget så kompliceret som evolution. Ingen ansvarlige mennesker får børn idag!
tilføjet af

du skal da være glad for os taber

er man nu en taber fordi man ikke er den bedste i skolen og bliver højtuddanne forsker❓
var det ikke for os du kalder taber ikke gad og tag alt lorte arbejde eller arbejde som nogle af godt kan lide, men tænkt lige på hvad der ville ske med samfundet hvis vi alle fik en uddannelse❓
den ufaglærte mand kan stadig få sig en udmærke bolig an på hvor han bor i landet.
tilføjet af

De lammeste svar..

De svar der er på den her tråd er ikke et med/modsvar værdigt - sikkert fordi det er de uskolede alene som har gidet svare, da det rager resten hvad fanden der sker med drengene i skolen.
tilføjet af

vice cersa

manden vil jo heller ikke have en kvinde der er taber !
samfundsmæssigt og kulturelt er vi blevet eller har været sky i forhold til at kunne bryde negativ social arv . . i perioden før kvindernes stemmeret blev der romantisret i litteraturen og i teaterkunsten over den fattige kvindes forening med den rige mand som en humanistisk jævnbyrdig partner, men det er jo ikke hverdagens realitet !
Mænd tør ikke svage . . kvinder måske fordi sociologisk svaghed er en indikation på dysfunktionalitet i samfundet !

Det er noget politisk; noget dmokratisk dysfunktionelt; noget med social fortielse (diskrimination) . .? dette med at give fortabt og give op på hinandens vegne; i nærmest tvangsmæssig respekt for uskrevne normer og psykopatiske/sociopatiske dogmer???
og så , så handler det om ressourcer nok til social tryghed&alment velfærd & grunduddannelse og respekt og accept af almene humanitære behov . . fordi social tryghed er en forudsætning for eventuel sociologisk succes
??
for svage er sociologisk succes betinget af en forbedring af de forhold som har medført social svækkelse/tabersituation; og derfor er social inklusion; accept og integration en betingelse for en forbedring . .
så måske skal mændene lave nogle uddannelsesinstitutioner/organisationer; vi vil have den og den uddannelse og det skal foregå sådan og sådan . . . ! frem med bøssen; sparebøsen ?
tilføjet af

Arbejdet med forskellige lærings stile

Godmorgen🙂
På mine børns skole har samtlige lære efterhånden været på kursus i lærings stile, og det jeg har kunne læse og se på min egen knægt er, at det betyder alverden for hans interesse i sit skole arbejde, både at det er sjovt (pc arbejde) men også at de kan se en mening med det de skal lave.
Dette er uhyre vigtigt mener jeg.. Men en anden ting er at, der mangler forældre opbakning både til lærenes indsats men også i aller højeste grad til hjemme arbejdet, hvordan skal vores børn lære at studere, hvis de der hjemme ikke bliver holdt til ilden??
I min søns kl.3, er et af problemerne at forældrene ikke gider/har tid ( og hvorfor så få børn)Der bliver ikke chekket om de har lektier for, jeg syndes det er skrækkeligt!!
Jeg har desværre ikke selv fået en uddannelse, men drømmer om det når min yngste er begyndt i skole, så vi er hjemmefra i samme tidsrum. Jeg har valgt at se sådan på det, at jeg har mine børn i ca.10 år hvor de er afhængige af mig. Der efter er der mange andre ting de begynder at kaste deres opmærksomhed på. Selvfølgelig har de stadig brug for deres forældre!!
Jeg savner forældre ansvar!!
Og Ja drengene har altid og er stadig, hvis de ellers fik lov, nogle vildbasser og skal for at kunne sidde stille ud og krudte af..
Det handler om at styrke både deres muskulatur samt fin motorikken, så bliver koncentrastions evnen også styrket!! Dette SKAL ske hver dag!!
Indfør Rollespil i samtlige SFO´er, Sværdkamp i skolegården, brudning til idræt osv Der skal prøves kræfter og rangordnen skal defineres, for de bilver jo ved indtil de har det på plads...
tilføjet af

Enig...

problemet er at der ikke kan findes ressourcer til at drengene kan få lov til at fyre krudtet af. Hvis det stod til mig så var der kronisk en gårdvagt så man roligt kunne sige til en lille dreng på 8-9 år at han kan smutte ned i gården og spille bold med de andre vildbasser til han har lyst til at komme tilbage. Jeg har været med til at 'tvinge' små drenge til at sidde ned i 90 minutter i streg. Det kan de bare slet ikke holde til. I Silkeborg læste jeg har de indført obligatorisk 20 minuters løb hverdag - lige røvsygt nok - men grundideen om fysisk aktivitet hver dag er god.
Jeg lod også drengene slås som sindsyge - nogle gange gik det over gevind, men så skal man jo lige stoppe dem, skælde ud og sige at man fx ikke må tage kvælertag eller slå i ryggen - men brydning er godt. Ærgeligt at være den dårligste til det, men alternativet er at vi opdrager drenge uden kendskab til deres egen styrke og endnu værre drenge der tror de er supermænd indtil de en dag for alvor kommer op at slås på en bar eller bliver bange for fysisk kontakt, fordi de aldrig har fundet ud af, hvor stærke de er.
Med hensyn til forældrenansvar så er det sandt at en del forældre foretrækker konflikter med ungerne deponeret i skolen, så kan de så koncentrere sig om at have 'kvalitetstid' med ungerne. Men det tager tid fra undervisningen når underviseren ofte skal tage de konflikter som forældrene undgår. Og for at få en hurtig løsning så må man bruge grove metoder - for jeg kan ikke have 20 børn siddende og vente, mens jeg lige tager en snak på 30 min. med lille Søren. Børn skal overhovedet ikke opdrages til at være små lydige robotter, men det skal lære at i skolen er de altså kun én ud af 20 og at tage hensyn til de andre - og fremfor alt ikke tage tid fra de andres undervisning igen og igen.
tilføjet af

