SuperDebat.dk > Politik & Samfund > Trafik & transport
24tilføjet af LangsomBilist
For hurtigt på landevejene
http://jp.dk/indland/trafik/article1596482.ece . Hvorfor bliver vi ved at køre for stærkt, selvom alle tal viser, at det er en dårlig idé? Der er jo næsten ingen, der kører 80km/t på landevejene, selvom den tid man kan spare ved at køre hurtigere er minimal, fordi man når man kører for stærkt ofte skal overhale langsommere trafik.
Hvorfor kører du for stærkt? Er du en bedre bilist end gennemsnittet? Accepterer du den ekstra risiko ved at køre stærkere, eller mener du bare ikke der er nogen?
Det er også sjovt, at hvis man kører 100km/t på en landevej er det ikke noget folk rynker på næsen af, men hvis man kører 80km/t med 1 promille i blodet er man et kæmpe røvhul, selvom den ekstra risiko vel i virkeligheden er omtrent den samme.
tilføjet af ernst_kolding
Jeg støver lige min glorie af
Jeg overholder færdselsloven, kører ikke hurtigere end tilladt.
Jeg kan ikke se andet end, at de extra 20 km i timen betyder noget højere brændstofforbrug og på de ture jeg kører dagligt bliver tidsbesparelsen pr tur max. 10 -30 sekunder, jeg kan jo ikke køre hurtigere end dem foran mig 😉
Jeg kører omkring 350 km hver dag i taxa'en, men jeg kan nok ikke spare mange sekunder hver dag, men jeg kan undgå at blive stresset af langsomme bilister, jeg når det hele med de 80 km/t jeg må køre på landevej og de 110 km/t jeg må køre på motorvej.
Og nej, jeg er ikke en bedre bilist end andre, jeg har bare ikke så travlt, jeg skal nok det jeg skal i løbet af dagen.
Til syvende og sidst, det eneste jeg rent faktisk skal nå her i livet er, min egen begravelse, og så længe mit helbred er rimeligt, kan min egen begravelse komme tidligt nok.
Med langsommelig hilsen
Ernst
tilføjet af Mjølner.
Du har ret.
Der er næsten ingen der kører 80 Km/t på landevejene..... de fleste kører kun 70 Km/t!.... måske var det en ide' at få kontrol af speedometer på synslisten !....... i byerne derimod, er det helt anderledes !.... der kører dem der kører 70 Km/t på landevejen ofte både 80 og 90 Km/t.............. underligt. 😕
tilføjet af Anonym nr. 2000
Alt er relativt
Når man snakker om at køre for hurtigt, kommer det an på i forhold til hvad. Jeg kører gerne 90-110 km/t på landevejen hvis jeg vudere at forholdene tillader det. At hastighedsgrænsen pt. er på 80 km/t er en politisk beslutning og ikke en gylden grænse for hvornår det går for hurtigt eller for langsomt.
Jeg mener at mange ting har betydning for hvor grænsen for "for hurtigt" og "for langsomt" går. Det er blandt andet bilens køreegenskaber, vejrforhold, bilistens evner, vejens beliggenhed og mange andre ting.
Acceptere jeg risikoen ved at køre hurtigere end 80 km/t... ja, det gør jeg, samtidig med at jeg acceptere risikoen for at køre hurtigere en 70 km/t og 60 km/t hvor hastighedsgrænsen lige så godt kunne have ligget hvis det var andre politikere der skulle bestemme.
tilføjet af LangsomBilist
87km/t
Ifølge artiklen er gennemsnitshastigheden ellers 87km/t...
Men ja problemet er da også stort i byerne. I byerne går det dog så langsomt, at de fleste uheld ender uden dødsfald. Jeg mindes en statistik om, at 80% af dødsulykkerne sker på landevejene. Vil lige forsøge at grave den frem.
tilføjet af LangsomBilist
Egen vurdering.
Selvfølgelig er der ingen magisk grænse, men 80km/t er den grænse demokratiet har fastsat, så er det vel rimeligt at følge den?
Når du vurderer at forholdene tillader det... Hvorfor er din vurdering bedre end den professionelle vurdering, fra dem der har fastsat fartgrænserne?
