39tilføjet af

Hvorfor er det svært at forstå biblen

Debatten viser der er nogen der læser et skriftsted og forstår det læste ret så bogstaveligt.
Emnet har været til genstand for diskussion, men alligevel insisterer visse debattører at som det står, skal det forstås.
Se for eksempel Mattæus 16:22 hvor der står:
"Da tog Peter ham til side og begyndte at gå i rette med ham og sagde: »Gud bevare dig, Herre, sådan må det aldrig gå dig!« v23 Men Jesus vendte sig om og sagde til Peter: »Vig bag mig, Satan! Du vil bringe mig til fald. For du vil ikke, hvad Gud vil, men hvad mennesker vil.«
Betyder det at apostlen Peter er satan?
Eller menes der noget andet end det bogstavelige.
Hvad vil du svare.

Det er oversættelsen fra folkekirkens bibel, er det fordi det hebraiske sprog er primitivt?
Og ikke giver rum for en ordentlig oversættelse?
Nogen skriver at sådan er det.
Folk med indsigt skriver imidlertid det hebraiske sprog er udtryksfuldt og poetisk.
Så oversættelsen er absolut god nok.
Min holdning er de ikke har den nødvendige ånd til at læse Guds ord, så det fæstner sig på den måde det burde.
Johannes 14:26 
"Men hjælperen, den hellige ånd, som Faderen vil sende i mit navn, han vil lære jer alt og minde jer om alt hvad jeg har fortalt jer"
For at forstå biblen, må man desuden undervises i den, Det vækker en vis modstand, men hvad skal folkekirken ellers med præstens prædikener, hvis ikke der var noget om det.
Jehovas vidner er særdeles grundige i at undervise i nøjagtig kundskab.
2. peter 3:15 skriver.
"Regn desuden vor Herres tålmodighed for frelse, sådan som også vor elskede broder Paulus ifølge den visdom der er givet ham, har skrevet til jer.
Når han taler om dette, således som han også gør i alle [sine] breve. I dem er der imidlertid nogle ting som er vanskelige at forstå og som de uoplyste og ubefæstede fordrejer, sådan som [de] også [gør] med de øvrige skrifter, til deres egen undergang

Hvis nogen er ateister, får de ikke ånden, og hvis de læser sporadisk i biblen på egen hånd er resultatet givet på forhånd.
Nogen af dem tror sig at være "overmåde store apostle" som Paulus skriver.
tilføjet af

Hvorfor er det svært at forstå biblen

den nødvendige ånd

behold den endelig for dig selv !
Du viser tydeligt - hvad det er for en ånd du har 😃
tilføjet af

ha ha ja, den er tydeligtvis hadens ånd

en mere hadsk og modbydeligt og løgnagtigt tone, skal man lede længe efter.
[quote] den nødvendige ånd [/quote]
behold den endelig for dig selv !
Du viser tydeligt - hvad det er for en ånd du har 😃
tilføjet af

Det gælder om at forstå Bibelen, Lyjse,

og det er derfor Guds hellige ånd er nødvendig.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Det gælder om at forstå Bibelen, Lyjse,

det er derfor Guds hellige ånd er nødvendig.
Det er Jehova Gud der giver os forståelsen, og det gør han ved hjælp af den hellige ånd.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Det gælder om at forstå Bibelen, Lyjse,

det er derfor Guds hellige ånd er nødvendig.
Det er Jehova Gud der giver os forståelsen, og det gør han ved hjælp af den hellige ånd.
Kun ved at lade sig lede af ånden vil man opnå den rette forståelse.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

hvis nogle siger noget i mit navn

Som ikke er sandt er ikke fra mig af.
5 mos 18:20-22
Og alt den forvirring i liver i.
Er i guds fjender, for gud forvirre sine fjender.

det er derfor Guds hellige ånd er nødvendig.
Det er Jehova Gud der giver os forståelsen, og det gør han ved hjælp af den hellige ånd.
Kun ved at lade sig lede af ånden vil man opnå den rette forståelse.
Med venlig hilsen, ftg.[/quote]
tilføjet af

Hvorfor er det svært at forstå biblen

Den der tier samtykker siger man i et ordsprog.
Det ser heldigvis ud til en del samtykker i det spørgsmål jeg stillede, og om man må have den nødvendige ånd.
Mente Jesus at apostlen Peter var satan, som han kaldte Peter.
Nej jesus mente naturligvis noget andet.
Nogen samtykkede ikke på mit spørgsmål:
"Hvad vil du svare"
Reaktionen var denne.
"den nødvendige ånd behold den endelig for dig selv"
De flester er sikkert helt klar over Jesus ofte talte i billeder.
Når Jesus på lignende måde siger.
Mattæus 10:38
Og den der ikke tager sin marterpæl (kors) og følger efter mig, er mig ikke værdig. 39 Den der finder sin sjæl vil miste den, og den der mister sin sjæl for min skyld vil finde den.
Jesus mener naturligvis ikke alle skal gå rundt med en pæl eller et kors. Jesus var, da han sagde det slet ikke henrettet endnu, så betydningen er symbolsk.
Hvad mener Jesus iøvrigt med at finde "sin sjæl" har den da været forsvundet, og hvis man smider den væk, på grund af Jesus så finder man den?
Nej at læse det bogstaveligt er for pjattet, og det er at gøre vold på biblen, som er Guds ord i sidste ende.
Hvorfor nogen gør grin med det, fordi de er kontrære og ikke vil sætte sig ind i biblen.
Det ligger lidt udenfor denne tråd.
Man kan læse i næste kapitel 11 at Jesus uddybede det han fortalt, og Jesus plejede at ræsonnere og forklare.
Den forklaring jeg har fået er det betyder Jesus mener hvis man står last og brast med Jesus, selv når angribes med latterliggørelse eller værre, så er man værdig i Jesus øjne, så er man kristen.
De der finder på deres eget og undgår det "sure" men kun vil have det søde, en tro by proxy der overlades til professionelle præster, er ikke værdig til Jesus, de er ikke kristne.
Er det så svært at forstå biblen, med lidt god vilje?
tilføjet af

