den troendes tro...
hej med jer,
ved en helt anden debat faldt jeg over dette citat som fik mit til at tænke…
Tro er fast tillid til det, der håbes på, overbevisning om det, der ikke ses". Hebr. 11:1
det skal siges at det er taget fra dette indlæg om guds existens
http://debat.religion.dk/showthreaded.php?Cat=&Board=09122004b&Number=44023&page=0&view=expanded&sb=5&o=&fpart=1
og at jeg bruger det i en anden sammenhæng og uden at have spurgt again om jeg kunne tage det i brug i denne sammenhæng, men da det jo er et citat og ikke agains egne ord, tænker jeg at det er etisk i orden…
nå, men læs lige citatet igen… godt så…
dette glemmes ofte hos mennesker af religiøs overbevisning, syntes jeg, ikke af ond mening, men vel nærmest ved en så stor glæde ved guds existens, at det… jeg ved ikke hvordan jeg skal forklare det… måske fordi nærværet af gud er så stort at det giver en følelse af realitet (altså, videnskabelig realitet), at det ikke forekommer som en reel mulighed at gud ”bare” er tro… altså, at tro ikke kan reduceres til det man normalt forbinder ved at tro på noget… og måske kunne det være en årsag til at nogle ateister som jeg selv, viger unødigt meget fra dette, fordi vi ikke opfatter det anderledes end tro i en mere gængs forstand… jeg kan ikke, lige meget hvor meget jeg mærker efter, opfatte nogen forskel ved om nogle tror på gud eller om nogle tror på nisser eller om nogle tror på at onsdag er en dårlig dag for folk der kører i røde biler…
måske er det netop fordi man som ateist ikke selv kan mærke denne tillid til troen som tro generelt, at man afviger unødigt fra religiøse tilgange til livet som sådan…
jeg selv er enig med den norske psykiater finn skårderud i, at den måde, troende taler om gud på er meget indforstået, og dette bekræfter ikke-troende i, at de er udenfor… og de ikke-troende beskriver derfor tit troen på en måde så de troende bliver krænkede… troen bliver, syntes jeg, både som sproglig og social institution, både ekskluderende og inkluderende på én og samme tid…
jeg anerkender at det er en suveræn tanke og handling at forkaste gud… men den storhedsfølelse det giver at stille sig over gud og betvivle dennes existens, kan jeg også mærke har svært ved at fungere autonomt… ensomheden ved det grandiose kan give grobund for lysten til at tro…
men hvad nu hvis man ikke kan tro…? jeg har ikke en reel følelse af ”noget andet”, uanset beskrivelser af dette… det nærmeste jeg kan komme er vel at møde andetheden som emmanuel lévinas gør via ansigtets epifani… og jeg kan følge lévinas ved at adskillelsen mellem subjektet og ’den anden’ kun kan transcenderes via talen og jeg kan forstå at ved ’den anden’s præsens som ukrænkelig absolut trues jegets umiddelbare autonomi, men jeg kan ikke tage det næste skridt… jeg kan ikke binde det op på en religiøsitet… for mig bliver det bare mødet med den anden… jeg har kun mennesket som menneskets eneste håb… det kan lyde trist, men sådan opleves det ikke…
jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre hvad i andre syntes om dette…? både de religiøse og de ikke-troende herinde…
god dag,
venligst e-h
ved en helt anden debat faldt jeg over dette citat som fik mit til at tænke…
Tro er fast tillid til det, der håbes på, overbevisning om det, der ikke ses". Hebr. 11:1
det skal siges at det er taget fra dette indlæg om guds existens
http://debat.religion.dk/showthreaded.php?Cat=&Board=09122004b&Number=44023&page=0&view=expanded&sb=5&o=&fpart=1
og at jeg bruger det i en anden sammenhæng og uden at have spurgt again om jeg kunne tage det i brug i denne sammenhæng, men da det jo er et citat og ikke agains egne ord, tænker jeg at det er etisk i orden…
nå, men læs lige citatet igen… godt så…
dette glemmes ofte hos mennesker af religiøs overbevisning, syntes jeg, ikke af ond mening, men vel nærmest ved en så stor glæde ved guds existens, at det… jeg ved ikke hvordan jeg skal forklare det… måske fordi nærværet af gud er så stort at det giver en følelse af realitet (altså, videnskabelig realitet), at det ikke forekommer som en reel mulighed at gud ”bare” er tro… altså, at tro ikke kan reduceres til det man normalt forbinder ved at tro på noget… og måske kunne det være en årsag til at nogle ateister som jeg selv, viger unødigt meget fra dette, fordi vi ikke opfatter det anderledes end tro i en mere gængs forstand… jeg kan ikke, lige meget hvor meget jeg mærker efter, opfatte nogen forskel ved om nogle tror på gud eller om nogle tror på nisser eller om nogle tror på at onsdag er en dårlig dag for folk der kører i røde biler…
måske er det netop fordi man som ateist ikke selv kan mærke denne tillid til troen som tro generelt, at man afviger unødigt fra religiøse tilgange til livet som sådan…
jeg selv er enig med den norske psykiater finn skårderud i, at den måde, troende taler om gud på er meget indforstået, og dette bekræfter ikke-troende i, at de er udenfor… og de ikke-troende beskriver derfor tit troen på en måde så de troende bliver krænkede… troen bliver, syntes jeg, både som sproglig og social institution, både ekskluderende og inkluderende på én og samme tid…
jeg anerkender at det er en suveræn tanke og handling at forkaste gud… men den storhedsfølelse det giver at stille sig over gud og betvivle dennes existens, kan jeg også mærke har svært ved at fungere autonomt… ensomheden ved det grandiose kan give grobund for lysten til at tro…
men hvad nu hvis man ikke kan tro…? jeg har ikke en reel følelse af ”noget andet”, uanset beskrivelser af dette… det nærmeste jeg kan komme er vel at møde andetheden som emmanuel lévinas gør via ansigtets epifani… og jeg kan følge lévinas ved at adskillelsen mellem subjektet og ’den anden’ kun kan transcenderes via talen og jeg kan forstå at ved ’den anden’s præsens som ukrænkelig absolut trues jegets umiddelbare autonomi, men jeg kan ikke tage det næste skridt… jeg kan ikke binde det op på en religiøsitet… for mig bliver det bare mødet med den anden… jeg har kun mennesket som menneskets eneste håb… det kan lyde trist, men sådan opleves det ikke…
jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre hvad i andre syntes om dette…? både de religiøse og de ikke-troende herinde…
god dag,
venligst e-h