Det undrer mig egentlig lidt. Mange, RIGTIGT mange af de danske reklamer produceres vha. de skuespillere, standuppere og andre, som optræder i underholdningsbranchen. Vi kender deres stemmer, deres mimik. Vi føler anti/sym- pati for dem, og forholder os på den måde til dem som kunstnere, mens de udøver et helt andet hverv, nemlig at udsende budskaber fra producenterne om at købe deres varer.
Dankerne har jo deres måde at gøre det på, og en helt særlig humor, som der nærmest er gået sport i at indfange på så kort tid som muligt, for det er et USTRYRLIGT godt middel til at videreformidle reklamebudskaber med.
Børn og unge har næsten gjort det til en disciplin at kunne dem allesammen udenad og kende dem så hurtigt som muligt. Ikke særlig tit kan de huske hvilken vare, det er der benytter hvilke skuespiller...det er noget, der foregår helt nede på det ubevidste plan....der hvor de GENKENDER den vare, som reklamen handler om. Så er der skabt synmpati...og dermed afsætning.
Det er den måde reklamen foregår på...og det er da ok, vi vil gerne have produktion, det er det DK lever af. Og vi vil gerne have humor, vi synes det er sjovt at rende og sige de samme ting, fordi vi har en fælles referance til noget der ligger et andet sted...noget vi husker fælles og kan sammen...Bittesmå, tynde tråde i et finmasket netværk, der hedder socialt samspil.
Så reklame er vel uskydlig underholdning, vi vil jo gerne alle de ting, der ligger i det...Det sociale, det sjove, forbruge varerne....genkende kunstnerne, der optræder i reklamerne...det er vel fint og godt?
Eller er det grov udnyttelse af uskyldige mennesker, der ikke aner, at de nu bærer producenternes ansvar videre for at skabe større afsætning?
Er reklame bare underholdning?....
tilføjet af vichri
Nej. Ikke "bare" underholdning
Men jeg tror man skal skelne mellem de reklamer, der bliver lavet for at få os til at skifte holdning til dette eller hint. Og så dem, som handler om afsætning af diverse varer.
Ingen kan vel have noget imod den med sikkerhedsselen, som har kørt det sidste stykke tid på tv2? Eller de reklamer, der forsøger at få os til at købe kondomer? osv osv....Jeg synes at det er en genial måde, at få folk til at tænke over tingene på.
Den anden slags reklamer derimod. Stiller meget større krav til vores kritiske sans. Netop fordi de går ind og bearbejder underbevidstheden. Har man børn, gælder det om, at få dem bevidstgjordt om mekanismerne i dem.....Ved disse reklamer er der ofte en MEGET kraftig manipuleren, hvilket kan gøre undertegnede rasende!
vichri
tilføjet af Shopper
Det er jo meget større
Det drejer sig jo ikke om tv-reklamer. Reklamer er blot et af de yderste og mest synlige led i en laaaaaaaang kæde.
Vi har et kapitalistisk samfund med alt det medfører på godt og ondt. Vores økonomi er baseret på et virkelig højt forbrug.
tilføjet af sanessa
Bevidsthed
Ja, du har ret i at det må være de voksnes ansvar at bevidstgøre de unge om mekanismerne i reklamerne. Det er faktisk meget vigtigt, for det er en meget stor del af det offentlige billede og rum...man må være klar over hvad det er, der sker, og hvordan. Og være kritisk!
Men det fungere jo optimalt, og jeg er da med på den, synes også det er skideskægt at rende og sige åndede ting. Og jo mere man kan sige sammen med ungerne, jo flere kommunikationsflader har vi til fælles.
Men jeg kan godt være lidt betænkelig ved, at de der meget bøvede typer i reklamerne bliver TRENDSÆTTERE. De er nok ment som "mindst mulige fællesnævner" , og det er altså underligt at det er dem der hitter, når producenterne skal afsætte deres produkter.
