Anker kørte Danmark på afgrundens rand
Op igennem 1970’erne blev en stigende velstand skaffet gennem optagelse af lån. Både private og staten opbyggede på den måde stor gæld.
For at begrænse det private, lånefinansierede forbrug var der lagt restriktioner på, hvor meget banker og kreditforeninger måtte låne ud. I bankerne i form af lånelofter og for realkreditten i form af begrænsninger i belåningsgraden og lånenes løbetid.
I efteråret 1973 benyttede de arabiske oliestater en mellemøstkonflikt som anledning til at blokere for olietilførslen og få priserne til at stige til det tredobbelte. Der blev indført bilfrie søndage.
Det lykkedes at få oliepriserne til at stige til trods for, at der reelt aldrig opstod oliemangel, men efterfølgende forblev prisen alligevel på det højere niveau.
Energiprisernes stigning satte gang i en prisspiral. På grund af den dagældende automatiske dyrtidsregulering fik lønmodtagere automatisk kompensation i lønnen for de stigende priser.
De stigende lønninger svækkede dansk erhvervslivs konkurrenceevne, og arbejdsløsheden, renten og betalingsbalanceunderskuddet steg.
Inflationen steg til 15,3 % i 1974 og holdt sig på ca. 10 % i årene efter.
Vismænd og regeringer vurderede, at problemerne var midlertidige, så finanspolitikken blev slækket for at holde gang i tingene, indtil vendingen kom af sig selv.
Det gjorde den imidlertid ikke, så det stigende betalingsbalanceunderskud tvang regeringen til at stramme igen.
I 1979 indtraf endnu en oliekrise med kraftige, generelle prisstigninger til følge. Inflationen steg til 12,3 % i 1980.
Kronen kom under pres, renten steg, og kronen måtte nedskrives to gange i løbet af efteråret.
Lønstigningerne på grund af den automatiske kompensation for de importerede prisstigninger fik arbejdsløsheden og betalingsbalanceunderskuddet til at stige yderligere.
Renten steg til 20 % samtidig med, at nationalproduktet faldt.
Den høje rente på den store statsgæld, der var oparbejdet i løbet af 70’erne, fik statsfinanserne til at gå helt ud af kontrol.
I 1982 var renten på en dansk 10-årig statsobligation 22,6 %, arbejdsløsheden 12,4 % (13 % året efter), antallet af tvangsauktioner nåede næsten 18.000 og betalingsbalanceunderskuddet kr. 19,2 mia.
Anker Jørgensen gik af som statsminister uden valg og overlod posten til Poul Schlüter.
Han fik afskaffet den automatiske dyrtidsregulering, brød et valgløfte om ikke at ville beskatte pensionsmidler og erklærede, at kronens værdi lå fast.
Inflationen faldt, renten faldt og bankernes udlånslofter blev fjernet.
Det medførte en sand hamstring af banklån.
Ejendomspriserne steg kraftigt, og der kom gang i byggeriet. Tvangsauktionernes antal faldt til godt 8.000 i 1986. Statsministeren erklærede, at det gik ufattelig godt.
Fra 1983 til 1986 blev aktieværdierne mere end fordoblet. Virksomhedernes egenkapitalforrentning blev ligeledes fordoblet, og de samlede lønninger steg 66 %.
Op til nytår blev der i stor stil lavet skattemotiverede anpartsprojekter på skibe, vindmøller, hoteller og andet, der kunne afskrives på. Og investorerne stod i kø, fordi de fik lov til at beholde første års skattebesparelse - udskydelse - til at forsætte forbrugsfesten med.
Men prisen for opsvinget var en uholdbar stigning i betalingsbalanceunderskuddet, som i 1986 rundede kr. 36,3 mia.
Der blev derfor indført bunden opsparing, og som noget mere dramatisk blev værdien af rentefradrag reduceret fra op til 74 % til kun 50 %. Som et led i kartoffelkuren blev der endvidere indført en 20 % afgift på forbrugslån, og der blev vedtaget stop for belåning af friværdier i egen bolig.
Projektudbydernes platte markedsføring af skatteelementet i deres projekter fik politikerne til at vedtage et forsinket og overflødigt indgreb mod masseanparter i 1989.
Kartoffelkuren ændrede danskernes adfærd. Danmark gik fra at være et låneland til at være et opsparingssamfund.
Men det tog lidt tid at få banket optimismen ud af såvel danskerne som de fleste økonomer. Forventningerne om en vending i den økonomiske vækst blev løbende udskudt et halvt år, og til sidst blev det anset for ret sikkert, at den senest ville komme i andet halvår 1991.
Men det gjorde den ikke. Godt nok fik Danmark for første gang i 30 år et overskud på betalingsbalancen i 1990, men væksten lå på under 1 % om året frem til 1993, og arbejdsløsheden steg. Selvom renten var faldende, steg antallet af tvangsauktioner til over 20.000 i 1992, og ejendomme blev stadig billigere. Man kunne købe sig en fornuftig bolig for 1-2 årslønninger.
