19tilføjet af

Hvor "sidder" sjælen henne?

Nu har der været "talt" og skrevet meget om "sjælen", men ofte tænker jeg på om det måske er spekulationer der fremføres når begrebet sjælen fremføres.
Er sjælen virkelig? Er sjælen et faktum? og er sjælen en del af "det menneskelige legeme" i modsætning til nogens sekteriske anskuelser, at det er kød og blod der er sjælen.
Så at sige, enten; "en levende sjæl" eller "en død sjæl" således, at når kød og blod dør dør sjælen?
Det vil jeg forsøge, at klargøre.
Kosmos
tilføjet af

Bibelen siger!

1. Thessalonikerbrev kap. 5 vers 23:
»Fredens Gud hellige jer helt og holdent og bevare fuldt ud jeres; "ånd og sjæl og legeme" lydefri ved vor Herre Jesu Kristi komme!«
Citat slut.
------------------------
Kommentar:
Nå, men det var jo let. "jer (I - jer, mennesker)" = 1) ånd, 2) sjæl, 3) legeme. Spørgsmålet er så: Hvor sidder sjælen?.
Kosmos
tilføjet af

Bibelen siger!

Når nu Bibelen siger det, uden nogen form for sekterisk fortolkning, men sådan lige ud ad landevejen,
1. Thessalonikerbrev kap. 5 vers 23:
»Fredens Gud hellige jer helt og holdent og bevare fuldt ud jeres; "ånd og sjæl og legeme" lydefri ved vor Herre Jesu Kristi komme!«
kan man så tro på det?
-------------------------------------------
Her vil jeg nu vise dig "legemet":
det begyndte således: (energi - gammastråling)
[img]http://www.gemini.edu/images/stories/press_release/pr2006-5/fig2.gif[/img]
derefter udviklede det sig og endte med følgende legeme:
[img]http://www.terrificator.com/images/admin/gifs/gif235.gif[/img]
hvis du ser godt efter kan du finde det "ribben" Eva blev skabt af (påstår nogen).
Nu ved jeg jo godt, at på skelettet blev der "hæftet" kød og blod, men du ved nok ikke, at 90% af det menneskelige "kød og blod" er "bakterier". Der er også sekter, religiøse sekter der ikke tænker på dette 90% bakterier ud af 100% og desuden består "det menneskelige legeme af 60% vand, så resten ca. 40% består altså af 90% bakterier.
I dette blod - "vand" (væske) er altså 60% vand og resten "flydende organ" består det delvis af bakterier i "de røde og hvide blodlegemer" og "resten" er så "det menneskelige legeme".
Der bliver ikke meget tilbage af det du tror er det menneskelige legeme som i virkeligheden kunne betagnes "det menneskelige legeme" og desuden er det jo altså ren energi, gammastråler i forvandlet form.
Du må forstå, at det er en proces der er over 14 milliarder år gammel.
---------------------
Det var altså legemet, menneskets legeme. Så mangler vi bare sjælen og ånden.
Kosmos
-------------------------

[img]http://ilovebacteria.com/Images/ecoli2.jpg[/img]
90% of the cells making up a human body are bacteria that live in your intestines,
og yderligere 60% af legemet (kød og blod) er vand. Så du kan jo nok se, at "legemet" ikke er sådan en lige entydig ting.
---------------------
tilføjet af

Hvor "sidder" sjælen henne?

tilføjet af

det menneskelige legeme.

Når vi altså taler om "det menneskelige legeme" Bibelen nævner Ånd, sjæl og legeme, så handler det om "hvad er det menneskelige legeme"?
Det mener jeg, jeg nu har svaret på.
Siden Bibelen nævner endnu 2 ting der har med "det menneskelige legeme" at gøre, kunne det være interessant at sætte fokus på disse 2 andre ting. Ånd og sjæl.
Lad mig begynde med ånden.
Bibelen siger klart og tydeligt, at ånden er ruach. Det hebraiske ord for ånd er ruach.
Således benævnes også Gud, ruach - [img]http://my-hebrew-tattoo.com/wp-content/uploads/2008/12/hebrew-tattoo-2.jpg[/img]

I Israel havde man det syn (profeterne) og oplevelse, at Gud manifesterede sig (var til stede) og det tilkendegaves ved et overnaturligt lys Shikina i "det allerhelligste i Templet":
[img]http://www.bible-history.com/tabernacle/images/SHEK3.gif[/img]

Så man kan sige, at det menneskelige legeme i al sin ydmyghed i forbindelse med ånd ruach, som Gud selv betegnes Gud ruach findes en kobling så ånden kan frigøres og bearbejdes eller identificere en person eller identifikation.
Det ånden ruach kan har at gøre med den "mønstring" ånd ruach møder. I menneskelegemet tilfælde "i Guds billede" til forskel for dyrene og alt andet levende.
Nu er der så kun een ting tilbage, sjælen.
Kosmos
tilføjet af

Hvor "sidder" sjælen henne?

