Vintersne, den kilde du linker til,
afmonterer jo netop månelandingsbenægternes konspirationsteori. Så når du selv linker til den artikel, hvorfor tvivler du så stadig?
Jeg har fundet en kilde, der ser det fra en fotografs synspunkt: kunne man dengang simulere og forfalske en månelanding og få det til at se ægte ud? Svaret er nej.
Min kilde (S. Collins) skulle være ægte nok. Jeg læste om ham i et gammelt nummer af Zoom (magasin om fotografering).
I denne video
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=sGXTF6bs1IU
giver han en forklaring på hvorfor månelandingen ikke kunne forfalskes: det tekniske niveau var ikke avanceret nok til at forfalske en simuleret landing.
I sin egenskab af fotograf, forklarer han også lidt om skygger, belysning og perspektiv (centralperspektiv). Et eksempel: skyggedivergens i retning væk fra belysningskilden, forklarer månelandings-benægterne med, at der må have været flere lyskilder. "Ergo må det have været sat op i et fotostudio, for skygger skal være parallelle". Men sagen er at dette optiske fænomen er helt normalt og kendes som perspektiv, eller centralperspektiv. Det kan man læse om blade om fotografering. Før fotoapparatet blev opfundet, var det kendt indenfor malerkunsten. Hjernens perception af paralelle skygger er, at de konvergerer mod et centrum.
Hans konklusion er, at den officielle historie vedrørende apolloprojektets månelanding er sand.
Videoen varer 13 minutter.
Han nævner også i slutningen af videoen, at hvis man bruger al sin tid på at opfinde fiktiv teknologi eller fiktiv videnskab, for at holde sin konspirationsteori i live, så forhindres man derved i at opklare virkelige skandaler (eller sammensværgelser / konspirationer). Han nævner nogle eksempler på ægte skandaler:
1. "Patriot Act", (dvs. den lovgivning der har muliggjort den omfattende spionage, som Snowden har afsløret)
2. Irakkrigen
3. Statens kautionering af banker (finanskrisen), og
4. Den amerikanske regerings (dvs. militærets) ret til at tilbageholde fanger (illigale kombatanter) uden at tiltale dem for noget.
Jeg vil tilføje et eksempel for egen regning: teorier om reptil-menneske hybrider kan nemt afmonteres, når man anvender anerkendt videnskab. For at holde konspirationsteorien i live, opfinder reptilteoritilhængerne fiktiv videnskab. David Icke vrøvler om at reptilmenneskene befinder sig på nogle særlige frekvenser. Altså ikke anerkendt videnskab. Ved at udbrede dette reptil-sludder, kaster man grus i maskineriet for de mennesker der ikke betragter det som underholdning, at efterforske ægte skandaler.
Rollo.