Den mest berømte af dem er vel Polle fra Snave...alle husker ham i anti/sym -pati...Jeg tror grunden til at vi husker netop ham, er at vi ikke kunne lade være med at forholde os til ham...enten syntes man, at han var SKØN, eller også at han var for knaldet...men derfor husker vi ham og hans "Sherifstjerne" (aaaurrw!!) ;o)
Der var også Gunnar og Minna.
Gør det noget ved vores identiteter? Det er IKKE efterstræbelseværdigt at repræsentere de typer...men hvorfor skal vi danskere fremstilles så komisk af producenterne, for at de kan få mulighed for at afsætte deres varer til os?
Der er noget ved det, jeg ikke helt kan gennemskue og som måske ikke er særlig betydningsfuldt...En måde der virker, på mig unde at jeg ved hvorfor...det er jo en klassisk definition på manipulation...men hvad er det jeg bliver manipuleret til? Det kan jeg ikke rigtig finde ud af....kan bare mærke, at jeg jo ikke kan tage ansvar for at redegøre for hvad der sker for min søn...for det er jo bare underholdning ik?
tilføjet af sanessa
Forbrug og afsætning
er jo også en grundpille i vores samfund...at reklkamere for produkter er vel i orden...især når det foregår på en sjov og underholdende måde ik?
Det er da ikke alle der har noget i mod et kapitalistisk samfund...så anerkender man vel også at der skal være en vis del afsætning, og forbrug for at holde hjulene i gang.
Er det ikke ok?
tilføjet af Anonym
nej det er ikke
hvis du ser på hvilken indflydelse den kaptitalistiske verdenanskuelse har på miljø, menneske tragdier, krige og menneskehjernesløvning i form af syge tvserier og reklamer...nej og atter nej..vi kan ikke holde til den udvikling..snart er de ikke mere olie og så kommer der kamp mellem KIna og amerika(danmark) om de sidste resourcer..så hellere et samfund/verden der tænker i helhed, medmenneskelighed og som vil arbejde med at være med naturen istedet for misbrug og og udslettende udnyttelse..hvis nogle bliver rige, bliver andre fattige...ikke mere sult og mere en end halv verden i lidelser..så nej og atter nej
tilføjet af nfha
Kønsdriskrimination.
Personligt føler jeg det dybt diskriminerende, at voksne mænd på min egen alder opfører sig som hjernedøde og imbecile sinker, når De prøver at sælge bredbånd og brød, og jeg kunne nævne mange flere eksempler.
tilføjet af sanessa
Meget rigtigt det der
Det er ikke at se på den menneskelige helhed. Min mening er også at reklamer reducerer mennesker til forbrugsdyr...jeg synes det er betænkeligt, og manipulerende.
Hvordan skulle man kunne mene og gøre noget andet, hvis man virkelig ikke gårt ind for det?
Bør man kunne vælge det til eller fra?
Prøv at forestille dig at reklamer var valgfri.
At du selv kunne vælge om du ville være tilhænger af forbruger mentaliteten eller ikke.
Vil du være modedyr og fokusere på de signalmæssige kvaliteter af det du køber? Vil du fokusere på de funktionelle værdier? Vil du vide en masse om de produkter du køber (problemerne med økologisk bomuldsproduktion?), vil du støtte nogle bestemte lande (fattige kaffe-bønder?)...Politisk (vil du støtte børnearbejde i 3. verdens lande? Og hvad er konsekvensen af IKKE at gøre det?)
Jeg tror vi forventer at reklamer er underholdning og lukker øjnene for, hvad det ellers gør ved os. Men det udelukker på ingen måde, det der så sker med os mens vi sover denne tornerosesøvn!
Det er den korteste vej at komme ud med et enkelt budskab på, men dem der producerer det budskab har jo forberedt det grundigt bagved, og ved udmærket godt at det ikke er spor enkelt at komme i forbindelse med forbrugernes underbevidsthed.
Men hvordan bliver det til bevidsthed...så vi bliver i stand til at kunne vælge til og fra?
