DF kræver IC4-tog skal tilbage til Italien igen
De 14 IC4-togsæt, som DSB netop har modtaget fra italienske AnsaldoBreda, skal en tur tilbage til Italien igen.
De skal nemlig opgraderes og ændres så meget, at det ikke kan klares i Danmark.
Det har transportminister Lars Barfoed oplyst i et svar til Enhedslistens Per Clausen, der kalder det en skandale:
- Det var forkert, da DSB for få uger siden fortalte, at IC4-togene nu skulle gøres færdige i Danmark. Endnu en gang er DSB blevet grebet i at fejlinformere politikere og offentlighed, siger han.
Også ændringer af togene
Ministerens svar er givet til Per Clausen som medlem af Folketingets trafikudvalg.
Her videregiver Lars Barfoed DSB's forklaring om, at de 14 tog for tiden gennemgår en software-opgradering i Danmark.
Imidlertid skal togene senere igennem en større opgradering, før flere togsæt kan kobles sammen. Og da det også indebærer mekaniske ændringer af toget, skal det altsammen udføres i Italien.
DF-ordfører: Tåbeligt
Dansk Folkepartis trafikordfører Kim Christiansen er overrasket over togenes forestående rejse tilbage til Italien:
- DSB sagde, at man havde ekspertisen i Danmark, og at det derfor var bedst, at man færdiggjorde togene i Danmark, siger han. - Men nu har man tilsyneladende ikke ekspertisen i Danmark, når man må sende togene til Italien.
- Det virker fuldstændig tåbeligt, og DSB har et kæmpe forklaringsproblem.
Tur-retur på skinner
De 14 togsæt, der nu befinder sig i Danmark, kom hertil ad skinnevejen fra Italien - dog trukket af lokomotiver fra de forskellige landes jernbaner.
Opgraderings-rejsen til Italien vil også foregå ad det europæiske skinnenet, oplyser DSB til DR Nyheder. Det vil ske i løbet af 2010, i takt med at nye togsæt ankommer til Danmark.
I alt har DSB bestilt 83 IC4-togsæt. Det sidste skal leveres i tredje kvartal 2012.
De skal nemlig opgraderes og ændres så meget, at det ikke kan klares i Danmark.
Det har transportminister Lars Barfoed oplyst i et svar til Enhedslistens Per Clausen, der kalder det en skandale:
- Det var forkert, da DSB for få uger siden fortalte, at IC4-togene nu skulle gøres færdige i Danmark. Endnu en gang er DSB blevet grebet i at fejlinformere politikere og offentlighed, siger han.
Også ændringer af togene
Ministerens svar er givet til Per Clausen som medlem af Folketingets trafikudvalg.
Her videregiver Lars Barfoed DSB's forklaring om, at de 14 tog for tiden gennemgår en software-opgradering i Danmark.
Imidlertid skal togene senere igennem en større opgradering, før flere togsæt kan kobles sammen. Og da det også indebærer mekaniske ændringer af toget, skal det altsammen udføres i Italien.
DF-ordfører: Tåbeligt
Dansk Folkepartis trafikordfører Kim Christiansen er overrasket over togenes forestående rejse tilbage til Italien:
- DSB sagde, at man havde ekspertisen i Danmark, og at det derfor var bedst, at man færdiggjorde togene i Danmark, siger han. - Men nu har man tilsyneladende ikke ekspertisen i Danmark, når man må sende togene til Italien.
- Det virker fuldstændig tåbeligt, og DSB har et kæmpe forklaringsproblem.
Tur-retur på skinner
De 14 togsæt, der nu befinder sig i Danmark, kom hertil ad skinnevejen fra Italien - dog trukket af lokomotiver fra de forskellige landes jernbaner.
Opgraderings-rejsen til Italien vil også foregå ad det europæiske skinnenet, oplyser DSB til DR Nyheder. Det vil ske i løbet af 2010, i takt med at nye togsæt ankommer til Danmark.
I alt har DSB bestilt 83 IC4-togsæt. Det sidste skal leveres i tredje kvartal 2012.