Dk's tunnelsyn omkring problemer i supermarkederne
Her i sidste uge læste jeg Ekstra Bladets artikel, omkring den evige klagesang vedrørende dårlig service, køer ved kassen osv.
Artiklen var egentlig meget god, man kunne via den se hvordan de forskellige supermarkeder klarer sig overfor hinanden.
Det som derimod gjorde meget enorm irriteret, var de uvidende mennesker som havde skrevet via Ekstra Bladets, Nationen! Debatside.
Jeg arbejder selv ved kassen i et Dansk Supermarkeds varehus, og det folk skrev i deres debatindlæg, var kun til at ryste på hovedet af.
Lad mig give et par eksempler, en mand skriver:
At han ikke forstår, hvorfor supermarkederne ikke åbner flere kasser når der er mange mennesker.
Tja det lyder umiddelbart meget nemt lige et åbne et par ekstra kasser, i det varehus hvor jeg arbejder har vi en målsætning om at der max må være 4-5 i køen, dette er dog helt umuligt at overholde i de perioder hvor der er mange mennesker.
Supermarkeder har som så mange andre steder et meget stort problem med at tiltrække arbejdskræft.
Og hvorfor så det? Jo, svaret kommer her.. 96 kr. i timen, ingen betalte pauser, ekstrem monotomt arbejde (som nemt kan give arbejdsskader), meget weekend arbejde med dårlige tillæg, fuldstændige umulige kunder. PT mangler vi 20 kasseassistenter i vores varehus, dette giver naturligvis overarbejde.
Når en kunde kommer og spørger mig, om jeg ikke kan åbne nogle flere kasser, så tænker jeg bare på hvad det egentlig er kunden forestiller sig? Den oppustelige kasseassistent er desværre ikke blevet opfundet endnu, vi kan heller ikke tage folk væk fra de forskellige afdelinger, så mangler de jo bare der, og det ville give nogle helt andre konsekvenser end en lidt længere kø. Når der står 12 mennesker i kø ved 20 kasser, ja så er det ikke fordi at varehuset ikke er klar over at der er kø.
Derfor synes jeg netop det spørgsmål grænser sig til det latterlige.
En anden mand skriver:
Hvorfor supermarkederne bruger meget unge kasseassistenter, hvori deres eneste kvalifikation er at sætte en stregkode foran en skanner.
Se det synes jeg er meget fornærmende at skrive på den måde. Han prøver med andre ord at skrive at unge der sidder ved kassen er dumme.
På min arbejdsplads er det ca. 8 ud af 10 unge som er i gang med en (længere)videregående uddannelse, eller som tager et sabbatår for at komme i gang med en.
Da jeg læste den kommentar i EB og derefter kiggede rundt på folk jeg var til pause med og så folk som læste, jura, statskundskab, ingeniør osv. Der rystede jeg på hovedet.
Det denne mand efterlyser, er altså kasseassistenter på 30+ år. Hvis man nu ligger hans ønske sammen med den første mands, ønske om at få mindre køer, kan i så se problematikken? Her kommer det ud i pap, 85% af alle ansatte på min arbejdsplads er under 28, dvs. at de 85% skal fyldes ud af mennesker over 30 som skal ansættes på de vilkår som jeg beskrev tidligere, hmm ikke så attraktiv vel?
Kære danskere, hvis i alle vender stregkoderne opad (hvilken 1 ud af 12 af jer gør, selvom det står på et stort skilt at man skal dette), læser rigtig på prisskiltene så vi ikke skal bruge tid på at forklare hvorfor i ikke har fået rabat. Er høflige over for kasseassistenterne (så kan det være der går lidt længere tid før de finder et nyt job), så tror jeg at vi er kommet et godt stykke hen ad vejen.
Mht. de lange køer, de forsvinder kun, når i er klar til at betale mere for jeres vare, så kasseassistenterne kan få mere i løn.
Artiklen var egentlig meget god, man kunne via den se hvordan de forskellige supermarkeder klarer sig overfor hinanden.
Det som derimod gjorde meget enorm irriteret, var de uvidende mennesker som havde skrevet via Ekstra Bladets, Nationen! Debatside.
Jeg arbejder selv ved kassen i et Dansk Supermarkeds varehus, og det folk skrev i deres debatindlæg, var kun til at ryste på hovedet af.
Lad mig give et par eksempler, en mand skriver:
At han ikke forstår, hvorfor supermarkederne ikke åbner flere kasser når der er mange mennesker.
Tja det lyder umiddelbart meget nemt lige et åbne et par ekstra kasser, i det varehus hvor jeg arbejder har vi en målsætning om at der max må være 4-5 i køen, dette er dog helt umuligt at overholde i de perioder hvor der er mange mennesker.
Supermarkeder har som så mange andre steder et meget stort problem med at tiltrække arbejdskræft.
Og hvorfor så det? Jo, svaret kommer her.. 96 kr. i timen, ingen betalte pauser, ekstrem monotomt arbejde (som nemt kan give arbejdsskader), meget weekend arbejde med dårlige tillæg, fuldstændige umulige kunder. PT mangler vi 20 kasseassistenter i vores varehus, dette giver naturligvis overarbejde.
Når en kunde kommer og spørger mig, om jeg ikke kan åbne nogle flere kasser, så tænker jeg bare på hvad det egentlig er kunden forestiller sig? Den oppustelige kasseassistent er desværre ikke blevet opfundet endnu, vi kan heller ikke tage folk væk fra de forskellige afdelinger, så mangler de jo bare der, og det ville give nogle helt andre konsekvenser end en lidt længere kø. Når der står 12 mennesker i kø ved 20 kasser, ja så er det ikke fordi at varehuset ikke er klar over at der er kø.
Derfor synes jeg netop det spørgsmål grænser sig til det latterlige.
En anden mand skriver:
Hvorfor supermarkederne bruger meget unge kasseassistenter, hvori deres eneste kvalifikation er at sætte en stregkode foran en skanner.
Se det synes jeg er meget fornærmende at skrive på den måde. Han prøver med andre ord at skrive at unge der sidder ved kassen er dumme.
På min arbejdsplads er det ca. 8 ud af 10 unge som er i gang med en (længere)videregående uddannelse, eller som tager et sabbatår for at komme i gang med en.
Da jeg læste den kommentar i EB og derefter kiggede rundt på folk jeg var til pause med og så folk som læste, jura, statskundskab, ingeniør osv. Der rystede jeg på hovedet.
Det denne mand efterlyser, er altså kasseassistenter på 30+ år. Hvis man nu ligger hans ønske sammen med den første mands, ønske om at få mindre køer, kan i så se problematikken? Her kommer det ud i pap, 85% af alle ansatte på min arbejdsplads er under 28, dvs. at de 85% skal fyldes ud af mennesker over 30 som skal ansættes på de vilkår som jeg beskrev tidligere, hmm ikke så attraktiv vel?
Kære danskere, hvis i alle vender stregkoderne opad (hvilken 1 ud af 12 af jer gør, selvom det står på et stort skilt at man skal dette), læser rigtig på prisskiltene så vi ikke skal bruge tid på at forklare hvorfor i ikke har fået rabat. Er høflige over for kasseassistenterne (så kan det være der går lidt længere tid før de finder et nyt job), så tror jeg at vi er kommet et godt stykke hen ad vejen.
Mht. de lange køer, de forsvinder kun, når i er klar til at betale mere for jeres vare, så kasseassistenterne kan få mere i løn.