Hej,
tak for din kommentar. Interessant. Dersom du læser mine indlæg her vil du ligeledes kunne se hvor meget af "det menneskelige legeme" er menneske og ud af det hvor meget "soul" der er tilbage.
Kosmos
tilføjet af

"resten" af det menneskelige legeme.

Nå, men vi må lidt videre.
Nu ved jeg jo godt, at på skelettet blev der "hæftet" kød og blod, men du ved nok ikke, at 90% af det menneskelige "kød og blod" er "bakterier". Der er også sekter, religiøse sekter der ikke tænker på dette 90% bakterier ud af 100% og desuden består "det menneskelige legeme af 60% vand, så resten ca. 40% består altså af 90% bakterier.
I dette blod - "vand" (væske) er altså 60% vand og resten "flydende organ" består det delvis af bakterier i "de røde og hvide blodlegemer" og "resten" er så "det menneskelige legeme".
Der bliver ikke meget tilbage af det du tror er det menneskelige legeme som i virkeligheden kunne betagnes "det menneskelige legeme" og desuden er det jo altså ren energi, gammastråler i forvandlet form.
Du må forstå, at det er en proces der er over 14 milliarder år gammel.
---------------
Vi skal prøve, at finde ud af hvad et menneske er. Altså ”legeme”. Nogen mener, at sjælen er legemet, men det er selvfølgelig ikke noget Bibelen siger. Tvært imod siger Bibelen, at ”mennesket” består af ånd, sjæl og legeme. 3 ting.
Vi er i gang med ”legemet” og nu skal du bare se. Du ved godt, at legemet er opbygget af indtil flere komponenter og vi skal forsøge at se nærmere på disse.
1) 65–90% water (H2O)
-------------------------------
2) significant portion is composed of “carbon-containing organic molecules”.
3) Oxygen therefore contributes a majority of a human body's mass, followed by carbon.
4) Almost 99% of the mass of the human body is made up of
5) the six elements – oxygen – carbon – hydrogen – nitrogen – calcium and phosphorus.
-----------------------------
About 0.75% of - the remainder is composed of only five elements:
Calcium – phosphorus – potassium – sulphur - and chlorine. The remaining elements (about seven) are trace elements (In biochemistry, a trace element is a chemical element that is needed in very minute quantities for the proper growth, development, and physiology of the organism).
http://en.wikipedia.org/wiki/Oxygen
--------------------------------
Det vi skal forstå er, at “det menneskelige legeme” er nærmest luft. Det geniale er, at det optræder i fysisk fast form (masse). Det gør det grundet atomerne og molekylerne der energimæssigt supplere hinanden.
I dette legeme trives følgende:
There are trillions upon trillions of microbes living on and in the human body.
To put this in perspective, Jeffrey Gordon, a professor at the Washington University in St. Louis School of Medicine, who studies the microbes that live on and in us, offers this factoid:
"We think that there are 10 times more microbial cells on and in our bodies than there are human cells. That means that we're 90 percent microbial and 10 percent human.
There's also an estimated 100 times more microbial genes than the genes in our human genome. So we're really a compendium [and] an amalgamation of human and microbial parts."
Citat slut. http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=129862107
-------------------------------
Vi er derfor en kombination af atomer og molekyler, samt organismer hvoraf kun 10% er hvad vi kan betegne menneskelige organismus.
Der hvor jeg vil hen er, at det vil være nonsens at betragte det enkelte menneske alene ud fra bakterie niveau.
Så, hvad er mennesket da? Hvorfor denne kombination og hvorfor 90% fremmede mitochondria i vort legeme, det ”menneskelige” legeme?
[img]http://mitohouston.org.p8.hostingprod.com/yahoo_site_admin/assets/images/MitoYFP.276143810_std.png[/img]
Citat, billede http://mitohouston.org.p8.hostingprod.com/about_mitochondria/what_are_mitochondria
Du kan så forstå, at når vi begynder at tale om blodet så taler vi for det meste om ”vand”.
In vertebrates, it is composed of blood cells suspended in a liquid called blood plasma.
Plasma, which constitutes 55% of blood fluid, is mostly water (92% by volume), and contains dissipated proteins, glucose, mineral ions, hormones, carbon dioxide (plasma being the main medium for excretory product transportation), platelets and blood cells themselves.
Og taget I betragtning, at her er så meget “fremmed” indtrængen af alle mulige bakterielle og mineraler der udgør 90% af den samlede biologiske masse, så taler vi (om blod) om ganske forsvindende procenter af hvad der overhovedet kan relateres til noget.
Altså, det menneskelige legeme består af en symbiose af fremmede organismer og mineraler og luftarter og atomer og molekyler, at disse Energimæssige Universelle ”byggesten” kun tilsammen udgør det menneskelige legeme.
Det ville næsten være som at sige, at Universet er levende på sammen måde.
Kosmos
tilføjet af

legeme.