Hvorfor er det svært at forstå biblen

fat troen

om kristendom : httphttp://www.folkekirken.dk/fileadmin/files/Pdf/bekendelsesskrifter/luthers-lille-katekismus.pdf
Folkekirken.dk
Bekendelsesskrift fra Folkekirkens hjemmeside
Af Dr. Martin Luther
Luthers lille Katekismus er gengivet i samme form som i Den danske Salmebog
Indhold
De 10 bud
Troen
Fadervor
Dåben
Skritemål
Nadver
De ti bud
De ti bud således som en husfader letfatteligt skal lære sin husstand dem.
Det første bud:
Du må ikke have andre guder end mig.
Det vil sige: Vi skal over alle ting frygte og elske Gud og stole på ham.
Det andet bud:
Du må ikke bruge Herren din Guds navn til løgn.
Det vil sige: Vi skal frygte og elske Gud, så vi ikke bander, sværger, øver trolddom, lyver eller bedrager ved hans navn, men i al nød påkalder det, beder, lover og takker.
Det tredje bud:
Husk hviledagen og hold den hellig.
Det vil sige: Vi skal frygte og elske Gud, så vi ikke ringeagter prædiken og hans ord, men holder det helligt, gerne hører og lærer det.
Det fjerde bud:
Ær din far og din mor.
Det vil sige: Vi skal frygte og elske Gud, så vi ikke ringeagter vore forældre og foresatte eller vækker deres vrede, men holder dem i ære, tjener, lyder, elsker og agter dem.
Det femte bud:
Du må ikke begå drab.
Det vil sige: Vi skal frygte og elske Gud, så vi ikke volder vor næste nogen skade på hans liv eller tilføjer ham nogen lidelse, men hjælper ham og står ham bi i al legemlig nød.
Det sjette bud:
Du må ikke bryde et ægteskab.
Det vil sige: Vi skal frygte og elske Gud, så vi lever rent og kysk i ord og gerninger og som ægtefolk elsker og ærer hinanden.
Det syvende bud:
Du må ikke stjæle.
Det vil sige: Vi skal frygte og elske Gud, så vi ikke tager vor næstes penge eller ejendom eller tilvender os dem ved falske varer eller anden uredelighed, men hjælper ham at bevare, hvad han ejer, og bedre sine kår.
Det ottende bud:
Du må ikke vidne falsk mod din næste.
Det vil sige: Vi skal frygte og elske Gud, så vi ikke lyver vor næste noget på, ikke forråder ham, bagtaler ham eller bringer ham i vanry, men undskylder ham, taler godt om ham og optager alt i bedste mening.
Det niende bud:
Du må ikke begære din næstes hus.
Det vil sige: Vi skal frygte og elske Gud, så vi ikke med list et erstræber vor næstes arv eller hus eller med skin af ret tilegner os det, men hjælper ham og står ham bi, så han kan beholde det.
Det tiende bud:
Du må ikke begære din næstes hustru, hans træl eller trælkvinde, hans okse eller æsel eller noget som helst af din næstes ejendom.
Det vil sige: Vi skal frygte og elske Gud, så vi ikke lokker eller tvinger hustru, folk eller kvæg fra vor næste eller på anden måde får dem fra ham, men holder dem til at blive og gøre deres pligt.
Hvad siger nu Gud om alle disse bud?
Han siger således: “Jeg, Herren din Gud, er en lidenskabelig Gud. Jeg straf er fædres skyld på børn, børnebørn og oldebørn af dem, der hader mig; men dem, der elsker mig og holder mine befalinger, vil jeg vise godhed i tusind slægtled.”
Det vil sige: Gud truer med at straffe alle dem, som overtræder disse bud. Derfor skal vi frygte for hans vrede og ikke handle mod dem. Men han lover alle, som holder disse bud, nåde og alt godt.
Derfor skal vi også elske ham og stole på ham og gerne gøre et er hans bud.
Troen
Troen således som en husfader letfatteligt skal lære sin husstand den.
Den første artikel: Om skabelsen
Jeg tror på Gud Fader, den almægtige, himlens og jordens skaber.
Det vil sige: Jeg tror, at Gud har skabt mig og alle andre skabninger; at han har givet mig legeme og sjæl, øjne, øren og alle lemmer, fornut og alle sanser og endnu opholder alt dette; at han giver klæder og sko, mad og drikke, hus og hjem, hustru og børn, marker, kvæg og alt, hvad jeg ejer; at han rigeligt og dagligt sørger for alt, hvad jeg behøver til næring for dette legeme og liv, skærmer mig mod al fare og vogter og bevarer mig for alt ondt; og alt dette gør han af lutter faderlig og guddommelig godhed og barmhjertighed uden nogen fortjeneste og værdighed hos mig. For alt dette skylder jeg at takke og prise ham og tjene ham og være ham lydig. Det er vist og sandt.
Den anden artikel: Om genløsningen
Og på Jesus Kristus, hans enbårne Søn, vor Herre, som er undfanget ved Helligånden, født af Jomfru Maria, pint under Pontius Pilatus, korsfæstet, død og begravet, nedfaret til Dødsriget, på tredje dag opstanden fra de døde, opfaret til himmels, siddende ved Gud Faders, den almægtiges, højre hånd, hvorfra han skal komme at dømme levende og døde.
Det vil sige: Jeg tror, at Jesus Kristus, sand Gud, født af Faderen i evighed, og tillige sandt menneske, født af Jomfru Maria, er min Herre, som har genløst mig fortabte og fordømte menneske, erhvervet og vundet mig fra alle synder, fra døden og fra Djævelens magt, ikke med guld eller sølv, men med sit hellige og dyrebare blod og med sin uskyldige lidelse og død, for at jeg skal være hans egen og i hans rige leve under ham og tjene ham i evig retfærdighed, uskyldighed og salighed, ligesom han er opstanden fra de døde, lever og regerer i evighed. Det er vist og sandt.
Den tredje artikel: Om helliggørelsen
Jeg tror på Helligånden, den hellige, almindelige kirke, de helliges samfund, syndernes forladelse, kødets opstandelse og det evige liv.
Det vil sige: Jeg tror, at jeg ikke af egen evne og krat kan tro på Jesus Kristus, min Herre, eller komme til ham, men Helligånden har kaldet mig ved evangeliet, har oplyst mig med sine gaver, har helliget og opholdt mig i den rette tro, ligesom han kalder, samler, oplyser og helliger hele den kristne menighed på jorden og bevarer den hos Jesus Kristus i den rette, ene tro. I denne kristne menighed forlader han daglig mig og alle troende al synd rigelig og vil på den yderste dag opvække mig og alle døde og i Kristus give mig med samt alle troende evigt liv. Det er vist og sandt.
Fadervor
Fadervor således som en husfader letfatteligt skal lære sin husstand det.
Fader vor, du som er i himlene!
Det vil sige: Gud vil dermed indbyde os til at tro, at han er vor rette Fader og vi hans rette børn, for at vi trygt og med fuld tillid skal bede ham, som kære børn beder deres kære fader.
Den første bøn:
Helliget vorde (blive) dit navn
Det vil sige: Guds navn er vel helligt i sig selv; men vi beder i denne bøn, at det også må blive helligt hos os.
Hvorledes sker det?
Når Guds ord læres klart og rent, og vi som Guds børn også lever helligt et er det. Hjælp os dertil, kære Fader i Himmelen! Men den, som lærer og lever anderledes, end Guds ord lærer, han vanhelliger Guds navn hos os. Bevar os derfra, himmelske Fader!
Den anden bøn:
Komme dit rige
Det vil sige: Guds rige kommer vel af sig selv uden vor bøn; men vi beder i denne bøn, at det også må komme til os.
Hvorledes sker det?
Når den himmelske Fader giver os sin Helligånd, så vi ved hans nåde tror hans hellige ord og lever gudfrygtigt her i tiden og hisset i evigheden.
Den tredje bøn:
Ske din vilje som i himlen således også på jorden
Det vil sige: Guds gode, nådige vilje sker vel uden vor bøn; men vi beder i denne bøn, at den også må ske hos os.
Hvorledes sker det?
Når Gud bryder og hindrer enhver ond plan og vilje, der ikke vil lade os hellige hans navn og ikke lade hans rige komme, hvad der jo er Djævelens, verdens og vort køds vilje, men styrker og bevarer os faste i hans ord og i troen på ham til vor sidste stund. Dette er hans nådige, gode vilje.
Den fjerde bøn:
Giv os i dag vort daglige brød
Det vil sige: Gud giver dagligt brød, også uden vor bøn, endog til alle onde mennesker; men vi beder i denne bøn, at han vil lade os skønne på det og modtage vort daglige brød med taksigelse.
Hvad forstås da ved dagligt brød?
Alt, hvad der behøves til livets ophold og trivsel, for eksempel mad, drikke, klæder, sko, hus, hjem, marker, kvæg, penge, ejendom, from ægtefælle, fromme børn, fromme medhjælpere, from og retsindig øvrighed, god regering, godt vejrlig, fred, sundhed, tugt og ære, gode venner, trofaste naboer og alt, hvad her nævnes kan.
Den femte bøn:
Og forlad os vor skyld, som også vi forlader vore skyldnere Det vil sige: Vi beder i denne bøn, at vor Fader i Himmelen ikke vil se på vor synd og for dens skyld afvise vor bøn. For vi er ikke værdige til noget af det, vi beder om, og har heller ikke fortjent det.
Men vi beder, at han vil give os alt af nåde. Thi vi synder daglig meget og fortjener kun straf. Sådan vil vi i sandhed også selv af hjertet tilgive og gøre godt mod dem, der forsynder sig mod os.
Den sjette bøn:
Og led os ikke (ind) i fristelse
