10tilføjet af

Er Gud ufølsom og hårdhjertet?

Godmorgen.
I går hørte vi om vores trang til at stille spørgsmål, og også om at hvis man søger efter svar vil man finde dem.
http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=6&conference=217&posting=481153
Et af de spørgsmål man kan stille finder du som overskrift til dette indlæg. Mange vil nok mene at svaret er ja. 'Hvis Gud var interesseret i os, ville forholdene her på jorden så ikke være helt anderledes?' spørger de. Verden omkring os er fyldt med krig, had og elendighed. Og som enkeltpersoner må vi leve med sygdom, lidelser og dødsfald blandt vore nærmeste. Af den grund spørger mange: 'Hvis Gud var interesseret i os og vores problemer, ville han så ikke forhindre alt dette?'
Endnu værre er det når religiøse lærere får folk til at tro at Gud er hårdhjertet. Når mennesker pludselig rammes af ulykke, siger sådanne lærere at det er Guds vilje. I virkeligheden siger de at Gud er skyld i de onde ting der sker. Giver det et rigtigt billede af Gud? Hvad lærer Bibelen? Jakob 1:13 svarer: "Lad ingen sige når han prøves: 'Jeg prøves af Gud.' Med ondt kan Gud nemlig ikke prøves, og selv prøver han ingen med noget ondt." Gud står altså ALDRIG bag de onde ting der sker i verden omkring os. (Job 34:10-12) Han tillader dem; dét er korrekt. Men der er stor forskel på at TILLADE noget og at være ÅRSAG til det.
Forestil dig en klog og kærlig familiefar der har en voksen søn som stadig bor hjemme. Da sønnen gør oprør og beslutter at flytte hjemmefra, prøver hans far ikke at standse ham. Sønnen begynder at føre et udsvævende liv og kommer i vanskeligheder. Er hans far ÅRSAG til hans problemer? Selvfølgelig ikke. (Lukas 15:11-13) Gud stopper heller ikke mennesker som vælger at handle ondt, men det betyder ikke at han er ÅRSAG til de vanskeligheder de kommer ud i. Det ville derfor være uretfærdigt at give Gud skylden for menneskehedens problemer.
Der er gode grunde til at Gud har tilladt og stadig tillader menneskeheden at følge en forkert kurs, og som den vise og magtfulde Skaber behøver han ikke stå os til regnskab for disse grunde. Alligevel har han i sin kærlighed valgt at oplyse os om dem. Disse grunde vil jeg komme ind på senere, men du kan være sikker på at det ikke er Gud der er ansvarlig for vores problemer. Han er derimod den eneste der har givet os håb om en løsning på dem. - Esajas 33:2.
Gud er fuldstændig ren og hellig. (Esajas 3:6) Der er ingen ondskab at finde hos ham. Det er mere end man kan sige om mennesker, som kan være tilbøjelige til at blive korrupte. Og selv de ærligste myndighedspersoner kan sjældent rette op på de skader onde mennesker har forvoldt. Gud er derimod almægtig. Han både kan og vil råde bod på alle de skadelige konsekvenser ondskaben har haft for menneskeheden. Når Gud griber ind, vil han én gang for alle gøre ende på ondskaben. - Salme 37:9-11.
Hav en god dag.
tilføjet af

Den dag vil komme som veerne over den gravide kvinde...

Jeg giver dig ret i det du skriver..Det er kun for en tid at han vil tillade det der sker og så vil han gribe ind..
tilføjet af

nej

Gud er ikke ond - Gud eksisterer nemlig ikke. Det ses tydeligt med de tilstande vi har på jorden nu
tilføjet af

Er du sikker på det?

Hvorfor stiller du det ikke op som et spørgsmål, i stedet for at drage forhastede konklusioner? Hvis Gud er til, hvorfor tillader han så det onde?
tilføjet af

Følger du med?

Hav en god tur til Tyrkiet.
tilføjet af

Hun er vel ikke i tvivl

Er du i tvivl om, at Gud er til?
tilføjet af

Lige et øjeblik!

Du skriver:
------------------------------------------
Jakob 1:13 svarer: "Lad ingen sige når han prøves: 'Jeg prøves af Gud.' Med ondt kan Gud nemlig ikke prøves, og selv prøver han ingen med noget ondt." Gud står altså ALDRIG bag de onde ting der sker i verden omkring os. (Job 34:10-12) Han tillader dem; dét er korrekt. Men der er stor forskel på at TILLADE noget og at være ÅRSAG til det. http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=6&conference=217&posting=482601
------------------------------------------
Her laver du jo ikke mindre end to fejl, for at få din teori til at passe. For det første sætter du lighedstegn mellem lidelse/ondskab og fristelse. Det kan man da ikke! Der er ganske enkelt ingen der synes en Tsunami er fristende!
For det andet henviser du til Elihu's teori fra Jobs Bog- på trods af, at Jobs Bog er et stort opgør med denne teori- se evt: http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=6&conference=217&posting=482268
Kan du underbygge din teori, uden sådan at misbruge Bibelen?
Jeg kiggede lidt på sammenhængen i Jakob 1:13. Lad mig først lige citere det lidt grundigere:
------------------------------------------------------------ Jakobs Brev 1:13-15 -----------------------------------------------------------
Men ingen, som bliver fristet, må sige: »Jeg bliver fristet af Gud;« for Gud kan ikke fristes af det onde, og selv frister han ingen. Når man fristes, er det ens eget begær, der drager og lokker én; når så begæret har undfanget, sætter det synd i verden, og når synden er vokset op, føder den død Jakob 1:13-15
Fundet her: http://www.bibelselskabet.dk/danbib/web/bibelen.htm
----------------------------------------------------------------- Citat slut ---------------------------------------------------------------------
Så vidt jeg kan se, er Jakobs tese ikke, at Gud ikke står bag det onde, men at fristelsen stammer fra os selv. Der finder altså iflg Jakob ikke urimelige fristelser sted (Gud bliver eksempelvis ikke fristet af dem), men vi skal lære at styre vores lyster! Og det er jo en ganske anden historie, end at Gud tillader urimelige fristelser!
tilføjet af

Ja..jeg følger med..

Er opvokset i en kristen familie med bibelen som den røde tråd..
tilføjet af

Det er godt.

---
tilføjet af

Hvorfor vente

Hvorfor vente på at Gud gør noget ved elendigheden? Hvad med at tage sagen i egen hånd og gøre noget godt for menneskeheden? Det må da give mere selvtilfredsstillelse end at vente på noget andet tager over og klarer skærerne for én...
tilføjet af

Gud er kærlighed

Gud er kærlighed, og vises ved han tog vores synder på hans skuldre. Han tog personlig vores synd/ondskab på hans skuldre, og vi får soning ved ham. Men vi kan hver især kun sones individuelt og personligt, det skal være vores retfærdighed.
Men verdens retfærdighed skal vi ikke slippe for som menneskehed. Ånden azazel er derude, Gud har ikke skabt azazel, det har mennesket i forhold til gud, dem selv og verden (Summen). Der kan kun lægges til i den pulje.

Vi kan få soning for vores egen synder(ondskab), men i verden vil den ikke forsvinde.
Den værste fjende, er os selv, som individ og helhed. I vores liv nu, og efter.
Lad os dyrke Jesu Kristi istedet, gud´s frø og plante.
M.V.H
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.