Altså, som vi nu kan se er legemet (det menneskelige legeme) "kun" atomer og molekyler i sin massefylde.
Det, som behersker Universets 15 milliarder lysår store Energifelt, på samme måde udtrykt i atomer og molekyler, behersker altså også menneskelegemets atomer og molekyler.
Det er derfor indlysende, at "den eller det" der behersker; ikke er af samme identifikation, som det der beherskes.
Så, "legemet i sig selv" er altså ikke mennesket eller sjælen og heller ikke ånden.
Sjælen er noget ganske andet.

Kosmos
tilføjet af

Sjælen "sidder" i hjertet

Det er fx. aldrig lykkedes videnskaben at forklare, hvad det er for en kraft, der får hjertet til pumpe.
"Sjælen er atomisk i størelse og kan opfattes gennem fuldkommen intelligens. Denne atomiske sjæl flyder i de fem slags (indre) luftstrømme (prana, apana, vyana, samana og udana), befinder sig i hjerteregionen, og spreder sin indflydelse over hele kroppen på de legemeliggjorte væsener. Når sjælen er blevet renset for besmittelsen af de fem slags materielle lufstrømme, kommer dens åndelige indflydelse til udtryk"
(Mundaka Upanishad 3.1.9)
Krishna siger:
For sjælen findes der på intet tidspunkt hverken fødsel eller død. Den er ikke blevet skabt, den skabes ikke, ej heller vil den blive skabt. Den er ufødt, evig, udødelig og oprindelig. Den dræbes ikke, når kroppen dræbes. (Bg 2.20)
tilføjet af

Sindet bærer sjælen

Jeg har også hørt, at kroppen bliver lettere, når sjælen forlader den, altså ved døden. Sjælen er en atomisk bevidsthedsgnist, så den vejer ikke 21 gram. Sjælen har to materielle kroppe - en psykisk krop - sindet, der består af tanker, følelser, vilje og skelne-evne (intelligensen).
Og så er der den fysiske krop. Når sjælen forlader sin fysiske krop, er det sindet, der bærer sjælen videre til sit næste bestemmelsessted. Så det kan være, at det er sindet (den psykiske krop), der vejer 21 gram. Jeg ved det ikke, men jeg kan ikke se, hvad det ellers skulle være.
Krishna siger:
Hvilken tilstand man end ihukommer, når man forlader kroppen, O Kuntis søn, den tilstand vil man med sikkerhed opnå i det næste liv. (Bg. 8.6)
Ligesom en person ifører sig nye klæder og opgiver de gamle, accepterer sjælen nye materielle kroppe og opgiver de gamle og ubrugelige. (Bg 2.22)
tilføjet af

Sjælen "sidder" i hjertet / Tak Jahnu

Hejjahnu,
tak for din kommentar. Jeg vil lige tænke lidt over det og så vende tilbage til dig. Det ser godt ud.
Kosmos
tilføjet af

Sjælen "sidder" i hjertet / Selv tak, Kosmos

Din interesse behager mit hjerte :)
En eftertænksom, anstændig person, uanset vedkommendes trosbekendelse, kan ikke andet end at blive imponeret over den vediske traditions rige, detaljeret information om Gud, sjælen og verden.
tilføjet af

Sjælen "sidder" i hjertet

Citat :
Krishna siger:
"For sjælen findes der på intet tidspunkt hverken fødsel eller død. Den er ikke blevet skabt, den skabes ikke, ej heller vil den blive skabt. Den er ufødt, evig, udødelig og oprindelig. Den dræbes ikke, når kroppen dræbes. (Bg 2.20)"
Citat slut
Jeg kan gå så langt, at det er sandt at sjælen ikke dør, når kroppen dør.
Men nu taler vi jo ikke om den samme tro / den samme Gud - og hvad han siger...
Matt.10
v26 Frygt derfor ikke for dem. For der er intet hemmeligt, som ikke skal åbenbares, og intet skjult, som ikke skal blive kendt.
v27 Hvad jeg siger jer i mørket, skal I tale i lyset, og hvad der hviskes jer i øret, skal I prædike fra tagene.
v28 Frygt ikke dem, der slår legemet ihjel, men ikke kan slå sjælen ihjel, men frygt derimod ham, der kan lade både sjæl og legeme gå fortabt i Helvede.
v29 Sælges ikke to spurve for en skilling? Og ikke én af dem falder til jorden, uden at jeres fader er med den. v30 Men på jer er selv alle hovedhår talt.
v31 Frygt derfor ikke, I er mere værd end mange spurve.
____
Åb.20
Livets bog og den endelige dom
v11 Og jeg så en stor hvid trone og ham, der sad på den. For hans ansigt måtte både jord og himmel flygte, og der var ingen plads til dem.
v12 Og jeg så de døde, både store og små, stå foran tronen, og bøger blev åbnet, og en anden bog blev åbnet, det er livets bog, og de døde blev dømt efter deres gerninger ifølge det, der stod skrevet i bøgerne.
v13 Og havet gav sine døde tilbage, og døden og dødsriget sine døde, og de blev dømt, enhver efter sine gerninger.
v14 Døden og dødsriget blev styrtet i ildsøen. Det er den anden død, ildsøen. v15 Og hvis nogen ikke fandtes indskrevet i livets bog, blev han styrtet i ildsøen.
Altså efter tusindårsriget kommer den endelig dom, og der vil både sjæl og legeme dø i ildsøen - altså hvis ikke man har taget imod [sun] Jesus Kristus som sin Frelser og Gud [sun] ..