Det vil sige: Gud frister vel ingen; men vi beder i denne bøn, at Gud vil vogte og bevare os, for at
Djævelen, verden og vort kød ikke skal bedrage os og forføre os til mistro, fortvivlelse og anden stor skam og last, og at vi, dersom vi således angribes, dog til sidst må vinde og beholde sejren.
Den syvende bøn:
Men fri os fra det onde
Det vil sige: Vi beder i denne bøn under ét, at Faderen i Himmelen vil fri os fra alt, hvad der kan skade os på legeme og sjæl, ejendom og ære, og endelig, når vor sidste time kommer, unde os en salig død og i nåde tage os fra denne tåredal til sig i Himmelen.
Amen.
Det vil sige: At jeg skal være vis på, at Faderen i Himmelen tager imod vore bønner og hører dem, for han har selv befalet os at bede sådan og lovet, at han vil høre os. Amen, amen, det betyder: Ja, ja, det skal ske således.
Dåben
Den hellige dåbs sakramente således som en husfader letfatteligt skal lære sin husstand derom.
For det første: Hvad er dåben?
Dåben er ikke vand slet og ret, men den er vandet, indeholdt i Guds bud og forbundet med Guds ord.
Hvilket er da dette Guds ord?
Det siger vor Herre Kristus i det sidste kapitel hos Matthæus: “Gå derfor hen og gør alle folkeslagene til mine disciple, idet I døber dem i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn.”
For det andet: Hvad giver eller gavner dåben?
Den virker syndernes forladelse, genløser fra døden og Djævelen og giver alle dem, som tror det, den evige salighed, således som Guds ord og løfte lyder.
Hvordan lyder da dette ord og løfte?
Det siger vor Herre Kristus i det sidste kapitel hos Markus: “Den, som tror og bliver døbt, skal frelses; men den, der ikke tror, skal dømmes.”
For det tredje: Hvorledes kan vand virke så store ting?
Det er så vist ikke vand, der virker det, men Guds ord, som er med og ved vandet, og troen, der stoler på Guds ord forbundet med vandet. Thi uden Guds ord er vandet vand slet og ret og ingen dåb; men med Guds ord er det en dåb, det vil sige: et livets vand, fuldt af nåde, og et bad til genfødelse ved Helligånden, således som apostlen Paulus siger til Titus i det tredje kapitel: “Han frelste os ved det bad, der genføder og fornyer ved Helligånden, som han i rigt mål udgød over os ved Jesus Kristus, vor frelser, for at vi, gjort retfærdige ved hans nåde, i håbet skulle blive arvinger til evigt liv.”
Det er vist og sandt.
For det j erde: Hvad betyder det da, at der bruges vand ved dåben?
Det betyder, at den gamle Adam i os skal druknes ved daglig anger og bod og dø med alle synder og onde lyster, og at der i stedet for daglig skal fremkomme og opstå et nyt menneske, som skal leve evigt for Gud i retfærdighed og renhed.
Hvor står det skrevet?
Apostlen Paulus siger til romerne i det sjette kapitel: “Vi blev altså begravet sammen med ham ved dåben til døden, for at, at også vi, sådan som Kristus blev oprejst fra de døde ved Faderens herlighed, skal leve et nyt liv.”
Skriftemål
Hvorledes man skal lære jævne folk at skrifte.
Hvad er skriftemålet?
Skriftemålet omfatter to dele. For det første, at man bekender synderne; for det andet, at man modtager absolutionen eller tilgivelsen fra skritefaderen som fra Gud selv og ikke tvivler på den, men fast tror, at synderne dermed er tilgivet for Gud i Himmelen.
Hvilke synder skal man da skrifte?
Over for Gud skal man påtage sig skyld for alle synder, også for dem, vi ikke kender, således som vi gør i Fadervor.
Men over for skriftefaderen skal vi kun bekende de synder, som vi ved af og føler i hjertet.
Hvad er det for nogle?
Betragt i lyset af de ti bud, hvad du er, om du er fader, moder, søn, datter, husfader, husmoder eller tjenende - om du har været ulydig, utro, doven, vred, fræk, kivagtig, om du har gjort ondt ved ord eller gerninger, om du har stjålet, været forsømmelig eller skødesløs eller gjort fortræd.
Giv mig en kort vejledning til at skrifte!
Således skal du sige til skriftefaderen:
“Jeg beder dig om, at du vil høre mit skriftemål og for Guds skyld tilsige mig syndsforladelsen.”
“Sig frem!”
“Jeg stakkels synder bekender mig for Gud skyldig i alle synder. Særlig bekender jeg for dig, at jeg er karl eller pige o.s.v., men desværre ikke tjener mit herskab med troskab; thi her og der har jeg ikke gjort, hvad de påbød mig, jeg har gjort dem vrede og fået dem til at bande, jeg har været forsømmelig og ladet skade ske. Jeg har også været usømmelig i ord og gerninger, har yppet kiv med de andre i min stilling, jeg har knurret og bandet mod min husmoder o.s.v. Alt dette gør mig ondt, og jeg beder om Guds tilgivelse; jeg vil forbedre mig.”
En husfader eller husmoder kan sige som så:
“Særlig bekender jeg for dig, at jeg ikke trofast har opdraget mine børn, husfolk og min hustru til Guds ære. Jeg har bandet, givet et dårligt eksempel med usømmelige ord og gerninger, voldt min nabo skade og talt ondt om ham, jeg har solgt for dyrt, givet forfalskede og ikke fuldvægtige varer” -
og hvad mere han har gjort mod Guds bud og den stilling, han er i, o.s.v.
Men om nogen ikke skulle i nde sig tynget af sådanne eller af større synder, skal han ikke være bekymret eller søge et er andre synder, ikke heller opdigte nogle og derved gøre en pinebænk ud af skriftemålet, men du skal fortælle en eller to, som du ved af. Altså: “Særligt bekender jeg, at jeg en gang har bandet og ligeså en gang været hensynsløs i mine ord, en gang forsømt at... o.s.v.” Og lad det så være nok.
Men ved du slet ikke af nogen synd (det er dog næppe muligt), så nævn heller ikke noget særligt, men modtag tilgivelsen på det almindelige skriftemål, som du aflægger for Gud over for skriftefaderen.
Så skal skriftefaderen sige: “Gud være dig nådig og styrke din tro. Amen.” Derefter siger skriftefaderen: “Tror du også, at min tilgivelse er Guds tilgivelse?” “Ja.” Derpå skal han sige: “Det skal ske dig, som du troede. Og på vor Herres Jesu Kristi befaling tilgiver jeg dig dine synder i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn. Amen! Gå bort med fred.” Men den, som har store samvittighedskvaler eller er bedrøvet og anfægtet, vil en skriftefader nok vide at trøste med flere bibelord og opmuntre ham til troen. Dette skal kun være en sædvanlig måde at skrifte på.
Nadver
Alterets sakramente således som en husfader letfatteligt skal lære sin husstand derom.
Hvad er alterets sakramente?
Det er vor Herre Jesu Kristi sande legeme og blod under brødet og vinen, og det er indstit et af Kristus selv for os kristne til at spise og drikke.
Hvor står det skrevet?
Således skriver de hellige evangelister Matthæus, Markus og Lukas og apostlen Paulus:
Vor Herre Jesus Kristus i den nat, da han blev forrådt, tog brødet, takkede og brød det, gav sine disciple det og sagde: “Tag dette og spis det; det er mit legeme, som gives for jer. Gør dette til min ihukommelse!”
Ligeså tog han også kalken et er at ensmåltidet, takkede, gav dem den og sagde: “Drik alle heraf; denne kalk er den nye pagt i mit blod, som udgydes for jer til syndernes forladelse. Gør dette, så ofte som I drikker den, til min ihukommelse!”*
* I stedet kan anvendes:
Vor Herre Jesus Kristus tog i den nat, da han blev forrådt, et brød, takkede og brød det, gav sine disciple det og sagde: “Tag det og spis det; dette er mit legeme, som gives for jer. Gør dette til ihukommelse af mig!”
Ligeså tog han også bægeret et er måltidet, takkede, gav dem det og sagde: “Drik alle heraf; dette bæger er den nye pagt ved mit blod, som udgydes for jer til syndernes forladelse. Gør dette, hver gang I drikker det, til ihukommelse af mig!”
Hvad gavner det da at spise og drikke således?
Det ser vi af disse ord: “Givet og udgydt for jer til syndernes forladelse,” nemlig, at ved disse ord gives os i sakramentet syndernes forladelse, liv og salighed. Thi hvor syndernes forladelse er, der er også liv og salighed.
Hvorledes kan det, legemligt at spise og drikke, have denne virkning?
Det er så vist ikke at spise og drikke, der gør det, men de ord, der står: “Givet og udgydt for jer til syndernes forladelse.” Thi disse ord er sammen med det, legemligt at spise og drikke, hovedsagen i sakramentet, og den, som tror disse ord, han har, hvad de siger, og som de lyder, nemlig syndernes forladelse.
Hvem modtager da dette sakramente værdigt?
Faste og legemlig beredelse er vel en smuk udvortes tugt; men ret værdig og vel skikket er den, som har troen på disse ord: “Givet og udgydt for jer til syndernes forladelse.” Men den, som ikke tror disse ord eller tvivler, han er uværdig og uskikket; thi ordet “for jer” kræver just troende hjerter.
tilføjet af