Jeg synes det er svært at have en enkelt mening om...Hvoredan kan man have noget i mode det, uden at gøre noget ved det?
tilføjet af sanessa
Kan jeg GODT forstå
Det er irriterende at medlemmer af dette samfund i det hele taget i reklamerne fremstilles som sådan nogle bøvehoveder (synes jeg MANGE af dem gør). Det reducerer sgu da målgruppen til absolutely zero nada nothing...
Fortæller det lidt om, hvor de regner med vores intellgensniveau ligger henne?
Men de vil gerne have vores penge!
Synes det er uværdigt at reducere os, til imbecile forbrugsdyr, der kun kan forbruge ting, og ikke intereserer sig for en noget som helst andet...
tilføjet af melcor
Underholdningen..
Jeg tror kun underholdningen er en del af reklamerne, fordi det gøre dem 'lettere' at se på. Det fanger folks opmærksomhed mere, når noget at sjovt, og man bliver ikke så træt af reklamer.. ja man bliver ligefrem vild med nogen af dem! Og hvor tit har man ikke hørt 'har du set den og den reklame? Den er bare så sjov!' Og så går man hjem.. ser fjernsyn.. og når reklamerne begynder, så holder man lige et ekstra øje åbent for den beste reklame.
Det sker jo ikke med de mere kedelige og typiske reklamer. Tag for et eksempel reklamerne til div. rengøringsmidler. Hvor tit snakker du om dem med andre, hvis det da ikke lige er 'jeg HADDER de reklamer! De er så dårligt synkroniseret' o.s.v.
Det undgår producenterne jo ved at lave sjove reklamer, som tilsyneladende ligger mere vægt på underholdningen, og i længere sigt, er det dem som betydder mest. Det kan godt være at man ikke lige fanger budskabet de første par gange man ser dem, men hvis man kan lide dem, og syntes om dem, så ser man dem jo igen og igen og igen og igen.. og til sidst er budskabet bare printet fast, uden man selv lægger mærke til det. Det tager tid, men det er mere effektivt, en end reklamer, hvor budskabet 'stråler' ud af reklamen, uden egentlig underholdningsværdi (ugeblads reklamer, rengøringsmidel,..)
Det er også dér, at det begynder at blive 'farligt'. Når de bruger underholdningen på en sådan måde, kan man jo diskutere om det er etisk korrekt at gøre. Man kan jo hidse sig op og skrige om hjernevask og manipulation, men jeg tvivler på at det hjælper, før der kommer lov imod det. Før det ligefrem bliver forbudt ved dansk lov, tror jeg ikke at producenterne vil lade den kæmpe omsætnings effekt gå til spilde. Og hvordan skal sådan en lovgivning lyde? Det vil blive utrolig svært, hvis ikke umuligt, at pege lige præcist på hvilket punkt, hvilken detalje, det er der skal forbydes.
tilføjet af melcor
målgruppe?
Jeg syntes nu de er sjove, de reklamer. ADSL reklamerne, for et eksempel, med ham faren som ringer rundt og nynner en eller anden sang.. Jeg syntes det skægt! Måske er det mere min målgruppe, de forsøger at ramme, og ikke den lidt ældre generation (no offence!)?
Reklamen med brødet, hvor han går rundt og laver om på ordene i dagligdagen til bager-releterede ord.. den er da ok sjov.. ikke den sjoveste.. jeg kan også få nok af ham, som hans kone og børn gjorde i en af reklamerne! Men jeg tror så heller ikke jeg er i den målgruppe.
Anyways, reklamerne må jo ramme den rigtige gruppe, eller give den rigtige effekt, for de bliver jo ved med at køre på det samme princip, samme plot, og samme skuespillere..
tilføjet af speedygonzales
Hønen eller ægget?
Hej ½evil, et indlæg jeg sagtens kan følge. Men lige en lille detalje. I Minna og Gunnar reklamen handlede det sig om to skuespillere som var etablerede i vores sind.
Med Polle fra Snave var det reklamen som gjorde ham kendt? Først efter han havde opnået kultstatus blev der lanceret en film med ham i hovedrollen?
