helt forkert på den. På
http://www.taenk.dk/gode-raad/garanti-og-reklamationsret/?nyhedsbrev20100305 kan du læse: Få styr på dine rettigheder i købeloven.
Ved køb af produkt - Formodningsregel
Hvis du opdager en mangel ved en vare inden for de første seks måneder, formodes det, at fejlen også var til stede ved købet. Sælgeren skal bevise, at du har behandlet varen forkert.
Reglen gør det nemmere at få ombyttet varen, hvis fejl og mangler opdages inden for det første halve år.
Om du kan få byttet til en ny afhænger dog af, hvor dyr varen har været, hvor stor fejlen er, og hvor hurtigt den kan repareres.
Inden seks måneder
Ombytning eller reparation
Som udgangspunkt kan du vælge, om den defekte vare skal repareres eller byttes til en ny.
Dermed skulle du kunne undgå flere reparationsforsøg af samme vare.
Sælgeren kan kun slippe uden om dit valg, hvis det enten er umuligt eller er for dyrt.
Der vil i den konkrete vurdering blive
lagt vægt på varens pris, manglens omfang, og om sælger kan stille en låne-vare til rådighed under reparationen.
Inden et år
Garanti
En garanti er en service, som ligger ud over købeloven – altså stiller forbrugeren bedre, eksempelvis fem års gratis reparation.
Hvis en (net)butik giver et års garanti, skal den bevise, at en fejl ikke skyldes en mangel ved varen for at slippe for at reparere eller ombytte den.
Inden to år
Reklamationsret
I op til to år kan forbrugeren ifølge købeloven klage til forhandleren, hvis varen går i stykker.
Hvis varen allerede havde en fejl, da den blev solgt, har du ret til at få byttet varen til en ny eller få fejlen repareret.
Så du er lidt på den med batteriet, for det er det samme når du køber mobiltelefon, så er der 2 års reklamationsret på telefonen men kun 1/2 garanti på batteri og oplader!
På siden kan du også læse: Hvor lang tid må reparationen tage, og hvad er rimelige afhjælpningsforsøg.