Bibelen taler ikke om sjælevandring.
Men det er jo enhvers ret, at tro hvad de vil 🙂
tilføjet af

Sjælen "sidder" i hjertet

Hej jahnu,
Jeg mener jeg har tydeliggjort "Det menneskelige legeme". Efterfølgende vil jeg ud fra jødernes hellige bog Bibelen, samt Det nye testamente forsøge at sondre mellem ånd og sjæl.
Kosmos
tilføjet af

Sjælen "sidder" i hjertet

lyjse skriver: "Bibelen taler ikke om sjælevandring."
Bibelen taler om sjælevandring. Der står, som du sår, så høster du. Man høster lige fra fødslen af. Man høster en særlig krop, køn, nation, udseende, tallenter, skæbne osv. Hvornår skulle man have høstet det hvis ikke i et tidligere liv? Udtalelsen, som du sår, så skal du høste, giver slet ingen mening uden reinkarnation.
Desuden er der foretaget empiriske undersøgelser, der beviser reinkarnation.
Så skriver Lyjse. "Men det er jo enhvers ret, at tro hvad de vil."
Vaishnava-religionen er ikke en tro. Det er videnskabet om selvet og Gud. Det er den eneste religion i verden, der tilbyder fuldstændig information om hvem Gud er,, hvem selvet er, hvordan Gud ser ud, hvad Han laver, hvorfor og hvordan Han har skabt verden og meningen og formålet er med alting. Ingen anden religion har disse oplysninger.
Krishna siger:
Hør nu fra Mig, O Prithas søn, hvorledes du ved at udføre yoga i fuld bevidsthed om Mig, med sindet fæstnet på Mig, kan kende Mig helt og fuldt uden nogen tvivl. (Bg. 7. 1)
tilføjet af

Den sidder i...

hjernen, og ikke i hjertet som bare er en muskel.
Men jeg vil ikke kalde det en sjæl, nærmere en bevidsthed. Vores indtryk fra det liv vi har haft indtil videre og som gemmer sig i hukommelsescellerne. Det som definerer os som den person vi er, det er vores sjæl/bevidsthed.
Og nej, den kan ikke forlade os når vi dør. Flyve videre op i himlen eller finde en anden person, eller flyve ud til en anden planet. Når hjernen dør er det slut. Der er lukket ned...
Mvh.
tilføjet af

Jesus siger:

Så, mennesket er ikke afhængig af sit (jordiske) legeme for at kunne leve.
Det er ren Bibelsk lære. Ja, mennesket i kød og blod behøver ikke engang at dø for at kunne leve.
jfr. 1. Korinterbrev kap. 15:
…… efterdi Død kom ved et Menneske, er også dødes Opstandelse kommen ved et Menneske.
Thi ligesom alle dø i Adam, således skulle også alle levendegøres i Kristus.
------------------------------------------
Hvad ville ellers de udrette, som lade sig døbe for de døde?
Dersom døde overhovedet ikke oprejses, hvorfor lade de sig da døbe for dem?
------------------------
"Hvorledes oprejses de døde? hvad Slags Legeme komme de med?"
Du Dåre! det, som du sår, bliver ikke levendegjort, dersom det ikke dør. Og der er himmelske Legemer og jordiske Legemer; men een er de himmelskes Herlighed, en anden de jordiskes.
Een er Solens Glans og en anden Månens Glans og en anden Stjernernes Glans; thi den ene Stjerne er forskellig fra den anden i Glans.
Således er det også med de dødes Opstandelse: det såes i Forkrænkelighed, det oprejses i Uforkrænkelighed; det såes i Vanære, det oprejses i Herlighed; det såes i Skrøbelighed, det oprejses i Kraft;
der såes et sjæleligt Legeme, der oprejses et åndeligt Legeme. Når der gives et sjæleligt Legeme, gives der også et åndeligt.
Således er der også skrevet: "Det første Menneske, Adam, blev til en levende Sjæl;"den sidste Adam blev til en levendegørende Ånd.
Men det åndelige er ikke det første, men det sjælelige; derefter det åndelige. Det første Menneske var af Jord, jordisk; det andet Menneske er fra Himmelen.
Sådan som den jordiske var, sådanne ere også de jordiske; og sådan som den himmelske er, sådanne ere også de himmelske.
Og ligesom vi have båret den jordiskes Billede, således skulle vi også bære den himmelskes Billede!
Men dette siger jeg, Brødre! at Kød og Blod kan ikke arve Guds Rige, ej heller arver Forkrænkeligheden Uforkrænkeligheden.
---------------------------
Se, jeg siger eder en Hemmelighed: Alle skulle vi ikke hensove, men vi skulle alle forvandles i et Nu, i et Øjeblik, ved den sidste Basun; thi Basunen skal lyde, og de døde skulle oprejses uforkrænkelige, og vi skulle forvandles.
------------------------------
Thi dette forkrænkelige må iføre sig Uforkrænkelighed, og dette dødelige iføre sig Udødelighed.
Citat slut.
----------------------
Der er 2 ting vi skal lægge mærke til og det er;
” …. der såes et sjæleligt Legeme, der oprejses et åndeligt Legeme. Når der gives et sjæleligt Legeme, gives der også et åndeligt.
Således er der også skrevet: "Det første ”Menneske”, Adam, blev til en levende Sjæl; "den sidste Adam blev til en levendegørende Ånd.
Men det åndelige er ikke det første, men det sjælelige; derefter det åndelige. Det første Menneske var af Jord, jordisk; det andet Menneske er fra Himmelen.
Sådan som den jordiske var, sådanne ere også de jordiske; og sådan som den himmelske er, sådanne ere også de himmelske.
Citat slut.
------------------------------
"sjæl og ånd". Spørgsmålet er så: er ”de himmelske” også sjæle? Det vil sige, at når:
Se, jeg siger eder en Hemmelighed: Alle skulle vi ikke hensove, men vi skulle alle forvandles i et Nu, i et Øjeblik, ved den sidste Basun; thi Basunen skal lyde, og de døde skulle oprejses uforkrænkelige, og vi skulle forvandles.
Thi dette forkrænkelige må iføre sig Uforkrænkelighed, og dette dødelige iføre sig Udødelighed.
Citat slut.
----------------------