Hvorfor er det svært at forstå biblen

Du spørger: "Hvorfor er det svært at forstå biblen?"
Jeg svarer: "Hvem siger det er svært at forstå biblen?"
Nu har jeg læst Bibelen flere gange, og jeg har endnu ikke opdaget at den skulle være svær at forstå.
Men, hvis du vi have Bibelen til at betyde en hel masse der ikke står i den, at du mener at den skal fortolkes, tja, så forstår jeg godt dine problemer med at forstå den.
Prøv med en dansksproget udgave, det kan være det hjælper på forståelsen.
tilføjet af

Hvorfor er det svært at forstå biblen

Jeg synes du skal læse det jeg skrev en gang til. Jeg tror ikke du forstod det.
Jeg stiller såmænd et generelt spørgsmål, og åbner for en bibelsk debat. Det som jeg har forestillet mig debat går ud på. Selv har jeg ikke noget problem med at forstå biblen.
Vi Jehovas vidner drøfter forståelsen, og udgiver litteratur der igangsætter tanker og rejser spørgsmål man skal tage stilling til.
Vi tror ikke man lærer biblen at kende fordi der står en bibel i bogreolen og støver til.
Biblen er faktisk en form for arbejdsredskab. Mener du ikke det?
Nogen har svært ved forståelse, de forstår det ikke, og mener man bare skal læse det der står og ikke søge den symbolik der ofte er, som nu det jeg skrev om Jesus kaldte Peter for satan.
Det glæder mig du straks forstår det er symbolsk, og har svært ved at se hvordan det i det hele taget kan være så svært.
Det er det desværre.
Hvad tror du. Når biblen siger oliebjerget flækker i to, fordi Jesus stiller sig på det.
Mener du at selvfølgelig flækker oliebjerget for det står der jo?
tilføjet af

Hvorfor er det svært at forstå biblen

Jeg synes du skal læse det jeg skrev en gang til. Jeg tror ikke du forstod det.[/quote]
Hvad får dig til at tro, at jeg ikke forstår det du skriver?
Jeg svarede på overskriften til dit indlæg.

