Det var klogere hvis politi koncentrede sig om mordere, røvere og tyveknægte...
Det er og bliver en skatteskrue med mere politi på vejene..det skaber dårligere bilister fordi de bliver hamrende nervøse for om der står en betjent i en busk et eller andet sted..jeg kan huske det for år tilbage da betjentene udøvede denne buskmand terror..
Problemet er i mine øjne et andet sted,nemlig ved vores inkompetente politikere..vægtafgift og penge der kommer ind fra bilisme skulle bruges på infrastruktur og ikke på en dyr bureaukratisk offentlig sektor der har karakteristik af et totalitært diktatur...
tryk avler modtryk..jeg er ærligt en af dem der ikke overholder fartgrænserne og har ingen intentioner om at overholde dem....til gengæld har jeg aldrig været skyld i ulykker og har aldrig været impliceret i en ulykke..det kender jeg andre der har og det er overblikket og manglende evne til at overskue trafikken der har været den primære årsag..farten har kun været målestok for hvor galt det gik..dvs. de ville ha kørt galt før eller siden alligevel da de ikke har evnerne..
--------------------------------------------------
Mht.ulykkerne:..forestil dig en racerbane hvor man har for mange biler med i forhold til kapaciteten som banen kan rumme...man kan faktisk fra start i løbet se at det vil ende med buler fordi der er for mange biler med...samme forhold gør sig gældende i trafikken..der er ikke investeret i infrastruktur til at imødekomme den såkaldte velfærd i form af flere biler på vejene så politikere er inddirekte medskyldige i ulykker på vejene da de ikke har formet en trafik kultur og infrastruktur der imødekommer de mange flere biler på vejene...logik for burhøns i mine øjne..mere politi vil hjælpe en overgang men i det lange løb skaber det bilister der bliver mere aggressive fordi der vil blive mere kø fordi man skal køre langsomme og det tager længere tid..tid er som bekendt dyrt og den vil man ikke bruge på at opholde sig i bilen..så derfor se dog at vågn op politikere og lad være med at modarbejde trafikken men se den i øjnene..uanset om vi kører på benzin,diesel,brint,strøm osv..vil trafikken kun blive større og flere ulykker med nuværende syn på tingene inde fra borgen..ja jeg vil endda mene det kan ende med roadrage i ren frustration..
tilføjet af Bimmer ILP
En meget bedre løsning
En elektronisk hastighed spærring, så du aldrig kan
kører for hurtigt. Det kunne også spare mange unge
menneskers liv på de jyske veje.
tilføjet af komododragon
Stationære fotofælder virker
det har man gode erfaringer med i udlandet.
Sæt dem op på de farlige strækninger. De kan redde menneskeliv.
Selvfølgelig er det en udbredt opfattelse blandt folk at de selv er supergode bilister og de derfor ikke behøver overholde færdselsreglerne og da slet ikke fartgrænserne.
Statistikkerne fortæller bare noget andet. Der er mange ulykker som skyldes at en eller begge de implicerede parter har kørt uforsvarligt stærkt hvormed de pga. deres alt for høje fart:
1- ikke har nået at reagere tidsnok.
2- er blevet knust totalt i kollisionen.
Mht. agressive bilister...kør dog hjemmefra 5 minutter før. Jeg har ikke en skid tilovers for hysteriske og agressive bilister der i deres himmelskrigende dumhed tror at de hjælper trafikken til at glide bedre ved at ligge og presse dem foran og mase sig ind.
Den danske trafikkultur er rådden. I Tyskland og mange andre lande er der langt mere trafik, langt oftere kø, langt mere fartkontrol men alligevel er de langt mere hensynsfulde og rolige bilister.
De har for længst lært at det er den eneste måde de kan få trafikken til at glide på.
Det er ikke ligesom Brian langt ude på landet der sidder og hidser sig op allerede når han kan se en bil ude i horisonten der kører 5 km/t langsommere end ham selv.
Men efterhånden som trafikken bliver tættere herhjemme, så kommer det såmend nok også til danskerne.
I trafikken og på den måde vi i det hele taget opfører os på ude i det offentlige rum, kunne vi lære meget af vores nabolande.
Det er ligesom at hensyn, høflighed og etikette er glemte begreber? Gud ved hvor de blev af??
tilføjet af wizcarlo
Gps-spærring
Men med de nye navigatorsystemer, baseret på GPS-teknologi, findes der råd for at mindske CO2-udslippet fra trafikken. Desuden vil det have andre fordele for trafiksikkerheden.
Man kan simpelthen indbygge hastighedsgrænser i navigatorsystemet med live update. Det vil være meget enkelt.
Det skulle bero på at når man passerer et punkt, hvor hastighedsgrænsen er X km, så er den oplysning lagret i styringsmediet, der i forvejen fortæller en hvor man skal dreje osv. Hastighedsgrænser kunne også lagres her. Her vil der blive sendt oplysning til karburatordoseringen/speederroboten, at nu styrer vi op/ned. Man vil simpelthen ikke kunne køre hurtigere, uanset hvor meget man træder på speederen.
Men mere end det: Systemet kunne også bruges til at skiftende reguleringer. Lad os forestille os et vejarbejde der var fra klokken 8 til 16 på alle hverdage. Systemet kunne nemt indrettes til at foretage en live-up-date m h t at sænke hastigheden på tidspunkter hvor der arbejdes og tillade højere hastighed når folkene med skovlene er gået hjem. Det kunne også bruges til at holde lav hastighed ved f eks skoler, når børnene er der, og øge hastigheden lidt, når kvarteret er øde og forladt.
