SuperDebat.dk > Politik & Samfund > Jura & Lovgivning
7tilføjet af Spjellerup
Afskrivning på 115%.
Har jeg forstået det rigtigt? Et firma køber en maskine til 500.000,- kroner; så afskriver det den med 115%. Så har maskinen en værdi på minus 75.000,- kroner.
Firmaet kan således trække 575.000,- kroner fra overskuddet, inden der betales skat. Og fremover kan det trække 75.000,- kroner fra inventarformuen.
tilføjet af nona13
Ikke helt :-)
...
Og fremover kan det trække 75.000,- kroner fra inventarformuen.
...
Hvis du straks-afskriver et stykke inventar, har det ikke nogen værdi i formueopgørelsen.
Straksafskrivninger er hidtil kun brugt for "mindre nyanskaffelser" - max-beløbet fastsættes af skattefar hvert år, men det ligger (lå) hidtil på 10.000 - 15.000 pr. enhed.
tilføjet af Spjellerup
Det vidste jeg sådan set godt.
Men når afskrivningen er på 115%, så må værdien jo blive negativ efterfølgende!
tilføjet af Dike
Afskrivning på 115%.
Har jeg forstået det rigtigt? Et firma køber en maskine til 500.000,- kroner; så afskriver det den med 115%. Så har maskinen en værdi på minus 75.000,- kroner.
Firmaet kan således trække 575.000,- kroner fra overskuddet, inden der betales skat. Og fremover kan det trække 75.000,- kroner fra inventarformuen.
Det er ikke helt sådan forslaget er. Du vil stadig kun kunne afskrive med op til 25 pct - ændringen vil være, at virksomheden kan vælge at afskrive 115 pct. af anskaffelsessummen og ikke 100 pct som i dag.
Hvis en virksomhed investerer kr. 1 mio. i det foreslående investeringsvindue i en driftsmaskine, er der mulighed for at afskrive op til 115 pct af anskaffelsessummen; altså kr. 1,15 mio. Derved vil virksomheden skulle betale kr. 37.500 mindre i selskabsskat efter efter de nugældende regler.