[quote="sand kristen" post=2581822]Jeg stiller såmænd et generelt spørgsmål, og åbner for en bibelsk debat.[/quote]
For mig er det ikke en bibelsk debat du åbner for, men om en debat om fortolkning, om man kan forstå Bibelen på egen hånd, og indirekte åbner en vej til at argumenter for det du selv tror på, frem for en debat hvor målet er en erkendelse der inkluderer begge eller alle de deltagende debattører. For mig er dit ærinde ikke debat, men mission, min påstand eller opfattelse, bevares, men sådan oplever jeg det.

[quote="sand kristen" post=2581822]Vi Jehovas vidner drøfter forståelsen, og udgiver litteratur der igangsætter tanker og rejser spørgsmål man skal tage stilling til.
Vi tror ikke man lærer biblen at kende fordi der står en bibel i bogreolen og støver til.
Biblen er faktisk en form for arbejdsredskab. Mener du ikke det?[/quote]
Hvis du vil debat, hvorfor så tale i flertal, som et vi? Det understøtter for mig blot min oplevelse af mission og ikke debat.

[quote="sand kristen" post=2581822]Hvad tror du.

Hvad jeg tror er vel irrelevant i og med jeg ikke tillægger bibelen nogen beta-betydning(-er) i dens indhold. Jeg læser ikke een bog, men en samling af tekster, som på et tidspunkt er blevet udvalgte som repræsentative for en bestemt holdning, overbevisning eller måde til at forstå/fortolke virkeligheden.
tilføjet af

Hvorfor er det svært at forstå biblen

Hej. Sand kristen.
Man må forstå at vore åndelige vejleder(e),
kun giver os det den mener vi er klar til.
Vil man ikke Ånden er den der stadig til virke.
Det kan virke dybt unfair, at man ikke bare kan få alle svar på en gang.
Der er ingen der kan, og skal, rumme så megen viden på en gang.
Desuden ville det tage evigt utallige tidsaldre at forstå al den viden,
som man ynder at kalde Ånden eller sandheden.
Men-derfor er døren alligevel åben til det åndelige hvis man får brug for Guds Ånd.
Men derfor bruger og forstår jeg da Bibelen alligevel. 🙂
Venlige hilsner Heart
tilføjet af

Hvorfor er det svært at forstå biblen

Det forstod jeg ikke!
tilføjet af

Hvorfor er det svært at forstå biblen

Det forstod jeg ikke!

Hvilken del af det jeg skrev?
tilføjet af

144

Debatten viser der er nogen der læser et skriftsted og forstår det læste ret så bogstaveligt.
Skal de 144.000 mon forstås bogstaveligt
tilføjet af

som jeg erfarer

er det vidst kun jehovas vidner der uafbrudt påstår at bibelen er vanskelig at forstå eller kan misforstås
tilføjet af

som jeg erfarer

Ja men det er der vel ikke noget mærkeligt i - de har jo næsten ikke bestilt andet - end at misforstå [(:]
tilføjet af

Hvordan forstår du selv tallet 144.000, SCO?

Tallet nævnes flere gange i Bibelen, og der siges om dem at de består af 12 x 12.000, altså 144.000 ialt. (Åbenbaringen 7:4-8)
Synes du det lyder som om det kunne være et andet antal, for eksempel 145.000, eller 238.000?
Læg mærke til at der også nævnes en anden skare, en skare hvis tal er ukendt. (Åbenbaringen 7:9) Denne skare kan altså være et hvilket som helst antal personer.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

som jeg erfarer

er det vidst kun jehovas vidner der uafbrudt påstår at bibelen er vanskelig at forstå eller kan misforstås

... og det er jo en elegant måde at vise, at man selv ingen ting forstår
Tænker på tale måden, at "angreb er det bedste forsvar", og ved at angribe andres evne til at forstå, flyttes fokus fra det man ikke selv forstår, ....
tilføjet af

Hvordan forstår du selv tallet 144.000, SCO?

Læg mærke til at der også nævnes en anden skare, en skare hvis tal er ukendt. (Åbenbaringen 7:9) Denne skare kan altså være et hvilket som helst antal personer.

Men det undrer mig, at I roder rundt i tingene. Åb. kap. 7 taler om, at den store skare du omtaler, står foran Guds tronen.
Så enten må Guds trone være på jorden ellers må den store skare være mennesker der er kommet op i himmelen?
tilføjet af

Så biblen er trylle sprog, ingen forstår?

det er derfor at jehovas vidner deler biblen ud, fordi ingen kan læse hvad der står i dem.
det sjove er jo bare at jeg læser det samme som folk der er troende, og der ikke findes noget trylle sprog.
tilføjet af

Hvordan forstår du selv tallet 144.000, SCO?

Her er forklaringen.
åbenbaringen 7:4
Og jeg hørte tallet på de beseglede: ét hundrede og fireogfyrre tusind beseglede ud af alle Israels stammer,
v5 af Judas stamme tolv tusind beseglede,
af Rubens stamme tolv tusind,
af Gads stamme tolv tusind,
v6 af Ashers stamme tolv tusind,
af Naftalis stamme tolv tusind,
af Manasses stamme tolv tusind,
v7 af Simeons stamme tolv tusind,
af Levis stamme tolv tusind,
af Issakars stamme tolv tusind,
v8 af Zebulons stamme tolv tusind,
af Josefs stamme tolv tusind,
af Benjamins stamme tolv tusind beseglede.
Læg mærke til der står, jeg hørte tallet hvorefter der specificeres hvrodan tallet 144.000 fremkommer.
Det er et bogstaveligt tal.

Næste vers siger.
9 Efter dette så jeg, og se! en stor skare, som ingen var i stand til at tælle, af alle nationer og stammer og folk og tungemål stod foran tronen og foran Lammet, klædt i lange, hvide klæder; og der var palmegrene i deres hænder. 10 Og de bliver ved med at råbe med høj røst og sige: „Frelsen [skylder vi] vor Gud, som sidder på tronen, og Lammet.“

Der er ikke tale om nogen der har været døde og er oprejst til liv i himlen, så der er de ikke.
Men er Guds trone så på jorden.
Det vil ikke være nødvendig for det første, Når vi beder til Gud i himlen, er det ikke nødvendigt at være i himlen, eller for Gud at være på jorden.
Vi ser salme 11:4
Jehova er i sit hellige tempel.
Jehova — i himmelen er hans trone.
Hans øjne ser; hans klare blik ransager menneskesønnerne.