Kæmpeskole godt eller skidt

Ja, det m fast 20 min løb er nok lige trivielt nok. Men, hvis man besluttede at der skulle være en eller anden form for rotation, ville Søren der altid lå nederst til Brydning, måske opdage at han var fantastisk til at score i Barsketball...
På Langeland, hvor jeg bor har Kommunen valgt at lukke 5 små velfungerende skoler, for så at samle dem i en kæmpestor, de bliver omkring 800-1000 elever, det er jeg meget spændt på, om hvor vidt de kan vidre bringe de gode initiativer fra de små.
Så som legepatruljer, hvor de "store" 6.kl sætter gang i legende i frikvarteret, hvis det kniber. De har også en regel der hedder, at de ikke må sige nej, hvis der kommer en og gerne vil være med til legen/spillet. Det må da være nemmer at overskue små 100 elever modsat 800... Jeg håber virkelig, at det lykkedes også med de nye læringstile for ellers er der godt nok mange der bliver tabt på gulvet.
I min søns kl. har de bla.en autistisk dreng, som fungere rigtig godt i den lille kl. de er 11 elever, på den nye skole bliver de langt over 20 i hver kl.. Og jeg er da bange for at der ikke bliver tid til ham!
Og apropo rummelighed, hvordan skal vi lære vores børn, at rumme/acceptere forskelligheder, hvis vi allerede fra de er helt små sortere alle, der ikke lige passer ned i kassen fra?? Min søn er ven m. denne dreng fra hans kl. de er begge to lidt nørdede Smiler. De elsker, at tegne og bygge hele små samfund i lego.. Og selvfølgelig også lege m computer/playstation..
Jeg tænker altså også, at det må være småt med kvalitets tiden rundt om i de danske hjem, jeg har i hvertfald oplevet en stor stigning i børnenes kontaktsøgning, selv følgelig skal de da være nysgerige også på andre mennesker, men f.eks i min datters børnehave er der flere af ungerne som kommer og vil have knus og kram selv om de måske kun har set mig et par gange, de har så meget brug for, at blive set og hørt, og det skær mig i hjertet når de travle forældre bare, bliver vrede når lille Trine insistere på, at fortælle at hun har kørt u. støttehjul og det ender med at hun græder og mor eller far er sur..Hvad sker der for dem?? Det er da et lille intelligent væsen, der har gjort alt hvad hun kan for at lære, at komunikere med sin omverden, men har den tid..næ næ Der skal så lidt til.. Og det må da også have betydning for, hvordan de kommer til at reagere når de skal starte i skolen.... Jeg undres...
Vi som voksne har, da et stort behov for at fortælle om vores dag, og bliver glade hvis der er nogen der, gider at høre på os..Hvorfor skulle det være anderledes for vores børn...Det er da ikke altid, at de lige kan huske det hele når de bliver hentet men tager man sig tid kommer det igen, de lever jo også mere i nuet end vi dumme voksne gør.
Og ja de skal også lære at vente til det bliver deres tur.. Men så er vi lidt tilbage igen, de har jo med at kopiere os..Så hvis mor og far gerne må afbryde lille Signe, når hun er ved at fortælle noget. Jamen så lære hun jo heller ikke at tie stille mens andre taler.. Hjemme hos mig har vi altid sagt, at de skal vente lidt , hvis vi sidder og snakker, men så skal vi da også huske at sige til når det er deres tur!

Jeg mener i det hele taget at der er rigtig meget vi kunne lære af vores børn, både hvad angår fysisk udfoldelse samt, at være lige til her og nu!![s]
Jeg tager hatten af for jer lære!! Det må være en kæmpe fustration, at brænde for at lære vores børn en masse og så hele tiden rende panden mod en mur.. Det er og bliver vores ansvar som forældre, at lære ungerne hjemme fra, at sidde stille, tie mens andre taler og at respektere lærene som personer der er der, for at undervise og ikke for at ødelægge hyggen... Jeg er ikke den mest populære forældre til forældremøderne Griner men helt ærligt. Jeg bliver sgu vred når de andre bare sidder og kritisere🙁
Nå det var så dagen vris...
tilføjet af

Enig om meget igen

Besvarer ikke lige hver sætning, men har læst det hele.
1. trivielt med samme fysiske aktivitet hver dag og man skal prøve både at være den bedste og den dårligste
2. Kvalitetstid er et bullshitbegreb der dækker over forældre som er tvunget til at arbejde meget eller lisså typisk egentlig foretrækker at være på job fremfor med familien.
3. Jeg opgav at være lærervikar, er ikke læreruddannet - har efter de 4 år på nørrebro kun overvejet at læse til meritlærer, når jeg har været desperat. Man bliver behandlet ad helvede til som underviser. De snød de unge lærere til ansættelsessamtalen lovede dem en normal kontrakt og lærerne gik i gang, men da kontrakten endelig kom var den tidsbegrænset desuden hoppede eleverne på en rent fysisk nogle gange - det har jeg okay med - det er jo bare børn, men jeg er osse blevet sparket i hovedet og slået af folk som trængte ind på skolen og det står jeg ikke mere model til.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.