Jeg vil lige ridse lidt op omkring det jeg ved mest om - altså Asberger syndrom og høj intelligens...
(taget fra Mentiqa - skolen for børn med særlige forudsætninger's hjemmeside)
Kendetegn på den særlige begavelse
"Ingen tænker på, at visse mennesker bruger enorm energi, bare på at være
normale... "
- Albert Camus -
Kendetegn på den særlige begavelse kan være at eleverne er:
Negative mod skolen
Dygtige til at tale, men dårligere til at skrive
Keder sig helt klart
Rastløse og uopmærksomme
Opslugte af deres egen indre verden
Krænkende og utålmodige med hensyn til langsommere kammerater
Har ofte ældre venner
Selvkritiske
Dårlige relationer til kammerater og lærere
Følelsesmæssigt ustabile
Selvretfærdige, set udefra
Desuden kan de
Være kreative når de er motiverede
Indlære hurtigt
Være gode til at løse problemer
Stille provokerende spørgsmål
Være utålmodige, når de er motiverede
Tænke abstrakt
Være opfindsomme med hensyn til at finde svar på åbne spørgsmål
Kilde: "Teaching Bright Pupils", Nottingham University School of Education
Andre kendetegn på den særlige begavelse:
God hukommelse, bedre end hos jævnaldrende
Speciel form for humor. Forstår ofte ordspil og ironi før jævnaldrende. Griner ofte ikke når andre griner, og griner af noget andre børn ikke finder morsomt
Ekstremt nysgerrige, hvilket kan føre til at deres spørgsmål opfattes som provokerende
Ser løsninger andre ikke ser
Stort energiniveau
Har større almenviden
Større ordforråd og højere grad af grammatik- og syntaksforståelse
Ofte interesserede i abstrakte begreber (tid, rum mv.)
Er optaget af forståelse for årsag-virkning
Stor koncentrationsevne indenfor selvvalgte aktiviteter
Er ofte meget dygtige til at samle puslespil og løse labyrintopgaver
Ser uendeligt mange muligheder i situationer, og for hvordan ting kan bruges
Meget fantasifulde, dagdrømmere
Kan være så opslugte af tanker, at man må røre dem fysisk for at opnå kontakt
Højtudviklet retfærdighedssans, hvilket kan give problemer i forhold til kammerater
Er ofte ekstremt motiverede for aktiviteter indenfor deres interesseområde, mens de nægter at deltage i andet
Kan have meget svært ved at give slip på en aktivitet, for at gå videre til den næste. Ønsker at udforske til bunds. Afbrydelse kan give anledning til stor frustration
Kan bruge tillært viden i nye situationer
Har ofte store "huller" i deres viden/evner som følge af intens interesse indenfor få områder
Har ofte svært ved at arbejde med "lette" emner, men trives med kompleksitet
Ofte vanskeligheder med håndskrift, der kan være ulæselig
Ofte veludviklet hånd-øje koordination
Følelsesmæssigt meget sensitive, følelser opleves mere intenst
Ofte stor talforståelse
Kan ofte lide at samle på ting
Har ofte mere end én fantasiven, som oftes kan beskrives i detaljer
Kilde: The Gifted Children's Association of British Columbia.
En anden sammenfatning af adfærdsmønstre:
For det meste velartikulerede, men ikke i stand til at lave en god skriftlig opgave, der ser ordentlig ud
Rastløse, uopmærksomme, dagdrømmende
Stille og ikke villige til at dele deres kundskaber med andre, lader som om, at de ikke kan
Ikke villige til at følge de instrukser, som læreren har givet; vil gøre tingene "på deres egen måde"
Generelt ligegyldige med hensyn til skolearbejdet; virker tvære, usamarbejdsvillige eller apatiske
Hyperkritiske; sætter hele tiden spørgsmålstegn ved de grunde, der gives
Hurtige til at påpege forkerte oplysninger eller logik
Ubehageligt ligefremme i deres bedømmelse af situationer, og påpeger forskelle mellem hvad folk siger, og hvad de gør
Tilbagetrukne; uvillige til at deltage i gruppearbejder; ser ud til at foretrække deres eget selskab
Kilde: "Helping the Child og Exceptional Ability", Susan Leyden 1985
Kendetegn på den underpræsterende særligt begavede elev (drenge dominerer kraftigt) kan være:
Mange opfattes som dovne af såvel lærere som dem selv
Mange er selvretfærdige og fungerer dårligt socialt
Generel dårlig studieteknik
Mange har svært ved at koncentrere sig
De arbejder uden mål
Kilde: "Begavede børn i skolen - duelighedens dilemma?" s.49, Gunilla o. Wahlström 1998.
Eksempler på problemer der kan opstå som følge af høj begavelse:
Sprog: Taler for meget, taler "hen over hovedet" på jævnaldrende.
Stor koncentrationsevne: Nægter at blive afbrudt, stædig, nægter at udføre rutinearbejde.
Hurtig opfattelsesevne: Skødesløshed, utålmodighed overfor andre.
Kreativ tankegang/innovative: Flygter ind i fantasien, afviser at følge normerne, kan opfattes som forstyrrende.
Uafhængige, arbejder helst alene: Ude af stand til at tage imod hjælp fra kammerater, uvilje til at tilpasse sig, stoler kun på sig selv.
Kritisk tankegang: Kritisk overfor andre, udpræget perfektionistisk, stiller for store krav til sig selv, hvilket skader selvtilliden.
Ønske om at arbejde med komplekse emner: Afviser simple løsninger, opstiller komplicerede regler, dominerende.
Alsidige: Virker uorganiserede (rodet værelse, skrivebord, kommer for sent mv.), frustrerede over aldrig at have tid nok.
Ekstremt følsomme, medfølelse for andre: Har ofte meget svært ved at bære kritik og af visning fra kammerater.
Kilde: The Gifted Children's Association of British Columbia.
Man kan læse meget mere om det på skolens hjemmeside
www.mentiqa.dk
Ved godt det ikke har noget med det du skriver om her og så dog alligevel lidt da det jo også har noget med hvordan vi er og hvordan vi oplever verdenen og vores medmennesker...