6tilføjet af

Fremtidens biler og energikilder

Hvordan skal vi klare fremtidens krav om miljø og transport. Her tænker jeg både på selve energien of energiforsyningen.
El-Biler er jo en genial opfindelse.. Man kører på arbejde og kommer hjem igen, og sætter sin bil til opladning så den er klar til dagen efter... Men hvad sker der når der er 2 millioner el biler der sættes til opladning mellem kl. 17 og kl. 19.. Tvivler på vores infrastruktur kan klare at levere så meget strøm på een gang.
Så er der brint, hvilket jo er genialt. Det kan laves hele døgnet eller når der er mest energi (vind, bølger og hvad der ellers er. Men hvordan skal det transporteres så det er sikkert? vil folk få forfrysninger, forbrændinger og hvad der ellers kan ske med dagligdags ulykker og mindre uheld. Og hvor stort tab vil der være til rummet osv fordi brinten ikke er bundet kemisk. (Noget brint vil smutte ud, det er nemlig noget af det brint er aller bedst til men er det overhovedet et problem?)
Alkohol er fint, men det skal laves af eet eller andet, og de fleste metoder bruger noget der er dyrket på een eller anden måde. Hvor store arealer skal der opdyrkes afh. naturligvis af hvor meget der bruges under kørsel.
Der snakkes meget om den ene eller anden anden energikilde til transport m.m. Men selv tror jeg fremtiden bringer en bred vifte af forskellige muligheder som vi kan vælge imellem. Men er der nogen der tænker over hvordan vi skal styre det (Jeg tænker på at der ikke er noget der forhindrer alle i at købe en elbil, tage dem med hjem og starten med at lade den op kl.17 - alle sammen på een gang... Hvorefter el-nettet bliver lagt ned).
Hvad gør vi, hvordan styrer vi den udfordring osv. Og kan vi overhovedet det når det kommer til stykket...
Hvad mener i?
tilføjet af

Spørsmål til Motorsvinet !

Pent! godag! Motorsvind.
Det er godt nok et inddiskret spørsmål, det skulle vel ikke være så tilfeldig at du
har tilbragt et par timer ude på den blå hylle nede i kælderen?!.
MVH Tanktopsrotten
tilføjet af

Brint kan nemt og sikkert transporteres

Folk fra DTU har opfundet brintpillen.
tilføjet af

El biler er eneste fremtid

Brint som drivmiddel er en døgnflue, det kræver mere energi at spalte brinten end der kommer ud af det.
Om få år ser vi de første lastbiler som er drevet af flydende naturgas, hvilket er langt mere miljøvenligt end olie. Den nemmeste måde at lave brint er ved at bruge naturgas og da det er nemmere at bruge gassen direkte er det indlysende vel logik.
El biler og især når batteriteknologien for alvor får sin renæssance er eneste fremtid. Hvorfor skulle nettet blive lagt ned af ekstra forbrug? Det bryder jo heller ikke sammen fordi folk laver mad samtidig. Derudover kan opladninger sættes til at lade om natten hvor forbruget i forvejen er lavt. Med nye batterier vil opladningstiden blive stærkt reduceret.
Når nye kraftværker skyder op som ikke udleder CO2 eller andet, fx når fusion tæmmes, er energiudbuddet nærmest uudtømmeligt. Jeg forudser en elpris på noget nær 0kr.
tilføjet af

