Ophavsretten til værket (komponistrettighederne) er ikke det samme som ejerskab over indspilningen.
Fra dit link:
"Påskuddet er som sædvanlig "hensynet til kunstnerne", som står til at miste penge, når deres ophavsret udløber. Argumentet er lidt underligt - hvis en musiker har et smash-hit som 25-årig, hvor stort et tab kan han så forventes at lide, når han i en alder af 75 må se sin eneret på de gamle optagelse udløbe?"
Kommentar: Kunstneren har sjældent rettighederne til indspilningerne, de såkaldte mekaniske rettigheder. Dem ejer pladeselskab/forlag oftest. Det er ikke din skyld, at du blander copyright og ophavsret sammen. Anti-piratgruppen oa. har i årevis forvirret os med ævl og løgne og sammenblanding af begreberne. men det er stadig vigtigt at skille skæg fra snot.
Sagen handler om hvornår lydoptagelser glider over i public domain. Det handler om selskabernes indtjening, ikke komponisterne og tekstforfatternes. Overhovedet.
tilføjet af Tinu
det tror jeg, du har ret i
... men det er ikke desto mindre det, der er påskuddet for at indføre forlængelsen.
Men så meget mere grund til at håbe, det ikke bliver vedtaget.