Desuden kunne det indrettes efter vejrliget, føret og andre forhold. Når der er tåge og dårlig sigt, konstateres det helt objektivt - også af overvågningsudstyret, der sender update til bilernes udstyr til hastighedskontrol. Når temperaturerne falder, så der er risiko for glatte veje, sænkes hastigheden efter dette forhold. Saltning af vejene ville kunne foretages mere økonomisk målrettet, fordi tvivlsom saltning undgås. Det vil være billigere for samfundet at sænke hastigheden når der er tvivl.
Når der derimod er kødannelser på motorvejene, kunne hastigheden sænkes så køerne udjævnes.
Men en virkelig nyskabelse for os der arbejder i trafikken, er at man kan undgå sådan noget som alle chaufførers ønskepestilens, nemlig vejbump, rundkørsler og chikaner. Navigatorfilen kunne indeholde oplysningen om den ønskede lavere hastighed. Chaufførerne vil ikke kunne køre hurtigere.
Man kunne også fjerne mange lyskurver fordi man kan simpelthen sænke hastigheden.
Nogle taler om at sænke skatterne, men det her, er en meget effektiv metode at skaffe flere penge, både i borgernes lommer og i de offentlige kasser, simpelthen ved at spare på alle de milliarder der strøs ud over danske landeveje p g a uhensigtsmæssig kørsel. Brændstoføkonomien på bilerne - og dermed husholdningsøkonomien - vil blive forbedret betragteligt fordi der kan køres jævnt - uden at speede op og ned. Og uden at man kommer langsommere frem. (Selv minimalt fysikkyndige husker at energiforbruget stiger med kvadratet af hastigheden. Og acceleration: Uha!!!!!) Af samme grund vil der være besparelser på dæk, bremser og motor. Desuden vil samfundsøkonomien få et løft, fordi der spares på import af biler og brændstof. Det vil kunne nedsætte ulykkestallet ganske betragteligt. Først og fremmest fordi hastighederne i stor stil, er indrettet efter forholdene. Vi bør huske på at en mega-andel af færdselsuheldene skyldes manglende kørsel efter forholdene. Samfundet kan spare mange penge til sygdom og invaliditet.
Der vil kunne spares meget CO2-udslip. En halvering fra trafikken er ikke urealistisk, da de høje hastigheder er dybt irrationelle. Hverken samfunds- eller privatøkonomien vil lide skade.
EU bør indføre et net til godstransport på jernbaner. Det hører ingen steder hjemme at lange godstransporter foretages med lastbiler.
4-hjulstrækkere skal forbydes. Det er legetøj og hører ikke hjemme på veje hvor folk har deres arbejde, men på lukkede anlæg, hvor alle er enige om spille reglerne.
tilføjet af wizcarlo
Hysteri!
Nej, vi skal ha' massiv brug af automatiske fotofælder. Så kan vi få skovlen under fartbøllerne og politiet kan stadigt bruge tiden på andet.
"tryk avler modtryk..jeg er ærligt en af dem der ikke overholder fartgrænserne og har ingen intentioner om at overholde dem....til gengæld har jeg aldrig været skyld i ulykker og har aldrig været impliceret i en ulykke.."
Nådadadada! Du er garanteret en af dem der ligger og chiknaerer dem der rent faktisk overholder loven, ved at ligge 1½ meter oppe bag i dem ude på motorvejene og den slags. Hold dog jeres téen sig inden på lukkede anlæg, hvor I indbyrdes er enige om reglerne. Så kan ordentlige folk få et ordentligt arbejdsmiljø.
Carlo
tilføjet af Räikkönen
Nej jeg
ligger ikke tæt op bag andre biler for det giver buler..jeg læser trafikken,holder afstand men kører forbi når der er plads..
Ja det er god kørekultur at køre i god tid når man skal afsted og det gør jeg da osse..men andre skal ikke bestemme om jeg skal overhale eller ej hvis der er plads og dermed lege skabs politi fordi jeg overhaler..til gengæld hvis der er en bag mig der har mere travlt giver jeg plads..det er nu engang ens egen pengepung der skal betale en fartbøde og ikke andres..det med ulykkerne kan ikke undgås med nuværende infrastruktur og holdning til bilisme..det er politikeres job at sørge for de her ting men der bliver intet gjort andet end mere politi på vejene og som jeg skriver hjælper det en kort periode..automatiske fartfælder finder man ud af hvor står og kører selvfølgelig hurtigere der hvor de ikke står...
Langt hen af vejen vil jeg mene at det er manglende evner og dårlig køreundervisning der er skyld i ulykker + narkotika og druk i bilerne..Jan Magnussen lavede en test på en pige der ikke havde kørekort og underviste hende på en bane i en racerbil..til at starte med luntede hun afsted på banen men sidst på dagen havde hun lært hvad bilen kan og ikke kan og kom ned på acceptable omgangstider..se det er kyndig køreundervisning og belæring om en bils kunnen...
Som det er idag er der løftet pegefinger og pensionistkørsel når man tager kørekort og folk får taget deres røv af bilen når det virkelig gælder i stedet for at prøve grænserne af på bane...