Endelig ser vi Åb 20:11
Og jeg så en stor, hvid trone og ham som sad på den. For hans ansigt flygtede jorden og himmelen, og der fandtes ikke noget sted for dem. 12 Og jeg så de døde, de store og de små, stå foran tronen,
De døde står selvfølgelig ikke bogstaveligt foran tronen og får en dom. De der ikke får en opstandelse, skulle så straks ryge tilbage i graven.
Det er helt tydeligt "at stå foran tronen" er symbolsk.
Noget i biblen er nogstaveligt, noget er symbosl.
Det gier anledning til for nogen ikke at kunne skelne.
Når Jesus kalder apostlen Peter for satan, kan enhver forstå det mener Jesus ikke bogstaveligt.
Når Jesus siger den der ikke tager sit kors op, er mig ikke værdig, så betyder det selvfølgelig ikke, man er en af Jesus godkendt kristen, fordi man har et kors i en kæde om halsen.
Det påstår nogen, og kalder alle andre for løgnere hvis de mener noget andet.
Det er væsentligt at få løst op for det.
tilføjet af

Hvorfor er det svært at forstå biblen

Fokus på et bjerg - eller fokus på ham der kommer igen - på bjerget :
http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2568724-det-oliebjerg-det-oliebjerg/2568724
tilføjet af

Hvorfor er det svært at forstå biblen

Det var faktisk en interessant udtalelse her:
"Jeg læser ikke een bog, men en samling af tekster, som på et tidspunkt er blevet udvalgte som repræsentative for en bestemt holdning, overbevisning eller måde til at forstå/fortolke virkeligheden."
citat slut.
Amen.
Platoon
tilføjet af

som jeg erfarer

er det vidst kun jehovas vidner der uafbrudt påstår at bibelen er vanskelig at forstå eller kan misforstås


Det må være skønt at kunne forstå biblen uden videre.
Der står i 2.Mosebog 4:24
I et herberg undervejs overfaldt Herren ham og ville slå ham ihjel. v25 Da tog Sippora en flintekniv og skar sin søns forhud af. Hun berørte hans kønsdele og sagde: »Nu er du min blodbrudgom!« v26 Så slap Herren Moses. Det var den gang, hun brugte ordet blodbrudgom om omskærelsen.
Jeg forstår ikke hvad det betyder og hvorfor hun gjorde det.
Du kunne vel ikke lige være rar, og forklare hvad det betyder, så det er til at forstå. 🙂
tilføjet af

som jeg erfarer

Der er også noget andet jeg ikke forstår
Nogen siger at Gud er helligånden og er en´ Gud, men hvis Jesus er en gud og helligånden er en gud, hvad laver Gud så?
De er allesammen en´ Gud.
Andre igen siger man er fuld af løgn hvis man siger Gud er en´, han er tre, basta.
Citat:
"det siger treenigheden ikke noget om.
treenighed, handler om tre der er enige om at være gud, ikke om at være en´ person."

Nu står der i biblen apostelgerninger 2:1
Da nu pinsedagen var begyndt var de alle samlede på det samme sted, 2 og pludselig lød der fra himmelen en støj ligesom af en voldsom vind der kom farende, og den fyldte hele huset hvor de sad. 3 Og tunger som af ild viste sig for dem og fordelte sig, og der satte sig en på hver af dem, 4 og de blev alle fyldt med hellig ånd.
Hvordan kan den ene Gud der er gudsønhelligånden og kun en´, være i alle de disciple.
Er der plads til alle de guder i folk. Og Gud er i himlen siger biblen, men nu er de åbenbart i en del mennesker.
Hvor imponerende. 😃
Men der er "sikkert" en logisk forklaring, 😖 og den gad jeg godt høre. En logisk forklaring, noget man kan genfinde tydeligt i biblen som jo er lige til at forstå.
Det jeg forstår, er de udlægninger nogen kommer med, er det rene vrøvl.
Formålet er tydeligvis at sprede denne falske lære, for at mennesker skal vende sig bort fra den eneste sande Gud Jehova.
tilføjet af

Hvordan forstår du selv tallet 144.000, SCO?

Hej Newsreader:
Jeg er godt klar over, at du kan klare dig selv i denne debat og jeg synes det er gode tanker du fremfører.
Min egen opfattelse (og tro) vil jeg alligevel gerne give udtryk for. Jeg citere Bibelen:
Johannes Åbenbaringen kap. 7:
Og jeg hørte Tallet på de beseglede, hundrede og fire og fyrretyve Tusinde beseglede af alle Israels Børns Stammer:
5 af Judas Stamme tolv Tusinde beseglede, af Rubens Stamme tolv Tusinde, af Gads Stamme tolv Tusinde,
6 af Asers Stamme tolv Tusinde, af Nafthalis Stamme tolv Tusinde, af Manasses Stamme tolv Tusinde,
7 af Simeons Stamme tolv Tusinde, af Levis Stamme tolv Tusinde, af Issakars Stamme tolv Tusinde
8 af Sebulons Stamme tolv Tusinde, af Josefs Stamme tolv Tusinde og af Benjamins Stamme tolv Tusinde beseglede.
_______________________________________
Kommentar:
Som jeg læser og forstår det, handler dette om Israel.
Hvorfor skriver Apostlen Johannes om dette?
Jo, Israel havde jo været igennem mange års besættelse og frihedskrige lige siden dengang da Abraham købte sig land i Kana`ns område og sin Åbenbaring fra Gud både før og efter, da Gud kommer og ”besøger” Abraham i Mamre lund i sin åbenbarelse af et menneske (med ledsagere).
Indtil hans søn Isak bliver gift med Rebekka og hun føder ham 2 sønner Esau og Jakob. Faktisk tvilinger, men…..;
Herren svarede hende:
»To folk er i dit moderliv,
to folkeslag skal udgå af dit skød.
Det ene folk skal være stærkere end det andet,
den ældste skal trælle for den yngste.«
Da tiden kom, og hun skulle føde, viste det sig, at der var tvillinger i hendes liv. Den, der kom først ud, var rød og lodden over det hele som en kappe. Ham gav de navnet Esau. Derefter kom hans bror ud; hans hånd holdt fast om Esaus hæl. Ham gav de navnet Jakob. Isak var tres år, da de blev født.
Citat slut.
Lea og Rebekka; disse 2 kvinder (+ Bilha og Zilpa – tjenestepiger) føder ham sønner (12 sønner + 1 datter - ja, flere døtre).
_________________________________________________________

