Danskerne snydes af ihærdige hvide danskere
Vitamindrikken Vitamin Well er godt for hjertet. Organic Human Superjuice holder synet sundt. Slow Cow beroliger centralnervesystemet. Cactus-Cure kurerer tømmermænd.
Med sådanne udokumenterede og ulovlige anprisninger er forretningsfolk i fuld gang med at erobre en betydelig del af det danske marked for læskedrikke.
På blot to år er salget fordoblet, så de danske forbrugere i år bruger 266 millioner kroner på de nye specielle læskedrikke, mens salget af traditionelle sodavand er faldet i perioden, viser tal fra Nielsen Scantrack dagligvareindeks udarbejdet for 24timer.
Men markedsføringen af læsedrikkene sker med grove løgne og udokumenterede påstande om læskedrikkenes egenskaber, og det giver travlhed hos Fødevarestyrelsen.
»Det vælter ind på markedet med 30-50 af disse nye typer drikkevarer om året. En stor del af dem markedsføres med ulovlige anprisninger. Disse uerfarne virksomhedsejere bryder ofte de love og regler, de burde overholde,« siger Charlotte Kølln, sektionsleder i Fødevarestyrelsen.
Styrelsen forsøger med oplysningskampagner, øget kontrol og et udfarende rejsehold at stoppe ulovlighederne, siger Charlotte Kølln:
»For det er selvfølgelig til stor ulempe for forbrugerne, når disse virksomheder hævder, at deres produkter kan holde folk vågne i 48 timer, er fri for farvestoffer, at de kan hjælpe mod tømmermænd, og så videre.«
Niels Hald, direktør i Bryggeriforeningen, bekræfter udviklingen.
»Vi konstaterer desværre, at flere virksomheder markedsfører flere produkter med problematiske anprisninger,« siger han.
Det er ikke altid let for Fødevarestyrelsen at få virksomhederne til at makke ret.
»Det, som Fødevarestyrelsen mener, er ikke lov,« siger eksempelvis John Wøhlk, direktør i virksomheden Kildespring.
Kildespring har tidligere i strid med reglerne påstået, at en ingrediens i produktet Organic Human Superjuice kunne styrke immunforsvaret og holde synet sundt.
I næste måde skal John Wøhlk møde i retten, fordi han mener, at Fødevarestyrelsen ikke har ret til at forbyde ham at kalde nogle frugter i produkterne for 'superfrugter'.
»Vi gør ikke noget forkert, og vi gør det ikke for at genere Fødevarestyrelsen,« siger John Wøhlk, som karakteriserer sine egne produkter som gode og sunde - og konkurrenternes som 'noget lort'.
Peter Madsen, marketingchef i Vitamin Well, er heller ikke enig med Fødevarestyrelsen, der har kritiseret virksomheden for at skrive, at 'granatæble-ekstrakt har et højt indhold af antioxidanter, der er gode for hjertet'.
»Vi har ikke intet gjort galt, for vi følger EU-loven og er uenige med den danske fødevarestyrelse,« siger Peter Madsen, der alligevel har fjernet markedsføringen.
I Bryggeriforeningen er Niels Hald utilfreds med de virksomheder, der skriver, at læskedrikkene kan forebygge og helbrede sygdomme.
»De yder uretfærdig konkurrence til vore virksomheder, der giver korrekt forbrugerinformation,« siger han.
Det var i går ikke muligt at få kontakt til ejeren af Organic & Co ApS, der står bag drikken Cactus-Cure. Trods kritik fra Fødevarestyrelsen sælger vedkommende fortsat produktet i 7-Eleven - dog med et delvist overstreget udokumenteret udsagn.
Virksomheden bag Slow Cow har fjernet den ulovlige markedsføring.
Den slags skal der sættes en stopper for.
Med sådanne udokumenterede og ulovlige anprisninger er forretningsfolk i fuld gang med at erobre en betydelig del af det danske marked for læskedrikke.
På blot to år er salget fordoblet, så de danske forbrugere i år bruger 266 millioner kroner på de nye specielle læskedrikke, mens salget af traditionelle sodavand er faldet i perioden, viser tal fra Nielsen Scantrack dagligvareindeks udarbejdet for 24timer.
Men markedsføringen af læsedrikkene sker med grove løgne og udokumenterede påstande om læskedrikkenes egenskaber, og det giver travlhed hos Fødevarestyrelsen.
»Det vælter ind på markedet med 30-50 af disse nye typer drikkevarer om året. En stor del af dem markedsføres med ulovlige anprisninger. Disse uerfarne virksomhedsejere bryder ofte de love og regler, de burde overholde,« siger Charlotte Kølln, sektionsleder i Fødevarestyrelsen.
Styrelsen forsøger med oplysningskampagner, øget kontrol og et udfarende rejsehold at stoppe ulovlighederne, siger Charlotte Kølln:
»For det er selvfølgelig til stor ulempe for forbrugerne, når disse virksomheder hævder, at deres produkter kan holde folk vågne i 48 timer, er fri for farvestoffer, at de kan hjælpe mod tømmermænd, og så videre.«
Niels Hald, direktør i Bryggeriforeningen, bekræfter udviklingen.
»Vi konstaterer desværre, at flere virksomheder markedsfører flere produkter med problematiske anprisninger,« siger han.
Det er ikke altid let for Fødevarestyrelsen at få virksomhederne til at makke ret.
»Det, som Fødevarestyrelsen mener, er ikke lov,« siger eksempelvis John Wøhlk, direktør i virksomheden Kildespring.
Kildespring har tidligere i strid med reglerne påstået, at en ingrediens i produktet Organic Human Superjuice kunne styrke immunforsvaret og holde synet sundt.
I næste måde skal John Wøhlk møde i retten, fordi han mener, at Fødevarestyrelsen ikke har ret til at forbyde ham at kalde nogle frugter i produkterne for 'superfrugter'.
»Vi gør ikke noget forkert, og vi gør det ikke for at genere Fødevarestyrelsen,« siger John Wøhlk, som karakteriserer sine egne produkter som gode og sunde - og konkurrenternes som 'noget lort'.
Peter Madsen, marketingchef i Vitamin Well, er heller ikke enig med Fødevarestyrelsen, der har kritiseret virksomheden for at skrive, at 'granatæble-ekstrakt har et højt indhold af antioxidanter, der er gode for hjertet'.
»Vi har ikke intet gjort galt, for vi følger EU-loven og er uenige med den danske fødevarestyrelse,« siger Peter Madsen, der alligevel har fjernet markedsføringen.
I Bryggeriforeningen er Niels Hald utilfreds med de virksomheder, der skriver, at læskedrikkene kan forebygge og helbrede sygdomme.
»De yder uretfærdig konkurrence til vore virksomheder, der giver korrekt forbrugerinformation,« siger han.
Det var i går ikke muligt at få kontakt til ejeren af Organic & Co ApS, der står bag drikken Cactus-Cure. Trods kritik fra Fødevarestyrelsen sælger vedkommende fortsat produktet i 7-Eleven - dog med et delvist overstreget udokumenteret udsagn.
Virksomheden bag Slow Cow har fjernet den ulovlige markedsføring.
Den slags skal der sættes en stopper for.