Mvh SpeedyG
tilføjet af speedygonzales
Farligt?
Hej Talant
Jeg har mulighed for at se norsk TV3. Jeg siger dig at vi her i Danmark vil få meget svært ved at opnå den underholdningsværdi som de norske reklamer har. Det er simpelthen hylende skægt at se norske reklamer.
Jeg tror at det siger meget om samfundet, da den måde reklamer bruges afspejler dette. Humor er en god sælger, og jeg ser intet illegitimt i at bruge humoren.
Det er min opfattelse at netop "skæve personager" sælger bedst. En fyr med en næse der er skæv som tårnet i Pisa, eller en kvinde som ligner et mellemsvært trafikuheld. Om det så er etisk korrekt skal jeg afholde mig fra at udtale mig om. Men mine hæmninger for at grine af noget politisk ukorrekt, falder i grad med at underholdnings værdien stiger.
Det siger så mere om mig end om produktionen. Men vi er da alle enige i at det er afsindigt sundt at grine?
Mvh Speedy
tilføjet af speedygonzales
Selvhøjtidelighed
Jeg er på samme hold Talant. Jeg kan grine over den far der står og kommenterer en fodboldkamp via telefonen fordi sønnen som har brækket benet skal føle sig "med"?
Det kan da godt være at det siger noget om mig, men so be it. Jeg er ikke mere selvhøjtidelig end at jeg kan grine over platte ting, og tillader mig det.
Vort samfund er ikke altid lige komiskt, men behøver vi at reagere derefter? Jeg vil have lov til at grine røven i laser over noget plat. Som den med hunden der tisser på en blå bil, og så selv bliver gjort våd. Det er plat, ja næsten latrinær humor - men for saden da hvor er det sjovt.
Speedy
tilføjet af melcor
Bestemt sundt at grine!
Det jeg mente med at det begyndte at blive farligt var, at producenterne gør det jo ikke (udelukkene) for at undeholde os. De gør det for at sælge deres produkter, og de bruger humor til at manipulere med os (hvis man vil gå hen og bruge så skarpt et ord).
Men klart, reklamer skal være sjove, ellers gidder folk jo SLET ikke at se på dem :)
tilføjet af sanessa
Humor
Jamen jeg synes da også han er herlig...Det er ikke det jeg mener. Jeg var da nok også Polles største fan! Han var bare for sød og dum på samme tid...han rørte mig!..."Sonofon Godaften...Ja, Polle...nu skal du høre" Det lød smadder sympatisk og hyggeligt...SÅ købte jeg også Sonofon...kunne ikke rigtig forklare hvorfor...gjorde det bare.....
Og det er sgu da DET Speedy! Typerne i reklamerne findes jo nok ikke sådan helt 100%, og det ER måske også skudt HELT, forbi at forstille sig at det er MÅLGRUPPEN de fremstiller på den måde....Men målgruppen rammes af de figurer, for vi FØLER et eller andet for dem!
Og Det være sig Polle fra Snave OG Gunnar og Minna...for det er figurerne, der bærer budskabet.
Det er rigtigt at Polle først blev kendt da han var reklame-objekt, og at Kirsten Lehfelt og Niels Olsen var kendt fra andre sammenhænge og derfor havde et stærkt forspring i forhold til at viden publikum/forbrugernes sympati...Men det er de personer, de spiller der bærer budskabet, og det gør de via sådan nogle knaldede figurer, vi føler noget for...
Der er åbenbart ikke en kobling i vores hoveder i mellem ham der, den lidt naive og temmeligt kixede far, som prøver at skabe fodboldstemning hjemme ved hans tilskadekomne søn, ved at ringe på en telefonboks...og så os forbrugernes identitet...det ER nok ikke OS de fremstiller...men det er fandme da det produkt vi køber. Og vi køber det fordi vi har sympati for den figur der formidler budskabet til os.