For at begrænse det private, lånefinansierede forbrug var der lagt restriktioner på, hvor meget banker og kreditforeninger måtte låne ud. I bankerne i form af lånelofter og for realkreditten i form af begrænsninger i belåningsgraden og lånenes løbetid.
I efteråret 1973 benyttede de arabiske oliestater en mellemøstkonflikt som anledning til at blokere for olietilførslen og få priserne til at stige til det tredobbelte. Der blev indført bilfrie søndage.
Det lykkedes at få oliepriserne til at stige til trods for, at der reelt aldrig opstod oliemangel, men efterfølgende forblev prisen alligevel på det højere niveau.
Energiprisernes stigning satte gang i en prisspiral. På grund af den dagældende automatiske dyrtidsregulering fik lønmodtagere automatisk kompensation i lønnen for de stigende priser.
De stigende lønninger svækkede dansk erhvervslivs konkurrenceevne, og arbejdsløsheden, renten og betalingsbalanceunderskuddet steg.
Inflationen steg til 15,3 % i 1974 og holdt sig på ca. 10 % i årene efter.
Vismænd og regeringer vurderede, at problemerne var midlertidige, så finanspolitikken blev slækket for at holde gang i tingene, indtil vendingen kom af sig selv.
Det gjorde den imidlertid ikke, så det stigende betalingsbalanceunderskud tvang regeringen til at stramme igen.
I 1979 indtraf endnu en oliekrise med kraftige, generelle prisstigninger til følge. Inflationen steg til 12,3 % i 1980.
Kronen kom under pres, renten steg, og kronen måtte nedskrives to gange i løbet af efteråret.
Lønstigningerne på grund af den automatiske kompensation for de importerede prisstigninger fik arbejdsløsheden og betalingsbalanceunderskuddet til at stige yderligere.
Renten steg til 20 % samtidig med, at nationalproduktet faldt.
Den høje rente på den store statsgæld, der var oparbejdet i løbet af 70’erne, fik statsfinanserne til at gå helt ud af kontrol.
I 1982 var renten på en dansk 10-årig statsobligation 22,6 %, arbejdsløsheden 12,4 % (13 % året efter), antallet af tvangsauktioner nåede næsten 18.000 og betalingsbalanceunderskuddet kr. 19,2 mia.
Anker Jørgensen gik af som statsminister uden valg og overlod posten til Poul Schlüter.
Han fik afskaffet den automatiske dyrtidsregulering, brød et valgløfte om ikke at ville beskatte pensionsmidler og erklærede, at kronens værdi lå fast.
Inflationen faldt, renten faldt og bankernes udlånslofter blev fjernet.
Det medførte en sand hamstring af banklån.
Ejendomspriserne steg kraftigt, og der kom gang i byggeriet. Tvangsauktionernes antal faldt til godt 8.000 i 1986. Statsministeren erklærede, at det gik ufattelig godt.
Fra 1983 til 1986 blev aktieværdierne mere end fordoblet. Virksomhedernes egenkapitalforrentning blev ligeledes fordoblet, og de samlede lønninger steg 66 %.
Op til nytår blev der i stor stil lavet skattemotiverede anpartsprojekter på skibe, vindmøller, hoteller og andet, der kunne afskrives på. Og investorerne stod i kø, fordi de fik lov til at beholde første års skattebesparelse - udskydelse - til at forsætte forbrugsfesten med.
Men prisen for opsvinget var en uholdbar stigning i betalingsbalanceunderskuddet, som i 1986 rundede kr. 36,3 mia.
Der blev derfor indført bunden opsparing, og som noget mere dramatisk blev værdien af rentefradrag reduceret fra op til 74 % til kun 50 %. Som et led i kartoffelkuren blev der endvidere indført en 20 % afgift på forbrugslån, og der blev vedtaget stop for belåning af friværdier i egen bolig.
Projektudbydernes platte markedsføring af skatteelementet i deres projekter fik politikerne til at vedtage et forsinket og overflødigt indgreb mod masseanparter i 1989.
Kartoffelkuren ændrede danskernes adfærd. Danmark gik fra at være et låneland til at være et opsparingssamfund.
Men det tog lidt tid at få banket optimismen ud af såvel danskerne som de fleste økonomer. Forventningerne om en vending i den økonomiske vækst blev løbende udskudt et halvt år, og til sidst blev det anset for ret sikkert, at den senest ville komme i andet halvår 1991.
Men det gjorde den ikke. Godt nok fik Danmark for første gang i 30 år et overskud på betalingsbalancen i 1990, men væksten lå på under 1 % om året frem til 1993, og arbejdsløsheden steg. Selvom renten var faldende, steg antallet af tvangsauktioner til over 20.000 i 1992, og ejendomme blev stadig billigere. Man kunne købe sig en fornuftig bolig for 1-2 årslønninger.