Altså, det er samme person der skal ”fortsætte livet” i himmelen (hvor det så end måtte være), men i et nyt legeme, at åndeligt legeme et uforkrænkeligt legeme, men det er ”samme person”.
Så, når ”det Øjeblik” indtræffer ”ved den sidste Basun”, sker forvandlingen, men ”de” (vi) skal ikke ”hensove” (dø).
Så, mennesket dør altså ikke, men forvandles i ét Øjeblik, i ét nu og lever videre i himmelen (hvor det så end måtte være).
Er det korrekt? Er det hvad Bibelen fortæller? Så når vi (Kristne) tror, at vi ikke skal dø, er det så forkert at sige, at det er legemet der dør, men ikke sjælen?
Kosmos
tilføjet af

Først ved bortrykkelsen - når

basunen lyder, skal de som lever på det tidspunkt ikke dø.

Hej Kosmos
Når Jesus siger som han gør her, så er det fordi vores sjæl forlader det døde legeme.
Johs.11
v25 Jesus sagde til hende: »Jeg er opstandelsen og livet; den, der tror på mig, skal leve, om han end dør. v26 Og enhver, som lever og tror på mig, skal aldrig i evighed dø. Tror du det?«
Men vi får først et himmelsk legeme ved bortrykkelsen når basunen lyder.
Her handler det om - når vi dør "brydes teltet" ned - og vi forlader legemet :
2.Kor.B.5
Længslen efter at være hjemme hos Herren
v1 Vi ved nemlig, at hvis det telt, som er vort hus på jorden, brydes ned, så har vi en bygning fra Gud, et hus, der ikke er bygget med hænder, men er evigt, i himlene.
v2 For mens vi er her, sukker vi af længsel efter at iklædes den bolig, vi har fra himlen v3 – så sandt vi da ikke skal stå nøgne, når vi er klædt af.
v4 For mens vi bor i teltet, sukker vi besværede, fordi vi ikke vil klædes af, men klædes på, så det dødelige bliver opslugt af livet. v5 Og den, som har sat os i stand til det, er Gud, der gav os Ånden som pant.
v6 Så er vi da altid ved godt mod, og vi er det, selv om vi ved, at vi ikke kan være hjemme hos Herren, så længe vi har hjemme i legemet
v7 – for vi lever i tro, ikke i det, som kan ses. v8 Men vi er ved godt mod og vil hellere bryde op fra legemet og have hjemme hos Herren. v9 Derfor sætter vi en ære i at være ham til behag, hvad enten vi er hjemme hos ham eller ej. v10 For vi skal alle fremstilles for Kristi domstol, for at enhver kan få igen for det, han har gjort her i livet, hvad enten det er godt eller ondt.
Jeg tror - for mit vedkommende at ånd og sjæl er det samme - her nævnes jo sjæle / ånder :
1.Peter.B.3
v18 For også Kristus led én gang for menneskers synder, som retfærdig led han for uretfærdiges skyld for at føre jer til Gud.
Han blev dræbt i kødet, gjort levende i Ånden, v19 og i den gik han til de ånder, der var i fængsel, og prædikede for dem;
v20 det var dem, som var ulydige, dengang Gud ventede langmodigt i Noas dage, da arken blev bygget; i den blev nogle få, nemlig otte sjæle, frelst gennem vand
tilføjet af