Hvad mener du om grænsen for alkohol i blodet ved kørsel? Der er jo heller ingen magisk grænse. Måske jeg skal have en promille på 0,8 for at have reaktionsevner som en 70-årig mand - er det så i orden, at jeg kører med 0,8 promille i blodet?
tilføjet af LangsomBilist
2 ud af 3
http://www.vejdirektoratet.dk/dokument.asp?page=document&objno=172618 . Det var ikke helt 80%, men 2/3 af ulykkerne. Folk dør fordi de tror de har styr på de ekstra 10km/t, men pludselig kommer der en bil ud fra en usynlig sidevej, og så kan alverdens køreteknik ikke redde en, men lavere hastighed kan...
tilføjet af ernst_kolding
Ejj langsombilist
stil nu ikke spørgsmål som kræver tankevirksomhed, det er jo ikke danske bilisters stærkeste force 😃
tilføjet af m47
Hjernedød tankegang!
Må give den langsomme billist ret!
Du har ret til at tænke og vurdere alt hvad du vil!
Men du har fandme at rette dig efter lovgivningen, uanset om du er enig i den eller ej!
Det kunne være et kønt anarki, hvis vi hver især "vuderede hvad der var forsvarligt!"
Så skulle vi måske selv "vurdere", om en pige på 11 år er moden nok til seksuelt samkvem med en voksen mand? 😮
Så skulle vi måske selv vurdere, om man kan køre bil efter en god flaske rødvin? (Man er jo rutineret og erfaren, ikk?) 😮
Så skulle vi måske også selv vurdere, og butikstyveri under 200 kr. hører til bagateller, som så er OK? 😮
M47
tilføjet af Anonym nr. 2000
Jeg synes det er
et sundhedstegn at tænke og vurdere selv i langt de fleste tilfælde. Jeg følger ikke blindt samtlige love/regler/forbud, men mener stadig at være hensynsfuld og anstændig.
Mine vurderinger er lige så gode som alle andres og omvendt.
Kan godt gå med til 0.8 promille... det var forøvrig også bødegrænsen for en snes år siden. Hvad har ændret sig siden da. -Navnene på politikerne måske!
tilføjet af LangsomBilist
Kvalitet af vurderinger
Jeg er grundlæggende uenig i, at alles vurderinger er lige gode. I mange situationer bør man følge andres vurderinger, når det handler om egen og andres sikkerhed. Det udelukker ikke at tænke og vurdere selvstændigt. Jeg har jo også selvstændigt taget stilling til, at jeg nok er bedst tjent med at følge de fartgrænser, der er fastsat af andre.
Jeg må indrømme, at jeg i mine yngre år, gjorde nogle ting på vejene, som jeg ikke er stolt af - også værre end at køre 100km/t på en landevej. Gad vide hvor stor en del af den mandlige befolkning, der deler mine synder.
tilføjet af bøde
du får en bøde for 1 kmt over tilladte
du får en bøde for 1 kmt over tilladte
tilføjet af LangsomBilist
Hehe
I øvrigt har jeg lagt mærke til, at taxachauffører de senere år er begyndt at køre langsommere? Det er efterhånden flere år siden, jeg er blevet udsat for en ung mand, der kører 140km/t på ringvejen i Århus. Er der sket et kulturskifte? Har synderne fået en opsang? Eller er det bare mig, der har været uheldig tidligere?
tilføjet af bøde
du skulle ikke eje bil
du skulle ikke ha lov til at eje bil med den underlige holdning du har.
tænk dog på andre mennesker end dig selv, hr selvoptaget!
heldigvis viser statistiker at det er eneulykker det ender med for sådan nogen som dig
tilføjet af komododragon
Det er ikke helt løgn
kører man ikke 120 km/t på landevejen går der ikke mange minutter før men har en eller anden agressiv chimpanse liggende lige i røven.
80 km/t er måske en anelse for lidt på lige strækninger. For et bruge en slidt frase burde vi gøre som i sverige. Her må man køre 110 på gode og lige strækninger, men omvendt har de sat "stærekasser" op på farlige strækninger.
Vi kunne gøre det samme. Graduere fartgrænserne efter forholdene og sætte fotofælder op på de farlige steder. Men det betyder samtidig at reglerne bør ændres, således at ejeren af bilen er ansvarlig og dermed ikke mere fis med den sag.
