Herrens Aftensmåltid d. 14. Nisan
I flg. Jehovas Vidner, mindes de værdien af Jesus død hvert år d. 14. Nisan. I år gør de dette om aftenen d. 9. April.
Efter hvad man får at vide som JV, så følger man den "oprindelige" jødiske kalender, om er beregnet på månens cyklus. I flg. denne udregning, fastslår Det Styrende Råd hos JV hvert år hvornår d. 14. Nisan indfinder sig og hvornår JV skal overvære Mindehøjtiden.
Formålet er angivet til at man vil udføre Mindehøjtiden på datoen for den samme aften, som at Jesus delte brød og vin med apostlene, Herrens Aftensmåltid.
Er de af Det Styrende Råd fastsatte datoer så nøjagtige i forhold til den oprindelige jødiske kalender?
Jeg har sammenholdt tidspunkterne, og kan konstantere, at der ikke er konsekvens i, at datoen for 14. Nisan hos JV falder sammen med den 14. Nisan efter den jødiske kalender.
Tilgengæld er samtlige datoer, jeg har undersøgt, beliggende en eller to dage EFTER d. 14. Nisan, efter den jødiske kalender.
Hvordan kan det ses?
Lad os først kort gennemgå hvad den jødiske kalender er.
Den jødiske kalender var delvist baseret på månecyklussen, hvor at en måned startede ved nymåne. Dvs. man med den jødiske kalender, i hvert fald i årene efter det babyloniske fangenskab (Nisan er det babyloniske navn for Aviv), har fastlagt d. 14. Nisan til at være d. 14. dag efter den i Jerusalem observerede nymåne omkring perioden ved jævndøgn.
Imidlertidigt har man nu fastlagt kalenderen ud fra en matematisk nøjagtighed, sådan at kalenderen over tid passede med solåret. Dvs. at den moderne jødiske kalender er matematisk uhyggeligt nøjagtig (igen baseret på babyloniske beregninger) i forhold til solåret, men følger ikke månecyklussen nøjagtig.
Af de grund er den 14. dag efter nymåne ikke altid svarende til den jødiske Seder.
Nu fastlægger man dog også i moderne tid dagen for nymånen omkring Nisan måned over Jerusalem, og kan derfor også fastslå starten på Nisan måned ud fra nymånen. I år falder den 14. Nisan ganske rigtigt d. 9. April, men den skal tælles fra aftenen FØR det, der for os er dagen på den 9. April. Dvs. at Herrens aftensmåltid i år fandt sted på aftenen til den 8. April og blev henrettet i løbet af d. 9. April.
Dermed har Det Styrende Råd hos JV fastsat en dato for Herrens Aftensmåltid som er een aften senere end den reelle dato for aftenen d. 14. Nisan.
http://www.dayweekyear.com/moon.jsp (slå op under Israel, Jerusalem for den korrekte)
Iflg. GT i bibelen starter en ny måned ved nymåne. I år indfinder nymånen sig d. 26. Marts kl 18:07 i Jerusalem, Israel.
Vi bruger ordenstal til datoer.
Nymåne aftenen d. 26. Marts = 1. Nisan
Dagen starter efter den jødiske tradition (og bibelens beskrivelse) om aftenen og slutter aftenen efter. Den 1. Nisan 2009 starter altså aftenen d. 26. Marts og slutter aftenen d. 27. Marts.
Aftenen 26. Marts = Start 1. Nisan
Aftenen 27. Marts = Start 2. Nisan
Aftenen 28. Marts = Start 3. Nisan
Aftenen 29. Marts = Start 4. Nisan
Aftenen 30. Marts = Start 5. Nisan
Aftenen 31. Marts = Start 6. Nisan
Aftenen 1. April = Start 7. Nisan
Aftenen 2. April = Start 8. Nisan
Aftenen 3. April = Start 9. Nisan
Aftenen 4. April = Start 10. Nisan
Aftenen 5. April = Start 11. Nisan
Aftenen 6. April = Start 12. Nisan
Aftenen 7. April = Start 13. Nisan
Aftenen 8. April = Start 14. Nisan
Hvis Herrens Aftensmåltid fandt sted om aftenen til d. 14. Nisan, så er det rigtige tidspunkt at fejre dette om aftenen d. 8. April. (hvis man vil gå stringent efter den oprindelige jødiske kalender)
I år afholder Jehovas Vidner verden over altså Mindehøjtid nøjagtigt een dag for sent, både i flg. den moderne jødiske kalender og den oprindelig dato målt direkte fra aftenen med nymånen.
Hvad skete der om aftenen d. 9. April (starten på d. 15. Nisan)?
Det var tidspunktet hvor at Josef fra Arimitæa lagde Jesus i mindegraven og forseglede graven. Maria Magdalena og Maria (Jesus' moder) sørgede ved indgangen til graven. I løbet af dagen på den 15. Nisan satte Farisæerne vagter ved mindegraven for at ingen skulle trænge ind i den.
