en mærkelig situation; kan I hjælpe?
Ærede debattører og gode borgere. På foranledning af min opponent again vil jeg hermed kaste et emne (spørgsmål) ud i "æteren".
her er det (jeg svarede på) again der har studeret disse personers dogmetik; Millard Erickson, Anthony Hoekema, Charles Sherlock (nej, ikke Sholock Holmes; man kommer næsten til at tænke på ham, med det navn) og kommer altså til følgende konklusion:
----------------------------------------------
again: her i livet er vi både ånd og legeme (som vi ønsker at være). Bagefter slipper vi for synden, men til gengæld mangler det fysiske legeme. Ved opstandelsen slipper vi også for synden, men nu har vi legemet.
Det er klart at den kødelige opstandelse derfor må være idealet i den betingede enhedslære (og det er da også det håb Bibelen fremhæver). Men hvad er bedst: at leve i synd i kroppen, eller at leve uden synd men mangle kroppen? Måske afhænger det lidt af, hvor syndig man er. [den fik jeg (Ven af Sandheden) næsten galt i halsen]
Dette citat debatteres ofte mellem monister og dualister. Dualisterne fremhæver talen om teltet som vi bor i og forklrer at det betyder at kroppen "bare" er et hylster - at ånden er det virkelige. Ja, Paulus skriver ligefrem at vi glæder os til at slippe for "hylsteret. Monister fremhæver derimod, at det stedet fortæller er, at vi skal "bygges om", så vi bliver som vi skal være - det med at forlade det jordiske legeme (teltet) er bare billedtale.
Med et forenet enhedssyn på mennesket giver stedet en lidt anden mening. Så betyder det at jo, vi glædes efter at være sammen med Herren (endda uden legemet), men især glæder vi og til at få det nye "telt" - vi ønsker nemlig ikke at være "afklædt" - vi ønsker ikke at være ånder, men at have et legeme der ikke synder.
I virkeligheden er den betingede enhedsopfattelse af mennesket en dualistisk opfattelse, men den udelukker de dualistiske tolkninger der ser ånden som værende mere vigtig eller rigtig end den fysiske krop. Man kan også sige, at det er et syn på dualismen der tager kritikken fra monismen alvorligt - det er rigtigt at det handler om opstandelsen, ikke en eller anden åndetilværelse. Det er rigtigt at ånd og legeme hører sammen. Og det er rigtigt at vi først er frelst fra døden ved opstandelsen.
Citat af again slut.
-----------------------------------------------
Kommentar:
Ja, jeg måtte selvfølgelig kommentere dette:
”Du (again) vil gerne forsvare dine påstande om ”kød og blod i himmelen”. Men du tager fejl. Du tror ikke et åndeligt legeme er et fysisk legeme, desværre”.
http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=6&conference=217&posting=1866115
------------------------------
og videre måtte jeg skriver:
Nej, det er dig (again beskylder mig for at digte) der digter. ”røverhistorier” er det hvad det er, men det er da også meget underholdende. Det menneskelige legeme er (som du nok er bekendt med nu) atomer og molekyler. Kød og blod og er altså af en beskaffenhed i sin materie, at det ikke indgår i den himmelske region. Så ved du også det.
http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=6&conference=217&posting=1867852
-----------------------------
Hertil svare again:
”Hvem i alverden kan udtale sig om, hvorvidt der er molekyler i himlen? Du har digtet en hel filosofi op omkring materie/ikke-materie. Det viser du har en god fantasi og intet andet”.
Citat af again slut.
--------------------------------------------------------
mit svar til again:
”kender du forskel på atomer og molekyler og så Ånd? ”
http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=6&conference=217&posting=1867919
hvortil jeg får denne her fra again (som jeg tyggede lidt på):
”naturligvis, det er i hvert fald let at finde atomer der ikke accepterer ånd, så naturligvis gør jeg det. Kender du udtrykket "et åndeligt legeme".... ”
Citat af again slut.
----------------------------------------------------------
derfor, ærede debattører og gode borgere. Nu vil jeg stille følgende spørgsmål som jeg håber nogen kan forklare:
1) ”findes der atomer der acceptere ånd”?
2) hvad består et åndeligt legeme af?
3) hvad er ånd?
Venlig hilsen
Ven af Sandheden.
again skriver:
”Det er i hvert fald let at finde atomer der ikke accepterer ånd, så naturligvis gør jeg det. Kender du udtrykket "et åndeligt legeme"....
Citat af again slut.
Svar:
Hvis du ikke vil modsætte dig (og det forventer jeg så ikke) vil jeg sætte dette spørgsmål på ”dagsordenen”?
