Set i bakspejlet er der ingen tvivl om at vi skulle have elektrificeret og så købt toge til det. Faktisk så havde det hele nok været klart nu hvis man havde valgt en ordentlig leverandør.
Men egentlig er det ikke kun i bakspejlet for da togene blev betilt var der mange der snakkede om at det var allerede forældede tog der blev bestilt.
Nu er lejebil heller ikke hverken det nemmeste eller billigste at vælge. I dit tilfælde kan der selvfølgelig være en fordel i toget, men det er de færreste rejser i Danmark, der går fra lufthavnen til destinationen. De fleste går fra hjemmet til destinationen eller omvendt og i de tilfælde er der ikke mange fordele i at bruge DSB.
Når jeg lander fra arbejde og skal til Nørrebro er der heller ingen tvivl om at det er dumt at bruge bil til transporten. Der tager jeg metro til Nørreport og bus 5A til Runddelen. Nogle gange tager jeg en taxa fra Nørreport, da 5A meget ofte er proppet og med meget bagage er det ikke lige så fedt. Men ellers fungerer den offentlige transport rimelig godt i Københavns-området.
Jeg bruger så cykel til langt det meste, men det er fordi det er nemmest og hurtigst i de fleste tilfælde.
[quote="anklageren" post=2784429]Det var jeg ikke klar over, men det ser ud til, at du har ret i, at denne regering også har trukket penge ud af DSB (hvis ellers datoen er engelsk, og det ser det ud til).
Det gør det bestemt ikke bedre.
DSB har ikke været helide med deres politikere, for hvis Nyrup havde elektrificeret Bane Danmark - og VK ikke havde udsultet DSB - havde vi haft en meget bedre infrastruktur.
Jeg føler mig i øvrigt noget bedre betjent end dig. Jeg kan gå lige fra flyet og over i toget, og så er jeg fremme i Jylland tre timer efter.
Et år var jeg så dum at leje en bil i forvejen, og det var godt nok besværligt. Først ventede jeg to timer på at få nøglerne, og så skulle jeg ud og vandre for at finde parkeringshuset. Jeg var godt nok træt, da jeg nåede til Jylland sidst på natten.
Det gør jeg aldrig mere.
[quote="moove" post=2784392]Nu aner jeg ikke om det med DSB First var ulovligt eller ej og om det var ok at tørre regningen af på DSB eller ej, men nu var det jo ikke kun VK, der var med i forliget om DSB First. Det var et af de nuværende regeringspartier også, nemlig de radikale. Om andre var med ved jeg ikke.
Men at regeringen trækker penge ud er der ikke noget underligt i. Det gør den nuværende regering også:
http://www.djf.dk/portal/page/portal/jb/topnyhed?element_id=951714
Og det er endda samme regering som bl.a. blev valgt på at love billigere billetter.
Man kan pege mange fingre både den ene og den anden vej og jeg tror ærlig talt ikke at regeringen er et hak bedre end den forhenværende regering.
Men jeg kan konstatere at der er noget fuldstændig galt når en togbillet med DSB har så svært ved at kan konkurrere med en enkelt person i bil. Og er der to personer i bilen er det MEGET billigere at køre i bil.
I det nedenstående regnestykke kan jeg desuden fortælle at udgifterne til bilen bliver på maks 900 kr mod ca. 1100 kr for DSB og det er i en bil, der efter nutidens standarder ikke er specielt brændstoføkonomisk (opgivet til 15 km/l).
[quote="anklageren" post=2784365]Måske ikke helt ti år - for efter at VK ulovligt lod DSB betale regningen for mislykket togdrift i Sverige, gav DSB jo underskud.
Før de tåbelige beslutninger (DSBFirst) truffet af DSBs tidligere ledelse og skiftende borgerlige transportministre gav DSB jo overskud - et overskud som DSB ikke fik lov til at investere (men som endte i statskassen).
På den måde skal det jo blive dyrt - og det var direkte ulovligt at lade DSB hæfte for problemerne i DSBFirst, som var et privat selskab, der kørte i Sverige (som du sikkert husker).
[quote="moove" post=2784261]DSB er på mange måder en taber-virksomhed som først og fremmest lever af at mange passagerer ikke rigtig har noget andet valg. Priserne er voldsomt høje og servicen er efterhånden helt i bund.
Senere i dag skal jeg rejse fra København H til Svendborg og derefter fra Svendborg til Tarm. Senere på ugen skal jeg så rejse fra Tarm til København.
Samlet pris og tid for rejserne med DSB (se specifikt længere nede) er 1098 kr og 9 timer 44 minutter og derudover skal jeg til stationerne og være afhængig af at kunne blive hentet, ventetid på toget osv. Samlet set giver det nok minimum 2 timers ekstra rejsetid (dette er meget lavt sat).
