Køer koster kassen
Køer koster
Så derfor: Byg veje og skinner
På den kommende finanslov, bør der afsættes rigelige midler til renovering og udbygning af veje og skinnenet.
Det er rigtig dårlig samfundsøkonomi, at så mange mennesker hver dag sidder fast i bilkøerne.
En nylig beregning fra Vismændene viser, at der alene i København spildes 120.000 timer dagligt pga. kødannelserne. Det svarer til 16.000 årsstillinger.
Spildtider opleves over hele landet, man kan vel bare nævne Vejlebroen og Randers Bro. Sidstnævnte forbindelse har dagligt 43.000 biler, som klemmes igennem Randers med lange ventetider til følge.
I kroner koster ventetiderne virksomhederne mere end 4 milliarder årligt. Og det er regninger de sender direkte videre til kunderne.
Skal vi nedbringe transporttiden kræver det, at der løbende afsættes flere midler til infrastrukturen.
Der er i øjeblikket et stort efterslæb, da området har været sat i skyggen af de enkelte nye store trafikanlæg.
Ved renovering og udbygning af veje og skinner vil det give yderligere forsinkelser, så det er derfor begrænset hvor store dele af nettet, der kan arbejdes på samtidig.
Dertil er der heller ikke mange ledige hænder lige nu.
Infrastrukturen skal derfor forbedres i et højt og konstant tempo.
Om kort tid barsler Infrastrukturkommissionen med deres rapport. Jeg håber at man med denne rapport kan få fokus på disse områder med resultat, at vi får høje og vedvarende bevillinger til nye veje og bedre bus- og togforbindelser omkring byerne.
Så derfor: Byg veje og skinner
På den kommende finanslov, bør der afsættes rigelige midler til renovering og udbygning af veje og skinnenet.
Det er rigtig dårlig samfundsøkonomi, at så mange mennesker hver dag sidder fast i bilkøerne.
En nylig beregning fra Vismændene viser, at der alene i København spildes 120.000 timer dagligt pga. kødannelserne. Det svarer til 16.000 årsstillinger.
Spildtider opleves over hele landet, man kan vel bare nævne Vejlebroen og Randers Bro. Sidstnævnte forbindelse har dagligt 43.000 biler, som klemmes igennem Randers med lange ventetider til følge.
I kroner koster ventetiderne virksomhederne mere end 4 milliarder årligt. Og det er regninger de sender direkte videre til kunderne.
Skal vi nedbringe transporttiden kræver det, at der løbende afsættes flere midler til infrastrukturen.
Der er i øjeblikket et stort efterslæb, da området har været sat i skyggen af de enkelte nye store trafikanlæg.
Ved renovering og udbygning af veje og skinner vil det give yderligere forsinkelser, så det er derfor begrænset hvor store dele af nettet, der kan arbejdes på samtidig.
Dertil er der heller ikke mange ledige hænder lige nu.
Infrastrukturen skal derfor forbedres i et højt og konstant tempo.
Om kort tid barsler Infrastrukturkommissionen med deres rapport. Jeg håber at man med denne rapport kan få fokus på disse områder med resultat, at vi får høje og vedvarende bevillinger til nye veje og bedre bus- og togforbindelser omkring byerne.