HVAD SKER DER???? Undskyld jeg råber!
Det kan da snart ikke være rigtigt? Os der kører på diesel betaler mere i vægt/ejerafgift en folk som kører benzin, køretøjerne er generalt dyrere i indkøb pga. højere afgift!
Kan det være rigtigt at vi skal straffes yderligere? Så idag at dieselolien var dyrere end benzinen!
Skulle bare lige have luft!
God Påske.
tilføjet af En anden anonym
Though luck du
Det er skisme ikke de danske myndighedder der sørger for benzinpriserne. Det er selskaberne, som følge af diverse dollarkurser og efterspørgsel.
Du burde da vide at et produkt der er livsvigtigt, det smækker man da prisen op på for at presse citronen.
Hvad andre mulighedder har du for at få brændsel på dyret?
Ingen alternativer= høje priser...
Tag bussen du, så længe det kan betale sig vel og mærke. Eller flyt til Grønland, der betales ikke afgift af hverken benzin eller diesel.😉
tilføjet af tanketossen
udbud og efterspørgelse.
Ud af en tønde råolie, udvindes der et bestemt procentdel benzin, diesel, petroleum, jet fuel, motorolier m.v.
Der er derfor grænser for meget diesel der kan produceres, eneste måde at dæmme op for den stigende efterspørgelse... er stigende priser...!
tilføjet af owik
Easy action.
Principielt enig, men er der ikke noget med, at diesel biler går ca:50 % mere på literern?
tilføjet af tanketossen
Der var engang...
Men det er historie nu...
Mitsubishi's GDI teknik og VW FSI motor, har flyttet grænser...!
tilføjet af anonym
Raffinaderiproblemer
Det største problem er mangel på kapacitet på raffinaderierne. På længere sigt er problemet at efterspørgslen overstiger udbuddet.
tilføjet af komododragon
jamen så skift til oktan 92
Markedet bestemmer og når "alle" tror at de skal være "snedige" og køre på billigere brændstof end "alle" de andre, så bliver det "billige" brændstof det dyre.
Det er samme historie om igen, som da alle skulle køre på gas i 70'erne fordi det dengang var billigere end benzin. Nu kører kun trucks på gas og om få er det sikkert igen kun landbrugsmaskiner og lastbiler der kører på diesel.
Næ du, nu skal du til at køre på oktan 92 fordi det efterhånden er det billigste.
...eller kul, savsmul, spildolie, destilleret husholdningsaffald, stroh rom eller hvad pokker der nu bliver næste trend...
tilføjet af jetpost
Det bliver misbrugt
så ret din harme det rette sted hen. Diesel olien bliver i stort omfang brugt til fyringsolie, som er væsentligt dyrere. Når der er stor efterspørgsel, så stiger priserne, det er normalt købmandsskab....
tilføjet af komododragon
Ja idag er der ikke den store forskel
benzinmotorerne er efterhånden nået op på siden af dieselmotoren hvad angår effektivitet.
Idag har stort set alle benzinmotorer direkte indsprøjtning.
Så det er vel efterhånden et temperamentspørgsmål om man foretrækker diesel eller benzin.
Næste store dille bliver sikkert hybridbiler, der kan skifte til eldrift ved den traditionelt krævende bykørsel.
Elmotorer har langt overlejen accelerationsevne, fordi de ikke som benzin- og dieselmotorer yder bedst ved et snævert interval i omdrejningstal. Derfor sparer man meget energi.
Ved jævn kørsel slår brændstofmotoren til og lader batterierne op.
Ulempen er selvfølgelig batterierne, man skal slæbe rundt på, men teknologien forfines jo til stadighed.
tilføjet af komododragon
Diesel og fyringsolie er stort set det samme
forskellen er at der ikke er de samme additiver i fyringsolie.
Det har længe været kendt af bønderne. Deres traktorer og mejetærskere er meget økonomiske. Til gengæld er stuehuset pivende utæt...tsk tsk