Venlig hilsen
Ven af Sandheden.
her er det (jeg svarede på) again der har studeret disse personers dogmetik; Millard Erickson, Anthony Hoekema, Charles Sherlock (nej, ikke Sholock Holmes; man kommer næsten til at tænke på ham, med det navn) og kommer altså til følgende konklusion:
----------------------------------------------
again: her i livet er vi både ånd og legeme (som vi ønsker at være). Bagefter slipper vi for synden, men til gengæld mangler det fysiske legeme. Ved opstandelsen slipper vi også for synden, men nu har vi legemet.
Det er klart at den kødelige opstandelse derfor må være idealet i den betingede enhedslære (og det er da også det håb Bibelen fremhæver). Men hvad er bedst: at leve i synd i kroppen, eller at leve uden synd men mangle kroppen? Måske afhænger det lidt af, hvor syndig man er. [den fik jeg (Ven af Sandheden) næsten galt i halsen]
Dette citat debatteres ofte mellem monister og dualister. Dualisterne fremhæver talen om teltet som vi bor i og forklrer at det betyder at kroppen "bare" er et hylster - at ånden er det virkelige. Ja, Paulus skriver ligefrem at vi glæder os til at slippe for "hylsteret. Monister fremhæver derimod, at det stedet fortæller er, at vi skal "bygges om", så vi bliver som vi skal være - det med at forlade det jordiske legeme (teltet) er bare billedtale.
Med et forenet enhedssyn på mennesket giver stedet en lidt anden mening. Så betyder det at jo, vi glædes efter at være sammen med Herren (endda uden legemet), men især glæder vi og til at få det nye "telt" - vi ønsker nemlig ikke at være "afklædt" - vi ønsker ikke at være ånder, men at have et legeme der ikke synder.
I virkeligheden er den betingede enhedsopfattelse af mennesket en dualistisk opfattelse, men den udelukker de dualistiske tolkninger der ser ånden som værende mere vigtig eller rigtig end den fysiske krop. Man kan også sige, at det er et syn på dualismen der tager kritikken fra monismen alvorligt - det er rigtigt at det handler om opstandelsen, ikke en eller anden åndetilværelse. Det er rigtigt at ånd og legeme hører sammen. Og det er rigtigt at vi først er frelst fra døden ved opstandelsen.
Citat af again slut.
-----------------------------------------------
Kommentar:
Ja, jeg måtte selvfølgelig kommentere dette:
”Du (again) vil gerne forsvare dine påstande om ”kød og blod i himmelen”. Men du tager fejl. Du tror ikke et åndeligt legeme er et fysisk legeme, desværre”.
http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=6&conference=217&posting=1866115
------------------------------
og videre måtte jeg skriver:
Nej, det er dig (again beskylder mig for at digte) der digter. ”røverhistorier” er det hvad det er, men det er da også meget underholdende. Det menneskelige legeme er (som du nok er bekendt med nu) atomer og molekyler. Kød og blod og er altså af en beskaffenhed i sin materie, at det ikke indgår i den himmelske region. Så ved du også det.
http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=6&conference=217&posting=1867852
-----------------------------
Hertil svare again:
”Hvem i alverden kan udtale sig om, hvorvidt der er molekyler i himlen? Du har digtet en hel filosofi op omkring materie/ikke-materie. Det viser du har en god fantasi og intet andet”.
Citat af again slut.
--------------------------------------------------------
mit svar til again:
”kender du forskel på atomer og molekyler og så Ånd? ”
http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=6&conference=217&posting=1867919
hvortil jeg får denne her fra again (som jeg tyggede lidt på):
”naturligvis, det er i hvert fald let at finde atomer der ikke accepterer ånd, så naturligvis gør jeg det. Kender du udtrykket "et åndeligt legeme".... ”
Citat af again slut.
----------------------------------------------------------
derfor, ærede debattører og gode borgere. Nu vil jeg stille følgende spørgsmål som jeg håber nogen kan forklare:
1) ”findes der atomer der acceptere ånd”?
2) hvad består et åndeligt legeme af?
3) hvad er ånd?
Venlig hilsen
Ven af Sandheden.
again skriver:
”Det er i hvert fald let at finde atomer der ikke accepterer ånd, så naturligvis gør jeg det. Kender du udtrykket "et åndeligt legeme"....
Citat af again slut.
Svar:
Hvis du ikke vil modsætte dig (og det forventer jeg så ikke) vil jeg sætte dette spørgsmål på ”dagsordenen”?
Venlig hilsen
Ven af Sandheden.