Guds løfter til ”jøderne” (Israel):
sagde Gud til ham (Jakob): "Jeg er Gud den Almægtige! Bliv frugtbar og mangfoldig! Et Folk,ja Folk i Hobetal skal nedstamme fra dig, og.Konger skal udgå af din Lænd;
12 det Land, jeg gav Abraham og Isak, giver jeg dig, og dit Afkom efter dig giver jeg Landet!"
13 Derpå for Gud op fra ham på det Sted, hvor han havde talet med ham;
14 og Jakob rejste en Støtte på det Sted, hvor han havde talet med ham, en Stenstøtte, og hældte et Drikofer over den og udgød Olie på den.
15 Og Jakob kaldte det Sted, hvor Gud havde talet med ham, Betel.
Citat fra Bibelen slut.
______________________________________________________

Hele denne begivenhedsrække der stod som mejslet i jødernes sind og hjerte blev forløst i Jesus Kristus (tror vi Kristne og jøderne på Jesu tid) og både på det jordiske fysiske plan og det himmelske, åndelige (også fysiske plan) får alle disse tusindårige begivenheder sin opfyldelse i og med Jesus Kristus.
Gud har besøgt sit folk.
____________________________________________________

Som troende jøde og med skarp erindring om alt dette, oplever Apostlen Johannes sine åbenbaringer på den Græske Ø Patmos, i fangenskab under Roms besættelse (igen, igen) af Israel / Jerusalem og et forsøg på, at tilintetgøre jøderne og den jødiske kultur.
Derfor skriver Apostlen Johannes (søn af Salome ”den myrra-bæreren” og Zebedæus, en fisker.
Hans bror var Jakon, en anden apostel.) om ”de hengangne” og ja, ”forfædrene” og ”de frelste grundet Jesus Kristus”; med troens øjne:
9 Derefter så jeg, og se en stor Skare, som ingen kunde tælle, af alle Folkeslag og Stammer og Folk og Tungemål, som stod for Tronen og for Lammet, iførte lange, hvide Klæder og med Palmegrene i deres Hænder;
10 og de råbte med høj Røst og sagde: Frelsen tilhører vor Gud, som sidder på Tronen, og Lammet!
11 Og alle Englene stode rundt om Tronen og om de Ældste og om de fire Væsener og faldt ned for Tronen på deres Ansigt og tilbade Gud og sagde:
12 Amen! Velsignelsen og Prisen og Visdommen og Taksigelsen og Æren og Kraften og Styrken tilhører vor Gud i Evighedernes Evigheder! Amen.
13 Og en af de Ældste tog til Orde og sagde til mig: Disse, som ere iførte de lange, hvide Klæder, hvem ere de? og hvorfra ere de komne?
14 Og jeg sagde til ham: Min Herre! du ved det. Og han sagde til mig: Det er dem, som komme ud af den store Trængsel, og de have tvættet deres Klæder og gjort dem hvide i Lammets Blod.
15 Derfor ere de foran Guds Trone og tjene ham Dag og Nat i hans Tempel; og han, som sidder på Tronen, skal opslå sit Telt over dem.
16 De skulle ikke hungre mere, ej heller tørste mere, ej heller skal Solen eller nogen Hede falde på dem.
17 Thi Lammet, som er midt for Tronen, skal vogte dem og lede dem til Livets Vandkilder; og Gud skal aftørre hver Tåre af deres Øjne.
Citat slut.
Kommentar:
Drømmen om fred og mennesker med fred i et bredt fællesskab hvor alle forenes af samme Gud.
___________________________________________

Var det så bogstavelig 144.000 (12.000 af hver af de 12 stammer)?
Nej, det er et symbolsk tal.
Er det så ”samtlige, dem, som komme ud af den store Trængsel, og de have tvættet deres Klæder og gjort dem hvide i Lammets Blod.
ere de foran Guds Trone og tjene ham Dag og Nat i hans Tempel; og han, som sidder på Tronen, skal opslå sit Telt over dem.
skulle ikke hungre mere, ej heller tørste mere, ej heller skal Solen eller nogen Hede falde på dem.
Thi Lammet, som er midt for Tronen, skal vogte dem og lede dem til Livets Vandkilder; og Gud skal aftørre hver Tåre af deres Øjne”?
Svar:
Det er alle dem, der iflg. Apostlen Johannes (i synet fra Jesus Krstus) har taget imod Jesus og er blevet frelste grundet Jesu blod og - alle dem Jesus omtaler i forbindelsen med Nadveren.
Det er også et symbolsk antal, idet det skal forståes i generationer i et forløb.
Platoon
tilføjet af

tag hellere at snak om det du forstår

i stedet for at bruge så meget tid på det du ikke forstår.
for hvis du forstod treenigheden, så ville du også se, der ikke er noget problem.
selv jeg der er ateist, kan forstå det bedre end du kan.
men jeg tror du medvilje misforstår det, og vil ikke forstå det, for så kommer du ikke til at indrømme at din sekt lyver omkring treenigheden.
men selvføgeligt tror du ikke på kilder der viser at din sekt lyver, så du går jo og gemmer dig væk, fra sandheden, for at undgå at blive klogere, men du kommer ikke uden om at du kommer til at gå rundt og sprede løgn og hån om andre mennesker, og det er under alle omstændigheder ikke særligt kristen.
man kunne jo spørge dig om hvad du laver her, for du gider tydeligtvis ikke selv at følge biblen, og du taler tydeligt vis heller ikke for biblen, og du missionere heller ikke, det eneste du laver her er at håne andre, og er det særligt kristen?
ikke hvad jeg kan se.
tilføjet af

tag hellere at snak om det du forstår

Jeg følger biblen, og i den står der intet om en treenig gud.
Du skal være hjerteligt velkommen til at vise hvor det er beskrevet.
Bog, kapitel og vers.
Sagen er du ikke kan vise det, for det står der ikke. Og du vil have man skal følge noget der ikke omtales i biblen.
Det er i min verden ikke at følge biblen.
Derfor er du en narrehat.
Det skal du selvfølgelig ikke finde dig i at blive kaldt. Du skal bare forklare hvor Jesus omtaler sig selv som en treenig gud.
Kan du det?
Hvis du kan, så spar mig for yderligere - bare vis det.
Hvis ikke du kan - hvad er du så?
tilføjet af