den evige sjæl

Nu er det sådan, at én ting er ”de faktuelle muligheder”, den mulige virkelighed og så er der ”tros dogmerne”, ”de religiøse betragtninger” og ”den fremadskridende information i et oplyst samfund”, der åbenbare ”nye erkendelser” på baggrund af de forrige og den almindelige viden.
Tilbage at sammenligne med er ”de faktuelle muligheder”. Nu tror jeg ikke der er temaer i Bibelen der kan modbevise andre så jeg tager ordene for gyldige og anvendelige.
Det vil sige, at når Jesus lære disciplene sine grundlæggende informationer om tilværelsen her og ”hisset”, så betyder det selvfølgelig ”de faktuelle muligheder”.
Det vil så sige, at det Jesus omtaler og fortæller, er meningen og alt andet skal selvfølgelig ses i lyset af det.
Man kan ikke bortforklare kendsgerninger ved ”trosdogmer” eller ”religiøse betragtningen”, men disse må indstilles og underordnes i forhold til Jesu lære, ”de faktuelle muligheder”.
-----------------------------
Det jeg gerne vil slå fast er, at mennesket er ikke afhængig af sit (jordiske) legeme for at kunne leve.
Det er ren Bibelsk lære. Ja, mennesket i kød og blod behøver ikke engang at dø for at kunne leve.
-------------------------------
Grunden til at jeg vil fastslå dette er, at vi er så vant til at betragte døden af det dødelige atomare legeme - forstås på den måde, at legemet fungere som ”materien” nu engang skal og kan og ikke mere, som en afslutning og et ophør af eksistensen, men det ses tydeligt, at sådan forholder det sig ikke.
Hvis det var meningen, at menneskelegemet skulle leve evigt i sine atomer og molekyler, kan man med god grund spørge om hvorfor resten af Universet i sin tilstand af atomer og molekyler i dannelsen af materien ikke er vedvarende, men ”midlertidige”.
-----------------------
jfr. 1. Korinterbrev kap. 15:
…… efterdi Død kom ved et Menneske, er også dødes Opstandelse kommen ved et Menneske.
Thi ligesom alle dø i Adam, således skulle også alle levendegøres i Kristus.

Hvad ville ellers de udrette, som lade sig døbe for de døde?
Dersom døde overhovedet ikke oprejses, hvorfor lade de sig da døbe for dem?
"Hvorledes oprejses de døde? hvad Slags Legeme komme de med?"
Du Dåre! det, som du sår, bliver ikke levendegjort, dersom det ikke dør. Og der er himmelske Legemer og jordiske Legemer; men een er de himmelskes Herlighed, en anden de jordiskes.
Een er Solens Glans og en anden Månens Glans og en anden Stjernernes Glans; thi den ene Stjerne er forskellig fra den anden i Glans.
Således er det også med de dødes Opstandelse: det såes i Forkrænkelighed, det oprejses i Uforkrænkelighed; det såes i Vanære, det oprejses i Herlighed; det såes i Skrøbelighed, det oprejses i Kraft;
der såes et sjæleligt Legeme, der oprejses et åndeligt Legeme. Når der gives et sjæleligt Legeme, gives der også et åndeligt.
Således er der også skrevet: "Det første Menneske, Adam, blev til en levende Sjæl; "den sidste Adam blev til en levendegørende Ånd.
Men det åndelige er ikke det første, men det sjælelige; derefter det åndelige. Det første Menneske var af Jord, jordisk; det andet Menneske er fra Himmelen.
Sådan som den jordiske var, sådanne ere også de jordiske; og sådan som den himmelske er, sådanne ere også de himmelske.
Og ligesom vi have båret den jordiskes Billede, således skulle vi også bære den himmelskes Billede!
Men dette siger jeg, Brødre! at Kød og Blod kan ikke arve Guds Rige, ej heller arver Forkrænkeligheden Uforkrænkeligheden.

Se, jeg siger eder en Hemmelighed: Alle skulle vi ikke hensove, men vi skulle alle forvandles i et Nu, i et Øjeblik, ved den sidste Basun; thi Basunen skal lyde, og de døde skulle oprejses uforkrænkelige, og vi skulle forvandles.

Thi dette forkrænkelige må iføre sig Uforkrænkelighed, og dette dødelige iføre sig Udødelighed.
Citat slut.

Der er 2 ting vi skal lægge mærke til og det er;
” …. der såes et sjæleligt Legeme, der oprejses et åndeligt Legeme. Når der gives et sjæleligt Legeme, gives der også et åndeligt.
Således er der også skrevet: "Det første ”Menneske”, Adam, blev til en levende Sjæl; "den sidste Adam blev til en levendegørende Ånd.
Men det åndelige er ikke det første, men det sjælelige; derefter det åndelige. Det første Menneske var af Jord, jordisk; det andet Menneske er fra Himmelen.
Sådan som den jordiske var, sådanne ere også de jordiske; og sådan som den himmelske er, sådanne ere også de himmelske.
Citat slut.