Jeg har ikke en skid i mod den slags reklamer...synes de er NOGET (nej ULTRA meget) federe end Riessen-chokolade-dårligt-synkroniserede-krumme-tær-stemning-hos-morfar reklamerne FUUUUCK eller RENGØRINGSMIDLERNE...jeg hader dem! Jeg kan virkelig lide de humoristiske reklamer...og vi KAN jo ikke vælge dem fra vel?
Så kan vi jo ligeså godt få dem, som vi vil have dem...og jeg synes at danskerne har en fed humor....
Jeg gad sgu godt se norsk TV...den norske humor er ofte meget mere sort, tør og utilgængelig end danskernes! Men jeg gider altså ikke ligefrem at se norsk TV..bare for at spotte deres reklamer ;o)!
Men personligt kunne jeg godt tænke mig noget mere oplysning om produkterne i reklamerne....
Hvorfor er økologiske varer nogengange IKKE så fedt feks.?
Hvorfor er det forkert at bruge KEMISKE produkter, for hvad er biologiske produkter andet end kemi? Mener man ikke i virkeligheden INDUSTRIELT fremstillede produkter og at risikoen ved benytte den betegnelse er, at der opstår en uheldig kobling om at vi faktisk hellere bør afstå fra at forbruge varer, produceret i industrien? Og at det igen ikke er hensigtsmæssigt for et samfund er er produktorienteret?
Jeg synes rekalmer og firgurerne de anvender er helt ok...der mangler bare en masse viden bag det
tilføjet af sanessa
Og ham med brødet...
jeg ved sgu ikke hvem han rammer...men jeg er vild med det forhold han har til knægten! Det virker bar så hyggeligt...så har de sgu da ramt målgruppen TOTAL PLET...for jeg er moren...det er ´mig der køber brødet...til min knægt og hans far (sådan i teorien ihvertfald)...Men det er da sådan man gør!
Så blev jeg også klogere idag...tak for det! :o)
Og det var vel egentlig mest Talant der snakkede om ham med brødet.....så den er vel til dig Talant ;o)
tilføjet af speedygonzales
Kan jeg faktisk godt...
Hejsa ½evil
Faktisk kunne jeg godt tænke mig at jeg kunne smide alle hæmninger og så lave den stunt som faren der ringer til sønnen med det brækkede ben.
Og ja.."Werthers Echte" og "SchokoRiessen" er bare for meget.
Om man kan identificere sig med de som bærer budskaberne eller ej, så er det effekten der er det afgørende.
Er der noget jeg ikke kan udstå, så er det de reklamer hvor jeg først 10min efter at have set dem, får forklaret dem af mine omgivelser før jeg selv fatter dem. Jeg husker specielt Carlsberg Kurvand reklamerne. Jeg fattede dem simpelthen ikke. Og deri lå deres styrke, at man huskede dem fordi man følte sig dum og fatsvag :o)
Og ja, jeg er helt igennem enig.
SpeedyG
tilføjet af speedygonzales
"Fortsat god bag"...
er plat, sexistisk og meget lidt smigrende for os mænd. Men i guder hvor er den go.
Og alle reklamers moder "Squash" reklamerne var ENESTÅENDE gode. Jeg har så set "the making of" og jeg må indrømme at jeg nok aldrig har grinet så meget som at se de to totalt kiksede århus konduktører køre den FOR fedt af.
Speedy
tilføjet af melcor
Selvfølgelig..
Jo, det er jo logisk nok at foretrække at grine over en reklame! Men producenterne udnytter det.. det er det der kan gå hen og blive farligt. Ikke et ondt ord om selve humoren i reklamerne! Jeg er lykkelig over at de er der. Tænk på hvor ekstrem lange 5 min. pludselig vil blive, hvis der kun er de kedelige dårlige reklamer?
Og, jeg tog ikke dit indlæg som kritik ;)
tilføjet af sanessa
Du har helt ret ;o)
DET er sgu da underholdning...det er også reklame, jaja det ved vi godt...men det er altså OGSÅ sjovt og underholdende.
*SMILER MEGET*