´´
Og jeg påtager mig skylden for det, da det var mig selv der startede!
Vi skulle jo have haft fastlået hvad det egentlig var der menes re.: JESUS
Du siger der IKKE er belæg i Bibelen for JESU KRISTI GUDDOMMELIGHED qua dit indlæg:
---> DU SKRIVER CITAT: <---..............................................................
Joh. 1:1 "...Ordet var En Gud" - At jesus ikke er den almægtige Gud skal sammenholdes med resten af bibelforståelsen.
'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
jalmar:
Samtidig siger du så noget, som andre JV'ere benægter, fordi det angiver jeres bibels indhold som Polyteisme = Flerguderi = TO Guder JEHOVA og den lidt mindre JESUS KRISTUS! -
Re.: NEDENSTÅENDE Vil du trække det tilbage eller mener du det?
---> DU SKRIVER CITAT: <---.............................................................
Men jeg erkender at Jesus er en Gud.
.........................................................................................
Re.: Nikæa i år 325 / TREENIGHEDSBEGREBET! - Her blev den endelige udgave af Bibelen konfirmeret - Og der blev BRAGT ENIGHED i hvordan begreberne skulle fremføres!
Hvis du slår op under Theophilus, vil du se at han på et eller andet tidspunkt mellem AD 180 og AD 190 NAVNGIVER TERTULLIANS begreb = ÉN "SUBSTANS" TRE VÆSENER - "TREENIGHED"
---> CITAT: <---........................................................................
Ordet blev først brugt af Theophilus af Antiokia i 180'erne og blev et afgørende tema under dannelsen af kirken i senantikken.
http://www.kristendom.dk/artikel/267303:Kirkeaaret--Taalmodighedens-tid
'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
---> CITAT: <--- side 22
Den første til at tale om tre hypostaser i treenigheden. De har hver for sig autonomi. Faderen er Værens princip, Sønnen fornuftens princip og Helligånden er helliggørelsens princip.
---> CITAT: <--- side 24
Irenæus og Tertullian havde medtaget Helligånden og dermed lanceret Treenigheden. Origenes understregede den sande inkarnation af Kristus, den enkelte gudelige persons autonomi*1) og Sønnens evige væsen, men han underordnede Sønnen i forhold til Faderen, idet Faderen var autotheos, dvs. Guden selv, mens Sønnen og Ånden var afledede, nemlig henholdsvis født og udgået fra, og derfor kun Gud. Altså er begge subordinerede*2).
NB!
*1) autonomi= selvstyre - - *2) subordinerede = UNDERORDNEDE!
http://www.sanktandreasbibliotek.dk/fileadmin/pdf/patrol_komp.pdf
.........................................................................................
Vi er her i Kristendommens begyndelse selvfølgelig sker der en udvikling i begreberne grundet efterrationaliseringer - den tydeliggørelse som fremgår af disse TRE Væseners væren i Bibelens skrifter, skal jo stemme overens med den lære der er I bibelen - Bibelens ord ligger jo allerede mere eller mindre fast med Irenaeus (AD 130-ca. 202), som samler en del af skrifterne og IKKE MINDST DE FIRE EVANGELIER -
Polycarp har "intet" med Treenigheden at gøre, tanken er simpelthen ikke FØDT endnu - det er først med IRENAEUS samling af skrifterne, man kan se, at det er nødvendigt, med konsensus (en rød tråd) mellem det GAMLE TESTAMENTE til det NY TESTAMENTE!
Irenaeus formulerer her at GT's GUD og NT's GUD er en og samme GUD nemlig DEN KRISTNE MONOTEISTISKE GUD - Det er det arbejde Irenaeus og Tertullian (AD 160-225) sandsynligvis gør i fællesskab (MIN TANKE) Hvorefter TERTULLIAN Formulerer "TREHEDEN" - som senere bliver navngivet af THEOPHILUS!
''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
---> CITAT: <---
Men dette er den almindelige tro, at vi ærer een Gud i en trehed og treheden i en enhed uden at sammenblande personerne eller adskille væsenet. Faderens person er nemlig en for sig, Sønnens en for sig, Helligåndens en for sig
http://www.kristendom.dk/artikel/268089:Kristne-grundtekster--Den-athanasiske-trosbekendelse
.........................................................................................
Med venlig hilsen
jalmar