Heldigvis har jeg kunnet låne en bil. Pris for bro-billetter og brændstof (bilen er ikke specielt økonomisk sammenlignet til moderne biler) forventer jeg bliver nogenlunde det samme, men fordelene er stadig klare:
- Jeg kan spare omkring 4-5 timer i transporttid
- Jeg skal ikke optage andres tid for at hente mig ved stationen
- Jeg kan tage af sted når JEG vil og ikke når DSB vil (STORT plus)
- Jeg slipper for at blive proppet ind i et komplet overfyldt tog
- Jeg slipper for personalets sure smil og dårlige service
Jeg har ikke noget særligt stort rejsebehov, men hvis jeg havde er der ingen tvivl om at jeg så ville købe en af de mindre billige biler selv om jeg ikke engang skal bruge den til arbejde.
DSB kan efterhånden ikke engang konkurrere med 1 person i en bil. Og har man muligheden for at være to personer i bilen er der absolut ingen tvivl om at så skal man bruge bil frem for DSB.
København H - Svendborg:
366 kr, 2 timer 12 minutter
Svendborg - Tarm:
366 kr, 3 timer 18 minutter
Tarm - København H
366 kr, 4 timer 14 minutter
[quote="shhansen" post=2784128]TV2 News oplyste i dag, at prisstigningerne hos DSB er 1,3 procent. De er meget højere, nemlig 63,3 procent. Jeg bruger rejsekort, og en rejse Nakskov-Borup, der før kostede 44,80 kr., koster efter stigningen 70,80 kr. Det giver en stigning på 63,3 procent. Det skal siges, at jeg bruger pensionistrejsekort, rejser på de billige tider kl 11-13, har rabattrin 3.[/quote][/quote][/quote][/quote][/quote]
Er du rigtig rund mand?
Det ville da være en skandale af rang hvis vore politikere skulle elektrificere vore baner....
Først skal det vedtages i folketinget, og dernæst skal der laves kommisioner som skal undersøge behov, muligheder osv osv.
Så skulle der sendes folk (politikere som ikke har forstand på jernbanedrift, forstås) ud i alle verdenshjørner for at se på hvordan man har grebet sagen an i andre lande.
Nye kommisioner for at behandle og diskutere alle de nye opysninger, og kommisioner til at tage sig af alle rejseskandalerne der uværgeligt ville opstå.
Så ville man endelig være klar til at lovgive på området, og efter mange års tovtrækkeri ville man ende med en lovgivning som ville være hullet som en si, og nu skal der så nedsættes nye kommisioner som skal opfinde et unikt dansk system for elektrificering af jernbaner, da det ved selvsyn har vist sig at der ikke er nogle lande i hele verden der har et system som virker.
Nye grupper af politikere må nu rejse verden rundt for at konfirmere at dette virkelig er tilfældet.
EU blander sig nu med alle mulige -og især umulige- krav om hvordan vi skal gøre disse ting, og det vil igen blive nødvendigt med nye kommisioner og folk som rejser verden tynd.
Endelig er der udviklet et system som regeringen priser i høje toner, og lader som om det er noget de selv har sat i værk, selvom der har været en 3-4 regeringer ind over før projektet nåede så langt.
Eksperter i ind- og udland advarer mod de danske system, og hævder at det vil være ikke mindre end en katastrofe hvis det bliver realiseret.
Heldigvis ved vore politikre bedre, og sætter processen i gang....
Efter en udbudsrunde hvor flere danske firmaer har leveret enestående og gode løsningsmodeller til rimelige priser, vælges en fabrik i et EU-land som er velkendt for at levere ubrugelige, men meget dyre løsninger.
Kontrakter bliver skrevet, og hele landet oversvømmes nu af ufaglærte fra diverse østeuropæiske lande. Disse folk laver et helt utroligt makværk som udover at være omkring 10 år forsinket, ikke virker.
På vanlig vis slipper entreprenørerne ud af kniben, og staten overtager det uduelige projekt med en sikker overbevisning om at det kan sagtens bringes til at virke inden for 3 år, for næsten ingen penge.
I mellemtiden er vore IC-4 tog allesammen kommet ud at køre, men de er nu så gamle og med så mange driftstimer at de simpelthen er slidt ned.
Eftersom elektrificeringen hverken er helt eller halvt færdig, må vi endnu engang anskaffe diesellokomotiver, og denne gang er det dyrere end nogensinde før, eftersom Danmark er det eneste land i verden der stadig bruger diesellokomotiver, men regeringen får et rigtig godt tilbud fra en virksomhed der aldrig før har bygget lokomotiver, men nok mener at de kan finde ud af det....
I baggrunden kører skandalerne omkring de nye eletriske lokomotiver som skal specialbygges til Danmark, netop fordi vi er de eneste i verden der har/ måske vil få et elektrisk system som det man nu en gang har bestemt sig for....
Lad mig se, har jeg glemt noget? 😉