Åbenbart er perletiet blevet overbebyrdet med sager om danskere der har kørt råddent i Norge og Sverige. Så reglerne må tilsyneladende forenkles, således at når stærekassen knipser en bilist, så ryger regningen direkte til bilens ejer. Det kunne for den sags skyld gøres 100% computerstyret uden menneskelig indblanding. Hurtigt, nemt og effektivt.
tilføjet af komododragon
Lidt fysik
Bilens kinetiske energi stiger ikke liniært med hastigheden. Den stiger som kvadratet på hastigheden?
Kinetisk energi er et fint ord for bevægelsesenergi. Bevægelsesenergien i en bil der kører 100 km/t er voldsom. En bil vejer typisk et ton!
Nu bliver det så lidt kinesisk. Fart er relativt og dermed også bevægelsesenergi. Kører du frontalt ind i en modkørende bilist og du kører f.eks. 120 km/t og han kører 90 km/t så svarer det til at du kører med 210 km/t ind i en holdende bil. Den kinetiske energi der frigives er tilsvarende enorm!
Når du må køre 130 km/t på motorvejen men ikke på landevejen så er der naturligvis en årsag til det. På motorvejen har du ikke modkørende trafik, det har du på landevejen. Det værste der kan ske på motorvejen er at man kører op i en holdende bil i en kø. Det kan bestemt være galt nok, men et sådant sammenstød er ikke tilnærmelsesvist lige så voldsomt som en overhalingsulykke på en landevej.
Her har du bl.a. årsagen til at det er meget sikrere at køre på en motorvej end på en landevej.
De danske landeveje er veritable slagtehuse. Mellem 400 og 500 mennesker bliver slagtet hvert år i trafikken. Det er mere end en dræbt i trafikken om dagen.
Det er en meget stor ofring af menneskeliv når man tænker på at det i bund og grund kun handler om at transportere sig. I andre sammenhænge ville man aldrig acceptere så store tab af liv.
Når man ser på hvordan der bliver kørt derude, er det tydeligt at det især er eftermiddagstrafikken der er helt i hampen. Folk stresser hjem og tager chancer og sætter deres eget og andres liv på spil for at komme 10 mitutter før hjem...sølle 10 minutter!!
Her den anden dag så jeg således en eller anden ung knøs i en gammel golf, overhale en hel stripe biler der lå bag en lastbil hvor jeg også lå. Han var vel 2 sekunder fra at knalde ind i en modkørende lastbil. Havde han kørt ind i den, havde måttet skrabe ham op fra vejen! Jeg må nok indrømme at jeg et splitsekund var sikker på at jeg ville komme flere timer senere hjem fordi jeg skulle vidne i en dødsulykke.
tilføjet af LangsomBilist
Hurtigere strækninger
Du har givetvis ret i, at der er nogle strækninger, hvor man sikkert kunne hæve fartgrænsen. Der findes jo allerede nogle motortrafikveje, hvor man må køre 90km/t.
Jeg mener dog ikke, det har så meget at gøre med om vejen går lige ud. Forskellen på motortrafikveje og almindelige landeveje er, at der ikke er nogen mindre sideveje til motortrafikveje, og man risikerer ikke at møde cyklister eller fodgængere. Kort sagt færre variable udenfor bilistens kontrol, og derfor mulighed for at køre stærkere.
tilføjet af komododragon
Lige strækninger giver et godt overblik
og man kan se om det er forsvarligt at overhale eller ej.
En af de farligste veje i landet er rute 15 ud på djursland. På et tidspunkt går den fra et være motorvej til at blive motortrafikvej. Denne motortrafikvej er imidlertid anlagt i en motorvejstraché fordi den blev lavet til at den senere nemt kunne udbygges til motorvej hvis der bliver behov for det. Dvs. at den har lange bløde bugtninger. Tilmed er den meget trafikeret. Denne kombination gør at folk kører stærkt samtidig med at de ikke kan se modkørende biler i det fjerne.
På et tidspunkt var den en ren slagtemaskine og man var derfor nød til at gøre noget. Man må idag ikke overhale på lange strækninger og nogle steder har man så gjort den 4 sporet så folk kan overhale.
Læren af det er nok at der er stor forskel på hvordan man anlægger motorveje og landeveje.