tag hellere at snak om det du forstår

Jeg vil ikke have du skal følge treenigheden, men jeg vil have du forstår den, før du begynder at kritisere den.
treenigheden siger heller ikke den står nævnt i biblen, den er en forståelses idealogi, men du er jo nok for dum til at fatte det, for det har jeg sagt til dig uendeligt mange gange.
som sagt, så er der tre der skaber verden, der er helligånden, i det første kapitel, der er faderen i det andet kapitel, og der er sønnen i john 1. og du må ikke have flere guder.
hvordan kommer du uden om dette problem? uden at måtte ændre i det der står i biblen, og uden at komme til at tilbede flere guder?
det er grundlaget bag treenigheds lære, lad os se om du kan løse den ;)
Jeg følger biblen

kan jeg ikke se nogle steder, du gør hvad der passer dig, og når man så viser dig at sådan bør en kristen ikke opføre sig, piver du.
men ville det ikke være dejligt, hvis man kunne se du var kristen, og du ikke bliv nød til at sige det hele tiden?
tja, sådan er det jo, hvis man kan se det på din være måde, og man ville så heller ikke betvile det ;)
men prøv at løs den første opgave, jeg gav dig her. for jehovas vidner løste den jo ved at lave om på biblen. men så falder de ind under dette vers i biblen.
åb 22v18 Jeg vidner for enhver, der hører profetordene i denne bog: Føjer nogen noget til dem, vil Gud tilføje ham de plager, der er skrevet om i denne bog, v19 og trækker nogen noget fra ordene i denne profetiske bog, vil Gud fratage ham hans del i livets træ og i den hellige by, som der er skrevet om i denne bog.
jehovas vidner har jo gjordt begge dele.
tilføjet af

tag hellere at snak om det du forstår

Hvis du forstår biblen så godt som du påstår, vil jeg meget gerne vide hvorfor du mener:
At vi skal tro på det der ikke står i biblen.
At vi ikke skal tro på det der står i biblen.
En saglig logisk baseret redegørelse vil være nødvendig.
Du skriver endvidere den lære du promoverer er ideologisk.
Her er hvad biblen skriver om filosofi. Du kan efterfølgende forklare hvordan det der står skrevet skal ignoreres.
Kolossenserne 2:8
Pas på: måske vil der være nogen som vil føre jer bort som sit bytte ved den filosofi og det tomme bedrag der er i overensstemmelse med menneskers overlevering, i overensstemmelse med verdens elementære ting og ikke i overensstemmelse med Kristus

Jeg behøver vel ikke oplyse om treenighedslæren først kom til lang tid efter biblen var skrevet, og denne lære er ændret flere gange alt efter tidens filosofiske strømning, og efter politiske overvejelser. Den udgave af treenighedslæren du kender, men ikke vil acceptere i sin skrevne form, stammer fra engang i middelalderen.
tilføjet af

tag hellere at snak om det du forstår

Ps.
Martinus lære er om noget rendyrket filosofi om tro.
Mener du den skal følges?
Du kender selvfølgelig Martinus lære. 😉
tilføjet af

Hvordan forstår du selv tallet 144.000, SCO?

Læg mærke til der står, jeg hørte tallet hvorefter der specificeres hvrodan tallet 144.000 fremkommer.
Det er et bogstaveligt tal.[/quote]
Her er dit argument, at teksten skal læses bogstaveligt, fordi der står et specifikt tal.

[quote="sand kristen" post=2581982]Næste vers siger.
9 Efter dette så jeg, og se! en stor skare, som ingen var i stand til at tælle, af alle nationer og stammer og folk og tungemål stod foran tronen og foran Lammet, klædt i lange, hvide klæder; og der var palmegrene i deres hænder. 10 Og de bliver ved med at råbe med høj røst og sige: „Frelsen [skylder vi] vor Gud, som sidder på tronen, og Lammet.“
Der er ikke tale om nogen der har været døde og er oprejst til liv i himlen, så der er de ikke.

Hvis tallet 144.000 skal tages bogstaveligt, hvorfor skal "en stor skare" foran Guds trone så ikke tages bogstaveligt?
Hvad er dit argument for, at der ikke er tale om mennesker der efter deres død er oprejst til liv i himmelen?
tilføjet af

Hvordan forstår du selv tallet 144.000, SCO?

Tak for dit indlæg. Ikke at jeg tror som dig, men jeg kan dog bedre forstå din argumentation, fordi, som jeg læser det du skriver, som en gennemgående udlægningen af en tekst du opfatter skal forståes symbolsk (sammenhængende).
Synes derfor det er interessant at læser den forskel der er i den tilgang du har og den 'sand kristen' anlægger.
tilføjet af

Hvordan forstår du selv tallet 144.000, SCO?

Hej newsreader,
Du skriver: " .... ikke at jeg tror som dig,"
Citat slut.
Kommentar:
Har du lyst til at forklare hvad du tror?
Platoon
tilføjet af

Hvordan forstår du selv tallet 144.000, SCO?

Hej newsreader,
Du skriver: " .... ikke at jeg tror som dig,"
Citat slut.
Kommentar:
Har du lyst til at forklare hvad du tror?
Platoon

Der er så ment ikke så meget at forklare, da jeg ikke "tror" i religiøs forstand og heller ikke har behov for det.
For mig er religiøse overbevisninger og skrifter et udtryk for samlinger af forklaringer, modeller, måder at forstå tilværelsen på. Alle religiøse systemter er for mig fremkommet på tidspunkter hvor de tidligere ikke længere var tilstrækkelige eller de tidligere ikke længere formåede at tilpasse sig de nye behov for forklaringer. Fx ville til tro som Scientology aldrig kunne opstå i 1400-tallet, ligesom Jehovas Vidner ikke ville kunne opstå i 1100-tallet, eller mormomerne i 800-tallet. Hver tid sine religiøse behov. Nogle religiøse systemer opstår og dør lige så hurtigt som de er opstået, hvis de ikke dækker et aktuelt behov for forklaringer eller har en funktion som social regulator. Jeg er meget enig i de tanker der er fremført i en anden tråd, hvis en religiøs filosofi eller overbevisning ikke dækker aktuelle behov vil de disse religiøse tanker og grupper før eller siden forsvinde igen.
tilføjet af

Hvorfor det

skal jeg forklarer hvordan DU skal forstå DIN Bibel, det forstår jeg ikke
jeg tror at noget af det vigtigste er at man er god mod sin næste, så er man kommet langt - det indebærer at man "taler" ordentligt
tilføjet af

Jeg har bemærket

at du har vanskeligt ved at beskæftige dig med mere end en opgave ad gangen, så bare et enkelt❓: mon 12 x 12.000 kan være symbolsk ?
tilføjet af

Som jeg forstår det

de bibelkyndige skriver, så er noget symbolsk og andet bogstaveligt, ENDDA i samme beretning
det er S.. ikke nemt
gad vide hvem der bestemmer hvad der er symbolsk og hvad der er bogstaveligt
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.