Er det fordi man fra centralt hold ikke har styr på kronologien eller er man fuldt bevidst om hvad man gør?
mvh
billen76
Efter hvad man får at vide som JV, så følger man den "oprindelige" jødiske kalender, om er beregnet på månens cyklus. I flg. denne udregning, fastslår Det Styrende Råd hos JV hvert år hvornår d. 14. Nisan indfinder sig og hvornår JV skal overvære Mindehøjtiden.
Formålet er angivet til at man vil udføre Mindehøjtiden på datoen for den samme aften, som at Jesus delte brød og vin med apostlene, Herrens Aftensmåltid.
Er de af Det Styrende Råd fastsatte datoer så nøjagtige i forhold til den oprindelige jødiske kalender?
Jeg har sammenholdt tidspunkterne, og kan konstantere, at der ikke er konsekvens i, at datoen for 14. Nisan hos JV falder sammen med den 14. Nisan efter den jødiske kalender.
Tilgengæld er samtlige datoer, jeg har undersøgt, beliggende en eller to dage EFTER d. 14. Nisan, efter den jødiske kalender.
Hvordan kan det ses?
Lad os først kort gennemgå hvad den jødiske kalender er.
Den jødiske kalender var delvist baseret på månecyklussen, hvor at en måned startede ved nymåne. Dvs. man med den jødiske kalender, i hvert fald i årene efter det babyloniske fangenskab (Nisan er det babyloniske navn for Aviv), har fastlagt d. 14. Nisan til at være d. 14. dag efter den i Jerusalem observerede nymåne omkring perioden ved jævndøgn.
Imidlertidigt har man nu fastlagt kalenderen ud fra en matematisk nøjagtighed, sådan at kalenderen over tid passede med solåret. Dvs. at den moderne jødiske kalender er matematisk uhyggeligt nøjagtig (igen baseret på babyloniske beregninger) i forhold til solåret, men følger ikke månecyklussen nøjagtig.
Af de grund er den 14. dag efter nymåne ikke altid svarende til den jødiske Seder.
Nu fastlægger man dog også i moderne tid dagen for nymånen omkring Nisan måned over Jerusalem, og kan derfor også fastslå starten på Nisan måned ud fra nymånen. I år falder den 14. Nisan ganske rigtigt d. 9. April, men den skal tælles fra aftenen FØR det, der for os er dagen på den 9. April. Dvs. at Herrens aftensmåltid i år fandt sted på aftenen til den 8. April og blev henrettet i løbet af d. 9. April.
Dermed har Det Styrende Råd hos JV fastsat en dato for Herrens Aftensmåltid som er een aften senere end den reelle dato for aftenen d. 14. Nisan.
http://www.dayweekyear.com/moon.jsp (slå op under Israel, Jerusalem for den korrekte)
Iflg. GT i bibelen starter en ny måned ved nymåne. I år indfinder nymånen sig d. 26. Marts kl 18:07 i Jerusalem, Israel.
Vi bruger ordenstal til datoer.
Nymåne aftenen d. 26. Marts = 1. Nisan
Dagen starter efter den jødiske tradition (og bibelens beskrivelse) om aftenen og slutter aftenen efter. Den 1. Nisan 2009 starter altså aftenen d. 26. Marts og slutter aftenen d. 27. Marts.
Aftenen 26. Marts = Start 1. Nisan
Aftenen 27. Marts = Start 2. Nisan
Aftenen 28. Marts = Start 3. Nisan
Aftenen 29. Marts = Start 4. Nisan
Aftenen 30. Marts = Start 5. Nisan
Aftenen 31. Marts = Start 6. Nisan
Aftenen 1. April = Start 7. Nisan
Aftenen 2. April = Start 8. Nisan
Aftenen 3. April = Start 9. Nisan
Aftenen 4. April = Start 10. Nisan
Aftenen 5. April = Start 11. Nisan
Aftenen 6. April = Start 12. Nisan
Aftenen 7. April = Start 13. Nisan
Aftenen 8. April = Start 14. Nisan
Hvis Herrens Aftensmåltid fandt sted om aftenen til d. 14. Nisan, så er det rigtige tidspunkt at fejre dette om aftenen d. 8. April. (hvis man vil gå stringent efter den oprindelige jødiske kalender)
I år afholder Jehovas Vidner verden over altså Mindehøjtid nøjagtigt een dag for sent, både i flg. den moderne jødiske kalender og den oprindelig dato målt direkte fra aftenen med nymånen.
Hvad skete der om aftenen d. 9. April (starten på d. 15. Nisan)?
Det var tidspunktet hvor at Josef fra Arimitæa lagde Jesus i mindegraven og forseglede graven. Maria Magdalena og Maria (Jesus' moder) sørgede ved indgangen til graven. I løbet af dagen på den 15. Nisan satte Farisæerne vagter ved mindegraven for at ingen skulle trænge ind i den.
Er det fordi man fra centralt hold ikke har styr på kronologien eller er man fuldt bevidst om hvad man gør?
mvh
billen76