Religionens formål
Tro kan bruges og misbruges. Den religiøse tro har en voldsom kraft over mennesket. Som kraft kan den skabe og ødelægge mennesker.
Her er vores indgangs vinkel til tro afgørende, hvordan og hvorledes vi forholde os til vores tro.
Og se, der var en mand med en vissen hånd. Og for at få noget at anklage Jesus for spurgte de ham Har man love til at helbrede på en sabbaten Men han sagde til dem. Er der nogen iblandt jer, som har et får og ikke vil gribe fat i det og trække det op, når det på sabbaten falder i en grav
Sabbaten er til for menneskets skyld, ikke mennesket for sabbaten. Derfor er Menneskesønnen Herre også over Sabbaten.
Man kan vel omformulere til dette. Religion er til for mennesket skyld, ikke mennesket for religion.
Et skridt videre. Gud er til for menneskets skyld, ikke mennesket for Gud.
Sabbaten er en ud af mange jødiske traditioner og love som skulle overholdes.
Love og regler er til indre diciplin for dens udøvere. Vi kender til det i vores samfunds love, der ligeledes bringer diciplin i vores samfund. Det gør vi er gode samfunds borgere, når vi holder dem. Men love og regler er først og fremmest til for os selv personlig, fordi love skal beskytte os personlig. Derfor mener jeg religion som udgangs punkt skal tjene mennesket.
Ethvert menneske der ødelægges i religions navn er et menneske for meget. Det kan være religions krige, verbale angreb på andre religiøse, indoktronering af sig selv eller andre osv.
Det er meget vigtig ens religiøse anskuelse gir mening, en tro der ikke gir mening vil føre til fører til overstående ulykker. Med mening mener jeg en universel forbindelse med sympati og kærlighed.
Henholdt til Jesus ord om I har hørt, at der er sagt: Du skal elske din næste og hade din fjende. Men jeg siger jer: Elsk jeres fjender og bed for dem, der forfølger jer, for at I må være jeres himmelske faders børn; for han lader sin sol stå op over onde og gode og lader det regne over retfærdige og uretfærdige. Hvis I kun elsker dem, der elsker jer, hvad løn kan I så vente. Det gør tolderne også. Og hvis I kun hilser på jeres brødre, hvad særligt gør I så. Det gør hedningerne også. Så vær da fuldkomne, som jeres himmelske fader er fuldkommen.
Når helt essensielle religiøse dogmer som næstekærlighed (Universel) bliver minimeret i forhold til andre religiøse påbude som foreksemple en sabbat, en mission eller "helligkrig" er kimen til skade lagt. Vi bør spørge os selv om troen gør os til "bedre" og kærlige mennesker, hvis ikke har tro på religion intet formål i vores liv.
Jeg mener den universelle kærlighed, ikke alene er til for religiøse, men for mennesket i det hele taget. Det uanset om man er ateist eller troende.
M.V.H
Her er vores indgangs vinkel til tro afgørende, hvordan og hvorledes vi forholde os til vores tro.
Og se, der var en mand med en vissen hånd. Og for at få noget at anklage Jesus for spurgte de ham Har man love til at helbrede på en sabbaten Men han sagde til dem. Er der nogen iblandt jer, som har et får og ikke vil gribe fat i det og trække det op, når det på sabbaten falder i en grav
Sabbaten er til for menneskets skyld, ikke mennesket for sabbaten. Derfor er Menneskesønnen Herre også over Sabbaten.
Man kan vel omformulere til dette. Religion er til for mennesket skyld, ikke mennesket for religion.
Et skridt videre. Gud er til for menneskets skyld, ikke mennesket for Gud.
Sabbaten er en ud af mange jødiske traditioner og love som skulle overholdes.
Love og regler er til indre diciplin for dens udøvere. Vi kender til det i vores samfunds love, der ligeledes bringer diciplin i vores samfund. Det gør vi er gode samfunds borgere, når vi holder dem. Men love og regler er først og fremmest til for os selv personlig, fordi love skal beskytte os personlig. Derfor mener jeg religion som udgangs punkt skal tjene mennesket.
Ethvert menneske der ødelægges i religions navn er et menneske for meget. Det kan være religions krige, verbale angreb på andre religiøse, indoktronering af sig selv eller andre osv.
Det er meget vigtig ens religiøse anskuelse gir mening, en tro der ikke gir mening vil føre til fører til overstående ulykker. Med mening mener jeg en universel forbindelse med sympati og kærlighed.
Henholdt til Jesus ord om I har hørt, at der er sagt: Du skal elske din næste og hade din fjende. Men jeg siger jer: Elsk jeres fjender og bed for dem, der forfølger jer, for at I må være jeres himmelske faders børn; for han lader sin sol stå op over onde og gode og lader det regne over retfærdige og uretfærdige. Hvis I kun elsker dem, der elsker jer, hvad løn kan I så vente. Det gør tolderne også. Og hvis I kun hilser på jeres brødre, hvad særligt gør I så. Det gør hedningerne også. Så vær da fuldkomne, som jeres himmelske fader er fuldkommen.
Når helt essensielle religiøse dogmer som næstekærlighed (Universel) bliver minimeret i forhold til andre religiøse påbude som foreksemple en sabbat, en mission eller "helligkrig" er kimen til skade lagt. Vi bør spørge os selv om troen gør os til "bedre" og kærlige mennesker, hvis ikke har tro på religion intet formål i vores liv.
Jeg mener den universelle kærlighed, ikke alene er til for religiøse, men for mennesket i det hele taget. Det uanset om man er ateist eller troende.
M.V.H