Methan og el-nettet

Det med energiforbrug ved brint-fremstilling er jeg helt med på, det er nogle af de ting jeg også tænker på når jeg hører folk snakke om at brint er fremtidens energi.
Men, brint har jo den fordel at det produceres når man fx har strøm i overskud og så kan det gemmes til man har brug for det. Det kan man ikke med energi direkte fra fx en vindmølle. Yndermere er det muligvis en forholdsvis ren forbrænding der er ved det, og det er nole af de ting som man gerne ser i byerne. (Når jeg siger muligvis, så er det fordi man normalt taler om at ilt og brint danner vand, men det kan også lave mange andre sjove ting, brintoverilte (som så kan spaltes hvis der er noget mangandioxid som det ledes igennem)). Ydermere kunne det tænkes at der kræves færre ressourcer at oplagre energien i form af brint frem for i batterier (Et hulrum med passende vægge kan måske laves billigere end indholdet af et batteri).
Hvad ang. naturgas, så er det korrekt af man kan køle om komprimere det, og så have det i en tank i bilen/lastbilen. Men spørgsmålet er så, og det er effektivt og praktisk nok, eller skal der være en stor tank, skal denne holdes kold - og hvordan skal den så køles. Mig bekendt sendes der naturgas rundt i verden i tanke med flydende naturgas, men denne skal køles undervejes hvilket gøres på forskellig måde - fælles for dem alle er at det enten kræver energi eller der giver et tab at gassen (Man kan tage lidt af trykket hvilket får det til at småkoge - hvilket kræver energi som går at væsken holdes kold - ganske som vand køler når det fordamper).
Et alternativ kunne være dimethyl æter, som der i forvejen er busser og lastbiler der kører på. Det er effektivt, men tanken kan stadigt kun indeholde en mindre mængde energi end for eksempel diesel.
I øvrigt er vores forekomster af naturgas ved at løbe tør, og vi vil jo i følge statsministeren gerne være uafhængige af fossile brændstoffer. Så jeg går ud fra at du mener naturgas/biogas (Det har tæt på den samme sammensætning, god med lidt forskelle i lidt ekstra indhold i naturgassen af andre forbindelser end metan).
Diesel kan i øvrigt også laves syntetisk, det prøves fx af i Finland. Det kan også laves af biobrændsel hvis man har lyst til det.
Ja, bilerne kan sættes til at oplade om natten (Hvor det siges at vindmøllerne kører mest), men vi har ca. 1,8 millioner biler i dk. Så det vil give nogle voldsomme spidsbelastninger på systemet, så måske skal batterierne i virkeligheden ikke lade for hurtigt, eller måske skal man kordinere det på een eller anden måde - men hvordan.
Min tanke er at hvis der er et problem med energiforsyningen (Og det kunne jeg snilt forestille mig der bliver, for der kommer til at blive trukket en masse strøm på een gang) så bør man måske overveje at få det løst teknisk nu, inden der er for mange der får sig en lille el-bil og vi alle får et elnet som i Indien hvor de regelmæssigt afbryder strømmen i et område fordi der er nogle andre der skal bruge strøm.
Og hvad med el-afgifterne. Det kunne være een af de faktorer der kan så folk til at kigge efter andet end el som drivmiddel.
Det med fusionsenergi kommer vi jo nok til at vente nogle år endnu med. Iter reaktoren forventes først færdig om ca. 10 år, og den er ikke til kommericielt brug, men et rent forsøg der skal vise om/at det kan lade sig køre at producere mere energi end man putter i processen og så man har nogle data der viser om det overhovedet kan betalesig. Hvad et kommercielt anlæg vil komme til at koste vil tiden vise, men de vil nok ikke være billige (Iter er anslået til at komme til at koste omkring 5 milliarder euro mig bekendt).
tilføjet af

Jaaa

Men hvor store er omkostningerne ved at transportere det på den måde, ville det være billigere at transportere energien via elnettet, og lave brinten på en tankstation lokalt, eller måske endda derhjemme i garagen.
Brintpillen har så i øvrigt en anden egenskab - den afgiver ammoniak, især ved opvarming (til ca. 100 grader) hvilket måske kan give værre følger ved fx en ulykke. Ammoniak er giftigt og det ætser lungerne, og hvis folk er fastklemt er det ikke sikkert de lige kommer væk inde det er for sent. Skal man så have masker i een eller anden for som nødudstyr i bilerne osv.
Der er mange ting der nødvendigtvis må spille sammen.
tilføjet af

Hihihhhiih

noooob, fuck du er kedelig få dig et liv
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.