Motorveje må gerne have bløde kurver og man vil helst ikke lave dem alt for lige fordi det øger risikoen for søvnulykker.
Omvendt skal landeveje gerne være så lige som muligt fordi overskueligheden her er i højsædet.
tilføjet af Mjølner.
Bilisterne kunne jo.
Også lære at læse trafikken, og tumperne kunne lære at overholde deres vigepligt, huske korrekt tegngivning, og lade være med at køre over for rødt, lade være med at sidde og sms'e og andre underlige ting...... undrer mig ofte over hvor mange dødsfald den ensidige hastighedsdebat har kostet !........
tilføjet af guldfinn6340
Så tabte....
du den debat.
tilføjet af guldfinn6340
Udover teoretiske.....
beregninger, kunne du så ikke lige forklare hvordan det kan være at en hastighed kan være farlig i Danmark, når den ikke er farlig i Tyskland?
Veje af en beskaffenhed der kun lige til øllet undgår en nedsættelse fra 80 km/t til 70 eller 60 km/t kan raskvæk køres med 100 km/t i Tyskland.
Har du en logisk forklaring på det?
Gerne en der strækker sig længere end politisk fartforskrækkelse.
tilføjet af Taxachaufføren
Nogen lande veje
Er umulige at køre hurtigere end ti km/t under det tilladte.
Veje i byerne hvor hastighededs begrænsningen er 60 eller 70, kan man sagtens kører som på en motorvej,(godt udsyn, nogen steder op til tre vejbaner, stor cykel sti og fodgængerfelt i siderne) men man gør det ikke, disse veje er guldgruber for hastigheds kontrol.
tilføjet af Taxachaufføren
Det handler om de andre
Vi køre ikke pænere, det er de andre som kører være end os 😉.
Joke, med et lille gram af sandhed 🙂 .
Vi tænker mer på grund af klippene
tilføjet af Taxachaufføren
Det handler om kultur
Tyskerne har generelt en bedre kørelses kultur end os, og deres veje er bygget til højere hastigheder, som de Danske veje ikke er.
Et år for mange år siden, før man indførte blink ved vognbane skift i DK, så jeg nogle uhyggelige ting på de tyske motorveje, 9 ud af 10 uheld på dem, var det folk med Danske nummerplader der havde skyld i.
tilføjet af komododragon
Du søger en logisk forklaring på...
at reglerne for fartgrænser er forskellige i Tyskland og Danmark.
Beklager Finn, en sådan forklaring kan jeg ikke give dig, da politik sjældent følger logiske regler.
Så du må nøjes med det næstbedste:
Nu mener jeg at det er sådan at fartgrænserne i Tyskland håndhæves strengere end i Danmark. Derudover ved jeg at tyskere kører pænere end danskere og respekterer i vid udstrækning færdselsreglerne - hvilket danskere kun nødigt gør.
Herhjemme er gennensnitsfarten på landevejene ca. 90 km/t og dette inkluderer vel og mærke snoede landeveje og landeveje med mange sideveje. På lige strækninger er gennemsnitsfarten næppe under 100.
Så siger du at "Veje af en beskaffenhed der kun er lige til øllet undgår en nedsættelse fra 80 km/t til 70 eller 60 km/t og kan raskvæk køres med 100 km/t i Tyskland."
Beklager Finn, men det passer altså ikke. Der er massevis af landevejstrækninger i Tyskland hvor der er skiltet med 80 og 60 km/t.
Forskellen er at tyskerne har gradueret hastighederne hvilket vi ikke i så høj grad har.
For min skyld kan vi godt kopiere dette hvis man samtidig kopierer den strengere håndhævelse af færdselsloven man også kender fra disse kanter - her iblandt stationære fotofælder.
Myten om Tyskland som den nybagte brian-bilists paradis hvor man køre som død og helvede, så længe du kan holde bilen på vejen og stemplerne ikke flyver op igennem motorblokken, har ikke meget hold i virkeligheden.
Endelig må du jo heller ikke glemme at fartgrænser ikke er til for at du skal holde din bil nede på en hastighed hvor den ikke skrider af vejen i svingene. De er til for at du kan nå at reagere på noget uforudset - f.eks. en eller anden tåbe der foretager en hazarderet overhaling.