"sjæl og ånd". Spørgsmålet er så:
er ”de himmelske” også sjæle? Det vil sige, at når:
Se, jeg siger eder en Hemmelighed: Alle skulle vi ikke hensove, men vi skulle alle forvandles i et Nu, i et Øjeblik, ved ”den sidste Basun”; thi Basunen skal lyde, og de døde skulle oprejses uforkrænkelige, og vi skulle forvandles.
Thi dette forkrænkelige må iføre sig Uforkrænkelighed, og dette dødelige iføre sig Udødelighed.
Citat slut.
Altså, det er samme person der skal ”fortsætte livet” i himmelen (hvor det så end måtte være), men i et nyt legeme, at åndeligt legeme et uforkrænkeligt legeme, men det er ”samme person”.
Så, når ”det Øjeblik” indtræffer ”ved den sidste Basun”, sker forvandlingen (af de der lever), men ”de” (vi) skal ikke ”hensove” (dø).
Så, mennesket dør altså ikke, men forvandles i ét Øjeblik, i ét nu og lever videre i himmelen (hvor det så end måtte være).
Er det korrekt? Er det hvad Bibelen fortæller? Så når vi (Kristne) tror, at vi ikke skal dø, er det så forkert at sige, at det er legemet der dør, men ikke sjælen?
---------------------
Der er flere meninger om ”den sidste trompet” altså en fanfare der ”forkynder” ét eller andet vigtigt og så ………………
Det er klart, at vi alle ønsker svar på disse livets store gåder og selve svaret på spørgsmålet: Hvad sker der når vi ”dør”?
Jeg vil nu søge en kobling til fortiden.
Vi taler om ”det menneskelignende væsen” altså ”mennesker” endda ”menneskelige væsener” der har levet i millioner af år og senere i 200.000 år og også 50.000 år og vor egen kendte historie de sidste 10 til 20.000 år.
Vi må jo indrømme, at disse milliarder af ”menneskelignende væsener”, ”mennesker, og også ”menneskelige væsener”, at disse er døde; i hvert fald, som fysiske atomare og molekylære energimæssige udtryk for koderne i materien. De er her ikke mere.
Hvad så med deres sjæle, deres ånd?
Bibelen er helt klar i sin ordlyd:
1) "Og støvet vender tilbage til jorden som før og ånden til Gud, som gav den", Præd. 12, 7.

2) "Undres ikke herover! Thi den time kommer, da alle de, som er i gravene, skal høre hans røst, og de skal gå frem: de, som har gjort det gode, for at opstå til liv, men de, som har øvet det onde, for at opstå til dom", Joh. 5, 28-29.
3) "Sandelig siger jeg dig: i dag skal du være med mig i Paradis", Luk. 23, 43.
4) "Vi vil ikke, brødre! At I skal være uvidende om dem, der sover hen, for at I ikke skal sørge ligesom de andre, der ikke har noget håb.
Thi så sandt vi tror, at Jesus er død og opstanden, skal også Gud ved Jesus føre de hensovede frem sammen med ham.
Dette siger vi jer nemlig med et ord af Herren, at vi, som lever og bliver tilbage til Herrens komme, skal ingenlunde gå forud for de hensovede.
Thi Herren selv skal stige ned fra Himmelen, og der skal lyde en befaling, en overengels røst og Guds basun.
Og først skal de døde i Kristus opstå; derefter skal vi, som lever og bliver tilbage, bortrykkes tillige med dem i skyerne for at møde Herren i luften; og så skal vi altid være sammen med Herren. Så trøst hverandre med disse ord!", 1. Tess. 4, 13-18.
-----------------------------------------
Der er altså tale om, at mennesket ved sin død ikke fortaber sin sjæl (kald den Guds kendskab til "det enkelte menneske", som "det enkelte menneske har udtrykt og givet Gud, at huske), men "det enkelte menneske "bliver bevaret".
Der er også tale om, at "det ikke var meningen", at "det atomare og molekylære legeme skulle leve evigt i sin substands".
Det har åbenbart været meningen fra begyndelsen af, at "det enkelte menneske" skulle forvandles og efterfølgende modtage et himmelsk legeme, i sin tid.
Når vi taler om "det lange forløb", må vi sondre sådan, at der må være et sted hvor disse, hvor vi er medens "tiden går".
Dette sted kan vi betegne "Guds hukommelse".
Kosmos
tilføjet af

den evige sjæl og "ånden"?

Det vil så sige, at det Jesus omtaler og fortæller, er meningen og alt andet skal selvfølgelig ses i lyset af det.
Man kan ikke bortforklare kendsgerninger ved ”trosdogmer” eller ”religiøse betragtningen”, men disse må indstilles og underordnes i forhold til Jesu lære, ”de faktuelle muligheder”.

