Et møde med det offentlige
Den offentlige sektor får for ofte udskæld for at levere en dårlig service, ikke bare i medierne hvor folk fortæller om deres uheldige oplevelse med mødet med det offentlige system, men også når man hører folk på gaden tale indbyrdes. Og ja der er tilfælde hvor kritikken er berretiget men omvendt er det sjældent man hører om de tilfælde hvor folk har fået en god service og en god behandling. Det er jo ikke fordi de ikke findes, men det er bare lettere at huske de negative oplevelser. Derfor synes jeg det er på tide at fortælle om et positivt møde med det offentlige system som en bekendt af mig har fortalt mig.
Hun var netop blevet skilt og var lige flyttet i ny lejlighed med sin lille datter. Hun skulle egentlig bare på den lokale kommune for at ansøge om boligsikring, men som samtalen skred frem kom hun ind på at hun var blevet skilt. Borgerrådgiveren spurgte om hun havde udfyldt nogle skemaer om børnetilskud osv. nu da hun var blevet alene med datteren. Det havde hun ikke da hun ikke vidste at man kunne få alle disse ting. Hun havde aldrig været i den situation at være alene med sin datter. Medarbejderen sørgede nu for at finde alle de skemaer der skulle udfyldes og da de lå der på bordet så det meget uoverskueligt ud. Men borgerrådgiveren gav sig tid til at hjælpe med at udfylde alle disse skemaer så det hele blev korrekt og sørgede også for at de medarbejdere der skulle behandle dem, fik dem med det samme da der var tidsfrister på noget af det.
Det er det jeg vil kalde god service. Hvis ikke borgerrådgiveren havde været opmærksom kunne det have resulteret i at hun kun havde fået udfyldt sit boligstøtteskema og intet andet. I stedet gik hun hjem med en følelse af at være blevet behandlet godt og havde fået en god service og vejledning om noget hun slet ikke vidste eksisterede.
Så lad os ikke glemme de gode oplevelser og kun huske de negative for det kan jo være at solen måske skinner lidt mere og fuglene synger lidt dejligere hvis vi husker på de positive ting og gemmer de negative lidt væk.
Hun var netop blevet skilt og var lige flyttet i ny lejlighed med sin lille datter. Hun skulle egentlig bare på den lokale kommune for at ansøge om boligsikring, men som samtalen skred frem kom hun ind på at hun var blevet skilt. Borgerrådgiveren spurgte om hun havde udfyldt nogle skemaer om børnetilskud osv. nu da hun var blevet alene med datteren. Det havde hun ikke da hun ikke vidste at man kunne få alle disse ting. Hun havde aldrig været i den situation at være alene med sin datter. Medarbejderen sørgede nu for at finde alle de skemaer der skulle udfyldes og da de lå der på bordet så det meget uoverskueligt ud. Men borgerrådgiveren gav sig tid til at hjælpe med at udfylde alle disse skemaer så det hele blev korrekt og sørgede også for at de medarbejdere der skulle behandle dem, fik dem med det samme da der var tidsfrister på noget af det.
Det er det jeg vil kalde god service. Hvis ikke borgerrådgiveren havde været opmærksom kunne det have resulteret i at hun kun havde fået udfyldt sit boligstøtteskema og intet andet. I stedet gik hun hjem med en følelse af at være blevet behandlet godt og havde fået en god service og vejledning om noget hun slet ikke vidste eksisterede.
Så lad os ikke glemme de gode oplevelser og kun huske de negative for det kan jo være at solen måske skinner lidt mere og fuglene synger lidt dejligere hvis vi husker på de positive ting og gemmer de negative lidt væk.