Nogen har spekuleret Gud ihjel
Når man følger debatten lyder det somom der er mennesker der har glemt, hvad en gud egentligt er. Mennesker har formetligt altid troet på guder: Guder som skulle hjælpe dem med at klare de store krav livet stiller mennesker overfor. I sin helt basale forståelse handler tro på en hvilken som helst gud altså om at tro på en "overmagt" - en der kan klare mere end en selv, og måske endda kan klare ens problemer.
Denne helt basale forståelse af, hvad gudstro egentligt går ud på gennemsyrer Bibelen. Det hebraiske ord for Gud betyder eksempelvis kraft eller magt. Da Moses skulle have jøderne ud af Egypten skete det kun fordi jødernes Gud, Jahve, var mere mægtig end egypternes guder. Da Elias fordrev Ba'alspræsterne skyldtes det at Jahve viste sig mere mægtig end Ba'al. At Gud er "magt" er hele ideen!
Hos jøderne skete noget meget usædvanligt: Man reducerede de mange guder med begrænset magt til en Gud, Jahve, der til gengæld har al magt. Ingen kunne stå sig imod Jahve, for alle andre magter er underlagt Jahve's magt. Nok kan vi mennesker selv udrette ting, men kun fordi Gud lader os gøre det. At tro vi udretter noget uden Jahve's hjælp er som hvis potten tror den af sig selv er noget uden pottemageren. Med monoteismen (troen på der kun findes en Gud) forsvandt de indbyrdes magtkampe mellem guderne til fordel for Jahve's almægtighed. Til gengæld har Jahve entydigt ansvaret for alt der sker, også det vi synes virker ondt. Det sker i overensstemmelse med Guds vilje.
Når folk her på debatten kritiserer treenighedslæren gennemsyres deres kritik ofte af en manglende forståelse af, hvad Gud egentligt betyder. For hvordan kan der være tre personer, hvis der kun er en Gud, spørges det? Det virkelige spørgsmål er: Hvordan kan tre personer være den samme magt, uden at det udvikler sig til en magtkamp, som hos fortidens mange guder der altid var oppe at toppes med hinanden? Hvordan kan flere personer være samme magt? Prøv forøvrigt at overveje, hvad der ville ske hvis flere almægtige kom op at toppes...
Det er det virkelige spørgsmål: Kan man tro på tre personer kan være den samme magt uden den mindste gnist af uenighed, eller kan man ikke? Kan man tro på de tre personer har forskellige roller og stadig er den samme magt, eller kan man ikke? Kan man tro på den ene af personerne lod sig føde som et afmægtigt menneske (altså gav afkald på guddommelige almagt) og alligevel igen blev almægtig efter sin opstandelse, eller kan man ikke?
Efter sin opstandelse berettes det at Jesus igen var almægtig:
Men de elleve disciple gik til Galilæa til det bjerg, hvor Jesus havde sat dem stævne. Og da de så ham, tilbad de ham, men nogle tvivlede. Og Jesus kom hen og talte til dem og sagde: »Mig er givet al magt i himlen og på jorden. Gå derfor hen og gør alle folkeslagene til mine disciple, idet I døber dem i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn, og idet I lærer dem at holde alt det, som jeg har befalet jer. Og se, jeg er med jer alle dage indtil verdens ende.«
Kan nogen være i tvivl om at stedet siger de tilbad Jesus? Hvis der kun er en almagt, giver det kun mening at tilbede den almægtige, og Jesus fortæller da også umiddelbart efter, at han er almægtig - den afmægtige den døde på korset var blevet almægtig.
Kan nogen være i tvivl om at der står man skal døbes i tre personers navn, men at navn står i ental (= en magt)? Navnet man blev døbt til var naturligvis den almægtige Gud: Alle tre var almægtig Gud. Ellers ville man ikke blive døbt til alle tre. Heller ikke selv om stedet slutter af med, at det er Jesus der er med os, og at det er Jesus der giver os befalinger, og at vi lige har fundet ud af Jesus er almægtig: Det er de to andre altså også.
Denne helt basale forståelse af, hvad gudstro egentligt går ud på gennemsyrer Bibelen. Det hebraiske ord for Gud betyder eksempelvis kraft eller magt. Da Moses skulle have jøderne ud af Egypten skete det kun fordi jødernes Gud, Jahve, var mere mægtig end egypternes guder. Da Elias fordrev Ba'alspræsterne skyldtes det at Jahve viste sig mere mægtig end Ba'al. At Gud er "magt" er hele ideen!
Hos jøderne skete noget meget usædvanligt: Man reducerede de mange guder med begrænset magt til en Gud, Jahve, der til gengæld har al magt. Ingen kunne stå sig imod Jahve, for alle andre magter er underlagt Jahve's magt. Nok kan vi mennesker selv udrette ting, men kun fordi Gud lader os gøre det. At tro vi udretter noget uden Jahve's hjælp er som hvis potten tror den af sig selv er noget uden pottemageren. Med monoteismen (troen på der kun findes en Gud) forsvandt de indbyrdes magtkampe mellem guderne til fordel for Jahve's almægtighed. Til gengæld har Jahve entydigt ansvaret for alt der sker, også det vi synes virker ondt. Det sker i overensstemmelse med Guds vilje.
Når folk her på debatten kritiserer treenighedslæren gennemsyres deres kritik ofte af en manglende forståelse af, hvad Gud egentligt betyder. For hvordan kan der være tre personer, hvis der kun er en Gud, spørges det? Det virkelige spørgsmål er: Hvordan kan tre personer være den samme magt, uden at det udvikler sig til en magtkamp, som hos fortidens mange guder der altid var oppe at toppes med hinanden? Hvordan kan flere personer være samme magt? Prøv forøvrigt at overveje, hvad der ville ske hvis flere almægtige kom op at toppes...
Det er det virkelige spørgsmål: Kan man tro på tre personer kan være den samme magt uden den mindste gnist af uenighed, eller kan man ikke? Kan man tro på de tre personer har forskellige roller og stadig er den samme magt, eller kan man ikke? Kan man tro på den ene af personerne lod sig føde som et afmægtigt menneske (altså gav afkald på guddommelige almagt) og alligevel igen blev almægtig efter sin opstandelse, eller kan man ikke?
Efter sin opstandelse berettes det at Jesus igen var almægtig:
Men de elleve disciple gik til Galilæa til det bjerg, hvor Jesus havde sat dem stævne. Og da de så ham, tilbad de ham, men nogle tvivlede. Og Jesus kom hen og talte til dem og sagde: »Mig er givet al magt i himlen og på jorden. Gå derfor hen og gør alle folkeslagene til mine disciple, idet I døber dem i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn, og idet I lærer dem at holde alt det, som jeg har befalet jer. Og se, jeg er med jer alle dage indtil verdens ende.«
Kan nogen være i tvivl om at stedet siger de tilbad Jesus? Hvis der kun er en almagt, giver det kun mening at tilbede den almægtige, og Jesus fortæller da også umiddelbart efter, at han er almægtig - den afmægtige den døde på korset var blevet almægtig.
Kan nogen være i tvivl om at der står man skal døbes i tre personers navn, men at navn står i ental (= en magt)? Navnet man blev døbt til var naturligvis den almægtige Gud: Alle tre var almægtig Gud. Ellers ville man ikke blive døbt til alle tre. Heller ikke selv om stedet slutter af med, at det er Jesus der er med os, og at det er Jesus der giver os befalinger, og at vi lige har fundet ud af Jesus er almægtig: Det er de to andre altså også.