Det jeg gerne vil slå fast er, at mennesket er ikke afhængig af sit (jordiske) legeme for at kunne leve.
Det er ren Bibelsk lære. Ja, mennesket i kød og blod behøver ikke engang at dø for at kunne leve.
Grunden til at jeg vil fastslå dette er, at vi er så vant til at betragte døden af det dødelige atomare legeme - forstås på den måde, at legemet fungere som ”materien” nu engang skal og kan og ikke mere, som en afslutning og et ophør af eksistensen, men det ses tydeligt, at sådan forholder det sig ikke.
Hvis det var meningen, at menneskelegemet skulle leve evigt i sine atomer og molekyler, kan man med god grund spørge om hvorfor resten af Universet i sin tilstand af atomer og molekyler i dannelsen af materien ikke er vedvarende, men ”midlertidige”.
-------------------------------------------
Her er så Jesu ord for det:
Således er det også med de dødes Opstandelse: det såes i Forkrænkelighed, det oprejses i Uforkrænkelighed; det såes i Vanære, det oprejses i Herlighed; det såes i Skrøbelighed, det oprejses i Kraft;
…. der såes et sjæleligt Legeme, der oprejses et åndeligt Legeme.
Når der gives et sjæleligt Legeme, gives der også et åndeligt.
Således er der også skrevet: "Det første Menneske, Adam, blev til en levende Sjæl; "den sidste Adam blev til en ”levendegørende Ånd”.
Men det åndelige er ikke det første, men det sjælelige; derefter det åndelige.
Det første Menneske var af Jord, jordisk; det andet Menneske er fra Himmelen.
Sådan som den jordiske var, sådanne ere også de jordiske; og sådan som den himmelske er, sådanne ere også de himmelske.
Og ligesom vi have båret den jordiskes Billede, således skulle vi også bære den himmelskes Billede!
Men dette siger jeg, Brødre! at Kød og Blod kan ikke arve Guds Rige, ej heller arver Forkrænkeligheden Uforkrænkeligheden.
---------------------------------------------
Se, jeg siger eder en Hemmelighed:
Alle skulle vi ikke hensove, men vi skulle alle forvandles i et Nu, i et Øjeblik, ved den sidste Basun; thi Basunen skal lyde, og de døde skulle oprejses uforkrænkelige, og vi skulle forvandles.

Thi dette forkrænkelige må iføre sig Uforkrænkelighed, og dette dødelige iføre sig Udødelighed.
Citat slut.
----------------------------------------------
1. Tess. 4, 13-18.
Der er altså tale om, at mennesket ved sin død ikke fortaber sin sjæl (kald den Guds kendskab til "det enkelte menneske", som "det enkelte menneske har udtrykt og givet Gud, at huske), men "det enkelte menneske "bliver bevaret".
Der er også tale om, at "det ikke var meningen", at "det atomare og molekylære legeme skulle leve evigt i sin substands".
Det har åbenbart været meningen fra begyndelsen af, at "det enkelte menneske" skulle forvandles og efterfølgende modtage et himmelsk legeme, i sin tid.
Når vi taler om "det lange forløb", må vi sondre sådan, at der må være et sted hvor disse, hvor vi er, medens "tiden går".
Dette sted kan vi betegne "Guds hukommelse".
----------------------------------------------
Det må betyde, at når Jesus giver os sit ord, at vi skal opstå ”i et åndeligt legeme” efter vor ”død” kan det ikke have været meningen, at vi fra begyndelsen af (Adam) angivelig skulle have levet evigt her på planeten Jorden.
Det ville kun have været brug for, at frelse legemet, men det Jesus frelser er ikke legemet, men sjælen (og Ånden) altså dig og mig, vi mennesker der tager imod Jesus.
Nu vil jeg ikke afvise, at de mennesker der ikke er bevidst om Jesus og så derfor ikke kan tage imod Jesus, at de er fortabte.
Jeg kan godt forestille mig, at der kan være tilgange til Jesus (og derfor det evige liv) på anden vis, hvor Jesus (altså Gud) vil tage imod mennesker.
-------------------------------------------------
Det der fra begyndelsen af kunne gå galt, (gik galt iflg. beretningen om Adam og Eva) handler om deres sjæl og ånd. Man kan åbenbart miste livet (sin sjæl og ånd) dersom ………..
På den anden side ser jeg hvorledes vi dødelige kan få liv i evighed trods den atomare og materielle død. Jesus sagde, at ”…vi skal leve om vi så end dør”.
Det var faktisk det der gik i opfyldelse for ”røveren på korset ved Jesu ene side”. Han, om nogen i vor betragtning, fortjente døden - fik faktisk livet (da han døde) ja, allerede før sin materielle død modtog han livet fra Jesus, så selv om han døde skulle han leve og Jesus sagde, at det skete øjeblikkeligt.
Han skulle altså ikke gennemgå nogen form for ”indfødselsret prøve” , men Jesu svar på hans anmodning var nok.
Teknisk set gik Jesu ord i opfyldelse øjeblikkelig, selv om røveren på siden af Jesus på korset, måtte gennemgå sin materielle død.
Så, alle de betegnelser for ”efter døden”, graven, sheol, mindegravene, bevares, o.s.v. hvad man nu vil kalde det, handler om, at Gud ”tager imod os”.
Det er et svar på, hvad der sker når vi dør, efter døden og den tanke vi ikke kan slippe, at ”det kan ikke være meningen, at vi skal gå tabt”.
Kosmos
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.